2015-10-29, 19:39
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Har du länk så man kan lyssna?
Här.
2015-10-29, 19:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Nej, det räcker med att han arbetade med att ta bort mjölkutrustningen där 6 månader tidigare, samt att det även täcker DNA på snöret.
Men även om han vidhåller att han inte vet hur det kommit dit, och ej heller på Lisas byxor, så skulle deras teori att någon försökt sätta dit honom inte helt kunna avfärdas.
Det är blodet på jackan som är det mest svårförklarade, resten räcker med naturlig avsättning, kontaminering, av annan avsiktlig avsättning genom klädesplagg eller krängda handskar t.ex
Jag kunde möjligen ha trott på det om det inte vore så att den bror han ständigt arbetar med av någon anledning alltid tycks dna-mässigt osynlig. Hur kan det komma sig?
2015-10-29, 19:42
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jodå, man får visst använda icke närvarande förhördas utsagor i rätten - om åklagare eller försvar åberopar dem och läser upp dem ur FUP. Muntlighetsprincipen innebär att det som domen grundar sig på ska ha tagits upp under rättegången. Men vittnet/målsägaren/den tilltalade behöver inte säga det själv. Och det är ganska vanligt att åklagare åberopar enskildheter ur FUP - endera för att styrka en detalj, för att beslå den tilltalade med att ha ändrat sig, eller för att få med en utsaga från någon som av den ena eller andra anledningen inte vittnar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Exakt, det är det som ligger bakom varför man inte tillåter vittnesattester och liknande. Utsagor i polisförhör kan användas om dessa avviker från vad ett vittne anger i rätten. Se 35:14 RB. En utsaga kan givetvis användas utan att den åberopas som bevisning men egentligen är det endast bevisningen som ska ligga till grund för domen, annars skulle omedelbarhetsprincipen åsidosättas.

35:14 RB
En berättelse, som någon har avgett skriftligen med anledning av en redan inledd eller förestående rättegång, eller en uppteckning av en berättelse, som någon med anledning av en sådan rättegång lämnat inför åklagare eller Polismyndigheten eller annars utom rätta, får åberopas som bevis i rättegången endast
1. om det är särskilt föreskrivet,
2. om förhör med den som lämnat berättelsen inte kan hållas vid eller utom huvudförhandling eller i övrigt inför rätten eller
3. om det finns särskilda skäl med hänsyn till de kostnader eller olägenheter som ett förhör vid eller utom huvudförhandling kan antas medföra, vad som kan antas stå att vinna med ett sådant förhör, berättelsens betydelse och övriga omständigheter.
Även i annat fall än som sägs i första stycket får dock i tvistemål en sådan skriftlig berättelse eller uppteckning av en berättelse som avses där åberopas som bevis i rättegången, om parterna godtar det och det inte är uppenbart olämpligt.
Vad som sägs i första och andra styckena om en skriftlig eller upptecknad berättelse ska också tillämpas i fråga om en ljudupptagning eller en ljud- och bildupptagning av en berättelse

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Är du säker på det? Man får ju åberopa förhören om tilltalad eller vittne ändrar sig, man får åberopa förhören om vittne uteblir eller har avlidit. Är det verkligen specifikt förbjudet att åberopa förhör med folk som avstår från att vittna? Har ett vittne verkligen en så stor makt över den egna förhörsutsagans användande? Kolliderar inte det med den fria bevisvärderingens princip?

Åklagaren Sven-Erik Alhem förklarar det så här ..
Citat:
Det innebär att uppgifter som frun lämnat i polisförhör om 35-åringens agerande efter Lisa Holms försvinnande nu inte kan användas i rätten, säger förre överåklagaren Sven-Erik Alhem.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21672026.ab

Jag utgår ifrån att han vet vad som gäller.
2015-10-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nej absolut inte, förstår i så fall inte vad du menar alls? Misstag? förklara dig gärna

Du fortsätter att upprepa dig med att förklara något jag inte ens uttalat något frågetecken kring. Om och om igen säger du att hon pekade ut en bild på NB som hon såklart inte fick veta var rätt, vilket jag aldrig har ifrågasatt. Är det så viktigt för dig att få rätt att du missar vad diskussioner går ut på? Jag tycker att vittnet tappar trovärdighet, du tycker inte det - jahapp.
2015-10-29, 19:44
Bannlyst
Massor med folk är ute och letar efter Lisa och Litauerna sitter och röker och dricker kaffe i solskenet varav en av dom är mördaren . Fattar ni vilket patrask till människor folk från de baltiska länderna är eller. Jag förstod Stefan Holms kommentar fullt ut .
2015-10-29, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Hur kommer det sig att man inte tagit åtalet till en högre instans direkt?
Nämdemän är ju inte ens alla jurister? Varför inte börja med hovrätten?
Du är pinsamt okunnig! En rättegång påbörjas alltid i första instans, d.v.s. i Tingsrättten. Det här är basic kunskap om man ska diskutera här i krimtrådarna.
2015-10-29, 19:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Massor med folk är ute och letar efter Lisa och Litauerna sitter och röker och dricker kaffe i solskenet varav en av dom är mördaren . Fattar ni vilket patrask till människor folk från de baltiska länderna är eller. Jag förstod Stefan Holms kommentar fullt ut .
De flesta bosatta i Götene satt hemma och drack kaffe i solskenet. Är de patrask?
2015-10-29, 19:46
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De flesta bosatta i Götene satt hemma och drack kaffe i solskenet. Är de patrask?

Han pekar nog lite mer på att bröderna bokstavligen satt mitt i stormens öga. Läste om det på internet och tog en cigg.
2015-10-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hon letade inte ens någon som liknade mannen utan efter den som såg mest baltisk ut.

Varför skulle hon göra så?
2015-10-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Angående datorns använding och dess trafik.

s.1000 (962)
Nerijus & Irinas dator, BG59707-1

Från kl. 18.00? Och innan då om han kopplade upp sig till en spelserver redan 17.45? Dom borde väl ha redovisat från senast kl 17:00 tycker man.

Vad är det för spår dom sök då och har dom bara kollat skype och webaktivitet på datorn? Har dom kontrollerat andra loggar i datorn? Routern? Kontaktat internetleverantören? Dom fick vad dom sökte från kl 18:00 och i vanlig ordning går dom inte vidare?

s.996 (958)
Aivaras dator, BG59711-1

Koll på vad flash kan mer, eller vad då?

Helt klart att NB fälls i tingsrätt för med detta underlag så är det hovrätt som gäller och där kommer alla dessa luckor att tas upp. Det är kanske också advokatens strategi för då är nästan alla möjligheter till att komplettera utredningen borta.

Sen tror jag inte nämdemän i en tingsrätt vågar fria i en sådan här uppståndelse med alla hårda ord, hat och hot. Det är säkrare att låta hovrätt ta tag i detta tycker dom nog skulle jag tro.

Undrar också över detta, då det verkar som den där datorn användes typ dygnet runt. Det kollades på film, spelades, skype, spelevent m.m m.m

IB påstod ju att hon från 16.00 på söndagen satt vid datorn fram till ca 17 och då började göra pannkakor fram till ca 18.00. Om HON var hemma efter 18.00 borde det rimligtvis finnas aktivitet, men enligt undersökningen, noll aktivitet. Får fan inte ihop det med den där frugan alltså, eller tänker jag fel nu?
2015-10-29, 19:49
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Nej, det räcker med att han arbetade med att ta bort mjölkutrustningen där 6 månader tidigare, samt att det även täcker DNA på snöret.
Men även om han vidhåller att han inte vet hur det kommit dit, och ej heller på Lisas byxor, så skulle deras teori att någon försökt sätta dit honom inte helt kunna avfärdas.
Det är blodet på jackan som är det mest svårförklarade, resten räcker med naturlig avsättning, kontaminering, av annan avsiktlig avsättning genom klädesplagg eller krängda handskar t.ex

I detta måste man också kolla om man kan få fram en bild över hur LH både rört sig och sen flyttats på.
Kan offret under hela händelseförloppet verkligen kommit i kontakt med så många ställen att dessa kontamineringarna uppstått ?
I teorin så har nog NB kontaminerat sin arbetsplats med sin frus DNA på en massa ställen, men detta går ju inte att bevisa rent praktiskt, lika lite som man kan testa fram alla ställen där NBs DNA sitter sen gammalt.
Hur har kroppen förflyttats före och efter mordet ? Har hon rullats runt på golvet på flera ställen ?
En del spår kan ju i ärlighetens namn vara kontamineringar, men alla ?
2015-10-29, 19:49
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag kunde möjligen ha trott på det om det inte vore så att den bror han ständigt arbetar med av någon anledning alltid tycks dna-mässigt osynlig. Hur kan det komma sig?
Jag skulle inte trott på det heller, men heller inte till 100% kunna utesluta någon annan, inte ens Jägaren.
Brorsan lämnade i alla fall DNA på tejpen.
Frun på trosorna.
Sen finns säkerligen andra DNA-spår som ej utretts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in