2015-10-29, 18:15
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Är det fortfarande ingen som reagerat på Adrianas vittnesmål i rätten idag!?

Från NLT:s liverapport framkommer följande: Adriana svarar att det var först IDAG det slog mig att han luktade rök.
4 månader efteråt, asså...
Röklukt känner man väl direkt, och lägger på minnet om man själv ej är rökare...
Har inget av värde för fällande dom såklart, men verkligen besynnerligt vittnesmål.

Inget konstigt, har du aldrig känt ett doftminne vid nåt samtal som du haft med nån ?
När hon både såg honom och fick tala om mötet så dök doftminnet upp.
Nån var inne på kognitiva grejer som påverkar vittnens upplevda minnen. Sånt påverkar åt bägge hållen.
2015-10-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har inte kollat upp vilken porr han tittade på. Men angående det andra: dessa mäns arbetsmiljö var ju rätt speciell. De arbetade så mycket, och ensamma utan andra arbetskamrater eller chef (jo en chef hade de ju, men han var vanligen inte närvarande när de arbetade menar jag), och nära de utrymmen där de sov. Jag kan tänka mig att arbete och fritid, hem och arbetsplats flöt ihop för dem.

Dom här männen hade ej normal arbetstid. De jobbade 60-70 tim/vecka. På söndagarna sov de. Jag tror de som skriver här riktigt förstår detta.
Senast redigerad av nopomil 2015-10-29 kl. 18:38.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvisste
Men hur har fruns DnA hamnat där ?
Är hon lesbisk/bisexuell eller, jag fattar inte hur det har gått till.

JAG SVARADE JU PRECIS PÅ DET. LÄS FÖR I HELVETE MÄNNISKA.

MANNEN har överfört KVINNANS dna..
Dna behöver inte vara fittsaft som hon själv sprutar emot Lisa du vet.... Det kan va hudavlagringar, hårstrån eller saliv...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur vet du att hon inte varit det innan?
För övrigt tar hjärtat stryk av stark stress som en häktning och misstänkliggörande liksom de svenska hoten efteråt innebär.
Så en lynchmobb kan ha hindrat henne också från att vittna. Hur bra känns det?

Knappast ! Mer rädsla över att behöva sitta i en rättegång och ljuga och sen få ta konsekvenserna utav det. Om det nu stämmer att hon kan ge sin älskade make alibi ( tvärtom vad hon uppgivit i tidigare förhör ) så tar man den chansen. Hennes älskade make håller på att få livstids fängelse och hon väljer att köra rasist, hot och rädd för svensk polis - kortet
2015-10-29, 18:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Är det fortfarande ingen som reagerat på Adrianas vittnesmål i rätten idag!?

Från NLT:s liverapport framkommer följande: Adriana svarar att det var först IDAG det slog mig att han luktade rök.
4 månader efteråt, asså...
Röklukt känner man väl direkt, och lägger på minnet om man själv ej är rökare...
Har inget av värde för fällande dom såklart, men verkligen besynnerligt vittnesmål.

Adriana är mytoman.
Bilen liknar inte en Caddy som hon uppger.
På sidan 892 i FUP kontrolleras MGMs bil. Enda kartan som finns i bilen är en över Litauen.
2015-10-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Nej just det enstaka DNA-spåret kan vara kontaminering ifrån NB.

Men att DNA:et ifrån NB, som återfinns på flera ställen inklusive mordvapnet snaran är väldigt otroligt att det skulle komma ifrån kontamination.

Vet man vad det är för DNA från frugan? Blod? Saliv?
2015-10-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lahaina
Kan någon ge sin syn på varför MGM skulle ta sin bror och fru med upp till Martorp (där de möter MP)? Varför var de där?
Han kan ju inte ha passat på att dumpa LHs hjälm och jacka med sin fru och bror runt där samtidigt? Förstår inte vad de gjorde där.
Någon som begriper den situationen?

Jag har inte läst att de varit där alla tre. Bröderna var där och sa att de letade efter mask. De skulle ha dem till att fiska med. MP kände att det verkade skumt och konstigt. Så blickarna föll mer på dem efter det tillfället.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
då tror jag faktiskt (efter att ha fundera lite kring detta) att förhören inte får åberopas

Vi har väl fri bevisprövning/bevisvärdering i Sverige. Från ÅKM:

Citat:
Fri bevisprövning

Den princip som gäller i svensk processrätt. Den innebär att parterna i en rättegång får åberopa all bevisning som de kan få fram (så kallad fri bevisföring) och att värdet av bevisningen prövas fritt av domstolen (fri bevisvärdering). I vissa andra länder, framför allt Storbritannien och USA, finns regler om vilken bevisning som är tillåten respektive otillåten.

Se också processrätt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Adriana är mytoman.
Bilen liknar inte en Caddy som hon uppger.
På sidan 892 i FUP kontrolleras MGMs bil. Enda kartan som finns i bilen är en över Litauen.

Och? Hans tanke var synnerligen inte att visa henne kartan.

Edit: Hade någon bett mig att återberätta ett minne av en bil hade jag misslyckats totalt. Jag vet noll om bilar. Så nej, detta gör henne inte till någon mytoman.
2015-10-29, 18:19
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Nja. Den typen av minne kan nog uppkomma när man ser personen i fråga IRL. Inget som är av bemärkelse öht.

Han luktade alltså rök när hon ser honom i rättssalen (enligt minnesbilder), men inte fram tills idag...?
Men visst, kan ju va nån glitch i rapport från tingsrätt?
Allt måste kunna diskuteras i tråden, även sånt som är ickerelevant för en fällande dom.
2015-10-29, 18:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jodå, man får visst använda icke närvarande förhördas utsagor i rätten - om åklagare eller försvar åberopar dem och läser upp dem ur FUP. Muntlighetsprincipen innebär att det som domen grundar sig på ska ha tagits upp under rättegången. Men vittnet/målsägaren/den tilltalade behöver inte säga det själv. Och det är ganska vanligt att åklagare åberopar enskildheter ur FUP - endera för att styrka en detalj, för att beslå den tilltalade med att ha ändrat sig, eller för att få med en utsaga från någon som av den ena eller andra anledningen inte vittnar.

Exakt, det är det som ligger bakom varför man inte tillåter vittnesattester och liknande. Utsagor i polisförhör kan användas om dessa avviker från vad ett vittne anger i rätten. Se 35:14 RB. En utsaga kan givetvis användas utan att den åberopas som bevisning men egentligen är det endast bevisningen som ska ligga till grund för domen, annars skulle omedelbarhetsprincipen åsidosättas.

35:14 RB
En berättelse, som någon har avgett skriftligen med anledning av en redan inledd eller förestående rättegång, eller en uppteckning av en berättelse, som någon med anledning av en sådan rättegång lämnat inför åklagare eller Polismyndigheten eller annars utom rätta, får åberopas som bevis i rättegången endast
1. om det är särskilt föreskrivet,
2. om förhör med den som lämnat berättelsen inte kan hållas vid eller utom huvudförhandling eller i övrigt inför rätten eller
3. om det finns särskilda skäl med hänsyn till de kostnader eller olägenheter som ett förhör vid eller utom huvudförhandling kan antas medföra, vad som kan antas stå att vinna med ett sådant förhör, berättelsens betydelse och övriga omständigheter.
Även i annat fall än som sägs i första stycket får dock i tvistemål en sådan skriftlig berättelse eller uppteckning av en berättelse som avses där åberopas som bevis i rättegången, om parterna godtar det och det inte är uppenbart olämpligt.
Vad som sägs i första och andra styckena om en skriftlig eller upptecknad berättelse ska också tillämpas i fråga om en ljudupptagning eller en ljud- och bildupptagning av en berättelse
2015-10-29, 18:20
Medlem
Att det är NB tycks nu stå utom rimligt tvivel. ALLT pekar mot honom som gärningsman, inte enkom DNA utan även tydliga vittnesmål. Han har till slut inte kunnat hejda de sjuka drifter han länge burit på. Någon gång är den första. Tyvärr blev det lilla Lisa som var på fel plats vid fel tillfälle.
Min stora undran, som far till två ljuvliga döttrar, är...hur går man vidare i livet utan att få tortera det här aset till döds...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in