2015-10-29, 18:49
Medlem
vemvisstes avatar
Kan man se på DnA om MGM är psykopat.
Men om det är fruns DnA och inte är psykopat då blir det ju svårt att förklara det.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, det händer ju inte sällan att det påpekas att den tilltalade nu kommer med en ny version, och att det lät annorlunda tidigare, så det är uppenbart tillåtet. Men menar du att det är tillåtet under 35:14 st 1 p 1 - att det skulle vara särskilt föreskrivet? Var finns den föreskriften då?

Jag är kanske sofistisk, men beror inte den här bestämmelsens räckvidd beror på hur man tolkar inte kan hållas?

36:15

Ett vittne ska lämna sin berättelse muntligen. Vittnet får dock med rättens medgivande använda sig av anteckningar till stöd för minnet.
Vid ett vittnesförhör får det som vittnet tidigare har berättat inför rätta eller inför åklagare eller Polismyndigheten läggas fram endast när vittnets berättelse vid förhöret avviker från vad han eller hon tidigare har berättat eller när vittnet vid förhöret förklarar att han eller hon inte kan eller inte vill yttra sig. Avser förhöret någon som tidigare har hörts inför rätta och har det förra förhöret dokumenterats genom en ljud- och bildupptagning, får dock förhöret inledas med en uppspelning av upptagningen. Har den tidigare bevisupptagningen skett i lägre rätt, ska förhöret i högre rätt inledas med en sådan uppspelning, om det inte är olämpligt.

Medlem
Just så. Ingen här inne har funderat på att t.o.m. NB skulle ha insett det idiotiska att ge sig på den donnan.
Varför, kan man fråga sig.
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Ang den "okända joggerskans vittnesmål" så har någon här inne -som tydligen är insatt - skrivit att hon är AJ:s svärdotter och att hon vid flera ett flertal tillfällen ätit middag med 35-åringen och hans familj hos AJ.Skulle MGM försöka med henne?Vart försöker "joggerskan" styra i utredningen med ett sådant påstående?
2015-10-29, 18:50
Medlem
Jag haffade endast de sista sekunderna av videoförhöret med NB på Expressens liverapportering. Någon som har en länk där man kan se hela? Hittar inget.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Bara den äldre brodern kan någon engelska, knagglig som beskrivits.
Det bör då utesluta den yngre brodern.
Ta dina dumgubbar och stoppa upp dem.

Den enda dumgubben här är du. Det är inte jag som säger att man inte vet vem som är vem, det är vittnet som sagt att hon inte vet det, och det var det som jag refererade till.
Medlem
Parkours avatar
Brodern och fruns vittnesmål i polisförhören är förjävliga rent ut sagt.. Det borde vara straffbart att ljuga i polisförhör...

Först ger dom GM alibi för hela mordkvällen.. Sedan drar dom tillbaka sitt alibi och berättar att GM berättat för dom att han åker en sväng men det får dom inte berätta om någon frågar.. Och nu har dom gett han alibi igen.....
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jaså du? Är det därför det görs "en samlad bedömning"? Som ingen förstår alls hur de har kommit fram till?

Ibland kan det bli så, därför vi har en hovrätt som kan granska "den samlade bedömningen".
2015-10-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I dag hade NB med advokat möjlighet att så rimligt tvivel – nu blev det dock inte så. Det blev snarare ytterligare en spik i kistan.

NB fick ju god hjälp av sin fru att slå in den spiken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I dag hade NB med advokat möjlighet att så rimligt tvivel – nu blev det dock inte så. Det blev snarare ytterligare en spik i kistan.

Så upplever inte jag det. Joggaren som tillhör AJ-klanen, liksom de andra i klanen kunde inte tillföra något. Bilvittnesmål går isär. Det vet försvarsadvokaten.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Som jag sagt tidigare i tråden så är det stor skillnad på att vara en psykopat och att ha psykopatiska tendenser.. Och det finns inget som tyder på att GM skulle vara en psykopat...
Stort missförstånd att alla mördare är psykopater.
Vem tror det? Vilken diskussion menar du, jag kan ha missat.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Jag haffade endast de sista sekunderna av videoförhöret med NB på Expressens liverapportering. Någon som har en länk där man kan se hela? Hittar inget.

Sökts tidigare och det verkar inte finnas något än.
Däremot finns det ett klipp där han sitter "blurrad" med en grön tröja i polisförhör och gråter.
Klippet finns på aftonbladet.se
2015-10-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jodå, man får visst använda icke närvarande förhördas utsagor i rätten - om åklagare eller försvar åberopar dem och läser upp dem ur FUP. Muntlighetsprincipen innebär att det som domen grundar sig på ska ha tagits upp under rättegången. Men vittnet/målsägaren/den tilltalade behöver inte säga det själv. Och det är ganska vanligt att åklagare åberopar enskildheter ur FUP - endera för att styrka en detalj, för att beslå den tilltalade med att ha ändrat sig, eller för att få med en utsaga från någon som av den ena eller andra anledningen inte vittnar.
Du har rätt som vanligt! Jag själv hade vittnat mot någon i ett brottmål. Åk läste upp det ur FUP men jag kallades inte som vittne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in