2015-10-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men vad gäller denna tråd och mordet på LH så är det rimliga att anta att han är just teknisk officer med inriktning mot fordon på Skövde garnison. Inte del av ett specialförband. Vi har inget som tyder på det, om det nu skulle vara av intresse oavsett.

Att han skulle vara del av SOG eller liknande rimmar dessutom illa med att han var med i ett inslag i SVT (?) om en reklamation på sin SAAB-bil, år 2009 om jag inte minns fel!

SOG bildades 2011. Och tvärtom så talar mycket för att han ingår i SOG.
2015-10-29, 17:55
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Denna rättegång är väldigt långt ifrån det man sett på tv (från USA). Både åklagaren och advokaten är så nedtonade och lugna. "Det överlåter jag till rätten att avgöra", svarar båda två I intervju idag... Nästan inga såna här protester heller, som det hela tiden är I amerikanska tv-rättegångar .
Men jag har ju aldrig sett någon riktig amerikansk rättegång heller.
Fast det är normalt så lugnt och städat det går till i svenska rättssalar.
Amerikanska vet jag inget om - - med de jag sett TV-sända, t ex OJ Simpsons var inte heller särskilt lika de vi ser på TV.
Svenska rättegångar har jag suttit med på i yrket rätt många gånger.
2015-10-29, 17:56
Medlem
Det verkar att den kvinnliga löparen (Arnes svärdotter) blir viktigaste vittne för åklagaren. Var jobbar hon? Vet någon?
Senast redigerad av matematiker 2015-10-29 kl. 17:59.
2015-10-29, 17:56
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker vi skall avvakta fredagen innan vi sågar henne. Fredagen är hennes dag.

Haha, imorgon blir spännande att höra vittnesmålet från kassabiträdet i Källby, forensikern som kan det här med DNA mfl . menar du?
2015-10-29, 17:57
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Först pekar hon nu i rättegången ut NB som den man hon mötte, sedan i Aftonbladets liverapport klockan 15.36 skrivs detta "Nu frågar advokaten om hon någon gång sett den andre brodern?
- Jag vet inte vem som är vem, jag har ingen aning."

Hon säger inte "Jag VISSTE INTE vem som var vem" utan hon säger "jag VET INTE". Mannen som sitter framför henne är NB och den äldre brodern, och efter att hon har pekat ut honom säger hon samtidigt att hon inte kan skilja på dom. Eftersom hon nu vet hur NB -som är den äldre brodern och även samme man som stoppade henne- ser ut borde hon snarare kunna skilja på dom och veta att den framför henne är just den äldre brodern och därmed inte den yngre. Antingen är hon klantig, dum i huvudet, eller så är Aftonbladets rapportering felaktig.
Bara den äldre brodern kan någon engelska, knagglig som beskrivits.
Det bör då utesluta den yngre brodern.
Ta dina dumgubbar och stoppa upp dem.
2015-10-29, 17:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilaKunis
Vittne "kom en bil i högfart, det är ena broderns. rutan nervävd på en grusväg

varför har man det OM man inte kastat ut saker mobil, mobilskal osv..

Men sakerna ligger ju utefter en traktorväg. Går val knappt att mötas.
2015-10-29, 17:58
Medlem
Vilket tjat om online-spel av journalisterna, åklagaren säger nu att enl. teknikerna har datorn inte varit i bruk mellan 18:00 – 20:00 mer än för skype samtalet till morsan 19:30. Troligen är det Windows OS och NB är ingen datornörd så Windows loggar rullar som default.
W säger också att han inte vet vad teknikerna grundar sitt utlåtande på, han är inte expert.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Visst är det så att alla som förhörs i FUP inte vittnar i rättegången? Men kan man fortfarande använda deras vittnesmål om det bara kommer från FUP?
Nej, alla förhörda vittnar inte i rättegång - utan tvärtom i stora mål, oftast bara ett fåtal av de tidigare hörda.

Det innebär att man inte får använda deras utsagor i rätten -- om de inte kallas in som vittnen efter att åtal väcks.
I det läget kommer de ju finnas med i rättegångsprotokollet men inte i fup.
Bannlyst
Med ett "Jag lider med familjen" lindar Nero in beskyllningen mot brodern om att brodern ofta brukar ljuga. Jag ser nu mer och mer Nero vara bra på att slå mot de svaga och kan han inte längre stå på den konflikträdda brodern så kan han försöka slå på denne.

Han väljer väl vem han slår på och det är synnerligen osmakligt.
2015-10-29, 17:59
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inte haft tid att följa rättegången idag heller.

Av det jag läser nu så verkar advokaten kämpa hårt på spåret broder AJ som möjlig alternativ GM. Jag undrar om hon läst bl.a. mina poster härinne och fått inspiration

Jag hävdar dock samma sak som igår. Att väcka tvivel kring vem som körde bilen, vem det egentligen var som försökte locka in joggerskan etc hjälper inte Nerijus. Så länge han fortsätter att hävda att han aldrig sett Lisa och inte på minsta vis varit i beröring med henne så erbjuder han ingen möjlig alternativförklaring till hur hans blod hamnat på alla dessa ställen det hamnat på. Inte heller varför alla de besudlingar som undersökts endast innehåller DNA från offret och honom själv (det finns något enstaka undantag som inte innehöll tillräckligt bra DNA för att koppla till en person. Var och en med någon slags markkontakt förstår att inget talar för att det DNA:t kom från annan person än MGM eller offret)

Jag läser också från Expressens rapportering att "joggerskan" sade sig känna igen Nerijus som mannen i bilen. Man måste förstås ta det med en viss skepsis, det finns kognitiva felkällor här av flera typer. Jag skulle gärna vilja lyssna på förhöret för att kunna bedöma det bättre. Hon gjorde dock ett i mitt tycke bra utpekande i själva vittnesförhören och jag tror det räcker för att tingsrätten kommer att ta med på något vis i sin bevisvärdering i domen.

Inget verkar ha framkommit som skulle tala mot en fällande dom om jag inte missat något oerhört väsentligt. Advokaten gräver i perifera detaljer som inte rubbar blodfynden i någon nämnvärd grad.
Här kan du läsa om direktrapporteringen från rätten i skrift.
http://rout.netdialoglive.com/ChatNode/MobileChat.aspx?Chatroom=chat-cDT1XTf3&style=NvNaFaQG
2015-10-29, 18:00
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Vilket tjat om online-spel av journalisterna, åklagaren säger nu att enl. teknikerna har datorn inte varit i bruk mellan 18:00 – 20:00 mer än för skype samtalet till morsan 19:30. Troligen är det Windows OS och NB är ingen datornörd så Windows loggar rullar som default.
W säger också att han inte vet vad teknikerna grundar sitt utlåtande på, han är inte expert.
Det blir dock ytterligare en i raden av uppgifter som lögnaren och mördarlitauern inte kan styrka eller som är en ren lögn.
Det bygger på.
2015-10-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det verkar att den kvinnliga löparen (Arnes svärdotter) blir viktigaste vittne för åklagaren. Var jobbar hon? Vet någon?

Jurist i Stockholm, om jag inte minns fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in