2015-10-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lahaina
Tycker ni inte att fickringningen är lite märklig? Den tycks vara så kort. När någon fickringer mig så är det alltid jag som avslutar samtalet. Är det pappan som lägger på eller bryts det bara? Det är så synd - några sekunder till och det skulle kunna varit "case closed", eller hur?

Den är inte kort , den pågår i hela 15 sekunder. Det ser man I FUP, där ser man Lisas telefontrafik hela veckan.
2015-10-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Den som vittnar just nu verkar ha minst lika många "jag minns inte", "jag vet inte" osv. Som MGM...

Han är väl delaktig?
2015-10-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Vad är det för uppgifter?
Det som sägs i liverapporteringen från rättegången är tveklöst att hon känner igen honom. Sen att det kan ha tveksamt juridisk värde är en annan sak.
Vad har den yngre brodern med det här att göra eller om hon kan skilja på personer som hon inte vet vem de är. Hon känner igen den person som stoppade henne.
Sen var det förstås en tafflig fotokonfrontation med dåliga foton, det är stor skillnad på att se folk i verkligheten och på foto. Polisen hade möjlighet att ha gjort en live konfrontation, men snåljåparna gjorde inte det. Kan ev. vara avgörande nu.

Men hon kan inte skilja på bröderna....say no more.
2015-10-29, 16:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worked
Postar om denna då jag inte fått svar:

Bilen vittnet (joggaren) beskriver, är ju inte i närheten av en VW Sharan.
Det är ju en Skoda Felicia eller liknande med skåp bakpå.

Hade MGM tillgång till sådan, eller var ska han ha fått den ifrån? Förklarar ju isf varför polisen inte hittat spår i deras Sharan, är ju inte den han använt.

Vi kan nog stryka joggerskans observationer. Däremot kan ju den mannen vara mördaren.
2015-10-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilaKunis
Jag vet inte hur vassa dessa polishundar är MEN borde inte den har lyckats hitta handsken/lisas kropp om den nu fanns i byggnaden låter jävligt konstigt.

Jo. Lisas hade sannolikt inte funnits i ladan söndag kväll. Inte handsken heller.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men hon kan inte skilja på bröderna....say no more.

Spelar roll,, hon kunde identifiera mannen i rättssalen idag som den som stannade henne på vägen och bad om hjälp att hitta till Medelplana, eller hur?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Den är inte kort , den pågår i hela 15 sekunder. Det ser man I FUP, där ser man Lisas telefontrafik hela veckan.

Jo, men 15 sek fickringning skulle jag säga är väldigt kort. Hur som, jag menar inte att det är någonting mystiskt i detta, det är bara så synd att samtalet inte kunde fortsätta bara några sekunder. Det kan ju inte vara många sekunder från att Lisa svarar; - Det är klart, till att MGM hotar henne att följa med in i ladan under knivhot...
2015-10-29, 16:16
Avstängd
micro113s avatar
GJ vill visst inte att hans motsägelsefulla vittnesmål hos polisen tas upp mot honom och förekommer försvaret genom att dra hela raddan själv.

Du hördes dagen efter att flickan hade försvunnit, kommer du ihåg då vad du sa till polisen?
"Jag kan ha sagt att det var en pickup eller arrendatorns bil eller mitsubishi eller liknande", säger vittnet.

Den här beskrivningen ger han av NB

"Världens lugnaste, trevligaste mest välutbildade hantverkare", beskriver vittnet Nerijus Bilevicius.

Edit:
Beskrivningen som ges i TR är en sammanslagning av de olika uppgifter GJ gett vid olika förhör gällande bilen.

Dvs den notering som skall ha skett av en bil vid ladan någon gång vid 18.45--18.50.
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Inte alls osannolikt utan strid det har disskuterats innan i tråden vad som händer med en människa som blir skräckslagen och paralyserad.

Ja, men var hon vid medvetande hela tiden så måste hon ju ha insett att hennes liv verkligen stod på spel. Speciellt om en rätt okänd man har rest galgen och vill att du ska lägga snaran om din hals. GM kan ju knappast ha räknat med att Lisa skulle bli helt paralyserad och lyda hans minsta vink. Han måste ha gjort något mer forcerande genom allting och det är svårt att veta vad om inte genom våld.

Visst, hot om våld (genom t.ex en kniv), men det borde ju resultera i att Lisa gör något desperat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilaKunis
Jag vet inte hur vassa dessa polishundar är MEN borde inte den har lyckats hitta handsken/lisas kropp om den nu fanns i byggnaden låter jävligt konstigt.

Det kan jag berätta för dig. Hunden är inställd på att söka efter en människa. Då spelar en handske ingen roll. Även om handsken luktar Lisa så vet inte hunden det. Inget konstigt alltså. Kroppen fanns inte där handsken fanns.
2015-10-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Något jag inte får ihop gällande NB (om vi utgår ifrån att han är den skyldige):

Varför sprider han ut LHs innehåll från plånbok (kort, kvitton, etc) längs en grusväg? Samt delar av mobilen.

Varför "gömmer" han hjälm och jacka i en rishög, och slumpar en handske i ladan?

Varför städar han inte bort repstumpar och tejprullen?

Han hade ju kunnat slängt allt i en sopsäck/plastkasse och eldat upp, kastat i en container, i sjön, grävt ner eller åkt med till en återvinning? Städat lite snyggt på brottsplatsen.

Ville han bli upptäckt? Är detta ett makabert rop på hjälp? Det tog ju trots allt några dygn innan han frihetsberövades.

Jag hajar inte detta - eller har jag missat något? Tacksam för vägledning i detta.

Jag har precis samma funderingar som dig. Kort och sånt låg i mobilfodralet. Är ju betydligt enklare att slänga hela skalet med kort i, än att plocka ut grej för grej.
Tror att det kan ha varit nån sorts "Hans och Greta-spår" faktiskt. Att han ville att hon skulle hittas, och snitslade en bana helt enkelt. Men sanningen får vi väl inte förrän han erkänner. Och de tror jag han kommer att göra så småningom. När vansinnet har hunnit utvecklas ännu mer kommer dte komma en tid när han vill skryta om vad han hittat på för nåt. Och då kommer det säkert nån våldtäktshistoria eller två, från England alt. Litauen i samma veva.
2015-10-29, 16:17
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som sagt tusen gånger tidigare...
Man har misstänkta, därför kontrolleras de först och främst.
Hittar man "okänd person" så kollar man av andra.
Det har dock inte behövts med tanke på +3 och +4 mot NB. (-4 mot AB i alla avseende)

Detta vet jag. Tror jag missuppfattade ditt tidigare inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in