2015-10-29, 11:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Frågan är väl hur ett teknikförsprång just nu ska leda till aktieägarvärden över tid? Dessutom ser det ju ut som att de blir konkurrenter inom kortsegmentet, om än inte inom mobiltelefoner.

Det är just detta som den gemene FPC:Cinvesteraren inte funderat det minsta över. Kanske för att de bara intresserade av kortsiktiga vinster. Vad som händer med bolaget på längre sikt än 6 månader verkar vara egalt?!

Själv ser jag bara trejdingmöjligheter, men i det långa perspektivet så skulle jag aldrig lägga mig i den här typen av bolag.
2015-10-29, 11:10
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är just detta som den gemene FPC:Cinvesteraren inte funderat det minsta över. Kanske för att de bara intresserade av kortsiktiga vinster. Vad som händer med bolaget på längre sikt än 6 månader verkar vara egalt?!

Själv ser jag bara trejdingmöjligheter, men i det långa perspektivet så skulle jag aldrig lägga mig i den här typen av bolag.
Sedär. Tidigare ville han inte ta i aktien med tång men girigheten tar överhanden när man ser alla andra tjäna miljoner hehe..
2015-10-29, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Sedär. Tidigare ville han inte ta i aktien med tång men girigheten tar överhanden när man ser alla andra tjäna miljoner hehe..

ytterst tveksamt om gemene sparare tjänar miljoner. Det rör sig snarare om några 10 k hit eller dit. Och självklart får man inte höra om förlusterna många gjorde igår när de brände sig....

De som varit med från start kan kanske ha blivit miljonärer (om de cashat in vill säga), men det verkar vara ett jäkla hattande in och ut även där så det är tveksamt om det fungerat där.

Igår var ett osedvanligt bra blankningsläge som jag noterade och sådant kan man tjäna riktigt bra pengar på. Det var lite som att stjäla godis från små barn.

Men idag blir det upp pga överreaktionen igår med alla tvångsförsäljningar som utlöstes.
2015-10-29, 11:19
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Som Ola sa, det blir nog två eller tre bolag som kommer överleva branschen. Just nu, pekar det på att NEXT och FPC som kommer överleva.

Man bör ha i åtanke att även FPC utvecklar nya produkter hela tiden. jag tror knappast de sitter och rullar på tummarna. FPC 1200 series var ju senaste produkten som sitter i Nexus.

Sensorn sitter under glass och keramik

http://www.fingerprints.com/products/touch_sensor/fpc1200-series/
Personligen tycker jag att det i dagsläget är omöjligt att säga vilka som kommer att finnas kvar om säg fem år, men branschens utveckling ska bli intressant att följa.
2015-10-29, 11:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Personligen tycker jag att det i dagsläget är omöjligt att säga vilka som kommer att finnas kvar om säg fem år, men branschens utveckling ska bli intressant att följa.

Jag tror mycket väl FPC kan finnas kvar, men marginalerna kommer att pressas och konkurrensen kommer att öka i sinom tid.

OCh håller då dagens värdering som "sekten" pumpat upp till fantasinivåer? Nej det tror jag absolut inte på längre sikt än 6 månader.

När stormen lagt sig har "sekten" hittat någon annan aktie att haussa, cashat hem och gått vidare.

Och många småsparare kommer att ha köpt en aktie alldeles för dyrt. Men vad bryr sig "sekten" om det?
2015-10-29, 11:28
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
För svårt att säga.

Jag skulle nog titta inför nästa år. Konceptet att köpa aktier och sedan aldrig oroa sig fungerar inte. Det finns alltid yttre faktorer som påverkar aktiekursen.

Det vi vet i alla fall är att FPC ligger bra nästa 12 månader. Man kan tjäna en slant under den perioden.
Om ett år kan världen se mycket annorlunda ut och även fina aktier vara värda mycket mindre.
2015-10-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camo
kan upplysa dig om att Google kan gå ner också.

Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Det finns en separat tråd för Google. I denna tråden diskuterat vi FPC. Och det är inte relevant att jämföra de bolagen, men det förstår du säkert inte då du är helt blank i huvudet på allt som har med aktiehandel att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Ingen här bryr sig om hur du resonerar kring ditt innehav i Google.

Tydligen.
2015-10-29, 11:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För svårt att säga.

Jag skulle nog titta inför nästa år. Konceptet att köpa aktier och sedan aldrig oroa sig fungerar inte. Det finns alltid yttre faktorer som påverkar aktiekursen.
Det beror helt på vilken typ av aktier du köper. För FPC måste du ligga på helspänn i princip jämt, medan vanliga investmentbolag som investor, industrivärden, kinnevik etc kan man sova gott med år ut och år in.

Citat:
Det vi vet i alla fall är att FPC ligger bra nästa 12 månader. Man kan tjäna en slant under den perioden.
Om ett år kan världen se mycket annorlunda ut och även fina aktier vara värda mycket mindre.

mm men vem ska du sälja aktierna till efter 12 månader. Det måste alltid finnas en ny trigger. Har FPC den om 12 månader. Det vet vi inte.
2015-10-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Rapporten kommer antagligen ge följande siffror:

Intäkter: 1 miljard (+/- 50 milj)
Orderstock: 1,8 miljard (+/-100 milj)
Bruttoresultat: 400 milj (+/-50 milj)
Rörelseresultat: (300 milj (+/-50 milj)

Detta är delvis rapporterade siffror så säkerheten är förhållandevis hög. Det borde inte vara några större överraskningar för marknaden. FPCs egna prognoser kan möjligen överraska. Orderstocken borde endast kunna överraska positivt eftersom siffran 1700 milj är från september och avser leveranser i Q4 2015 och Q1 2016.

Rörelseresultat på 300 milj ger 1200 milj på årsbasis utan tillväxt. Borde ge ett motiverat BV kring 14-15 miljarder, d.v.s. 230-250 SEK per aktie. Detta är ju dock utan tillväxt så den springande punkten är hur stor tillväxt FPC kan leverera och hur uthållig den är.

Min uppfattning är att FPC kan vara köpvärd på dagens nivåer, men för den riktigt långsiktige tror jag inte att FPC är ett bra bolag. Om några år kommer konkurrensen antagligen vara mördande.

Så då är den max värd 250:-.. men hur mycket har tillväxten varit tidigare år?
2015-10-29, 11:41
Medlem
Citat:
Konceptet att köpa aktier och sedan aldrig oroa sig fungerar inte. Det finns alltid yttre faktorer som påverkar aktiekursen.

Finns en hel hög med aktier som man inte behöver oroa sig över att äga, självklart kommer de gå upp och ner vid bra och dåliga tider men inte som Fingerprint rasa 40% helt själva på en annars normal börsdag.
2015-10-29, 11:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Så då är den max värd 250:-.. men hur mycket har tillväxten varit tidigare år?

Nej, det jag skriver är att om bolaget inte hade någon tillväxt att tala om skulle motiverat BV ligga runt 230-250 kr enligt mig. Men, nu växer ju FPC med en rasande fart, som vi vet..
2015-10-29, 11:49
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Finns en hel hög med aktier som man inte behöver oroa sig över att äga, självklart kommer de gå upp och ner vid bra och dåliga tider men inte som Fingerprint rasa 40% helt själva på en annars normal börsdag.
De är för att stora fiskar koordinerade allt. Aktien skulle ha handelstoppats precis som andra aktier i en liknande situation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in