2015-10-29, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Men vad i.. Jag som förstått det som att man inte skulle få ta del av det.

Håkan: Hur kommer det sig att Tv4 har ljudupptagning från pappans förhör. Skulle det inte va förbud mot detta OCH bildförbud?
Semir Hasanbegovic: Ljudupptagning är inte förbjudet. Däremot får man inte fotografera och filma i rättssalen.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4417394-folj-rattegangen-i-lisa-holm-fallet
2015-10-29, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Hennes pappa låter som en riktig bonnläpp deluxe. Är det bara banjospelare som bor i de där trakterna?

Snackar du om? Har du hört talas om dialekt? Han gör ett samlat intryck och förklarar exakt vad som sagts i FUP. Han ger sken av en ansvarsfull far.
2015-10-29, 10:07
Medlem
rotesaus avatar
9 bilar, med 2 man i varje bil - Fick pappan ihop redan första kvällen/natten.

Solidaritet i dess bästa tänkbara form.
2015-10-29, 10:09
Avslutad
Nlt påstod att fruns o broderns uppgifter inte kan åberopas i rättegången om de inte ställer upp på förhör, vilket de inte verkar vilja göra. Då faller ju deras uppgifter om att NB övertalat dem att ljuga o ge honom alibi.
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det verkar faktiskt som om de inte diskuterat med varandra, advokaten och klienten. Jag är faktiskt förvånad, för det går inte att få bort styrkan i bevisningen genom att skylla på brodern. Det enda som kan ske är att om uppgifter kan kontrolleras, så leder det till att åklagaren får det han behöver för att åtala lillebror för delaktighet i mordet.

Men alla uppgifter måste kunna styrkas med annan bevisning, då MGM inte har någon som helst trovärdighet. Sensationella uppgifter vore sådana som leder till plast eller presenning hittas, med DNA och fingeravtryck från lillebror.

Det blir fullständigt vansinnigt om MGM vill få domstolen att att tro att lillebror planterar DNA, eller satt dit honom. För det tjänar ju annars inget till att skylla på lillebror.

Alla dessa utsagor är inte trovärdiga efter att under lång tid ha blånekat till allt. Det går ju inte att vittna om saker som skett, om han hävdat att han aldrig sett Lisa!

Det verkar vara ett oplanerat försvar. Klienten är helt omedveten om juridiken och konsekvenserna av bevisningen. Advokaten har låst in sig i ett hörn genom att offentligt innan rättegång tala om att Litauern inte vet vem Lisa är och aldrig har träffat henne.

När bevisningen visar att Litauern faktiskt har haft med Lisa att göra så är allt det advokaten håller på med nu, mycket märkligt.
Hon bör ju veta vad en domstol tar på allvar, och vad det är de låter passera för att de inte kan annat än att låta parterna göra sitt jobb. Det måste till bevis om lillebror är skyldig och storebror oskyldig.

Klientens muntliga utsagor kan ju ingen ta på allvar, och ens väga in som muntlig bevisning. Det vet Inger Rönnbäck och det får mig att undra vad det är hon håller på med. Är det så att advokaten vill få till det, att det är så ett sensationellt "case", att det är storebror som har skyddat lillebror? Vad krävs i bevisning för att få till det till den grad att Litauern frikänns?

Instämmer helt o hållet i din analys. Allt är så miserabelt omkring detta!! Vad är det för fel med Rönnbäck, hon ger intryck av att vara desperat rent personligt att bevisa för sig själv att hon är kompetent!

Reagerar också på hur Alhem o flera andra anser hennes strategi är helt normalt och professionellt.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
9 bilar, med 2 man i varje bil - Fick pappan ihop redan första kvällen/natten.

Solidaritet i dess bästa tänkbara form.

Om det nu är så att NB är skyldig och således även varit slarvig kan vi möjligen tacka detta snabba och omfattande pådraget för det.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Fasansfullt.
Usel förhörsledare, noll psykologisk kompetens. FL sitter tyst när NB är precis att tippa över kanten och vaggar kraftigare fram och tillbaka missar FL de förlösande orden att föra honom över. FL pratar på ett intellektuellt plan om bevisen när han borde kommunicera känslomässigt.
Plågsamt, slås av hur NBs kroppshållning uttrycker skam som ett litet barn som gjort något förbjudet. Dock försent idag att få honom tillbaka till detta läge under förhandlingarna. Klarade han sig ur detta förhör så har han stängt locket idag. Men det syns tydligt o hörs för den som kan tyda tecknen sas.

Tänker också på hur han upprepar - det var inte jag, - det var inte jag- Kan vara tecken på att han delat upp sig psykologiskt i en god och ond Nerijus. Den onda som gjort detta var inte han, det var inte jag som gjorde det, det var en annan Nerijus.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21666052.ab

Tycker snarare han upprepar "jag vet inte" vilket är ett ytterst relevant svar om man inte vet.
2015-10-29, 10:10
Medlem
Trollsvanss avatar
Är ju för illa att inte brodern och frugan MÅSTE vittna. Varför är det så? Det är helt bisarrt. Klar att det lättaste för dom är att bara strunta i det.

Hade min gubbe varit anklagad för nått sånt och jag visste med mig att han inte varit hem och jag tvättat hans kläder när han kom hem. Då hade jag aldrig låtit honom komma undan. Om hans nu gjort detta, så har han ju också dragit sin familj i skiten.
Hon verkar väldigt trugad, han har säkerligen hållt henne hårt.
2015-10-29, 10:11
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nlt påstod att fruns o broderns uppgifter inte kan åberopas i rättegången om de inte ställer upp på förhör, vilket de inte verkar vilja göra. Då faller ju deras uppgifter om att NB övertalat dem att ljuga o ge honom alibi.

Det finns vissa möjligheter att åberopa polisförhör men det stämmer att i regel ska personer höras på plats såvida de inte ligger i koma eller något. Ska bli intressant och se om åklagaren åberopar förhören som bevisning efter att det står klart att de inte kommer höras och se hur domstolen reagerar på det. Men oavsett om de får åberopas är bevisvärdet betydligt lägre jämfört med om de skulle säga samma sak i rätten.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Det där fattar inte jag,,, de har ju suttit häktade och förhör har hållits, finns på pränt och har uppenbarligen hänt i verkligheten. Varför kan man då inte åberopa det? man kan ju åberopa tekniska bevis även om inte personal från NFC är där live och talar om det, eller?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ovanstående vittnesuppgifter från Thomas och Annika ser jag som det för utredningen kanske viktigaste vittnesmålet.

Citat:
”det är mer korrekt att det var mellan kl 19.30--19.45 som fordonet
passerade dem i hög fart den aktuella söndagskvällen. Thomas berättar vidare att fordonet kom från Martorpshållet och körde mot Herrgården.”

Detta möte verifieras av NB men med den skillnad att NB säger att det inträffade på lördagen och alltså inte på söndag. Hur det var med den saken kan ha helt avgörande betydelse.

Jag har hela tiden haft frågor kring det där skype-samtalet. För mig är tiden mellan 18.30-20:00 den tidsperiod jag jobbar med när det gäller mordet. Denna iakttagelse gör att IB skypar..men att kanske NB på något sätt kanske kommer in i samtalet runt 19.45-19.50. För 20.07 är NB i Källby och den resan tar 6-7 minuter.
2015-10-29, 10:12
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Är ju för illa att inte brodern och frugan MÅSTE vittna. Varför är det så? Det är helt bisarrt. Klar att det lättaste för dom är att bara strunta i det.

Hade min gubbe varit anklagad för nått sånt och jag visste med mig att han inte varit hem och jag tvättat hans kläder när han kom hem. Då hade jag aldrig låtit honom komma undan. Om hans nu gjort detta, så har han ju också dragit sin familj i skiten.
Hon verkar väldigt trugad, han har säkerligen hållt henne hårt.

För att en anhörig ska inte känna sig tvingad att vittna mot en annan anhörig, rätt eller fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in