2015-10-29, 09:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllersW
Pappan behöver inte ha dåligt samvete för att han inte hämtade sin dotter.
35-åringen hade bara avvaktat och rövat bort Lisa vid annat tillfälle.

Så behöver det ju inte alls vara. OM det var han och OM det även var han som hejdade den kvinnliga joggaren dagen innan, så verkar det som att han var ute efter en kvinna vilken-som-helst.
2015-10-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
24 timmars regeln gäller väl bara vuxna? Om ett barn / tonåring försvinner sätts det igång med sökning direkt.

Ok. ja de e sant! Polisen har iaf gjort ett strålande jobb. Bortsett från när man släppte på avspärrningarna i ladan i några timmar för att sedan spärra av igen för att obehöriga började va därinne
2015-10-29, 09:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det verkar faktiskt som om de inte diskuterat med varandra, advokaten och klienten. Jag är faktiskt förvånad, för det går inte att få bort styrkan i bevisningen genom att skylla på brodern. Det enda som kan ske är att om uppgifter kan kontrolleras, så leder det till att åklagaren får det han behöver för att åtala lillebror för delaktighet i mordet.

Men alla uppgifter måste kunna styrkas med annan bevisning, då MGM inte har någon som helst trovärdighet. Sensationella uppgifter vore sådana som leder till plast eller presenning hittas, med DNA och fingeravtryck från lillebror.

Det blir fullständigt vansinnigt om MGM vill få domstolen att att tro att lillebror planterar DNA, eller satt dit honom. För det tjänar ju annars inget till att skylla på lillebror.

Alla dessa utsagor är inte trovärdiga efter att under lång tid ha blånekat till allt. Det går ju inte att vittna om saker som skett, om han hävdat att han aldrig sett Lisa!

Det verkar vara ett oplanerat försvar. Klienten är helt omedveten om juridiken och konsekvenserna av bevisningen. Advokaten har låst in sig i ett hörn genom att offentligt innan rättegång tala om att Litauern inte vet vem Lisa är och aldrig har träffat henne.

När bevisningen visar att Litauern faktiskt har haft med Lisa att göra så är allt det advokaten håller på med nu, mycket märkligt. Hon bör ju veta vad en domstol tar på allvar, och vad det är de låter passera för att de inte kan annat än att låta parterna göra sitt jobb. Det måste till bevis om lillebror är skyldig och storebror oskyldig.

Klientens muntliga utsagor kan ju ingen ta på allvar, och ens väga in som muntlig bevisning. Det vet Inger Rönnbäck och det får mig att undra vad det är hon håller på med. Är det så att advokaten vill få till det, att det är så ett sensationellt "case", att det är storebror som har skyddat lillebror? Vad krävs i bevisning för att få till det till den grad att Litauern frikänns?

Kanske en annan advokat kunde ha gjort ett bättre jobb under samma förutsättningar, men vad har Rönnbäck för val?
Om hennes klient hårdnackat hävdar att han aldrig har träffat flickan och lika hårdnackat nekar till brotten.....då kan ju Rönnbäck inte gå emot sin klient.
Jag tror säkert att hon på tu man hand med klienten ingående har förklarat hur risigt han ligger till och kanske hon t.o.m. har försökt att förmå sin klient att "inse fakta" och att till fullo eller till en del erkänna?
2015-10-29, 09:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag hoppas från djupet av mig själv att han har stöttning i det där

Det är nämligen den naturliga meningen att en 17-åring ska börja stå på egna ben - Ges ansvar - Utvidga synen.

Jag har barn i den åldern och jag kan tala om att det är jättesvårt. Balansen mellan att skydda och släppa. För man kan aldrig VETA...
2015-10-29, 09:55
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevilmf
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3214853

Ljudupptagning ????

Men vad i.. Jag som förstått det som att man inte skulle få ta del av det.
2015-10-29, 09:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Martina Rask: Jag hörde precis domaren säga att hustrun och 35-åringens bror inte vill ställa upp på något förhör ens på telefon.

Inte oväntat...
2015-10-29, 09:56
Medlem
Farsan ska inte känna någon skuld alls. Han har varit mer beskyddande än 90 procent av alla föräldrar.
2015-10-29, 09:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Men vad i.. Jag som förstått det som att man inte skulle få ta del av det.

De förhör som spelas in och lagras i domstolsverkets databas VERA kan man begära ut och dessa är således inte offentliga, såvida inte man anser att det omfattar sekretessmaterial och då är det så enkelt att man klickar en ruta under förhöret som heter "sekretess" och så blir sekretariatet informerat härom och handlingen lämnas inte ut utan en föregående prövning.
2015-10-29, 09:59
Medlem
kaktus-konnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
sadisten var tänd på henne långt innan

"ONANERADE MED UTSIKT MOT LISA HOLMS KAFÉ "
Polisen har hittat omfattande spår av den misstänktes sperma på golv och väggar i en lokal med utsikt mot kafét som Lisa Holm jobbade på. I kvällens Nya Efterlyst tar vi upp fallet, med rättegångsstart idag, och kan berätta om hur den misstänkte mördaren Nerijus hade tillgång till ladan.

https://www.facebook.com/EfterlystTV8/videos/10153877947152214/

Ny info för mig. Riktigt vidrigt ju. Han har antagligen stått och kollat på Lisa + kollegor och onanerat. Detta bevisar ju inte att han är mördaren men det lutar ju åt att MGM är ganska perverterad iallafall.
2015-10-29, 10:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
sid. 53
"På söndagen 150607 ca kl 14.30 var Henrik och hans far Arne ute och åkte bil. De åkte på
stora vägen (mellan Blomberg och Källby) och har just svängt ut från allén vid deras bostad.
Henrik iakttog då den John Deere teleskoplastare som arrentatorn har. Henrik kan inte svära på att det var arrendatorns teleskoplastare men den var identisk. Han såg den över gärdena då den körde på grusvägen nära Blombergs egendom. Den kom i riktning från Martorp mot Blomberg på den grusväg där polisen gjort fynd. Henrik såg ej vem som körde. Henrik uppger att teleskoplastaren brukar stå vid bygget mittemot cafet, Han såg den där i lördags."

sid. 357
"KVÄLLSOBSERVATION 2015-06-07
Efter visst överläggande med sin flickvän Annika som hör samtalet kommer Thomas efter en
stund fram till att det är mer korrekt att det var mellan kl 19.30--19.45 som fordonet
passerade dem i hög fart den aktuella söndagskvällen.
Thomas berättar vidare att fordonet kom från Martorpshållet och körde mot Herrgården. Thomas känner igen bilen mycket väl då den brukas av de 2 litauiska personerna som bor i anslutning till Herrgården. Bilen med de 2 alt en av dem passerar Thomas fastighet ibland flera gånger per dag/vecka. Fordonet som de brukar är en silverfärgad VW Sharan. Vid tillfället mellan kl 19.30--19.45 så hejade en av de Litauiska killarna genom hans öppna fönsterruta med sin vänstra hand som han hade utanför bilfönstret då han hejade på Thomas
och hans flickvän. Thomas och flickvännen Annika var ute med deras Schäferhund på en daglig promenad."

Ovanstående vittnesuppgifter från Thomas och Annika ser jag som det för utredningen kanske viktigaste vittnesmålet.

Citat:
”det är mer korrekt att det var mellan kl 19.30--19.45 som fordonet
passerade dem i hög fart den aktuella söndagskvällen. Thomas berättar vidare att fordonet kom från Martorpshållet och körde mot Herrgården.”

Detta möte verifieras av NB men med den skillnad att NB säger att det inträffade på lördagen och alltså inte på söndag. Hur det var med den saken kan ha helt avgörande betydelse.
2015-10-29, 10:03
Medlem
Alltså varför är det så viktigt att ta upp om han vatt inne i arresten och kollat på honom eller inte???
2015-10-29, 10:03
Medlem
Tänkte på "fickringningen", kan det vara så att "det är klart" inte var ett konstaterande att det var stängt och klart utan ett svar till mgm om hon kunde hjälpa honom med något, typ "klart jag hjälper dig"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in