2015-10-28, 23:26
Medlem
JoeL431s avatar
Vet man datum på när Danske Bank ska testa FING-korten i Norge? De skulle iaf vara i år vad jag läste senast.
2015-10-28, 23:37
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
En annan sak som får mig att tycka att den är för upphaussad är set nästan extremistiska, konspiratoriska skuldbeläggandet. Så fort något går fel är det blankarnas, bankernas eller tradersarnas fel (jmf kommunism: kapitalisterna, nazism: judarna). Notera väl att det bara kommer fram i motgång, medan det i medgång som igår endast snackas om att bjuda varandra på öl och gratulera till miljonerna.

Håller med. Aktien kan gå dubblas pga "fundamenta" men går det ner 20% haglar konspirationerna och bortförklaringarna. Sekten har helt klart gjort sin hemläxa ur ett bolagsperspektiv men knappt nån har nån verklig erfarenhet eller kunskap om hur aktiemarknaden fungerar.

Jag tycker nästan detta är det allra mest obehagliga med hela Fing-sekten. Man har ju sett detta så många gånger tidigare på aktiemarknaden. I 99% av alla fall går det åt helvete. Enda gången jag kan minnas att en sekt slagit marknaden på fingrarna och kommit ut som vinnare var i Lundin-bolagen. Fingsekten kanske också kan sluta som vinnare men det är lite tidigt att svara på. Sett till historien har de inte oddsen med sig.
2015-10-29, 01:41
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
"Dyngspridning" när man varnar för bubblor i precis rätt tid?!

Låter som du ligger fulltankad och köpte igår så irriterad som du är

Har du lässvårigheter? Jag har aldrig ägt en Fing-aktie. Ditt självgoda beteende är vidrigt nog, speciellt när du rekat sälj sedan 30:-, tycker du att jag kan gå in i google-tråden och skrika 'sälj' i ett år och ner sedan en sättning väl kommer stå och flina och spamma tråden med hur jävla duktig jag är? Att du och ärkenöten Valfrid är på samma sida borde få dig att tänka till. Det aset är den största cansersvulsten ett aktie-forum kan råka ut för och det är du väl medveten om.
2015-10-29, 03:47
Medlem
Con-artists avatar
Fingerprint får en snyting av verkligheten och går ner för räkning. "Ni" ägare (som ofta är väldigt kaxiga) verkar behöva tas ned på jorden lite. En realistisk (eller smart) människa hade sålt när den bröt 500.
2015-10-29, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Con-artist
Fingerprint får en snyting av verkligheten och går ner för räkning. "Ni" ägare (som ofta är väldigt kaxiga) verkar behöva tas ned på jorden lite. En realistisk (eller smart) människa hade sålt när den bröt 500.
En realistisk människa hade sålt redan på 400:-, eller rent av 100:-.

Detta är ett lotteri, man måste våga för att vinna. Snabba pengar har aldrig fungerat i längden. Även om produkten är bra så kan ledningen blåsa en, vilket hänt i detta företag, 2ggr med olika VD.

Tillbaka till aktien nu, ni som vart med ett tag har sett dessa uppblåsningar förut. Senaste var väl från 30-88:-. Gick snabbt ner till 27-28 men upp till 50 kort efter. Då handlade det om warranter som "någon" ville skulle knockas. Samma vända igen tro?
2015-10-29, 07:07
Medlem
Valfrids avatar
Det är väldigt intressant att se hur bankerna kan köra relativt stora aktier som Fingerprint upp och ner

Dom lär ha ställt ut väldigt många Certifikat för att motivera dom senaste dagarnas körare. Betänk att man köper och säljer aktier för hundratals miljoner kronor. 40% blir mkt pengar.

Men jag ser på detta som ett köpläge och har sent under gårdagen gått in tungt med ett snitt några tior över gårdagens stängning. Dessa ämnar jag hålla fram mot rapporten (5 Nov) som jag tror mkt på.

Aktien bör vara rejält översåld i nuläget men som ni vet kan ju vad som helst hända i detta papper där så många variabler är inblandade. Det man som investerare bör göra är att försöka frikoppla aktien till bolaget då fundamenta enl mig är stark och bolaget gör stora framgångar. Gårdagens utveckling av aktiekursen har ju ingenting med bolagets verksamhet att göra och desto mer med giriga banker.

Det är egentligen helt sjukt hur utställare av derivat kan ändra reglerna under spelets gång . Borde helt klart vara förbjudet.

Läs min blogg http://www.redeye.se/aktiebloggen/fingerprint-cards-riktkurs-350-kr
Senast redigerad av Valfrid 2015-10-29 kl. 07:13.
2015-10-29, 07:14
Medlem
Valfrids avatar
FINGERPRINT CARDS
SENSOR FPC1025 I HUAWEI HONOR 5X (OMS) (Direkt)
2015-10-29 06:23
(Omsändning: Sändes första gången på onsdagskvällen)
STOCKHOLM (Direkt) Fingerprint Cards touchsensor FPC1025 finns med i Huaweis smarta telefon Honor 5X som lanserades på onsdagen.

Det skriver Fingerprint på sin hemsida.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse
Nyhetsbyrån Direkt
2015-10-29, 08:01
Medlem
Valfrids avatar
Fortsätter manipulationen av aktiekursen även idag så kommer jag att syna dessa Eko-Terroristers bluff och ytterligare öka min position och därmed sänka gav. Vill dom kriga mot Boom så ska dom få det😄

Jag har ekonomisk uthållighet att syna rapporten och hålla aktien över tid för att utnyttja dessa lägen för långsiktig positionering.

Tillväxten i bolaget är så pass stor att vinsterna lär växa stort iaf under 2016-2017 och längre än så.

Jag befinner mig alltså i en Win-Win situation , om aktien går upp tjänar vi pengar, går den ner köper vi billigt. Att pressa kursen så hårt ca 1 vecka innan rapport kan visa sig vara farligt . Förmodligen vågade man inte riskera att utställda cert ökade ytterligare extremt i värde och valde att bomba aktien.
Senast redigerad av Valfrid 2015-10-29 kl. 08:04.
2015-10-29, 09:25
Medlem
Ejekts avatar
Slakhane skrev en bra förklaring på Aktieguiden, till raset igår. Och jag citerar:

"Ingenstans läser jag här varför den föll så.

Förklaringen till raset är väldigt väldigt enkel.

Cbk såg situationen ohanterbar med ett certifikat som hade skenat i pris. Det var fullständigt utom kontroll. Detta certet introducerades på 80 kr 6 april.

1000 cert motsvarade då 4200 aktier.

Och alla vet hur extremt bra det gått för bolaget detta året och hur extremt mkt kursen då har stigit. I tisdags var aktien i 520 kr och då stod detta certet i över 8000 kr.

Alltså var samma 1000 cert värda 8 milj kr och motsvarade nu 46 100 st aktier.

Cbk såg framför sig att den här aktien står snart i över 1000 kr och det gör att vi är överlägset största aktieägare i bolaget.

En utställare som äger över 10% av aktierna i ett bolag hade aldrig gått.

Vad hade hänt om några med cert då hade sålt sina innehav?

Certet hade garanterat kostat över 50 000 kr. Det hade motsvarat 10 miljarder kr i aktien.

Det stora felet är att hävstångsprodukter finns. Sådant blir extremt farligt och ohanterbart när ett bolag går så bra som fingerprint.

Ni kan se detta i sig som ett enormt bullish tecken att något sånt här sker.

Så alltså när denna nyheten nådde marknaden så visste marknaden att nu kommer det säljas aktier. En del började sälja aktier då och det ledde till lite mer nedgång. Det ledde i sig till att en hel del fick lite panik och sålde med stora vinster och det ledde även till att många som köpte tidigare på morgonen fick sälja i stopp. Och detta ledde till mer panik då och när aktien var i typ -25% då började ju marknaden förstå att men herregud nu nollas ju snart alla cert. Och då fick den ännu mer panik.

Panik föder panik.

Sen när den var i -33,4% så var certen nollade och ett massivt säljflöde från certen kom.

I dom stunderna så är inte en aktiekurs kopplad till bolaget.

Men nu kommer den vara det och aktiekursen kommer garanterat stiga igen.

Alla certaktier såldes redan igår. Kollar ni mäklarstatistiken så ser ni NDS, MSI (också cert som knockades) och UBS ösa ut aktier med start 11:20 då de nollades.

Så CBK kommer inte sälja mer framöver (visst någon liten slatt kanske de har kvar) Men i princip rubbet såldes igår."
2015-10-29, 09:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejekt
-

Snömos. Aktien rasade för att den var (är?) enormt övervärderad. Sen att Commerzbank kanske agerade som trigger, det är möjligt.
2015-10-29, 09:34
Medlem
Ejekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Snömos. Aktien rasade för att den var (är?) enormt övervärderad. Sen att Commerzbank kanske agerade som trigger, det är möjligt.

Commerzbank och Nordea, därefter blev småspararna livrädda och började fly
Men vi har väl en vecka till rapport, låt oss se vad det ger. Tills dess är alla experter och kan fortsätta sia upp och ner.
2015-10-29, 09:40
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
”Vi har fått uppskattningsvis 4.000 svenska aktieägare de senaste två veckorna”, säger Tore Etholm-Idsoe.

Tore Etholm-Idsoe drar sig ändå för att jämföras med Fingerprint.

”Vi är egentligen inte i deras segment”, säger han.

Den viktigaste skillnaden ligger i tekniken. Medan Fingerprint precis som andra sensortillverkare använder sig av en silikonbaserad teknik i sina sensorer är Nexts sensorer baserade på ett värmesystem. Det tillåter en billigare massproduktion av större sensorer som ger högre säkerhet.

Mobilmarknaden domineras i dag av ett tiotal aktörer och fokus ligger på mindre sensorer med lägre säkerhetskrav. Därför fokuserar Next nu istället på bärbara datorer och surfplattor.

Next fokuserar hellre på andra segment än mobiltelefoner, där ett tiotal bolag inklusive Fingerprint konkurrerar i dag, eftersom fokus i branschen ligger på mindre sensorer med lägre säkerhetskrav.

Men Tore Etholm-Idsoe fäster hellre blicken längre fram, på det segment bolaget kallar ”Next-enabled”, alltså nya produkter som kräver större och säkrare sensorer. Där spekuleras det framför allt kring smarta kort, som Next tror kan bli en större marknad för sensorer än hela mobilmarknaden. Men hur länge det kan dröja vill Tore Etholm-Idsoe inte sia om.

http://www.di.se/artiklar/2015/10/28/rollens-norska-succebolag-jublar-over-jatteorder/

Med andra ord, NEXT sensorer är inte på samma tekniska nivån som FPC. NEXT drar mer ström och som de själv säger, de ligger 18 månader efter FPC.

FPC har ingenting att oroa sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in