2015-10-29, 07:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Vet inte om nån lagt upp FUP, men här kommer den igen isf, om det nu funkar.

https://minfil.org/v5fakfb2b7/Skaraborgs_TR_B_1902-15_Aktbil_86.zip

Intressant listning av vilka myndigheter som laddat ned "Qwart"´s fil:

Dagens Nyheter AB, 81 gånger
Nya Wermlands Tidningen AB, 7 gånger
Rikspolisstyrelsen, 5 gånger
Svenska Aller AB, 5 gånger
Sveriges Radio AB, 4 gånger
Aftonbladet AB, 3 gånger
Försvarsmakten, 3 gånger
Göteborgs-Posten, 3 gånger
Värnamo Nyheter, 3 gånger
Norrköpings Tidningar AB, 2 gånger
Sveriges Television AB, 2 gånger
Domstolsverket, 2 gånger
Försvarets Materielverk (FMV), 2 gånger
Försvarshögskolan, 1 gång
Bonnier Tidskrifter AB, 1 gång
Riksdagen, 1 gång
Socialstyrelsen, 1 gång
Tullverket, 1 gång
Sundsvalls Tidning, 1 gång
Svenska Filminstitutet, 1 gång
Tidningarnas Telegrambyrå, 1 gång
TV4 AB, 1 gång
Senast redigerad av rotesau 2015-10-29 kl. 07:23.
2015-10-29, 07:19
Medlem
När man ser förhöret med N-B så ser man en man i totalt förfall.

Gungandet fram och tillbaka säger mycket. Tonläget likaså. Bristen på svaren visste vi.

Skammen är total.

Nekandet kommer göra det lättare att döma honom. Det vet han om. Och jag tror han köper det.
Han nekar sig medvetet till livstid.

Skammen gör att han väljer det alternativet.

Om några år kommer sanningen fram. När livet bakom lås o bom blivit vardag.
2015-10-29, 07:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det finns faktisk anledning till att vara kritisk mot NFC.

Man kan ju faktiskt undra om blod besudligarna i AJs bil nu också verkligen var djurblod ?

http://www.dagensjuridik.se/2015/02/djurblod-fran-mordplats-var-manniskoblod-aklagare-starkt-kritisk-mot-skl

"Djurblod" från mordplats var människoblod - åklagare starkt kritisk mot SKL
Publicerad 2015-02-12 14:21

Det finns absolut plats för en kvalitetsövervakning av NFC, precis som kvaliteten på annat (till exempel argumentation på Flashback) bör kvalitetssäkras. Däremot är en institutionell kritik mot NFC "därför att NFC går polisens ärenden" inte lika meningsfull, för att inte säga bisarr.

Vill man separera NFC från övriga rättsvårdande myndigheter får man helt enkelt försöka göra det politiskt.
2015-10-29, 07:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Undrar hur en Jonas Eriksson eller Max Ahlgren hade hanterat detta mål, jämfört med Inger Rönnbeck. NB hade i vart fall haft betydligt större chans att krångla sig ur detta då....

Tejpbiten är i stort sett det enda som går att ifrågasätta. AB har avsatt ganska färskt DNA på denna bit (+4) och står utan godkänd förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du har ju antagligen helt rätt, å det är ju alldeles åt helvete.
Det blir ju som ett lotteri nästan.

Inte riktigt så. Det är vad som finns inom förundersökningen och "slasken" att främst röra sig med, och det är också det som är vad allt handlar om.
Man får inte glömma att det är ett indicium-mål, vilket naturligt ger större spelrum.
2015-10-29, 07:24
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Vid 5:30 kommer det, han har aldrig träffat Lisa Holm. Han må vara "lessen" men...han är påkommen, det kan framkalla tårar, för sig själv.

Ja man kan ju undra vad dessa tårar beror på.

Ångest över att ha förstört sitt och sina anhörigas liv?

Ångest över att ens sexuella faiblesse för unga bundna/tejpade tjejer blivit offentlig?

Ångest över att indirekt blivit avslöjad med att runka lite varstans på sin arbetsplats?

Hans ihärdiga nekande ser han möjligen som sin enda "ärliga" chans att komma undan. Om han konstant nekar och inte ger några andra svar än jag vet inte, jag har inte gjort det, jag vet inte, jag har inte gjort det och inte ger några som helst medgivanden; så kanske kanske att han då inte kan bli fälld? Eller att han vill bli Den stackars gästarbetaren som dömdes mot sitt nekande med hela svenska folket?

Och vad kan hans advokat ha gett honom för råd? Du har inte gjort detta så du ska bara lugnt neka så ska du se att detta löser sig?
2015-10-29, 07:26
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21666052.ab

Man får en helt annan bild när man ser videoförhören, än att bara läsa FUP. Nu innehar jag ingen erfarenhet av förhör, men man får en hemsk känsla av att se hur förkrossad NB är, svårt att inte känna sympati. Är han förkrossad av att han blivit påkommen och tårarna framkallas av hans ångest? Eller är han oskyldig och vet verkligen inte hur det kunnat bli såhär?
Visst talar extremt mycket emot honom, men man önskar att man kunde läsa hans tankar..
2015-10-29, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BSBully
Jobbigt o se videoförhören, knäckande o sitta häktad så länge. Om han helt blockat sin hjärna från handlingarna eller om han är oskyldig, svårt o säga. Märkligt att han skulle neka så länge med tanke på bevisningen. Undra om han hittat henne efter mordet, besudlat henne o sen gömt kroppen. Skulle va svårt o erkänna att man besudlat o sedan gömt ett lik. Nä vet inte, kanske dags o ta av sig foliehatten endå. Hoppas det klarnar mer i rättegången innan fällande dom.

Tycker nog inte alls det är nämnvärt konstigt i att han sitter och blånekar till allt, det kommer han nog även göra under dagens förhör, möjligt med några tårar rinnande...
Hur ska han kunna förklara all denna bevisning från honom?
klart, han kan ju skylla på brodern, intressant ska det iaf bli och höra om detta sk.speciella förhållandettill sin broder I:B nämnde...
2015-10-29, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Ja man kan ju undra vad dessa tårar beror på.

Ångest över att ha förstört sitt och sina anhörigas liv?

Ångest över att ens sexuella faiblesse för unga bundna/tejpade tjejer blivit offentlig?

Ångest över att indirekt blivit avslöjad med att runka lite varstans på sin arbetsplats?

Hans ihärdiga nekande ser han möjligen som sin enda "ärliga" chans att komma undan. Om han konstant nekar och inte ger några andra svar än jag vet inte, jag har inte gjort det, jag vet inte, jag har inte gjort det och inte ger några som helst medgivanden; så kanske kanske att han då inte kan bli fälld?

Och vad kan hans advokat ha gett honom för råd? Du har inte gjort detta så du ska bara lugnt neka så ska du se att detta löser sig?

Men att han inte kan inse hur rökt han är när han nekar till att någonsin ha sett Lisa, det är rent obegripligt med tanke på de bevis som faktiskt existerar.
2015-10-29, 07:28
Medlem
Får en känsla av att något inte stämmer efter att ha kollat på förhöret av 35 åringen. Om man ska spekulera lite "CSI style" så är det inte omöjligt att han blivit ditsatt av sin fru och hans bror som hemligt har en affär. Hade han varit skyldigt borde han väl ändå haft en alternativ berättelse till dna spåren, han verkar ju verkligen helt svarslös. Det hade ju inte varit svårt för hans fru och brodern att placera både 35-åringens blod och sperma på platsen.
2015-10-29, 07:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Undrar hur en Jonas Eriksson eller Max Ahlgren hade hanterat detta mål, jämfört med Inger Rönnbeck. NB hade i vart fall haft betydligt större chans att krångla sig ur detta då....

Jag hade väl kunnat tänka mig att Hurtig hade skött sig väl, också.

En tänkbar strategi är ju att litet mer sakligt bearbeta den tekniska bevisningen, steg för steg, och desarmera varje enskild del, så långt det går. Nu tror jag att uppgiften skulle bli övermäktig i alla fall. Helhetsbedömningen förefaller ju ge en entydig bild, även om det finns ett par luckor där bevisningen inte är lika stark, bland annat transporten till fyndplatsen och (om jag inte missat för mycket) spåren runt fyndplatsen.

Det bär dock "sannolikhetens prägel" att såväl fyndplats som transport hanterats med större mått av överväganden avseende spår, än själva platsen för mordet. Den temporala dynamiken i skeendet förklarar detta, om inget annat.
2015-10-29, 07:30
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Men att han inte kan inse hur rökt han är när han nekar till att någonsin ha sett Lisa, det är rent obegripligt med tanke på de bevis som faktiskt existerar.

Det kan ju dels tala för hans mentala nivå, dels för hur pass desperat han faktiskt är.
2015-10-29, 07:31
Medlem
Trollsvanss avatar
Ska förhöret i Aftonbladets klipp. föreställa att polisen går hårt åt N? Tycker det mer verkar som N ger allt han har för att verka oskyldig. Polisen är ju mer som en oförstående bästa kompis.

Han förstår väl att hans bästa chans är att blåneka och det visar ju sig också vara så också. Det är väl inte så svårt att fatta.

VARFÖR skulle han erkänna?
Han kan helt enkelt inte bortförklara allt kladd han hållt på med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in