2015-10-29, 02:04
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Ropade han in Lisa i ladan och bad henne om hjälp med att tejpa något och att hon därefter sa det där luddiga i telefonen att "nu är det klart"? därav Lisas DNA inuti tejprullen?
Hon kanske till och med ringde upp sin pappa innan just för att hon var osäker på att gå in i ladan och hade tänkt ta upp luren om det hände något.

Yes! det tror jag ochså, men jag tror att hon, när han frågade kan du hjälpa mig bara et ögonblick med det här xxx så svarar Lisa - "ja det så klart"

och det är den här snubben:

FUP sidan 312
JR berättar att han och hans fru bor i Medelplana där de driver ett litet café och
antikhandel. De stängde sitt café kl 18.00 i söndags och brukar ha som rutin att efter de har
stängt på söndagar beställer de var sin pizza på Källby pizzeria. Janne säger att han ringde
strax efter 18 och beställde pizzan och pizzabagaren sa att det skulle ta ca 10 – 15 min innan
pizzan var klar. Han tog sedan deras firmabil, en Peugeot Partner som är röd och körde mot
Källby.
När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården
och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen.
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.
2015-10-29, 02:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag fråga därför att det är viktigt att jag förstår vad man menar med det på svenska iom svenska inte är mit huvudspråk.
Det är info jag är i behov av angående den man som sågs komma ut från ladan ca 18:20 den 7 Juni.
Jag tror nämligen att jag vet vem det kan vara.
men är i behov av att förstå hur den frisyr ser ut.

FUB sidan 312
JR berättar att han och hans fru bor i Medelplana där de driver ett litet café och
antikhandel. De stängde sitt café kl 18.00 i söndags och brukar ha som rutin att efter de har
stängt på söndagar beställer de var sin pizza på Källby pizzeria. Janne säger att han ringde
strax efter 18 och beställde pizzan och pizzabagaren sa att det skulle ta ca 10 – 15 min innan
pizzan var klar. Han tog sedan deras firmabil, en Peugeot Partner som är röd och körde mot
Källby.
När han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården
och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen.
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt.
Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

Så PLEASE någon förklara mig och/ellerlänka en bild på hur et sådan frisyr ser ut?

Det var han som var på min förra bild.
Han var där.
2015-10-29, 02:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
En som det pratats väldigt lite om är LH mamma. Hon har jobbat på cafèt ( enligt FUP) i Blomberg under en tid och det var väl därför LH fick sommarjobbet.

Vad vi vet är att Blomberg förvandlats från en idyll till en kriminell skådeplats efter att AJ börjat att anlita litauisk arbetskraft. Stölder och inbrott har ökat lavinartat i området under de senaste åren.

Det som är ganska oroande är att godsherren AJ har accepterat detta. Acceptansen av den ökade kriminaliteten i området är stark bidragande orsak till att LH inte är vid livet idag. Är det så att AJ någon gång har varit i kontakt ned någon liga från öst? Har han själv blivit hotad?

Hur förhåller sig AJ och hans söner till familjen LH? Med tanke på att mamman jobbat där ett bra tag.

Jag är helt enkelt intresserad av relationerna runt Blomberg. För första gången så sågs AJ och LH denna söndagen. De presenterades för varandra. Hur var det mötet? Har sönerna presenterats för familjen H någon gång? Vad vi vet väldigt lite om är hur relationerna var egentligen runt Blomberg mellan olika individer.

Vad vi vet är NB var väldigt lojal enligt AJ. Är det så att AJ var någon slags fadersgestalt för NB. Är det så att NB saknade en fadersgestalt i unga åren och egentligen genom hela livet?

Hur som haver kommer familjen Jönsson att få ett stort utrymme i denna rättegång. Såg nyss att även fru Jönsson skall in och vittna. Detta är väl pga att hon sett vissa personer runt kl 18. där litauerna bodde.

Jag tycker också det är intressant med relationerna. Men jag tror inte att NB såg farbror Arne som en fadersgestalt, han slickade honom men jag tror han i grunden var bitter och lite föraktfull mot
" svensken". Även om farbror Arne kanske ser sig som en god människa som ger jobb åt gästarbetare.

Mycket jobb för lite pengar.
2015-10-29, 02:13
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, men om man inte hittar, det är ju faktiskt mer intressant.

Jag har hört att man avsätter sitt DNA överallt hela tiden.

Även blod? Överallt?
2015-10-29, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Möjligheten att han är oskyldig finns ju även om det ser mörkt ut. Det finns märkligheter i FUP som tyder på det tidigare omtalade tunnelseendet. Att det endast finns Lisas blod och DNA på både snöret och tejpen som Lisa hade på sig är mycket märkligt tycker jag. Att strypa/hänga och tejpa någon kräver långt mer hudkontakt än att dra ner byxorna på ett lik.

Min magkänsla att bevisen är planterade har tyvärr inte släppt. läs även mitt förra inlägg. Ja, vad händer om det visar sig att dom har fel MGM? Polisen får väl kliva tillbaka i ruta ett och börja om från början. Sen lär det bli minst 1000 sidor till i tråden om att NB är visst skyldig.

Skulle NB mot all förmodan frikännas i alla instanser kommer polisen att avskriva fallet som "polisiärt uppklarat". (De fann den skyldige, men bevisen räckte inte till att få honom dömd.)
2015-10-29, 02:14
Medlem
Kellywomans avatar
vad tycker ni det mest intressanta blir i fortsatta förhör i rättegången?

Själv skulle jag vilja säga att det tvivel som IR planterat i form av AB är det mest intressanta. Inte för det har någon bäring för det finns noll att ta hem. Men om NB verkligen förmår sig att försöka skylla på sin egen bror så vore det helt makabert.
NB har haft chans att rentvå både fru och bror men har valt att inte göra så.
Kan han verkligen falla så långt ner att han försöker få juryn att misstro brodern? Jag har jävligt svårt att tro att NB skulle inta den positionen. Men hur vågar då IR påstå något så makabert idag?

Tankar?
2015-10-29, 02:26
Medlem
hasselmuzs avatar
[quote=Vastmanlanning|55198259]
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Om det finns en annan gärningsman bör det ha varit en lång planering, kanske månader. Den personen måste ha haft full koll på var NB rörde sig i området och hängt honom hack i häl. Hur denne någon kunde vara så skicklig att han lyckades samla upp hud och blod från NB men inte lämna ett enda spår av sig själv på mordplatsen är så fall en gåta som aldrig blir löst. [/QUOTE
Varför då???
Det fanns ju i ladan. NB hade glömt kläder, det bekräftas av en annan anställd i Fup. Blod finns också på många ställen, man kanske kan doppa tex en blodig näsduk i vatten och gnida detta mot annan textil så kan man säkert göra en blodfärgad fläck. Tar inte lång tid och allt fanns i ladan.
Vi vet heller inte om spår efter annan GM finns för det har inte polisen sökt efter. Man har bara frågat NFC om proverna matchar DNA från LH eller någon av de tre litauerna.

EN BLODFLÄCK?

Du är rolig du, det finns många, många. Läs NFC slutrapport istället för att sprida desinformation.
2015-10-29, 02:29
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsKitty
En sak finner jag mycket märkligt. Så vitt jag förstår har polisen har inte kontrollerat detta Skypesamtal, som ska ha ringts till NBs mamma. Är inte det av rätt stor betydelse att verifiera, då det handlar om minuter att transportera sig i berört område? Det kanske inte ens var NB som ringde detta samtal?

Och borde inte detta vara något av stor betydelse för försvaret? Tycker det är jäkligt skumt..

Det är verifierat. 16 minuter från 20.35. På Irinas Skypekonto.
2015-10-29, 02:32
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, NB hann knappast med att göra allt detta mellan 18:26 och 19:15. Mord, tejpning, hängning, nedtagning, transport till Martorp etc.

Han hade gott om tid. Till 19.50.
2015-10-29, 02:33
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är verifierat. 16 minuter från 20.35. På Irinas Skypekonto.

tja det är veriferat att ett sådant samtal är uppkopplat men det är inte veriferat vem som deltog eller om det bara är en uppringning
2015-10-29, 02:37
Medlem
Timeouts avatar
Det lär bli stor show i morgon och sen har vi en advokat som kommer att vara avskydd av alla som har hört henne eller läser om henne uttalanden.

"Övertygande bevisning för Nerijus Bilevicius skuld lades fram av åklagaren Lars-Göran Wennerholm. Försvarsadvokaten svingade vilt med yviga påståenden, det ena bisarrare än det andra. Alla DNA-spår från hennes klient som hittats avfärdade hon med att Nationellt forensiskt centrum (tidigare Statens kriminaltekniska laboratorium) "är en del av polisorganisationen så det finns ingen anledning att falla pladask för deras slutsatser"."
Hennes tes är att klienten "är inte inne i samhället, han är inte från Sverige", han är en man som trots att han "slitit med så långa arbetsdagar som vi svenskar inte har" pekats ut av polisen för att han är från Litauen."
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/han-sag-yngre-och-klenare-ut-an-vantat/

Edit: Ja det är väl bara att lägga ner NFC och låta alla förbrytare gå lösa utan straff för vi har ju ett sånt uselt kriminaltekniskt laboratorium vars bevisning inte betyder ett skit längre.
Undrar hur hon, som ska vara så mån om misshandlade kvinnor, i fortsättningen ska få någon förövare fälld... ingen bevisning gäller ju längre. IDIOT!!!
Senast redigerad av Timeout 2015-10-29 kl. 02:43.
2015-10-29, 02:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
vad tycker ni det mest intressanta blir i fortsatta förhör i rättegången?
Själv skulle jag vilja säga att det tvivel som IR planterat i form av AB är det mest intressanta. Inte för det har någon bäring för det finns noll att ta hem. Men om NB verkligen förmår sig att försöka skylla på sin egen bror så vore det helt makabert.
NB har haft chans att rentvå både fru och bror men har valt att inte göra så.
Kan han verkligen falla så långt ner att han försöker få juryn att misstro brodern? Jag har jävligt svårt att tro att NB skulle inta den positionen. Men hur vågar då IR påstå något så makabert idag?
Tankar?
Kändes som om Inger tände strålkastarna till The Muppet Show idag och han kanske gör en grandios entré i förhör. Ska han offra brorsan tro?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in