2015-10-28, 23:05
Medlem
Det är ochså praktiskt att ha alltid kniv med sig, man vet aldrig när man behöver den.
Citera
2015-10-28, 23:07
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Här är bild på den
http://imgur.com/AyYHk8T

Jag har kniven i fodralen som är fast på mitt bälte. Sen är kniven i fickan så den inte syns.

Med tanke på alla sjuka saker som har hänt som morden på Ikea mm. Som självförsvar eller om nån behöver hjälp med liknande situation som hände på Ikea... Den svarte mannen som mördade kallblodigt 2 oskyldiga människor.

Så tycker ni det är ok att ha med en kniv mm.

Om mod tycker denna tråd är felplacerad, placera i rätt ämne så är du snäll, tack.

Ser lite otymplig ut. men om man ska ha den för att freda sig med så är den ju klart bättre än en fällbar variant
Verkar som om fler och fler beväpnar sig iom invandringen och oroligheterna som det medför och att de hellre tar ett straff för brott mot vapen eller knivlagen än att de inte kan försvara sig
Citera
2015-10-28, 23:13
Medlem
Det är förståeligt art vilja vara beväpnad med tanke på allt som händer, finns sjuka människor bakom varje gathörn känns det som.

Spontant tror jag att rånoffer som blivit av med några värdesaker hade kunnat bli dödad om de hade varit beväpnade. Rånaren ser då inte ett offer utan ett hot som måste neutraliseras.

Alltså: har man ett vapen på sig ska man inte dra sig för att använda det. Blir du rånad måste du attackera direkt, annars är det kört, typ.

Vill komma ihåg att jag sett statistik på dödade rånoffer i USA, de rånoffer som oftast blivit dödade eller allvarligt skadade var de som var beväpnad med pistol, de som klarade sig bäst var de som gick obeväpade. Detta är bara relevant i rånsituationer, inte den typen av våldsbrott som Ikea.

Angående pistol, tänk på att det tar en viss tid att ta fram pistolen och sikta (plus eventuellt ladda). Även om du tränat och gör detta så snabbt du kan hinner en knivman 3 meter bort hugga dig innan du hinner skjuta. Och vilken knivman hotar någon från tre meter?

Generellt sett tror jag att man klarar sig bättre obeväpad.
Citera
2015-10-28, 23:17
Medlem
sprithitlers avatar
Att du valt att alltid ha kniv med dig är ett bra val (så länge du är nykter). Att du valt att ha den med dig som vapen är ett dåligt val, såvida du inte är kvinna och tänker ha den som sista försvarslinje när du utsätts för våldtäktsförsök. En kniv är inte ett bra självförsvarsvapen då den mycket väl kan döda en angripare utan att du lyckas stoppa angriparen i tid.
För självförsvar är en teleskopbatong ett mycket bättre redskap.
Men träna med den.
Citera
2015-10-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Här är bild på den
http://imgur.com/AyYHk8T

Med tanke på alla sjuka saker som har hänt som morden på Ikea mm. Som självförsvar eller om nån behöver hjälp med liknande situation som hände på Ikea... Den svarte mannen som mördade kallblodigt 2 oskyldiga människor.

Eller den vita nazisten som kallblodigt mördade 2 st utlänningar på en högstadieskola i Trollhättan.
Citera
2015-10-29, 01:02
Medlem
sebnies avatar
Tycker det är otroligt korkat att bära kniv, speciellt då du är kriminell och hamnar på samma sida som de som attackerar dig, speciellt om du använder kniven, då blir du juh mördare själv.
Vill du ha ett vettigt & lagligt självförsvarsvapen, byt ut din kniv mot ett vapen av modellen SRT-306 (som är ett väldigt populärt tjänstevapen hos P-vakter) + en burk Pangspray, så har du din självförsvarssituation löst.
Citera
2015-10-29, 01:13
Medlem
Jag har full förståelse för folk som har kniv på sig, har det själv, men att släpa runt på en dolk som i princip bara duger som vapen? Nej aldrig vilket slöseri på vikt.
Citera
2015-10-29, 01:21
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Tycker det är otroligt korkat att bära kniv, speciellt då du är kriminell och hamnar på samma sida som de som attackerar dig, speciellt om du använder kniven, då blir du juh mördare själv.
Vill du ha ett vettigt & lagligt självförsvarsvapen, byt ut din kniv mot ett vapen av modellen SRT-306 (som är ett väldigt populärt tjänstevapen hos P-vakter) + en burk Pangspray, så har du din självförsvarssituation löst.
Ett larm kan i bästa fall vara användbart om du har turen att angripas där någon som?är beväpnad finns inom hörhåll.
Så kallade försvarssprayer som är tillåtna på svenska marknaden är allihopa per definition värdelösa, för är de inte värdelösa så är de både olagliga att bära enligt knivlagen och förbjuda att äga enligt vapenlagen.
Att bära kniv är på inga vis korkat, människan är människa tack vare kniven och elden. Att ta ifrån en människa rätten att bära kniv är att göra henne till något mindre än människa. Detta sagt så är en kniv näst efter sarin det dummaste du kan använda till självförsvar.
Citera
2015-10-29, 01:26
Medlem
Emelges avatar
Var är vårt samhälle påväg
Citera
2015-10-29, 01:42
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
.
Larmet jag länkade är inget ljudlarm, utan ett tyst larm som via GSM+GPS tillkallar väktare som kan hjälpa dig ur situationen. Larmet går givetvis också koppla till en anhörig, eller via SOS-alarm till polisen (via ett personskyddsabbonemang) om man vill det.

Sedan gällande Pangspray, så vill jag att du tittar på deras film (Klicka här!) så får du se hur effektiv just deras spray är.
Senast redigerad av sebnie 2015-10-29 kl. 01:50.
Citera
2015-10-29, 02:40
Bannlyst
jag tycker att det är helt okej om det endast är i självförsvars syfte, en kniv för självförsvar gör ingen skada såvida du inte blir attackerad och då är det nödvärn. pepparspray är nog effektivare dock
Citera
2015-10-29, 08:06
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Larmet jag länkade är inget ljudlarm, utan ett tyst larm som via GSM+GPS tillkallar väktare som kan hjälpa dig ur situationen. Larmet går givetvis också koppla till en anhörig, eller via SOS-alarm till polisen (via ett personskyddsabbonemang) om man vill det.

Sedan gällande Pangspray, så vill jag att du tittar på deras film (Klicka här!) så får du se hur effektiv just deras spray är.

Ja då är larmet än mer värdelöst annat än mot ett utdraget förlopp som en våldtäkt.
Om sprayen är effektiv så bryter den mot svensk lag, så enkelt är det. Alltså är filmen vilseledande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in