2015-10-29, 00:02
Medlem
Theforeigners avatar
FUP sidan 500

Och Lisa's nycklar, ja dom hittades bara några få hundra meter öster om GJs gård

Gum Håkan Jonsgården 1, 531 95 Källby

Men nycklarna det bestämde åklagaren att dom skulle varken DNA testas ej heller skulle dom
undersökas för fingeratryk
2015-10-29, 00:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja den del blir dementa när dom är runt 60... och just upprepat tjat och tjurighet brukar vara det första tecknet på demens...

Är helt med dig i den bild du målar upp. Det enda jag kanske har funderingar runt är att han kanske blev så stressad av allt och bara hann skita så då la han ner resten efter att han hade dragit ner och upp hennes kläder.
Det ska bli intressant att få höra om dom kan tidsbestämma sperman i lampkupan.
Det här bytet av däck. Varför frågar förhörsledaren så mycket om det?
Kan det ha att göra med däcksspår någonstans?
Ja, detta har jag funderat på också iom fokus. Är det nåt ess som kommer i utfrågningen?
Åsgård nämnde detta med skitandet, tror det var med redan i gärningsmannaprofilen. Stresspåslag som sagt.
Undrar vad de kallade vittnena ska tillföra? Nån på cafét är väl dravlet om pojkvän, AJs fru ska väl prata om kl 18 och så nåt affärsbiträde i Källby. Sen en forensiker.
Det blixtinkallade vet jag inte om det var utöver.
2015-10-29, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
..Jag kan tycka det är bra att han är med, även om det är märkligt att han uttryckt detta själv. Återstår att se vad motiv till det kan vara.
Men han kommer skuggas vid denna syn, på dom ställen han släpps ut ur färdfordonet. Han kommer bli betraktad och granskad.
Ja, jag tycker att det vore ett utmärkt tillfälle att studera hans kroppsspråk. Det är svårt att dölja. Quick spelade ju över, men den här killen kommer att försöka dölja sina känslor, vilket är svårt. Jag misstänker att han oroar sig för att flera spår ska komma fram, som ännu inte återfunnits, men som han vet/misstänker kan finnas. T ex minimala spermarester vid hängplatsen. Jag uppfattade hans skiss på gammal spermaplats som en föregripande markering av befarat spill, som han då inte kunde veta om. Hur som helst, hela tillställningen borde filmas.
2015-10-29, 00:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Ropade han in Lisa i ladan och bad henne om hjälp med att tejpa något och att hon därefter sa det där luddiga i telefonen att "nu är det klart"? därav Lisas DNA inuti tejprullen? ...

Att Lisas DNA finns inuti tejprullen är väl helt naturligt. NB använde handskar när han tejpade Lisa och då blir det ju Lisas DNA och inte sitt eget som överförs till tejprullen.
2015-10-29, 00:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Jag citerar dig.

"Ynglingen kan vara en bekant till Lisa, och har mycket lättare än NB för att locka henne över till ladan. Där uppstår något slags relationsdrama som slutar med katastrof. I panik arrangerar han ett självmord, men sedan kontaktar han sin beskyddare som säger åt honom att ta ner kroppen, lägga den i bagageluckan och åka. Därefter kontaktas NB, som senare hjälper till att föra kroppen till Martorp."
Beskyddaren tar ner kroppen, lägger i bagaget och åker. Varför åker han inte vidare och dumpar kroppen någonstans istället för att NB ska trycka in den i det aktuella skåpet?
Hittas inte kroppen är det svårt att bevisa att ett mord har begåtts.
NB har tillkommit med tiden (iom DNA) han fanns inte med förut.
2015-10-29, 00:09
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vvarför sägs det hela tiden att MGMs DNA hittades på snaran som satt omkring Lisa's hals ?

FUP sida 498
Fans ju bara Lisa's DNA :

5503/26565-15/G089
Snara, blått, grovt snöre - Obduktion Lisa Holm. Satt runt halsen
Forums materialnr: 201500923941
DNA Tre områden undersöktes avseende sekret/DNA. För de tre
områdena erhölls indikation på blodförekomst. Vid utförd
DNA-analys påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för
att DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4)
, om man bortser
från möjligheten att det kommer från en nära släkting

Så hur fik MGM snaran omkring Lisa's hals utan att avsätta DNA?
Det fanns fler snören och hårstrån och det snöret Lisa hade om halsen var avskuret.
GM använde troligen handskar under en tid av sitt smutsiga verk

Fup sidan 521
Blått rep - I diskbänksho på den östra bänken i slaktrum

DNA För tre undersökta besudlingar erhölls indikation på blodförekomst men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.
Fem hårstrån iakttogs varav ett analyserades avseende DNA.
Resultaten talar extremt starkt för att hårstrået kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. De övriga hårstråna var inte lämpade för DNA-analys enligt NFC:s standardmetodik.

I ett undersökt område på snöret påvisades DNA. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar starkt för att huvuddelen av DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +3), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar starkt för att den mindre delen av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +3), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Irina Bileviciene eller Aivaras Bilevicius (Grad -4).

Edit: Fup sid 1584
Inne i det rummet så har vi anträffat ett avskuret rep, som är likadant som det avskurna repet som sitter på Lisas kropp. I en knut på det repet, som anträffades i slaktrummet, så har vi anträffat ett hårstrå, fast sittandes i knuten. Det är Lisas hår enligt DNA analys, på knuten så anträffas DNA från Lisa och dig.

På knuten, från dig, det vill säga ditt DNA finns på eh, repet som finns i slakthuset där Lisas hår sitter fast i knuten. Utöver detta som jag sa så finns det ytterligare DNA träffar, äh, det finns eh, också eh, sånt som vi då inte presenterar nu och de finns det som vi inte har fått svar på än som vi inte kan presentera nu som gäller både DNA och fingeravtryck, äh men jag väljer att presentera dom här tre DNA träffarna på byxorna, på jackan och på repet, för dom alla räcker för att binda dig till alla tre ställena.
Senast redigerad av Timeout 2015-10-29 kl. 00:14.
2015-10-29, 00:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, detta har jag funderat på också iom fokus. Är det nåt ess som kommer i utfrågningen?
Åsgård nämnde detta med skitandet, tror det var med redan i gärningsmannaprofilen. Stresspåslag som sagt.
Undrar vad de kallade vittnena ska tillföra? Nån på cafét är väl dravlet om pojkvän, AJs fru ska väl prata om kl 18 och så nåt affärsbiträde i Källby. Sen en forensiker.
Det blixtinkallade vet jag inte om det var utöver.

Affärsbiträdet i Källby känns lite mystiskt. Ska hen kanske säga att NB verkade helt normal och t.o.m. skrattade och skämtade? Vad annars kan det vara - ingen ifrågasätter ju tidsuppgiften för besöket.

Forensikern skulle jag gissa kommer att stå och prata lite allmänt om vikten att vara försiktig med att dra för långtgående slutsatser om DNA-bevisning. Allmänt prat om risken för kontaminering när man t ex gjort ett mindre, enstaka fynd på någon yta som härrör från t ex hudavskrap. Kan inte tänka mig att hon lyckats gräva upp nån som är villig och säga att det finns en beaktansvärd risk att alla DNA-fynd på olika ställen uppstått genom kontaminering.
2015-10-29, 00:12
Medlem
niceanddices avatar
Detta är rätt bara skumt. Har från början haft en teori att det är den yngre som gjort det. Han kan ha haft handskar som någon av er skrivit samt planerat och drömt om att tejpa för munnen på en tjej och varit besatt av den typen av porr men saken gick snett, han råkade döda eller kväva henne på nåt sätt med tejpen eller till och med hängde upp henne sedan fick panik och drog därifrån, berättade det för storebror som fick panik samt bara drog iväg samt utan handskar tog ner kroppen eller till och med såg till att hon blev hängd möjligtvis, tog på hennes kläder på samma sätt utan handskar samt lämnade en del dna spår, körde iväg kroppen samt tryckte in den i detta skåp.

Det är någonting som inte stämmer här, eller så har alla tre på nåt sätt då dessa tre verkar skydda varandra och 35 ådringens fru säger att hon litar på han och älskar honom med mera och att även hennes DNA hittades på BO:s trosor. Så det känns rätt klart att nåt är bara inte är korrekt.

Tror rätt hårt fortfarande på att den yngre av dessa gjorde det och dom andra två vet om det samt gjort allt för att se till att skydda honom samt allt för att komma ur denna situation. Helt spontant tycker jag att alla tre borde dömas och anklagas för detta.
2015-10-29, 00:13
Bannlyst
Det är väl klart att Rönnbäck vill förlänga rättegången med en massa obetydande vittnen då får hon ju mer betalt .
2015-10-29, 00:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nu är det ju inte de som står åtalade, så det blir nog inte så att rättegången kommer att handla om Jönssons, eller någon annan heller, utom NB.

Ja nu har advokaten ju blixt inkallat Fru Jönsson som vittne

Opening a can of worms ???
2015-10-29, 00:15
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(...)
Att en person skiter på golvet i nära anslutning till en mordplats kan inte avfärdas som "ovidkommande".
...forskning har visat att det inte är helt ovanligt att denna typ av gärningsmän pga det stora adrenalinpåslaget får ett akut behov av att...skita
(...)
Skiten är kopplad till Nerijus och det är därmed ett indicium (...)

Ja just ett indicium, ett skitindicium.
Observera att han bemödade sig om att torka sig i röven efteråt (det är pga skitpappret han är bunden till bajshögen). Dessutom sket han på "rätt ställe", dvs i gödselrännan i den gamla ladugården. Vilken stressad mördare med adrelaninpåslag skulle uppträda så prudentligt?
Lade han tillbaka toapappret också, liksom tejprullen?
Vore intressant om man har undersökt toapappret lika väl som tejpen. Har de t.ex. hittat toarullen som bajspappret kommer ifrån?
Om inte den finns i närheten, kan man tänka att bajshögen i fråga inte tillkom vid mordet. Ja, ja.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-10-29 kl. 00:19.
2015-10-29, 00:16
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att Lisas DNA finns inuti tejprullen är väl helt naturligt. NB använde handskar när han tejpade Lisa och då blir det ju Lisas DNA och inte sitt eget som överförs till tejprullen.
Ja, många inlägg om detta. Jag tycker också förklaringen är enkel och uppenbar. NB har haft handskar när han överfallit LH och fått hennes DNA på dessa. Sedan har DNAt förts över till bl a insidan av tejprullen. Inget vidare skarpa detektiver i denna tråd....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in