2015-10-28, 23:54
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Det har snöats in för mycket på det här med DNA idagens rättegångar tycker jag hur fick dom dömt brottslingar förr tro innan DNA:ts intåg?
Vittnesmålen vägde väldigt tungt och det var kanske inte alltid rätt GM som låstes in.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misspennywave
Det fanns även ett mjölkpaket där daterat till den 12 juni. Emanuel har inte köpt detta paket. DNA hittades på paketet men DNA-svaren från både sexleksakerna och från mjökkartongen har jag inte hittat i FUPen. Vems DNA hittades!?
Varför nämner inte IR detta..

Min tanke till datumet på mjölkpaketet är Juni 2014, strax efter ja flyttade in.
Fanns ett rum som inte användes då solen låg på för mkt samt alla flugor ifrån kohelvetena runt kring tog sig in o "samlades" i, de ena fönstret gick emot de huset precis vid infarten till torpet och det andra fönstret emot martorps första byggnad till vänster. I det fönster där stod det mjölkpaketet.

Självklart har de säkerligen gjorts DNA på husets samtliga tillhörigheter, men då de inte vart till någon hjälp alls inom utredning så har dess kanske inte heller antecknats. Jag har ingen aning
Medlem
Kan två olika bilar använts? Tror att mordet var uppdelat
I två sekvenser/alternativt två gärningsmän. Vid hängningen var LH nog redan död.
Tror att hon kvävdes av tejpen. Hon kan ha dragits in i ladan av ett rep runt halsen,
Som gm släpade in henne med. Kan ha varit två gm på gårdsplanen. En fångade
hennes uppmärksamhet, den andra kom bakifrån. Om ensam gm kan han ha varit i ladan först, åkt
iväg. När gm fick reda på att sökpådeag var på gång fick han bråttom att röjs
undan kroppen. Då utbröt paniken. Därav allt slarv. Han visste att folk var på väg.
HJ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag påstod inte att beskyddaren tog ner kroppen och fraktade bort den. Varför hittar du på?

Jag citerar dig.

"Ynglingen kan vara en bekant till Lisa, och har mycket lättare än NB för att locka henne över till ladan. Där uppstår något slags relationsdrama som slutar med katastrof. I panik arrangerar han ett självmord, men sedan kontaktar han sin beskyddare som säger åt honom att ta ner kroppen, lägga den i bagageluckan och åka. Därefter kontaktas NB, som senare hjälper till att föra kroppen till Martorp."

Beskyddaren tar ner kroppen, lägger i bagaget och åker. Varför åker han inte vidare och dumpar kroppen någonstans istället för att NB ska trycka in den i det aktuella skåpet?

Hittas inte kroppen är det svårt att bevisa att ett mord har begåtts.
2015-10-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
...och varför tog han av plastsäckarna innan han tryckte in henne i skåpet?

Plastsäckar tror jag inte det rör sig om, däremot byggplast.
Som han sen eldat i kaminen eller t.om satt upp när han arbetat.
Polisen borde kolla av ställena han jobbade på innan gripandet! (Snackar NB nu)
2015-10-28, 23:55
Medlem
Citat:

Det är rätt jobbigt med säckar, svårt att hålla i och greppet glider, men han har gjort mycket som är konstigt, varför inte låta hennes jacka vara kvar i skåpet under all annan skit han lade över henne utan lägga det på utsidan istället
2015-10-28, 23:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Jag citerar dig.

"Ynglingen kan vara en bekant till Lisa, och har mycket lättare än NB för att locka henne över till ladan. Där uppstår något slags relationsdrama som slutar med katastrof. I panik arrangerar han ett självmord, men sedan kontaktar han sin beskyddare som säger åt honom att ta ner kroppen, lägga den i bagageluckan och åka. Därefter kontaktas NB, som senare hjälper till att föra kroppen till Martorp."

Beskyddaren tar ner kroppen, lägger i bagaget och åker. Varför åker han inte vidare och dumpar kroppen någonstans istället för att NB ska trycka in den i det aktuella skåpet?

Hittas inte kroppen är det svårt att bevisa att ett mord har begåtts.
Ja, läs igen. Beskyddaren säger åt skyddslingen.
2015-10-28, 23:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Plastsäckar tror jag inte det rör sig om, däremot byggplast.
Som han sen eldat i kaminen eller t.om satt upp när han arbetat.
Polisen borde kolla av ställena han jobbade på innan gripandet! (Snackar NB nu)
Så hade han kunnat gjort med många rester efter mordet. Varför just bara säcken?
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det är rätt jobbigt med säckar, svårt att hålla i och greppet glider, men han har gjort mycket som är konstigt, varför inte låta hennes jacka vara kvar i skåpet under all annan skit han lade över henne utan lägga det på utsidan istället
Klart trevligare om kroppen är emballerad om han planerar att flytta den senare.
2015-10-28, 23:58
Bannlyst
Är NB först ut att förhöras imorgon?
2015-10-29, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romano-Emanuel
Jag förstår inte varför du drar upp en tidigare fup med mig i ett ärende som det här.
Stämmer mkt väl att jag hyrde Torpet utav A.J, enligt mig en idiot till hyresvärd och fruktansvärt komplicerad. Sexleksaker fanns som det står enligt fup, 3 artiklar liggandes i en "bajs" påse, ännu i förpackning ifall ja inte misstar mig. Folk kan nu sluta spekulera inom det, hehe

Hyrde du torpet under tiden Lisa försvann?
I så fall, hörde du eller såg du något som kändes märkligt
innan och under söket med MP?

Hur upplevde du Litauerna?

På vilket sätt skulle du mer ordagrant säga AJ
är för typ? Idiot är lite diffust, det är en djävel på
affärer om jag förstår rätt.

Vilka i Jönssons omgivning såg du?

Låtar Alfonso bekant?

Tror du själv att Lisas mördare är NB?

Är det troligt att det skulle varit fler inblandade?

Mvh
Döds trött på den här trådsamlingen men har hoppet
inne för en frisk fläkt av Big Brain Talking så man fattar
vad som pågår.
Sedan kan man nicka in den
2015-10-29, 00:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Åklagarens skyldighet att ta upp detta.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Återigen ett lögnaktigt och korkat inlägg.

Dina spekulationer om vad polisen skulle ha gjort är just det. Dom kan du stoppa upp där dom hör hemma.

Att en person skiter på golvet i nära anslutning till en mordplats kan inte avfärdas som "ovidkommande". Du kanske inte har läst den delen av FUP heller, men forskning har visat att det inte är helt ovanligt att denna typ av gärningsmän pga det stora adrenalinpåslaget får ett akut behov av att på ren svenska skita (dvs göra sig av med restprodukter den väg som just nu i ditt eget fall är blockerad av dina spekulationer ). Skiten är kopplad till Nerijus och det är därmed ett indicium som åklagaren är i sin fulla rätt (jag skulle t.o.m. säga plikt) att lägga fram för domstolen. Sen är det domstolens sak att värdera om det kan läggas till indiciekedjan eller inte. (Jag tror INTE, men det är beside the point)

Samma sak naturligtvis med fynd av sperma nära mordplatsen som tillhör misstänkt GM. Men du kanske menar att polisen borde ha gett fan i att ens undersöka det eller lägga spermafynden från DNA-drällaren i slasken?

Så sant, så sant. Där hör dessa hemma.

Att den misstänkte skiter en ordentlig hög i anslutning till en mordplats är verkligen inget "ovidkommande". Eftersom denna hög kan kopplas till Nerijus så är det Wennerholms skyldighet att omnämna detta. Helt korrekt att göra så av ÅK.

Det verkar som om den här postaren inte har läst allt i FUP. Verkar mycket dåligt insatt. Inget att bry sig om.

Samma sak gäller också naturligtvis fynd av sperma som anträffats i hans eget onaneringsrum och i en lampskärm. Ej heller ovidkommande och det är ÅK skyldighet att även ta upp detta.
2015-10-29, 00:01
Medlem
profundersams avatar
Citat:

Hjälmen satt på huvudet och den gick inte in i skåpet ?
Hur bred är en sån hjälm ???
Nä, den borde gå in...
Senast redigerad av profundersam 2015-10-29 kl. 00:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in