2015-10-28, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Jag tror man (som i alla inblandade parter) mycket väl kan få till stånd en lösning snart - att t.ex. USA släppt in Iran i samtalen tyder på det.

Varför man släppt in Iran är inget annat än att få Iran delta med marktrupper i alla håll så Ryssland ska ha svårt att bomba olika objekt.

En del verkar ha köpt det så lätt att man "börjar" bli polare med Iran men verkligheten är helt något annat. Det finns en baktanke för Iran också.
Citera
2015-10-28, 22:50
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Tror jag också, som jag skissade i mitt inlägg 15681 ovan.

Håller med om det inlägget, bortsett från att jag tror ryssarna bombar rätt målmedvetet - tror inte man har råd att slösa bort resurser på att bomba på måfå. Men jag är helt med på att det är inflytande och flottbas som är deras motiv. Och jag börjar alltmer tro på det som står i israelisk media här och där; israelerna är relativt välvilliga till ökat ryskt inflytande i Syrien för att man är säkra på att de inte kommer dela med sig av det till Iran. Om det går bra för Ryssland i den här insatsen kan det iranska inflytandet över Syrien paradoxalt nog bli mindre än det varit på många år.

Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Varför man släppt in Iran är inget annat än att få Iran delta med marktrupper i alla håll så Ryssland ska ha svårt att bomba olika objekt.

En del verkar ha köpt det så lätt att man "börjar" bli polare med Iran men verkligheten är helt något annat. Det finns en baktanke för Iran också.

Insatsen sker ju koordinerat? Dvs ryssarna i luften och iranierna på marken.

Vilken baktanke menar du?
Citera
2015-10-28, 22:51
Medlem
Citat:
Kan du ge exempel på någon moderat grupp muslimer som fortfarande har något inflytande på slagfältet? Och vi kanske ska definiera "moderat" också, eftersom västvänliga/sekulära i Syrien tenderar att stödja...Assad. Finns säkert en liten grupp som både är mot Assad och rätt västerländska, men jag skulle sätta några dinarer på att dessa numera befinner sig i Europa...

Hela södra fronten är i princip FSA-grupper. Alla TOW är också skickade at FSA-grupper, så de finns ju om man säger så. Definiera "västvänliga" om de ska stödja Assad samtidigt.
Citera
2015-10-28, 22:56
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Hela södra fronten är i princip FSA-grupper. Alla TOW är också skickade at FSA-grupper, så de finns ju om man säger så. Definiera "västvänliga" om de ska stödja Assad samtidigt.

Fast TOW:erna kommer väl från muslimska grannländer som knappast har några krav på att islamisterna ska vara moderata? De USA levererade var väl villkorade till bildbevis på att de använts mot regimstyrkor? Men det var ju så riskfyllt att man som sagt lade om sitt stöd till (i praktiken) kurderna istället.

Västvänliga = lever västerländskt och sekulärt och ogillar islamister. I min värld är Assad-Syrien ett mycket mer västerländskt land än US-allierade Saudiarabien.
Citera
2015-10-28, 22:57
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Oppositionen må vara muslimer men mer moderata sådana (Fria Syriska Armén). Det förekommer också andra grupperingar som är mer extrema och som är de enda som ryska propagandister nämner.

Ryssarna har försökt få till stånd ett samarbete med FSA men hur roligt är det när ryssarna precis har bombat dem och stöder deras fiende Assad. Det krävs en mer neutral part för att få till stånd en lösning.

NATO-styrd media säger att ryssarna vill samarbeta med FSA, medan ryssen säger att FSA begärt möte om samarbete med dem. Vilka styr FSA? NATO.

Det sk. FSA har för länge sedan blivit en del av ISIS eller AlQaida. Du har ju onekligen noll koll. Du beskyller ryssen för propaganda när du samtidigt köper allt NATO uttalar sig om utan minsta eftertanke.
Citera
2015-10-28, 23:02
Medlem
Orjisols avatar
Man hör så mycket snack om dessa "moderata rebeller" kan någon ens ge ett konkret bevis på att det finns några sådana?
Citera
2015-10-28, 23:05
Medlem
Citat:
Fast TOW:erna kommer väl från muslimska grannländer som knappast har några krav på att islamisterna ska vara moderata? De USA levererade var väl villkorade till bildbevis på att de använts mot regimstyrkor? Men det var ju så riskfyllt att man som sagt lade om sitt stöd till (i praktiken) kurderna istället.

Västvänliga = lever västerländskt och sekulärt och ogillar islamister. I min värld är Assad-Syrien ett mycket mer västerländskt land än US-allierade Saudiarabien.

Tror inga TOWs rör sig utan USAs tillstånd. Det är troligtvis fortfarande krav på bildbevis, därför det kanske finns 150 videor sen ryssarna kom.

Använd sekulärt istället då, det är vad du beskriver. Västs civilisation byggdes förvisso på sekularism, men även på yttrandefrihet, pressfrihet, ett fungerande civilsamhälle osv. inte bara hur många som har slöja eller ej.

Edit: Förresten hur sekulära är Iran, Hezbullah eller andra shiitiska miliser? Detta är inte ett krig som enbart kretsar kring sekularism kontra islamism.
Senast redigerad av Swimps 2015-10-28 kl. 23:14.
Citera
2015-10-28, 23:05
Avslutad
Citat:

Jag vet att flygningar går till genom koordinationer men vi kan komma till den saken när verket sätts igång hur effektiva luftförsvaret är då.

Att få igång Iran på riktigt!
Citera
2015-10-28, 23:24
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Håller med om det inlägget, bortsett från att jag tror ryssarna bombar rätt målmedvetet - tror inte man har råd att slösa bort resurser på att bomba på måfå.
Säker målmedvetet, men jag tvivlar på att man redan (inget Moskva ju haft möjlighet att testa i verkligheten tidigare) fått upp effektivitet/träffsäkerhet till USA nivå, och vidare använder man inte guided bombs vilket inte innebär särskilt stor träffsäkerhet. Meningsfull målbestämning i det sönderbombade Syrien måste vara ett stort problem, finns ju inga större truppsamlingar eller vapenkoncentrationer.
"Urskillningslös" är förstås en elak formulering men behöver inte vara helt fel.
Citera
2015-10-28, 23:45
Medlem
beregistains avatar
En jedrans klok kvinna, Tulsi Gabbard, från den amerikanska kongressens säte i Hawaii, talar med Wolf ang Syrien http://www.liveleak.com/view?i=213_1446018554
Och så fruktansvärt vacker
Citera
2015-10-28, 23:47
Medlem
Chris1991s avatar
Börjar bli riktigt trött på det här tjatet om "FSA". Är det ingen mer en jag som tycker det är konstigt att alla började prata om "FSA" så fort Ryssland startade sin bombkampanj i Syrien? Vart var de innan?
Det så kallade FSA kollapsade för flera år sen, och merparten av de stridande gick över till det mycket tyngre finansierade Al-Nusra. De som inte gick med Al-Nusra gick istället med Islamic front.

Den enda stridande parten som hatar Assad men ändå är hyfsat moderat. Är kvarlevorna av FSA som stred ihop med kurderna emot Daesh i Ayn-al-Arab.
Resten av "oppositionen" vill se Syrien falla in i ett mörkt wahhabitiskt rike långt värre än Afghanistan.
Citera
2015-10-28, 23:55
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:

Fast ryssar och perser har inte tandem-op om jag förstått det rätt, Ruserna bombar åt SAA medan de iranska styrkorna får ty sig till syriskt flyg, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in