2015-10-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Han har använt hennes jacka som hade dragkedjan halvstängd, vrängt den bakåt nedåt och på det sättet låst hennes armar och förmodligen har den suttit där hela tiden. Sen tejpar han hennes mun snabbt för att hon inte ska hinna skrika.
Men om man vränger jackan bakåt och låser armarna borde väl ansiktet vara under jackan, eller tänker jag fel nu.

Edit: Visst fan, huvet sticker ju ut genom öppningen
2015-10-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skotten324
Är det bara jag som uppfattar det som att "snöret " varit lindat runt PEM-slangen 4 ggr. Räkna gärna ut kraften som då behövs för att hänga - hissa upp en tjej på 55 kg. Eller har han haft 4 olika snören och hängt henne som en spratteldocka?
Kan någon förklara hur hon kunde vara i klädskåpet med en massa kläder över sig. Skåpet är ju 24 cm i öppningen och enda sättet att få in henne borde ju vara stående!
2,5 tyckte jag (3 på ovansidan och 2 på undersidan). Ska kolla igen. Jag hade tänkt ta upp detta med kraftspelet i lindat tåg över stel part, men har inte hunnit. Det finns en matematik för detta som jag läste i min ungdom, men hittar det inte nu. Vi har tiden till hovrättsförhandlingen på oss ! Men jag har provat (lätt) och det är intressant vad som händer. Förhoppningen vore att kunna säga något om tillvägagångssättet.
2015-10-28, 23:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vvarför sägs det hela tiden att MGMs DNA hittades på snaran som satt omkring Lisa's hals ?

FUP sida 498
Fans ju bara Lisa's DNA :

5503/26565-15/G089
Snara, blått, grovt snöre - Obduktion Lisa Holm. Satt runt halsen
Forums materialnr: 201500923941
DNA Tre områden undersöktes avseende sekret/DNA. För de tre
områdena erhölls indikation på blodförekomst. Vid utförd
DNA-analys påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för
att DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4)
, om man bortser
från möjligheten att det kommer från en nära släkting

Så hur fik MGM snaran omkring Lisa's hals utan att avsätta DNA?

På samma sätt som han undvikit att sätta fingeravtryck: Genom att använda handskar under större delen av förloppet.

Du måste väl för övrigt inse att din fråga är totalt meningslös utifrån den poäng du så förtvivlat försöker göra (gullegosebaltens oskuld). NÅGON har lyckats utföra hängningen utan att DNA hamnat på själva snaran. Varför det skulle tala mot att denna NÅGON är Nerijus får du gärna berätta för oss.
2015-10-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GM behövde inte köra till Martorp den kvällen.

Men du påstår ju att hans "beskyddare" är den som kommit dit och "riggat" ett självmord. Var har denna person isåfall befunnit sig? Strök han runt i Kinnekulle 24/7 och väntade på att sin "skyddsling" skulle göra något dumt?

Sen får man alltså efter denna självmordsriggning dit MGM och låter honom städa och hans DNA återfinns därefter på byxor, rep, jacka och kroppen utan att avsätta något som helst spår själva? Ingen har dessutom sett dessa personer öht. MGM sitter dessutom hellre av ett livstidsstraff som förstör både hans och hans familjs liv hellre än att så lite som nämna detta för polisen.

Är detta rimligt?
2015-10-28, 23:36
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är du dement? Kan inte se nån annan anledning till att rapa samma saker dag ut och dag in - trots relevanta förklaringar från flera.

1. C:a 16.00-18.00 Fullt möjligt att förbereda rep, tejp, kniv, plast utlagd i bilen.

2. C:a 18.30 överfaller LH under knivhot, för henne genom ladan till röret. Tar minuter i anspråk.
3. Han gör sitt äckel och hon dör relativt fort. Mission completed. Han är inte intresserad längre.
Han har drygt en halvtimma att ägna sig åt rep, tejpning, hänga henne och dra ner kläderna.
VARFÖR skulle inte denna tid räcka?
4. Han kör bilen till baksidan och lastar in henne.
5. C:a 19.05 ses han köra i hög hastighet till Martorp. Tar drygt TRE minuter enligt ÅK idag.
Ja den del blir dementa när dom är runt 60... och just upprepat tjat och tjurighet brukar vara det första tecknet på demens...

Är helt med dig i den bild du målar upp. Det enda jag kanske har funderingar runt är att han kanske blev så stressad av allt och bara hann skita så då la han ner resten efter att han hade dragit ner och upp hennes kläder.
Det ska bli intressant att få höra om dom kan tidsbestämma sperman i lampkupan.

Det här bytet av däck. Varför frågar förhörsledaren så mycket om det?
Kan det ha att göra med däcksspår någonstans?
2015-10-28, 23:38
Bannlyst
I Christine Schürrers fall fanns väl inte så mycket teknisk bevisning mest starka indicier och hon fälldes ju hur skall det kunna bli annorlunda i detta fallet då? Här finns ju både teknisk bevisning och indicier.
2015-10-28, 23:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsKitty
En sak finner jag mycket märkligt. Så vitt jag förstår har polisen har inte kontrollerat detta Skypesamtal, som ska ha ringts till NBs mamma. Är inte det av rätt stor betydelse att verifiera, då det handlar om minuter att transportera sig i berört område? Det kanske inte ens var NB som ringde detta samtal?

Och borde inte detta vara något av stor betydelse för försvaret? Tycker det är jäkligt skumt..
NB:s konto är inte aktiverat för detta samtal; endast IB:s resp. NB:s mors. - Enligt IB är det NB som från hennes konto kontaktat sin mor. I NB:s version har både IB och han själv pratat med modern. NB tror sig t.o.m. ha varit inne på fb före samtalet, men när fhl efterfrågar lösenord mm så övergår han till att nog ha spelat något spel i stället. - IB säger att hon diskat under tiden NB samtalat med sin mor. - För att övergå till GJ:s "vinkning" (som GJ ej minns) har NB t.o.m. förslag på GJ:s skjort- resp. kragfärg. - Allt för att mörka NB:s hemkomsttid. - Men det finns vittnen som sett NB och hans bil komma körande från Martorp vid kvart i åttatiden på kvällen (FUP, s. 359ff).
2015-10-28, 23:39
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Vad spelar det för om han blev sedd? Ingen visste att det var mordplatsen förrens för några dagar sedan.

Det där med för några dagar sen får du förklara.

Menar att han troligtvis försökt bete sig så normalt som möjligt, visst han kan ju skylla på att han letar efter flickan, om han blir sedd. Men hur ska han förklara om han blir sedd när han plockar med sig snörstumpar ?
Vet inte om starten av denna diskussion enbart handlar om bilen, den har han lättare kunnat städa.
Avspärrningar och det jag var inne på i förra inlägget (hel vaksam by etc) har hindrat honom från att städa andra utrymmen.
OBS ! Eventuella avspärrningar, jag har noll koll på när och var de dök upp.
2015-10-28, 23:40
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visst, självklart. Hon var levande och så medgörlig när hon hissades upp.

Låt oss anta att du själv skulle råka ut för en lustmördare brottar ner dig i en lada och sedan drar ner dina byxor och låser på så sätt din rörelse frihet och sedan gör samma sak med jacka så att den är halvt nedragen över armarna, så är garanterat färdig flaxat för din del.

Släpas du sedan in slaktavdelning och hängs upp med hängsnara så du bara kan stå på tårna, undrar då i mitt stilla sinne hur mycket krumbuktande du ägnat dig åt då, när det innebär att du kvävs på direkten?

Hur mycket avtryck tror du de blir då på de närmaste kakelväggarna?
Senast redigerad av naturtvål 2015-10-28 kl. 23:57.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Men du påstår ju att hans "beskyddare" är den som kommit dit och "riggat" ett självmord. Var har denna person isåfall befunnit sig? Strök han runt i Kinnekulle 24/7 och väntade på att sin "skyddsling" skulle göra något dumt?
Nej, det påstod jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Sen får man alltså efter denna självmordsriggning dit MGM och låter honom städa och hans DNA återfinns därefter på byxor, rep, jacka och kroppen utan att avsätta något som helst spår själva? Ingen har dessutom sett dessa personer öht. MGM sitter dessutom hellre av ett livstidsstraff som förstör både hans och hans familjs liv hellre än att så lite som nämna detta för polisen.

Är detta rimligt?
Ingen har sett NB, så varför skulle någon ha sett GM. NB är oförsiktig med blod och DNA, det vet vi, oavsett om min eller åklagarens hypotes är riktig. Vi har inte hört NB ännu, han får ordet i morgon.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite förvånad att det inte fanns mer grejer. Snabba affärer. Hade förväntat mig en byggnadsställning.

Från annan FUP:

Jag förstår inte varför du drar upp en tidigare fup med mig i ett ärende som det här.
Stämmer mkt väl att jag hyrde Torpet utav A.J, enligt mig en idiot till hyresvärd och fruktansvärt komplicerad. Sexleksaker fanns som det står enligt fup, 3 artiklar liggandes i en "bajs" påse, ännu i förpackning ifall ja inte misstar mig. Folk kan nu sluta spekulera inom det, hehe
2015-10-28, 23:44
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
NB:s konto är inte aktiverat för detta samtal; endast IB:s resp. NB:s mors. - Enligt IB är det NB som från hennes konto kontaktat sin mor. I NB:s version har både IB och han själv pratat med modern. NB tror sig t.o.m. ha varit inne på fb före samtalet, men när fhl efterfrågar lösenord mm så övergår han till att nog ha spelat något spel i stället. - IB säger att hon diskat under tiden NB samtalat med sin mor. - För att övergå till GJ:s "vinkning" (som GJ ej minns) har NB t.o.m. förslag på GJ:s skjort- resp. kragfärg. - Allt för att mörka NB:s hemkomsttid. - Men det finns vittnen som sett NB och hans bil komma körande från Martorp vid kvart i åttatiden på kvällen (FUP, s. 359ff).
Ännu en av de punkter där IBs aktiviteter för att skydda sin brottslige make (och kanske sig själv?) förbryllar. NBs mor är väl heller inte nått kronvittne, om man skulle fråga henne om samtalet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in