2015-10-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ha-de-sa-de-va-de
Varför skulle en skyldig inte göra det?

Bra fråga.
Jag kan omöjligt se, eller förstå, att en skyldig - utan någon form för diagnos - hade kunnat hålla sig såpass lugn under så långa och utdragen förhör. Men det kan vara helt fel som jag skrev, det är bara antagande
2015-10-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Om det finns en annan gärningsman bör det ha varit en lång planering, kanske månader. Den personen måste ha haft full koll på var NB rörde sig i området och hängt honom hack i häl. Hur denne någon kunde vara så skicklig att han lyckades samla upp hud och blod från NB men inte lämna ett enda spår av sig själv på mordplatsen är så fall en gåta som aldrig blir löst.

Också om det varit brodern? Eller arbetsgivaren?
2015-10-28, 22:08
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilket blod? Någon blödde...

Citat:
I tre undersökta besudlingar påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att
blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att
det kommer från en nära släkting.
I ytterligare en undersökt besudling påvisades blod. Resultaten talar starkt för att
blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +3), om man bortser från möjligheten att
det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t
inte kommer från Irina Bileviciene, Nerijus Bilevicius eller Aivaras Bilevicius
(Grad -4).

Jag tror hon blött lite näsblod, eftersom som du säger, inga synliga skador redovisade.
Lätt slag eller vid strypning/hängning har jag ingen aning om. En del blöder jävligt lätt och en del inte.
Att LH blött är ju klart i alla fall.

Edit: Citatet är från text om silvertejpshärvan, som satt runt huvudet.
Senast redigerad av profundersam 2015-10-28 kl. 22:11.
2015-10-28, 22:09
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Måste bara få ställa frågan...
Visst vill väl alla här som engagerat sig i Lisa's tragiska öde att "rätt person" ska fällas? Dvs den person som defakto ÄR skyldig?
Är det inte det mål vi alla har?
Japp. Hoppas det är alla myndighets personers också. från polis till åklagare och försvarare.
2015-10-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ha-de-sa-de-va-de
Varför skulle en skyldig inte göra det?
Han kan vara skyldig men det är inte bevisat bortom rimligt tvivel anser jag.
Han uppför sig så som jag tror att en oskyldig person skulle göra. Jag är imponerad av att han inte är mer nedbruten efter så lång tid. Men så har han ju både fru och advokat som verkar tro att han faktiskt talar sanning.
2015-10-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Fast HANS hjullastare kördes på söndagen..

samma sida 244

"I söndag ca klockan 08:30 var Lars vid spannmålstorken, Arne kom till platsen ungefär
sammatidigt. Lars lämnade sedan torken vid 09:00. Ingen av bröderna var på plats eftersom
de väldigt sällan jobbar söndagar, de hade tidigare sagt att de var trötta.
För ovanlighetens skull skulle de göra ett mindre jobb hos Arnes son Gustav, Bröderna skulle
byta några fönsterbläck. (fastighet nr 2 på kartan).
Arne frågade Lars på måndagen, efter försvinnandet, om det var han som körde sin gröna
lastmaskin i söndags. Det hade varit Arnes son Henrik som hade uppmärksammat Arne på att
lastmaskinen var ute och körde. Lars tror att Arne sa att klockan kan ha varit mellan sju och
halv åtta på söndagen då han såg lastmaskinen kördes. Platsen de hade sett lastmaskinen på
var en plats som de själva kallar Högeboleden. Platsen har Lars byggt för att kunna passera
Gums med sina maskiner på ett enklare sätt. (märkt Högeboleden på kartan).
Lastmaskinen tillhör Lars men de båda bröderna använder den ofta. Lars använde inte
lastmaskinen under hela söndagen. Lastmaskinen är av märket John deere och är grön till
färgen."
2015-10-28, 22:11
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
sid. 244

"07:15 anlände Lars till spannmåltorken. Lars observerade ca klockan 09:00 en
handske som låg inne i spannmålstorken. Lars reagerade på att handsken inte var någon
arbetshandske och att den var liten. Lars lade upp handsken på betongkanten. Samtidigt som
han gjorde detta kom Arne till platsen, Arne tog då med handsken till polisen som befann sig
rätt över gatan vid cafet. Därefter spärrades spannmålstorken av. Lars är osäker om bröderna
kan ha varit och jobbat vid spannmålstorken under måndagen. Lars uppger att bröderna inte
har varit med vid sökandet efter flickan."

Jag undrar lite om handsken. Pappa Stefan säger ju i början av FUP att när han och Lena gick runt o leta efter Lisa, bland annat när de tittade in i ladan så såg de ingen handske och han är övertygad om att OM handsken låg där den hittades morgonen därpå så skulle han ha sett den. Vidare så var väl även polis och hundar inne i ladan samma kväll/natt Lisa försvann och de hittade ingen handske. Det är alltså först morgonen efter hennes försvinnande som handsken upphittas.

Om jag även minns rätt så var det lite uppgifter i media efter hennes försvinnande att handsken hade placerats ut i efterhand (villospår). Någon annan som minns detta?
2015-10-28, 22:12
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Han kan vara skyldig men det är inte bevisat bortom rimligt tvivel anser jag.
Han uppför sig så som jag tror att en oskyldig person skulle göra. Jag är imponerad av att han inte är mer nedbruten efter så lång tid. Men så har han ju både fru och advokat som verkar tro att han faktiskt talar sanning.
Han kanske uppför sig så son han tror att en oskyldig skulle göra...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Varför är inte MGM:s mobiltömning/positionering av intresse för polis och åklagare?
Den kan visa var han befann sig, det kan tala till hans fördel/nackdel. Varför är det ointressant för polis & åklagare?

Det finns bara en mobilmast i området. Således går det inte att se positioner, då signalerna inte kan skickas till annan mast än den enda som finns..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nir
Kan det vara ett beställningsjobb?

Altså: Någon annan rik sadist som sammarbetat ihop med MGM? funnit varandra på nätet? Betalat MGM för att filma det hela? Betalat han stora summor för att hålla tyst?

Kanske till och med bett han finna ett offer en svensk blond flicka?

idk

Eller finns d saker som säger motsatsen?

Det behöver inte finnas saker som säger motsatsen. Det som behövs ifall ni konspirationsteoretiker ska komma någonstans med era vilda teorier är att det ska finnas något som talar för att det gått till på det ena eller det andra sättet vilket det såklart inte finns och aldrig någonsin kommer finnas då brottet är utfört av en ensam galning på uppdrag av sina sexuellt avvikande drifter.
2015-10-28, 22:14
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En sårskada är stor nog att ses vid preliminärt obduktionsbesked. Och frågan är om man kan slå någon medvetslös utan att skapa blodvite, och då menar jag inte en sårskada stor som ett myggbett. Om den blodfläcken uppstod vid dödsfallet hade sårskadan upptäckts, såvida inte blodet kom från snörfårorna på halsen.
Och jag antar att du har tillgång till det preliminära obduktionsbeskedet?
Jackan hittades ut och in, när togs den av?
Har du någon gång hört talas om blodstänk?

Eftersom du är tillräckligt gammal för att ha sett ett och annat så vet du mer än väl att folk kan bli slagna medvetslösa utan att blodvite uppstår.
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett det några gånger till o med.

Här är en större bild på ryggen på jackan med resultaten inlagda.
Du som vet allt. Varför är jackan så smutsig på ryggen?
https://minfil.org/f3j8k8bfbc/Lisa_blodfl_ck_p__jacka_omr_de_E_blodet_tillh_r_Li sa.JPG
2015-10-28, 22:14
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Jag undrar lite om handsken. Pappa Stefan säger ju i början av FUP att när han och Lena gick runt o leta efter Lisa, bland annat när de tittade in i ladan så såg de ingen handske och han är övertygad om att OM handsken låg där den hittades morgonen därpå så skulle han ha sett den. Vidare så var väl även polis och hundar inne i ladan samma kväll/natt Lisa försvann och de hittade ingen handske. Det är alltså först morgonen efter hennes försvinnande som handsken upphittas.

Om jag även minns rätt så var det lite uppgifter i media efter hennes försvinnande att handsken hade placerats ut i efterhand (villospår). Någon annan som minns detta?
Ja,men jag vet inte hur mycket det betyder. Har själv letat efter mina handskar och sen hittat dem på hyllan där de ska ligga. Hade inte sett dem. Pappan visste ju inte att det låg en handske nånstans, så han kan nog ha missat den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in