2015-10-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad gjorde henne medvetslös? Det är svårt att slå någon medvetslös utan att det uppstår blodvite.
Ligaturen runt halsen. Jag har föreslagit två tänkbara knopar. Fördelen med båda dessa är att man då har får två fria ändar att hissa med.
Lägg också märke till att om han lagt repet ett och ett halvt varv runt PEM-röret så kan han omöjligt hissat upp Lida genom att dra i repets fira ände/ändar. Kolla "capstan equation" på Wiki för förklaring. I så fall har han lyft Lisa med en hand och tagit hem slacket med andra.
En hjälm har väl en gummikant nedtill. Om hon hängdes upp med hjälmen på borde det vara skavmärken från snöret på gummikanten. Har nån läst nåt om det?
2015-10-28, 21:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men blodiga handskar avsätter inte blod på det sätt som bevisats i fallet.

Blod koagulerar.

Det enda sättet blod skulle kunna avsättas av någon annan än N.B är om någon gått runt och duttat med ett provrör...

Och om en annan person har NB:s handskar eller sina egna på sig och först rör NB:s sår och därefter offret och plaströret, är ditt sätt då det enda sättet?

Jag efterfrågar fortfarande en förklaring till varför inte ett enda hårstrå, hudfragment, skoavtryck eller fingeravtryck som kan kopplas till NB har hittats i mellanrummet, slaktrummet eller byssjan.

Man sökte inte, det kan vara en förklaring, men då kommer nästa fråga, varför gjorde man inte det i så fall?

Lämna nu blodet åt sidan för en stund och delge oss en förklaring, du försöker ju bara komma undan den förklaringen genom att älta om blodet.

Vi knyter ihop säcken sedan.
Medlem
Har man hittat någon ring/ringar på Lisas fingrar?
Hade hon någon ring på sig under dagen?
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
e är inget område, det är en punkt, utmärkt med en pil. Du såg att blodfläcken är mycket liten och nästan osynlig? Den kan vara gammal.
Ja och aliens är skyldiga till allt... eller hur?

Om jag kan se fläcken på bilden så är den stor nog för andra att se den! Det är blod från Lisa på ryggen av hennes jacka!
Tror knappast att en ordentligt tjej som är mån om sin klädsel och sitt utseende åker omkring med en jacka med en blodfläck.

Och så väntar jag på nästa bortförklaring...
2015-10-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Plasten har existerat om ett fordon är transportören till Martorp. Vilket det är.

Plast existerar ju redan som överdrag i sätet på bilen.

Och det finns mer, det kan du vara säker på.

Det fanns en hel rulle med täckplast i baksätet på bilen. Plast var ingen bristvara.
2015-10-28, 21:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Ah det var så jag trodde. Men finns det inte risk då att de släpper ut honom i förtid om han avtjänar straffet i hemlandet?

Nej, det är i alla fall avsikten att straffet skall bli motsvarande vad som gäller i Sverige. Om man (från Sveriges sida) bedömer att han släpps kort efter att ha överförts (som I AÖ:s fall, där USA:s myndigheter visste att AÖ skulle slussa ut i frihet) godkänns bara överföringen om detta sammanfaller med svensk praxis. Typ.
2015-10-28, 21:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Se FUP, s. 1083 + 1118; det verkar vara en sann version.
Nej, det är hans version. Han tror den är sann.
2015-10-28, 21:44
Medlem
Jag har inte hunnit läsa eller hört så mycket idag, men jag fattar inte det där med att han tejpat munnen om han nu skulle hänga henne på röret.
Alltså snara och sen tejpat med flera remsor eller tvärtom, varför har han delat tejpen flera gånger?
Kämpade hon emot så han inte lyckades förrän efter fjärde gången?

Skulle han inte kunnat satt en snara och hängt upp henne lite löst så hon inte kom loss och sedan tejpat munnen för att få tex skita och runka ifred och njuta lite av hennes fångenskap och efter det dragit åt snaran så hon dog?
Menar just tejpen verkar lite överkurs när han lätt skulle kunnat slå henne medvetslös med ett slag.

En annan tanke är att han kanske ropade på lisa om hjälp inifrån ladan och ville att hon skulle ge honom tejprullen eftersom han inte kunde släppa det han höll på med och att det var därför gick in och satte DNA inuti tejprullen. Eller har det framkommit hur det hamnade där?
2015-10-28, 21:44
Medlem
Kan det vara ett beställningsjobb?

Altså: Någon annan rik sadist som sammarbetat ihop med MGM? funnit varandra på nätet? Betalat MGM för att filma det hela? Betalat han stora summor för att hålla tyst?

Kanske till och med bett han finna ett offer en svensk blond flicka?

idk

Eller finns d saker som säger motsatsen?
2015-10-28, 21:45
Medlem
Om någon tagit av henne ringen krävs en ansträngning.
Inget som bara råkar trilla av som ett örhänge.
En önskan om trofé?
2015-10-28, 21:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Om jag kan se fläcken på bilden så är den stor nog för andra att se den! Det är blod från Lisa på ryggen av hennes jacka!
Tror knappast att en ordentligt tjej som är mån om sin klädsel och sitt utseende åker omkring med en jacka med en blodfläck.

En sårskada är stor nog att ses vid preliminärt obduktionsbesked. Och frågan är om man kan slå någon medvetslös utan att skapa blodvite, och då menar jag inte en sårskada stor som ett myggbett. Om den blodfläcken uppstod vid dödsfallet hade sårskadan upptäckts, såvida inte blodet kom från snörfårorna på halsen.
2015-10-28, 21:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Ska vi resonera efter vad du tror eller vad vi känner till? Din tro är ju totalt ointressant och leder inte diskussionen mer än rakt ner i diket tycker jag.

Offret kan ha haft sitt eget blod på sin jacka innan hon ens kom till jobbet den där söndagen, det går inte att utesluta med den information som vi har tillgänglig, således är det inte ställt utom allt rimligt tvivel att mördaren orsakade just den blodbesudlingen.

Gå med i Musse Pigg klubben, tycker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in