2015-10-28, 16:06
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Att du kallar mig ryssälskare visar att du inte har förstått något alls.

Jag står på det syriska folkets sida, jag stödjer deras kamp för att vara ett självständigt land, att de själva och ingen annan skall få bestämma vem som är deras president och vilka som skall få sitta i deras parlament. Detta avgörs i demokratiska val och inte av vare sig USA, gulfstaterna, Turkiet eller någon annan. Det är det syriska folket som skall bestämma i sitt land, de skall inte behöva fly, de har rätt att leva i fred.

Därför stödjer jag förstås Rysslands ingripande mot terroristerna, det borde du också göra, för inte gillar du väl terrorister?????

Om nu ryssarna hjälper Assad att ta kål på oppositionen så är väl detta om något kontraproduktivt, eller hur? Det går ju emot ditt resonemang att det syriska folket ska bestämma, samtidigt som du sympatiserar med Rysslands bombningar av oppositionella grupper. Men... just det, i Kremls värld är det ju endast terrorister som bombas...

Att du gillar Ryssland och Putin behöver du förresten inte förneka, det är allmänt känt från trådarna om Ryssland och Ukraina, bara att låta bli att kommentera i så fall om du inte vill erkänna.
Citera
2015-10-28, 16:07
Medlem
Citat:
Att du kallar mig ryssälskare visar att du inte har förstått något alls.

Jag står på det syriska folkets sida, jag stödjer deras kamp för att vara ett självständigt land, att de själva och ingen annan skall få bestämma vem som är deras president och vilka som skall få sitta i deras parlament. Detta avgörs i demokratiska val och inte av vare sig USA, gulfstaterna, Turkiet eller någon annan. Det är det syriska folket som skall bestämma i sitt land, de skall inte behöva fly, de har rätt att leva i fred.

Därför stödjer jag förstås Rysslands ingripande mot terroristerna, det borde du också göra, för inte gillar du väl terrorister?????

Håller med dig 100% men det finns fortfarande folk som tror på propagandan eller så kanske gillar de terrorister.
Citera
2015-10-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Hur tror du att manskap och annat kommer in i Iraq och syrien?

Landsvägen, efter att de rest till gränslandet, förutom alla de som är från främst Irak. Majoriteten i IS i Irak är inhemsk. Majoriteten i JN är också inhemsk.

Vart ska dessa flyg landat i Syrien och Irak? Har de inte loggats i luftrum? Vilken väg? Det är bara ren propaganda som det är helt otroligt att ni sväljer! IS är f ö en väldigt liten grupp i Yemen... Varför skulle SA flyga dem när de utför attentat i SA? Även AQAP hatası av SAS.
Senast redigerad av Swimps 2015-10-28 kl. 16:18.
Citera
2015-10-28, 17:12
Medlem
bernad_laws avatar
Nu lugnar vi ner oss och slutar beskylla meddebattörerna för att vara betalda./Mod
Citera
2015-10-28, 17:26
Medlem
swedenfloodeds avatar
Att Iran nu inbjudits till syriensamtal är en viktig förändring. Det hela kan sluta med en mer samordnad aktion mot IS och att den assadska regeringen får sitta kvar men kanske utan Assad. Rysslands huvudintresse är ju inte Assads överlevnad i sig utan bibehållet inflytande i Syrien gm flottbasen och det militära samarbetet. Ryssland kan i så fall tvingas sluta med sin urskillningslösa bombning och i st skifta fokus till enbart IS.
Citera
2015-10-28, 19:45
Avslutad
Läste precis nu att IS tagit över kontrollen av vägen som leder igenom och till Hama samt Allepo. Det sägs även att ett tiotal av regimsoldater har tillfångatagits.
Citera
2015-10-28, 21:28
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Om nu ryssarna hjälper Assad att ta kål på oppositionen så är väl detta om något kontraproduktivt, eller hur? Det går ju emot ditt resonemang att det syriska folket ska bestämma, samtidigt som du sympatiserar med Rysslands bombningar av oppositionella grupper. Men... just det, i Kremls värld är det ju endast terrorister som bombas...

Att du gillar Ryssland och Putin behöver du förresten inte förneka, det är allmänt känt från trådarna om Ryssland och Ukraina, bara att låta bli att kommentera i så fall om du inte vill erkänna.

Oppositionen är i praktiken antingen AlQaida eller ISIS. Stödjer du någon av dessa eller?
Citera
2015-10-28, 21:57
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt
Oppositionen är i praktiken antingen AlQaida eller ISIS. Stödjer du någon av dessa eller?

Oppositionen må vara muslimer men mer moderata sådana (Fria Syriska Armén). Det förekommer också andra grupperingar som är mer extrema och som är de enda som ryska propagandister nämner.

Ryssarna har försökt få till stånd ett samarbete med FSA men hur roligt är det när ryssarna precis har bombat dem och stöder deras fiende Assad. Det krävs en mer neutral part för att få till stånd en lösning.
Citera
2015-10-28, 22:10
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Varför skulle SAA ljuga om detta?
Jag skulle hänvisa dig till din egna signatur.
Citat:
Ingen media är objektiv
Citera
2015-10-28, 22:17
Medlem
Verkar gå dåligt för regimen just nu. Rebellerna återtog idag byn sukeyk i N Hamah, en av få framgångar för regimen i den kostsamma offensiven. Samtidigt har IS återtagit några byar regimen erövrade i deras försök att nå kweires flygplats.

Här är en video på några soldater som överlämnar sig till Jaysh al-Islam efter deras offensiv i östra Damaskus: https://www.youtube.com/watch?v=9MSEHhtUoMc&feature=youtu.be&app=desktop
Citera
2015-10-28, 22:31
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Oppositionen må vara muslimer men mer moderata sådana (Fria Syriska Armén). Det förekommer också andra grupperingar som är mer extrema och som är de enda som ryska propagandister nämner.

Ryssarna har försökt få till stånd ett samarbete med FSA men hur roligt är det när ryssarna precis har bombat dem och stöder deras fiende Assad. Det krävs en mer neutral part för att få till stånd en lösning.

FSA var ju avhoppade officerare och militärer i början, 2011-2012, men verkar inte längre spela någon militär roll - det effektiva motståndet mot Assad utgörs idag i princip bara av islamister eller värre. I ryssarnas fall är det Al-Nusra (Al-Qaida-associerade) man har bombat mest, helt enkelt för att det varit de som stått i vägen för de områden man velat ta. Självklart är inte ryssarna ute på något humanitärt uppdrag, men det är inga yttre makter i den här delen av världen.

Kan du ge exempel på någon moderat grupp muslimer som fortfarande har något inflytande på slagfältet? Och vi kanske ska definiera "moderat" också, eftersom västvänliga/sekulära i Syrien tenderar att stödja...Assad. Finns säkert en liten grupp som både är mot Assad och rätt västerländska, men jag skulle sätta några dinarer på att dessa numera befinner sig i Europa...

Ryssarna vet inte vem som representerar FSA och det verkar ingen annan veta heller - USA lade ju nyligen om sitt stöd till i huvudsak kurdgrupperna i norr istället, för att man inte kunde lita på de man ville stödja längre söderut. Dessa stöds istället av Saudiarabien mfl. gulfländer och Turkiet.

Jag tror man (som i alla inblandade parter) mycket väl kan få till stånd en lösning snart - att t.ex. USA släppt in Iran i samtalen tyder på det.
Citera
2015-10-28, 22:39
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Jag tror man (som i alla inblandade parter) mycket väl kan få till stånd en lösning snart - att t.ex. USA släppt in Iran i samtalen tyder på det.
Tror jag också, som jag skissade i mitt inlägg 15681 ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in