2015-10-28, 19:57
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det fanns inga främmande DNA på de viktigaste bevisföremålen enl FUP. Minns inte var just nu.
De viktigaste i FUP:en är ju av naturliga skäl dom som talar till NB's nackdel. Hade det funnits främmande DNA på något annat föremål skulle det vara intressant för utredningen.
2015-10-28, 19:57
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Då dessa byxor "satt ihop" vid påträffandet, dvs jeansen är använt som en överdragsbyxa över träningsbyxorna, så separeras dessa byx-plagg troligtvis under lupp av forensiker.

Eller vilket är mer troligt, tvärt om. Vilket du inser om du läser FUP o tänker till.
2015-10-28, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bunden till brottet/Lisa.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, NB kommer att fällas och hans inblandning är ju inget att ifrågasätta heller. Han är klart bunden till brottet/Lisa

Delar helt och hållet din uppfattning.
2015-10-28, 19:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Får jag?

Hur vet du det?

För att du vill att hans uppgifter skall vara korrekta...

Sid 183 Arne -- som inte märker att hans son drar iväg mitt i middagen...

Arne vill berätta att hans fru, sannolikt på den aktuella söndagen vid 18-tiden sett de tre
litauerna sitt vid sitt hus och röka.
De skulle äta vid 18.00 för att sedan titta på formel 1 på
TV vid 19.30. Sonen, Henrik, var något försenad. Han hade varit inne i stan och tittat på
konst hos konstnären Eriksson och kom tillsammans med sin sambo och de kom ungefär
18.07 till middagen.

Efter middagen, ungefär 19.10-19.15, kom den andre sonen Gustav med sin dotter dit efter
att ha varit på studentuppvaktning hos Hans Klingsporr och Ekman på Ornäs.

Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.

Någon gång vid runt middagstid har alltså minst två personer sett litauerna vid huset. Däremot lär de ju inte både ha sett bilen vid ladan och passerat den hemma utan att litauern då kört om dem på vägen hem .. helt utan att de noterat det...

Förhör med Arnes fru Coto .. den 15 juni

J säger att Arne och makarna Trocelli stod i biblioteket och väntade på att Henrik och
Adriana skulle komma. Hon vet att klockan var ca 18.00 då hon tittade ut genom fönstret.
Hon ser då att Irina sitter och röker på trappan till deras lägenhet. De två männen står intill
henne.

Gustav 8 juni sid 189

Gustav uppger att han var på studentmottagning hos bekanta i Årnäs och kom hem till
Blombergs egendom vid 19-tiden. Då han passerade Cafet noterade han att det stod en
blåmetallic, kanske mellanblå moped vid den norra gaveln. Han noterade även att låsregeln
över dörren på denna gavel var låst. Han vet ej om de svarta trädörrarna var låsta framför
glasdörrarna vid entren till cafet.

Gustav uppger vidare att han noterade en grå "pick-up", typ "Izuzu eller toyota" eller
liknande. Den stod parkerad vid fastigheten mittemot cafet, där det byggs en torkanläggning.
Gustav tror sig känna igen att bilen tillhör "arrendatorn".

Gustav 11 juni --- (tre dagar senare mao)

Han noterade också en grå bil vid torken som ligger mitt emot cafét. Han uppfattade det som
en större skåpbil eller pick-up.
Jönsson säger att det var en typisk "hantverkarbil". Den stod
utmed porten med fronten mot västerplana (norr). Han såg ingen person i bilen. Han har inget
minne av att det var något flak på bilen.

I tidigare förhör har han sagt att han tror sig känna igen bilen och att den tillhör arrendatorn.
Han ombeds vidareutveckla det och säger nu att det var platsen och " hantverkarbil som
gjorde att han drog denna slutsats.
Han har inget belägg i övrigt för att den skulle tillhöra
arrendatorn.

I ingen av dessa förhör säger Gustav att han mötte HJ på väg till Blomberga - inte heller att HJ lämnade middagen. Det sker inte heller i förhör den 12 juni ...

men 15 juni - då börjar både tider och andra detaljer dyka upp ...

De svänger upp mot gården Blombacka och i allén möter han sin bror Henrik. De stannar och
samtalar i ca 5 min.

Ja fast annat faller bort förstås ...

Gustav tillfrågas om han vet var litauerna bor. Han säger att han vet var de bor och att de bott
där i ca 3 år säsongsvis.
Han vet även att de åker i en grå större skåpbil.

Förhörsledaren undrar om det kan ha varit
deras bil som stod utanför ladan vid torken. Han säger att det inte är uteslutet att det är den
bilen han såg men det skulle han inte ha tyckt varit konstigt eftersom de jobbar där.
Då de körde upp mot Blombergs gård passerade de det hus som litauerna bor i.

Förhörsledaren undrade om han såg eller vinkade till någon av dem. Gustav säger att han var
koncentrerad då dotter skulle passera grindstolparna så han kan inte säga om det var någon
som vinkade till honom vid detta tillfälle
men de brukar alltid vinka annars. Han kan inte
heller komma ihåg att han hälsade men det är inte omöjligt.

Ändå säger han när han anländer att han hälsat på dem ...

Ur Arnes förhör
Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.

Gustavs tidsangivelser och detaljer är således inte särskilt säkra -- de ändrar sig.

Edit:
Det kan ju vara därför som Victoria tappar minnet till slut..

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Mycket bra dessa olika sammanställningar du gjort i dag !

Och så får man ju bara hoppas att advokaten tar upp hela den här Jönsson soppan i rättegången.
Medlem
Varför är inte MGM:s mobiltömning/positionering av intresse för polis och åklagare?
Den kan visa var han befann sig, det kan tala till hans fördel/nackdel. Varför är det ointressant för polis & åklagare?
Avslutad
Ang fickringningen till pappan 18.26:

jag tror att den inträffade i samband med att Lisa sa hej till de andra tjejerna. Lisa: "Då var allt klart, då!", nåt otydligt svar från de andra tjejerna, ett metalliskt ljud när regeln läggs på - och där tar samtalet slut. Hade det varat några sekunder längre hade pappan hört henne säga hejdå till tjejerna.

Ett sånt scenario stämmer med tiden och innehållet i samtalet. Jag tror inte att det hade med NB att göra, Lisa hade antagligen pratat engelska då.

Min teori om bortförandet är att Lisa hade problem att starta moppen (pappan fick ju först inte igång den när han kom till cafeet) och att NB närmade sig henne genom att erbjuda hjälp. T ex att han låtsades jobba i ladan och ropade "Need help?" över vägen eller nåt liknande. Hon kanske gick över vägen för att prata med honom. Han kan ju ha suttit i lastaren som har flyttats o hon gick över vägen för att slippa skrika till honom. Han stänger av lastaren o hoppar ner på backen för att följa henne till moppen för att hjälpa till. Väl nere på backen slår han blixtsnabbt till o slår ner henne o släpar in henne i ladan.

Ett sånt scenario förklarar varför nyckeln satt kvar i moppen också.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Jag är också konfunderad angående de många spåren i slaktrummet, eventuellt har hon placerats där vid paketering med sopsäckar som tagits ur ena trådkorgen.
Däremot tror jag inte att hängningsplats är felaktig, för jag tror inte att hennes kropp skulle skapa ett tillräckligt tryck mot kaklet. Därav saknas spår. Hon har inte haft nåt hårt utstickande i klädseln heller verkar det som.

Många spår i slaktrummet?

Det finns inga skoavtryck, fingeravtryck, hårstrån, kroppsvätska, hudfragment som kan härledas till NB i slaktrummet, enbart i mellanrummet och det handlar om en enda ynka blodbesudling om vi bortser ifrån DNA på snörstumpar.

Om NB har hanterat offret i de här två utrymmena, hur har han lyckats med att inte avsätta ett enda spår efter sig förutom ovan nämnda, bar han en sån där dräkt som teknikerna använder och det råkade gå hål på ett litet ställe, hur gjorde han?
2015-10-28, 20:00
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det enda N.b verkar ha gömt undan på ett korrekt sätt är "emballaget" att frakta kroppen mellan ladan - Martorp.

Det finns rimligtvis nånting där ute som är fullbesudlat med Lisas DNA samt N.B´s DNA som använts vid transport.

Varför lyckades han göra sig av med detta men ingenting annat?

Han lyckades inte ens gömma ett bankomatkort liksom...

Skulle inte förvåna mig om detta är nedgrävt på någon av platserna som de båda bröderna grävt efter mask på...

Tror knappast att någon, inkluderat psykopater, känner ett trängande behov av att meta fisk direkt efter ett bestialiskt lustmord.

NB uppvisade en stor nervositet direkt efter mordet och detta sätter jag i samband med oron över att bevismaterialet inte hunnits gömmas eller förstöras ordentligt, vilket förklarar fientligheten mot missing people´s aktiviteter...
2015-10-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Arne bad NB att någon gång under fredagen leta efter järn som dom skulle ha för att förstärka balkongen. Var det viktigt just denna fredag?

Lurades NB till Martorp denna fredag?

Varför misstänkliggör MP litauerna på Martorp när NB pekar åt det håll som dom senare letar mask på?
Vad som är sagt på Martorp är inte bevisat, det finns olika versioner.

Det går inte att utesluta att litauerna lurades till Martorp för att sen misstänkliggöras oavsett vad dom hade sagt/gjort.

Och då menar du att någon planterat NBs blod på insidan av LHs jeans?
Detta mord verkar vara en riktigt thriller-film för dig, väldigt invecklat och ryska lönnmördare.
"Hallå, ska ni fiska? gå bort till Martorp, där finns jättefina högar med mask!"

Nä, skämt åsido.
Bröderna ska ha letat mask där ofta, så att de blivit lurade dit, oskyldiga eller ej känns lite smått långsökt.
2015-10-28, 20:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyzex
Den här sperman går den att ålders bestämma ?

Alltså går det att avgöra att den fläcken är färsk och den där fläcken är minst två månader gammal ?

Om det är möjligt så har jag följd frågor.

Inte möjligt. Man kan eventuellt beräkna det om de är täckta av olika mycket damm eller legat under ett föremål som kan tidsbestämmas.
2015-10-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Många spår i slaktrummet?

Det finns inga skoavtryck, fingeravtryck, hårstrån, kroppsvätska, hudfragment som kan härledas till NB i slaktrummet, enbart i mellanrummet och det handlar om en enda ynka blodbesudling om vi bortser ifrån DNA på snörstumpar.

Om NB har hanterat offret i de här två utrymmena, hur har han lyckats med att inte avsätta ett enda spår efter sig förutom ovan nämnda, bar han en sån där dräkt som teknikerna använder och det råkade gå hål på ett litet ställe, hur gjorde han?

han bar kroppen såklart och knatade in. Inget konstigt.
2015-10-28, 20:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
ÅK begärd honom utvisad.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Precis... och enligt den infon jag har är livstid verkligen livstid i Litauen så då kan hans bror känna sig trygg. Nerijus Bilevicius kan inte få tidsbestämt och släppas ut alls.

Det skulle förvåna mig storligen om inte han blev dömd till livstid... men då är frågan.
Gäller svensk lag eller Litauisk lag när det gäller livstidsstraff? Kan Nerijus efter x antal år begära tidsbestämt straff som dom kan göra här i landet om han sitter i Litauiskt fängelse?

Det låter ju betryggande!

ÅK har begärt utvisning på Nerijus vilket också kommer att bli beviljat. Sverige och Litauen är båda länder inom EU så jag undrar om han ändå inte kan skickas iväg till litauiskt fängelse mot sin vilja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in