2015-10-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Exakt! Enig med dig.

För advokaten en moment-22 situation. Det är antagligen lättast att skylla på den yngre brodern samtidigt som det skulle innebära en mkt stor risk för den äldre brodern om den yngre brodern misstänktes som en medgärningsman.

Då skulle han inte kunna säga HAR ALDRIG TRÄFFAT FLICKAN! ALDRIG SETT FLICKAN!
2015-10-28, 18:48
Medlem
Showme1s avatar
Nu har jag plöjt igenom FUP och jag skulle bli mäkta förvånad om det inte blir en fällande dom..

Att varken A eller I väljer att vittna ligger N i fatet, trots släktskap. Hade de vetat att han var oskyldig till 100 % så hade dom så klart vittnat...

Jag hoppas fanskapet får tillbringa sitt fängelsestraff i Litauen....
2015-10-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Även jag har givetvis följt dagens förlopp rörande detta fruktansvärda fall. Jag måste säga att jag slås av en enorm polarisering i denna Flashbackstråd - de som verkligen står på åklagarens sida om att man har rätt gärningsman kontra de som menar på att det finns alternativa gärningsmän. Min inställning i sak, efter att ha följt fallet, är att Nerijus är gärningsmannen. Jag har tidigare angivit att både Irina och Aivaras vet mer om dådet än vad de har sagt hittills. Jag vidhåller detta. Jag tror dock inte att de har någon direkt inblandning i mordet, vilket jag också har skrivit om i mina tidigare inlägg. Men de vet mer, det är jag övertygad om. Således är jag oerhört intresserad av morgondagens session och det som försvarsadvokaten påstår rör "den mycket speciella relationen" bröderna emellan.

Jag är vidare inte förvånad över att försvarsadvokaten försöker få rätten att betvivla Nerijus involvering i mordet. Hon gör det, om än ytterst dåligt, genom att leda in rätten på tesen om alternativa gärningsmän och på så sätt försöker hon så tvivel i åklagarens sakframställan. Detta är, anser jag, som sig bör i egenskap av hennes roll som försvarsadvokat.

Kanske ska hon presentera att storebrorsan var den som alltid fixade saker och hjälpte lillebrorsan i vått och torrt? Men även Irina sa ju i de första förhören att lillebrorsan var en ordentlig kille, skötsam och lugn. Det var väl ngt med "mammas son" och "pappas son". Frågan är varför Irina ändrat så mkt sedan hon kom till Litauen? Är det svärmors inflytande om den stackars sonen som blivit ditsatt av svenskt rättsväsende?
2015-10-28, 18:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Kanske helt irrelevant men tog en titt på saknade personer i UK. Bodde han inte där 2007?

http://www.interpol.int/notice/search/missing/2011-53716

Bodde han nära Blackpool?
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Han bröt väl inte upp mitt i middagen. Han kom ca 18.10 och åkte ca 18.50.
Jo, enligt ett annat vittnesmål som tidigare citerat bröt han upp och åkte innan middagen var klar ..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Vad vi VET är att mellan 18.26 ( När LH hörs säga " Det är klart") till 20.07 ( när NB syns i Källby) så har det skett ett mord av NB. Allt däremellan är vittnesuppgifter. Så tiden kan ju justeras några minuter hit och dit. T ex Skype-samtalet skall man ligga lågt med.

Det är just den där typen av baklängesargument/efterhandskonstruktion som utmärker (tydligen dig och) Skövdepolisens Grova Brott. Det förklarar varför det är så många hål och frågetecken i fupen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Nu har jag plöjt igenom FUP och jag skulle bli mäkta förvånad om det inte blir en fällande dom..

Att varken A eller I väljer att vittna ligger N i fatet, trots släktskap. Hade de vetat att han var oskyldig till 100 % så hade dom så klart vittnat...

Helt rätt! och att han håller käft gynnar han verkligen inte. Han kommer tyvärr tjäna sitt straff i något av våra lyx fängelser
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1

Enligt vad många erfar, livstid i sverige och efter det utvisning till litauen... livstid, pff.
2015-10-28, 18:50
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, jag tror att det är NB som är skyldig, dock är det inte mer än rätt att även försöka se sådant som kan tala till NB:s fördel, tycker jag.

Då har vi samma inställning.
2015-10-28, 18:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Han har säkert stannat och gått ut och slängt iväg det..

Enligt en intervju med en MPS-deltagare som pekar ut var deras fynd hittades så pekar han med hela handen ut mot en åker. Han pekade inte i diket direkt. Har inte kommit till det i FUP så står någon distans till fyndet?
Medlem
Skulle det kunna vara så att flickan tagit sitt eget liv?
Medlem
Citat:
Han står mellan pest och kolera.. Säger han att NB var hemma vid tidpunkten för mordet så lär han hamna i fängelse för mened.. talar han sanning så är han delvis ansvarig för att brodern åker på livstid..
Kommer han till Sverige finns det risk att han blir inblandad på riktigt..
"Upprörd" kan åklagaren bli på ett personligt plan. Nu hänvisar han till lagrum ("förtal") i sin professionella roll. Med press och protokollförare på plats. Åklagaren kan omöjligt backa från det. Hade han tyckt att AB är medskyldig och lika god kålsupare som NB hade inte orden fallit så. (Visst sa han "upprörd" och "förtal" eller minns jag fel?)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in