Citat:
Ursprungligen postat av
TheFortress
Även jag har givetvis följt dagens förlopp rörande detta fruktansvärda fall. Jag måste säga att jag slås av en enorm polarisering i denna Flashbackstråd - de som verkligen står på åklagarens sida om att man har rätt gärningsman kontra de som menar på att det finns alternativa gärningsmän. Min inställning i sak, efter att ha följt fallet, är att Nerijus är gärningsmannen. Jag har tidigare angivit att både Irina och Aivaras vet mer om dådet än vad de har sagt hittills. Jag vidhåller detta. Jag tror dock inte att de har någon direkt inblandning i mordet, vilket jag också har skrivit om i mina tidigare inlägg. Men de vet mer, det är jag övertygad om. Således är jag oerhört intresserad av morgondagens session och det som försvarsadvokaten påstår rör "den mycket speciella relationen" bröderna emellan.
Jag är vidare inte förvånad över att försvarsadvokaten försöker få rätten att betvivla Nerijus involvering i mordet. Hon gör det, om än ytterst dåligt, genom att leda in rätten på tesen om alternativa gärningsmän och på så sätt försöker hon så tvivel i åklagarens sakframställan. Detta är, anser jag, som sig bör i egenskap av hennes roll som försvarsadvokat.
Kanske ska hon presentera att storebrorsan var den som alltid fixade saker och hjälpte lillebrorsan i vått och torrt? Men även Irina sa ju i de första förhören att lillebrorsan var en ordentlig kille, skötsam och lugn. Det var väl ngt med "mammas son" och "pappas son". Frågan är varför Irina ändrat så mkt sedan hon kom till Litauen? Är det svärmors inflytande om den stackars sonen som blivit ditsatt av svenskt rättsväsende?