2015-11-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sid 882:

Sid 524:
Men alltså inte på sid 984, som du påstod. Och inget säger att Adriana tipsat om fimpar. Polisen har tydligen följt upp sitt uppslag men inte bedömt fyndet som viktigt. Din förklaring: konspiration eller allra minst tunnelseende, min förklaring: utredningsekonomi. Vi behöver inte diskutera detta mera, vi kommer inte att ändra oss.
2015-11-01, 18:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Den riktige mördaren kan ha haft handskar, vilket NB inte brukar ha.

Den riktige mördaren?

Inga problem för NB att ta på sig ett par handskar.
2015-11-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vad jag vet är han den förste i kriminalhistorien som snitslat vägen både till sitt hem och likets placering.

Man kan tidigt i FUP läsa om att anledningen till att sökområdet utvidgades till Martorp var just fynden av Lisas ägodelar.

När det gäller rishögen fanns det även ett blått snöre och hennes hörlurar på en jordhög i omedelbar närhet.

Du är den förste i tråden jag sett, som på ett seriöst sätt tar upp det som jag själv reagerat på. Dessa fakta störde mig redan från början.

Han kunde lika gärna lämnat liket och ägodelarna i ladan, med samma resultat.

Kriminalhistorien är full av dårar som begått mord utanför sin bostad. Men mig veterligen har detta beteendet efter ett mord aldrig beskrivits.

Det ska bli intressant hur Niklas Långström får ihop det. Han stödjer ju sig på sin statistik och forskning. Alltså det som har hänt och varför det händer.
2015-11-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja han ljuger och kommer undan med det. Men frågan är hur mycket "förundersökningsledare" han har varit. Eller om han bara är en spratteldocka. Men det är lika illa.

Ja, man får ju intrycket i intervjun till Skövdenyheter att han faktiskt inte läst hela FUPn.
2015-11-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Vart framgår det någonstans?

Har läst om dessa fimpar o att dom inte skulle vara av samma märke, som NB röker!
Har läst någonstans, men minns inte vart?
Har inte kommit igenom hela fub, en. Det är mycket att läsa, men ska sätta mig o gå igenom den igen!
2015-11-01, 18:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
*suck* Vad finns det för bevis för att NB mördade. Det är det målet gäller. För att fria honom i ett indiciemål räcker det med att visa att någon annan kan ha gjort det.

Indicierna säger oss att NB mördade Lisa Holm. Om man inte har några ögonvittnen så är det mesta man kan göra att koppla mördaren till offrets död. Om man kräver att alla teoretiska tvivel som inte görs gällande skall tas hänsyn till så befinner man sig bortom rimligt tvivel, för då skulle inte ens den mest solida koppling mellan offrets död och gärningsmannen närvaro räcka.

Om du drar ett resonemang där städarscenariot måste uteslutas helt till dess logiska slutpunkt, så hamnar du i ett allsmäktighetsperpektiv som inte är rimligt att bygga tvivel på. Det går i princip alltid att konstruera teoretiskt, vilket är ett tecken på att det är juridiskt och logiskt oanvändbart.

Vi skall ha höga beviskrav och kanske borde man undersöka mycket ner noggrant alla spår, men att göra den här typen av spaningsmord näst intill olösbara gynnar ingen.
2015-11-01, 18:52
Medlem
Citat:
*suck* Vad finns det för bevis för att NB mördade. Det är det målet gäller. För att fria honom i ett indiciemål räcker det med att visa att någon annan kan ha gjort det.

Varför vill du så gärna fria honom?
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USSAR
Är det ingen som har en "hållbar" teori där Lisa levde en eller fler dagar efter söndagen hon försvann?
Är alla övertygade att hon dog samma dag hon försvann?

Har inte någon hållbar teori, men tanken har ju slagit en... det skulle vara förjävligt dock om det var på det sättet. En sak jag har reagerat på är att det inte luktade något i boden när de första stack in huvudet i boden för att kolla den. Nu var det ju kallt ute så det kan ju vara anledningen.. men det kan ju vara så att hon inte var där förrän senare i veckan. Nu har ju dock rättsmedicinska beskrivit tillståndet på Lisas kropp som långt framskriden förruttnelse, så talar det nog för att hon varit död sedan söndagen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det fetade: Ja varför har Skövdepolisen Grova Brott inte undersökt den blodfläcken!? Den här fupen är rentav rättsosäker! Jag börjar blir trött på alla hålen. Snart är det bara hål kvar.

Kan det bero på att det är ett slaktrum? Finns nog en stor mängd blodfläckar där! Skulle man undersöka alla blodfläckar i ett slaktrum alltså?
2015-11-01, 18:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Om man ska städa upp efter ett mord så är man väl extra noga med att ta på sig handskar så man inte får ta straffet för ett mord som en annan gjort? Dessutom har NB svarat i rätten att han aldrig skulle gå med på att städa upp efter ett mord en annan begått. Dessutom, om han bara städat så borde han börjat sjunga nu för att slippa livstidsstraff. Man måste också med städteorin ha förklaringar till varför en kvinna pekat ut honom för att ha försökt få in henne i bilen dagen innan m.m.
Även om man mördar är det extra noga att ta på sig handskar. Självfallet, om han tar på sig skulden så säger han väl att han inte skulle gå med på att städa. Minnesmästarinnan minns inte från ena dagen till den andra om mannen rökte, och hon kan med bestämdhet avvisa nr 3 i fotokonfrontationen och med tveksamhet peka ut nr 10, trots att de är rätt lika på fotona.
2015-11-01, 18:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
FUP är den bekant? Var i den står det att någon annan kan ha gjort det?
Ingenstans, naturligtvis, det är gjort för att styrka åtalet.
2015-11-01, 18:55
Medlem
skotten324s avatar
Citat:
Han kan vara så lojal mot den han hjälpte att han hellre tar livstids fängelse.

eller lovats en rejäl ersättning från någon i närheten med gott om pengar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in