2015-10-28, 14:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Noll, då åklagaren inte har skäl att hämta honom (han är inte misstänkt) och även om han skulle bli "hämtad" kan han likväl såsom anhörig avstå att vittna. Det är därför det är så riskabelt att smutskasta honom för att det är AB och bara AB som äger rätten att säga nej till att vittna.

Om han också åtalas, så kan han ju inte neka att inställa sig i rätten.
2015-10-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PSBM
Det är ett mycket klassiskt sätt att lyfta fram alternativa gärningsmän. Och brodern kan var ett alternativ. Hon behöver inte ge åklagaren en ny gärningsman. Hon ska sätta tvivel hos rätten att det KAN finns en alternativ gärningsman och att utredningen har brister, som sagt hon gör en god soppa på en spik.

Om man ska visa på i en domstol, att åklagaren påstår fel när han påstår att ett bevis styrker en sak, då måste man jobba och visa hur det beviset inte styrker det åklagaren påstår.

Det går inte att påstå och tro att tingsrätten kommer med egna utredningar eller tror på en sak bara för att det påstods av advokaten. Meningen är, att när hon arvoderar en miljon kronor så ska hon ha jobbat! Soppan ska innehålla mer än spik och vatten.

Den som påstår något har bevisbördan, och det blir svårt att påstå något till Litauerns fördel, när rättsläkaren har framfört sina slutsatser.
2015-10-28, 14:58
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om han också åtalas, så kan han ju inte neka att inställa sig i rätten.

Det stämmer men som åtalad behöver han inte höras under ed vilket förringar bevisvärdet av det han har att säga.
2015-10-28, 14:59
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nej, men det är ju på uppdrag av NB som hon drar fram detta kortet nu. eller tror du hon föreslagit det för NB och han tyckt ja vi kör på det?

Jag tror garanterat det är något hon föreslagit eller som de iallafall kommit överens om.

Men folk verkar tro att brodern skulle komma till sverige för att rentvå sig, men det finns absolut ingen anledning för honom att göra det.

Han är avskriven som skyldig och när hon presenterar andra potentiella gärningsmän gör hon inte det med syftet att "hitta den skyldiga och få den fäld". Hon presenterar det för att skydda sin klient. För att en person ska bli dömd så måste det vara utom rimligt tvivel.

Jag kan till 99% säga att brodern ALDRIG kommer komma till sverige för att försvara sig. Han är inte åtalad. Skulle NB frias och det tas till hovrätten skulle åklagaren övertala, en ny utredning skulle göras och skulle brodern då, på dessa nya uppgifter anses vara misstänkt, först då skulle han behöva komma till sverige för att försvara sig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Återigen - que? Han var där, det finns inga frågetecken kring det. NB säger det, hans bror säger det, Missing People säger det. Det är belagt i flera förhör att denna händelse inträffade. Frågan är varför han försökte avleda Missing People från att leta?

Det står I FUP att AJ hade skickat honom till Martorp för att hämta järn som skulle användas till balkongen. Det enda NB sa till MP var att där har man redan letat, vilket var korrekt. MP har tolkat detta som misstänkt. Det kanske det var men kanske också inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför skulle han vara på Martorp överhuvudtaget då? Med ett sådant här mystiskt scenario du målar upp så stämmer ingenting med att han skulle vara förslagen. MP-militärerna var där dagen innan. Sen ringer pappa Holm in och korrigerar sitt hjälmsignalement och dagen efter hittar MP-militärerna hjälmen, samtidigt som de misstänkliggör litauerna.
MP-militär T-B skriver dessutom pojkrumsprosa i sina redogörelser. Det imponerar inte.

Men farao. Hur kommer sig att militären inklusive pappan inte ser hjälmen och jackan i rishögen. Är de blinda?
Eller har hjälmen och jackan kommit i rishögen efter det att miltären gått därifrån. Vem har i så fall lagt de där?
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Det är i det närmaste osannolikt att brodern skulle komma till Sverige för att vittna eller rentvå sig.

Han är redan avskriven, han behöver inte göra någonting mer.

Ni måste förstå försvarsadvokat Inger Rönnbäck inte försöker sätta dit nån annan. Hon försöker endast visa att det inte är 100% att NB är mördaren.

Jodå, det inser jag och jag skrev även ett inlägg om saken för några minuter sedan.

Men, jag tror att Rönnbäck tar oerhört stora risker då hon inkluderar den yngre brodern som en möjlig gärningsman.

Åklagaren skulle nog hoppa jämnfota av glädje om han kunde hämta den yngre brodern som misstänkt - baserat på information från försvaret.

Där skulle den sista droppen av broderskärlek upphöra!
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Men här valde mannen att runka på samma vägg ett fönster var riktat mot folk.
Och det är knappast män han tände på, eller hur?
Att någon onanerat på en toalett, fine, kanske skett - men någon annanstans? fuck no.
Jag hänger inte med nu. Menar du att det skulle vara onormalt för en man att tända på kvinnor?
Medlem
Jag tycker detta är så klockrent att det är han och tyvärr så kan man inte alla gånger skydda sig mot såna här sjuka individer. NB är en våldtäktsman och nu en mördare. Han har ju fantiserat om detta länge. Han hade gett sig på någon förr eller senare oavsett vad. Vittnet som han försökte lura till sig kände ju på sig att något var fel och sprang därifrån som tur är. Tyvärr är det en sjuk och orättvis värld många gånger. Jag tycker man borde för länge sen ha kameror och poliser, väktare med mera i princip överallt. Finns inte en chans att han kommer erkänna för han kommer och göra det outhärdligt för sin familj även om de innerst inne vet att han är ett perverst äckel.
2015-10-28, 15:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han hette Hamilton och då hamnar man i slasken. Jag tror han har hörts men avskrivits.

Det är inte helt korrekt, det var betalingskortet som det betalades med för soppan som tillhörde Grevinna K Hamilton, en äldre dam som bor på ett gods i Hällekis.
2015-10-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Undrar vilket brott som gjorde att "svensken" också sket i höet?

Där tror jag dock inte att något brott ligger bakom. Jag tror nog man kan bli bajsnödig utan att ha begått brott, och finns det ingen fungerande toalett i närheten så...
Men min poäng var att det behöver inte vara särskilt grova brott för att bajsnödigheten ska kicka in (t ex ganska så banala bilinbrott och liknande), och jag gav ett exempel på ett ganska uppmärksammat fall, där bajs var inblandat
Den som gapar efter källa gällande bilinbrott och liknande, så säger jag att jag hört det från hästens mun
2015-10-28, 15:01
Medlem
Många medier som sänder ifrån rättegången. Vems sändning är mest aktuell/intressant? TV4 loopar bara massa snack med Hasse Aro...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in