2015-10-28, 14:44
Medlem
Lischos avatar
http://lietuvosdiena.lrytas.lt/kriminalai/po-kraupaus-nusikaltimo-n-bilevicius-alki-malsino-pica.htm
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nu artikel i litauisk media:

"Unexpected selected: lawyer barrage N.Bilevičiaus brother"

http://lietuvosdiena.lrytas.lt/kriminalai/netiketas-eiga-advokate-pazere-kaltinimu-n-bileviciaus-broliui.htm

Förstå om försvarets smutskastande av brodern leder till att denne kommer och lämnar ett vittnesmål som får NB fälld. Jag förstår att hon måste försöka hitta en alternativ gärningsman men att hon går på AB visar att det inte finns mycket utrymme för någon annan än AB, för att gå på AB är väldigt riskabelt. Man vill inte väcka den björn som sover.
Medlem
Utflyttads avatar
Som tidigare nämnts i tråden av flera debattörer så tar advokaten en mycket stor risk då hon pekare ut den yngre brodern....och det av flera skäl.

Jag tror dock att med den nuvarande bevisningen så är det nog väldigt svårt att svära den äldre brodern fri genom att lansera "alternativa gärningsmän".

Då återstår en "medgärningsman" att tippa över en del av skulden på och jag kan gissa att den yngre brodern i domstolen skulle utgöra ett enormt men för den äldre dito.

Vad säger ni, vad är möjligheten för att åklagaren begär en paus för att låta hämta den yngre brodern?
2015-10-28, 14:45
Medlem
ME077s avatar
Nästa tidning:

"En oväntad vändning av Lisa Holm mordfallet:
Nerijus Bilevičiaus advokat släppte anklagelserna om svarandens bror"

http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/emigrantai/netiketas-posukis-lisos-holm-nuzudymo-byloje-nerijaus-bileviciaus-advokate-mete-itarimus-ginamojo-br oliui-592-537069
2015-10-28, 14:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Händer även vid vanliga inbrott och liknande.

Har för mig att det för några år sen var några polacker som kunde fällas just pga av bajsande (DNA), nåt dubbelmord (nån som minns vilket det var?)

Undrar vilket brott som gjorde att "svensken" också sket i höet?
2015-10-28, 14:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Vad säger ni, vad är möjligheten för att åklagaren begär en paus för att låta hämta den yngre brodern?

Noll, då åklagaren inte har skäl att hämta honom (han är inte misstänkt) och även om han skulle bli "hämtad" kan han likväl såsom anhörig avstå att vittna. Det är därför det är så riskabelt att smutskasta honom för att det är AB och bara AB som äger rätten att säga nej till att vittna.
2015-10-28, 14:47
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Som tidigare nämnts i tråden av flera debattörer så tar advokaten en mycket stor risk då hon pekare ut den yngre brodern....och det av flera skäl.

Jag tror dock att med den nuvarande bevisningen så är det nog väldigt svårt att svära den äldre brodern fri genom att lansera "alternativa gärningsmän".

Då återstår en "medgärningsman" att tippa över en del av skulden på och jag kan gissa att den yngre brodern i domstolen skulle utgöra ett enormt men för den äldre dito.

Det är i det närmaste osannolikt att brodern skulle komma till Sverige för att vittna eller rentvå sig.

Han är redan avskriven, han behöver inte göra någonting mer.

Ni måste förstå försvarsadvokat Inger Rönnbäck inte försöker sätta dit nån annan. Hon försöker endast visa att det inte är 100% att NB är mördaren.
2015-10-28, 14:47
Medlem
Citat:

Efter vad som sades av IR idag tror jag att den chansen finns. Man får sätta sig in i hans situation. Sitter någon och börjar anklaga dig vill du säkerligen försvara dig.
2015-10-28, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som jag skrev förut, så var bröderna hemtama i alla lokalerna. Jag kan tänka mig att man vill tvätta bort sperma t.ex. om man lämnat efter sig sådan. (Fast konstigt att han inte gjorde det, ordentligt, under de där dagarna som han hade chansen...)
Nu har ju polisen och kriminaltekniker sökt igenom Martorps Gård, även med särskilt tränade hundar, utan att hitta såna spår. Men du menar alltså att du tror han försöker vilseleda Missing People av någon oskyldig anledning, trots att det senare visar sig att det fanns ett lik på gården?

Ja, då är han i sanning en helt osannolikt otursförföljd man. Inte nog med att han ovetandes försöker styra bort söket efter Lisa från den plats där hennes kropp är gömd. Hans DNA har honom ovetandes hamnat på hennes kläder och repet hon hängdes med också, genom kontaminering. Max otur, verkligen.
2015-10-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Detta tjat om röret.. Är väl bara att räkna?

Konservativt antagande: Fast inspänt rör med fri ände

Gräns för brottgräns PEM = Ungefär 15 MPa;
Böjtröghetsmoment I för ett rör med ytterdiameter 40 [mm] och väggtjocklek 3.2 [mm] (standarddimension);

I = pi/4 *(Ry^4 - Ri^4) = 2.01*10^6 [MPa]

Maxspänningen (Smax) får inte överstiga brottgränsen på 15 MPa;

Smax = [Momentet/I]
Momentet = reaktionskraften mot röret * hävarmen till fast inspänning = [60 kg * 9.82 * 2 cm) = 11.8 [Nm]

Smax = M/I = 11.8/2.01*10^6 = 5.9 [MPa]

5.9 < 15

Slutsats;
Även med konservativa antaganden såsom fritt upplagd utan stöd osv så håller röret för den vikten. Case closed

30cm ut ?
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, jag utgår ifrån att det är just åklagarens ingång. Dock finns det ju en del som talar för att någon har rört sig i ladan efter första genomsöket .. Den hittade handsken, ditlagda eller tidigare missade örhängen osv..

Sökte man hela ladan redan första och andra dagen så har man ju missat mer än så. Sökte man inte hela ladan så fanns ju utrymme för att hålla henne på någon plats längre än en dag.
Efter att ha blivit hängd lever ingen människa, vilken värld lever du i? Serietidningarnas?
Hon placerades i klädskåpet innan likstelheten inträtt.
Den aktuella bilen har setts av flera vittnen köras fram och tillbaka mellan aktuella platser.
BO har inte hållits vid liv på någon plats utanför ladan, hennes liv tog slut redan där inom max någon timme, förmodligen mycket snabbare ändå.
Det här forloppet har gått snabbt.
Sluta fantisera för böveln.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano

Ni måste förstå försvarsadvokat Inger Rönnbäck inte försöker sätta dit nån annan. Hon försöker endast visa att det inte är 100% att NB är mördaren.

Självklart och den alternativa gärningsmannen är ett vanligt försvar. Nu tror jag som du att AB inte kommer att vittna p.g.a. vad som sagts men om man leker med scenariot att hitta alternativa gärningsman ska man nog, om möjligt, inte såsom en sådan alternativ gärningsman peka på en person som skulle kunna vara ett skadligt vittne och som tidigare avböjt att vittna.

Fast om det nu är så att det inte finns något som pekar på en annan gärningsman finns det knappast något val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in