2015-10-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
http://s3.netdialog.se/9_20151028103228_ting.JPG

Blondinen längst bort, kan det vara Lisas syster?

Nja tycker det är ett annat drag i det där ansiktet än i Stinas.
2015-10-28, 11:11
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
Hur skadade han sig? Försvar från Lisa som gjorde att han blev skadad?

Vet man inte, han har även psoriasis sägs det, det kliar väl antar jag och när man kliar sig rivs huden upp. Blod kan inte kontaminera på samma sätt som DNA och eftersom man hittat blod från NB på Lisas kläder blir det obegripligt att han säger att han aldrig har träffat henne. Det kommer att fälla honom tror jag. Hade varit betydligt knepigare för åklagaren om NB hade ljugit ihop en historia där han säger att de hade en affär (även om det skulle vara nästintill lika osannolikt med tanke på bl.a. NB:s bristande hygien).
2015-10-28, 11:11
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Nja tycker det är ett annat drag i det där ansiktet än i Stinas.

Tror dessutom att de anhöriga var på plats mycket tidigare, för att slippa kameror och journalister osv.
2015-10-28, 11:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pactasuntservanda.
Min fetning.

Så som jag förstått det så är det rätten i sig som tagit beslut att hela rättegången skall förflyttas ut på syn. Vilket betyder att NB inte har något annat val än att följa med.
NB väljer själv om han vill delta.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag skulle förklara det så som att en syn är en del av rättegången men att rättsalen förflyttas till den plats där syn ska hållas eftersom vissa föremål går inte att flytta till rättsalen. Att den tilltalade vill vara närvarande är väl som att säga att han vill vara närvarande vid sin egen rättegång för åklagaren som åberopat synen kommer givetvis fortsätta sin sakframställan på platsen och då är det fullt förståeligt att en tilltalad vill närvara. Jag tycker inte det är något märkligt med det alls, han kan ha frågor som han vill ställa eller synpunkter i övrigt att förmedla till sin försvarare, via tolk, på plats.
Vadå vill vara med på sin rättegång? Alltså då borde det väl vara tvingande menar jag.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, han ja - han är psykopat för min del.. men varför har misstänkta gärningsmän den rätten? Är det bara för att hela skiten flyttar utomhus likt en romersk arena?

Huvudregeln är om jag inte missminner mig, att alla parter har den rätten. Någon bättre bevandrad får gärna korrigera.

Jag kan tycka det är bra att han är med, även om det är märkligt att han uttryckt detta själv. Återstår att se vad motiv till det kan vara.
Men han kommer skuggas vid denna syn, på dom ställen han släpps ut ur färdfordonet. Han kommer bli betraktad och granskad.
Medlem
pactasuntservanda.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Stämmer inte. NB har via sin advokat framfört önskan att vara med på plats.

Citat:
Jo men varför diskuteras det då att han ville följa med? Har han inget val så kommer väl den diskussionen inte ens upp? Eller är det media som svamlar till det?

Ok, verkar som om jag har fel.

Det var under den 15 minuter långa pausen som Tv4:s reporter intervjuade en kvinna inifrån rättegången som uttryckte sig som jag tidigare nämnde.
Medlem
http://www.expressen.se/gt/rattegangen-om-mordet-pa-lisa-holm/
"Spåren på Lisa Holms kläder är inte körda genom nationella DNA-registret, utan har bara jämförts med Lisas, Nerijus, frun och broderns DNA."

Försvaret lär komma att ifrågasätta/kritisera detta?
Att MGMs DNA finns är ju inte helt omöjligt om kroppen (med kläder på) hanterats, dragits och förvarats i utrymmen där MGM vistas i sitt arbete?
2015-10-28, 11:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
NB väljer själv om han vill delta.
Ja, det är inte tvingande för att det byter miljö då? Det räknas inte som rättegång?
2015-10-28, 11:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ja, han ja - han är psykopat för min del.. men varför har misstänkta gärningsmän den rätten? Är det bara för att hela skiten flyttar utomhus likt en romersk arena?
Därför att de äger rätten att veta och kunna bemöta allt som läggs emot dem i rätten.
2015-10-28, 11:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Vadå vill vara med på sin rättegång? Alltså då borde det väl vara tvingande menar jag.

Parterna ska närvara men man kan närvara genom ombud, vilket givetvis inte hindrar från att även närvara personligen.
2015-10-28, 11:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast det förutsätter ju nästan att det är någon annan som är skyldig. Om NB är skyldig till mord så tror jag inte att han stärker sina aktier genom att skylla på någon annan, namngiven, person. Risken är ju uppenbar att denne namngivna person snabbt kan avfärdas, och då har NB dels bevisats ljuga, dels är han tillbaka på ruta ett.
Jo, utpekandet måste vara riktigt. Om han är oskyldig till själva mordet kan han klara sig från morddom på det sättet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in