2015-10-28, 07:50
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
17,6% alltså eller 21,47% med Ipsos felfaktor, gott att SD ökar mest av alla. 1201 intervjuer mellan 15-26 oktober.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortroendet-for-regeringen-sviktar/

Vågar man tolka det lite positivt att den enda mätningen hittills med ökning också är den senaste? Skop räknas inte riktigt.
Jag tyder det som ett tecken på att SD aldrig gick tillbaka pga PK-offensiven, bara stannade upp tillfälligt. Nu måste 7K påbörja ett nytt bombardemang av ännu större magnitud om man vill motverka att SD:s tillväxt skjuter fart igen.
2015-10-28, 07:55
Medlem
Månsans avatar
Jag gissar att Bradley-effekten är på väg upp efter en lång period av nedgång. Instituten som kör telefonintervjuer kommer därmed leverera allt sämre resultat. Vem vill anklagas för att planera bränder och skolmassakrer? DN och kvällstidningarna driver ju tesen att det är bröderna Ekeroth och SD som ligger bakom dessa.

0,9% uppgång i Ipsos är troligtvis mer i verkligheten. I mitt välmående medelklassumgänge har nu uppåt hälften erkänt att det måste bli SD samt att moderater och regering har absolut noll koll.
2015-10-28, 08:31
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Jag tyder det som ett tecken på att SD aldrig gick tillbaka pga PK-offensiven, bara stannade upp tillfälligt. Nu måste 7K påbörja ett nytt bombardemang av ännu större magnitud om man vill motverka att SD:s tillväxt skjuter fart igen.

Exakt. Nedgången i Sentio och Yougov var nog mest beroende på att man viktat för hårt mot den extrema uppgången för partiet. sedan har väl alla nedgångar som rapporterats varit under felmarginalen.
Institut som behåller medvetna fel ,är bara intressanta angående upp eller nedgång.
Och nu verkar det bära av uppåt igen..
2015-10-28, 08:57
Medlem
Novus kan bli intressant med tanke på deras modell för att kompensera för bortfall. De flaggar ju folk som SD-väljare även när de inte vill uppge parti. Istället går man efter hur mycket de liknar SD-profilen med avseende på synen på Sveriges utveckling. Rimligen har andelen väljare som är allmänt negativa och uppgivna aldrig varit större än nu. Logiskt måste då även Novus extra kryddning av SD-siffran bli starkare än någonsin.
2015-10-28, 09:01
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sverige går mot systemkollaps, 90% av nyheterna handlar om "flyktingar", och SD får 17-20% i opinionsundersökninaar - men den typen av självbevarelsedrift förtjänar svenskarna att gå under.

"Förtjänar att gå under" är kanske lite starkt. Men det blir i alla fall resultatet. Våra förfäder, de svenskar som utgjort basen för vår nation följde inlandsisens smältande för 10 000 år sedan och befolkade successivt hela landet. De följde viltet och såg att Sverige var skönt. Senare kom folk som lärt sig att odla och de lärde sig att betvinga den svenska naturen, först genom svedjebruk, sedan genom att bryta sten och göra skogsmark odlingsbar. Under årtusenden sammansmälte dessa folk och blev sedan till svear och götar och folken levde och brukade marken. De levde i mindre grupper och ofta isolerat. När stora delar av världen byggde städer, valde svensken att bo för sig själv eller i mindre byar. Men den svenska naturen var hård och man var tvungna att samarbeta för de stora och tunga arbetena och därmed växte tilliten och samarbetsförmågan hos detta folk.

Sverige utmärktes redan på vikingatiden för demokratin och kvinnans höga ställning. När Ansgar kom till Birka på 800-talet och frågade kung Björn om det var okey att bygga kyrka blev han så förvånad att han skrev hem till kyrkan i Tyskland. Kung Björn tillkallade nämligen ett råd där man gemensamt bestämde att Ansgar skulle få bygga sin kyrka. Något sådant hade Ansgar aldrig hört talas om; att en kung inte bestämde alldeles själv utan ville att beslutet skulle förankras.

Svenska kungar och regenter har i allmänhet varit jämförelsevis demokratiska och därför uppskattade av folket. Vår allmänna tillit till varandra har även omfattat kungar och sedan myndigheter. Det är i detta som förklaringen till varför vi nu går under står att finna. Vi har en stor tillit till vår nästa, även till främlingar och vi tror gott om myndigheter och politiker. Att vi dessutom har en massmediakår som ständigt ljuger, skönmålar och undanhåller sanningen gör att överlevnadsinstinkten ännu inte har vaknat hos mer än högst 25% av oss.

Personligen har jag under de senaste månaderna gett upp. Sverige överlever inte det här. Det kommer en årtiondes-lång fimbulvinter smygande över oss. Vårt land blir sig aldrig mer likt och välfärdssystemet kommer falla samman. Gudbevars är Sverige även fortsättningsvis ett kallt och kargt land och utan välfärdssystem är det bara de arbetsamma och de samarbetsvilliga som överlever. På sikt går flyktingströmmarna tillbaka och Sverige kan sakta arbeta sig upp igen. Våra skogar och vattendrag har vi kvar, så oss råder det ingen nöd på. Det gäller att "bygga bivack", flytta bort från storstäderna (där kollapsens epicentrum kommer stå de närmaste årtiondena) och förbereda efterkommande på hårt arbete.
2015-10-28, 09:02
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Exakt. Nedgången i Sentio och Yougov var nog mest beroende på att man viktat för hårt mot den extrema uppgången för partiet. sedan har väl alla nedgångar som rapporterats varit under felmarginalen.
Institut som behåller medvetna fel ,är bara intressanta angående upp eller nedgång.
Och nu verkar det bära av uppåt igen..

Värt att notera är att den uppgörelse mellan m och s som skulle innebära strängare krav för asyl först kommer slå igenom realt verkställt dec 2016. Innan dess alltså nästan 200 000 fler flyktingar kanske ännu fler med anhöriga m.m. Nu kommer det avsomnade naiva fårskallefolket märka av systemkollaps med högre skatter, ännu mer köer i vården, ännu större skolklasser, fler gängskjutningar fler våldtäkter och grova brott per capita (se dansk ej mörklagd etniskrelaterad statistik) ännu mer lönedumpningar i överetablerade branscher restaurang ,städ bygg, taxi, ännu mer kulturkonflikter uppdelade badtider män och kvinnor och i skolgymnastiken, slöjbärande kvinnor, fläsk försvinner i matbespisningen, mer knark, mer arbetslöshet, bränder i förorter, gatuvåld, bostadsbrist, slumkåkstäder och tiggeri.
Tyskland tar oehört mycket invandring och Sverige tar 4 gånger fler än Tyskland per capita, de flesta ensamkommande muslimska arabiska män samt nordafrikaner.
Och ännu mer skuldsättning, finansministers budget är underfinansierad minst 100 miljarder behöver skjutas till. Svenne godtrogne Kålrot betalar ju så gärna detta.

Och precis som Åkesson skriver, det man gjort är att försöka hejda en flyktingvåg med hink och spade.

Gissar på ca 7-8 procents ökning det närmaste halvåret, skall vi sjunga we shall overcome.
Senast redigerad av Elohir 2015-10-28 kl. 09:16.
2015-10-28, 10:33
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
"Förtjänar att gå under" är kanske lite starkt. Men det blir i alla fall resultatet. Våra förfäder, de svenskar som utgjort basen för vår nation följde inlandsisens smältande för 10 000 år sedan och befolkade successivt hela landet. De följde viltet och såg att Sverige var skönt. Senare kom folk som lärt sig att odla och de lärde sig att betvinga den svenska naturen, först genom svedjebruk, sedan genom att bryta sten och göra skogsmark odlingsbar. Under årtusenden sammansmälte dessa folk och blev sedan till svear och götar och folken levde och brukade marken. De levde i mindre grupper och ofta isolerat. När stora delar av världen byggde städer, valde svensken att bo för sig själv eller i mindre byar. Men den svenska naturen var hård och man var tvungna att samarbeta för de stora och tunga arbetena och därmed växte tilliten och samarbetsförmågan hos detta folk.

Sverige utmärktes redan på vikingatiden för demokratin och kvinnans höga ställning. När Ansgar kom till Birka på 800-talet och frågade kung Björn om det var okey att bygga kyrka blev han så förvånad att han skrev hem till kyrkan i Tyskland. Kung Björn tillkallade nämligen ett råd där man gemensamt bestämde att Ansgar skulle få bygga sin kyrka. Något sådant hade Ansgar aldrig hört talas om; att en kung inte bestämde alldeles själv utan ville att beslutet skulle förankras.

Svenska kungar och regenter har i allmänhet varit jämförelsevis demokratiska och därför uppskattade av folket. Vår allmänna tillit till varandra har även omfattat kungar och sedan myndigheter. Det är i detta som förklaringen till varför vi nu går under står att finna. Vi har en stor tillit till vår nästa, även till främlingar och vi tror gott om myndigheter och politiker. Att vi dessutom har en massmediakår som ständigt ljuger, skönmålar och undanhåller sanningen gör att överlevnadsinstinkten ännu inte har vaknat hos mer än högst 25% av oss.

Personligen har jag under de senaste månaderna gett upp. Sverige överlever inte det här. Det kommer en årtiondes-lång fimbulvinter smygande över oss. Vårt land blir sig aldrig mer likt och välfärdssystemet kommer falla samman. Gudbevars är Sverige även fortsättningsvis ett kallt och kargt land och utan välfärdssystem är det bara de arbetsamma och de samarbetsvilliga som överlever. På sikt går flyktingströmmarna tillbaka och Sverige kan sakta arbeta sig upp igen. Våra skogar och vattendrag har vi kvar, så oss råder det ingen nöd på. Det gäller att "bygga bivack", flytta bort från storstäderna (där kollapsens epicentrum kommer stå de närmaste årtiondena) och förbereda efterkommande på hårt arbete.

Oj, Vaftrudner, det var en ovanligt vältalig betraktelse över vårt lands historiska utveckling! Blir faktiskt rörd.
Har precis läst Jersilds "Efter floden", en dystopisk framtidsskildring som gjorde mig dyster. Men ditt inlägg fick mig genast på bättre humör!

Känns lite sorgset att se vårt lands utveckling just nu. Måtte folk äntligen börja fatta att SD är enda räddningen. Det börjar bli lite bråttom...
2015-10-28, 10:46
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Oj, Vaftrudner, det var en ovanligt vältalig betraktelse över vårt lands historiska utveckling! Blir faktiskt rörd.
Har precis läst Jersilds "Efter floden", en dystopisk framtidsskildring som gjorde mig dyster. Men ditt inlägg fick mig genast på bättre humör!

Känns lite sorgset att se vårt lands utveckling just nu. Måtte folk äntligen börja fatta att SD är enda räddningen. Det börjar bli lite bråttom...
På gränsen att det ör för sent.
2015-10-28, 12:03
Medlem
Dawkinseans avatar
Om du verkligen gör slag i sak Europe, lycka till!

Oavsett, tack för alla dina läsvärda inlägg.

Enda milda kritiken jag passar på att rikta är att du borde styckeindela mer frekvent...för en +40 är mer än fem rader hopplöst vid telefon-läsning

2015-10-28, 13:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Tråkigt att höra att du lämnar Sverige, även om jag till viss del förstår det. Du kan ju fortsätta skriva här ändå, även om du flyttar! Det har varit angenämt att läsa dina inlägg.

Jag har stundom också övervägt att lämna landet för barnens skull och deras framtid. Jag kom fram till att det som sker i Sverige inte är någon slump. Det finns en agenda att förstöra landet, precis som man förstör alla andra europeiska länderna. Så även om du flyttar så kommer det sannolikt komma i fatt dig även i Finland, förr eller senare. Med den insikten fattade jag ett beslut som jag hoppas kunna stå vid, nämligen att stanna och kämpa. Den rörelse vi sett i opinionen och mentalt hos svensken senaste 4 åren är enorm. Det offentliga samtalet är helt annorlunda idag jämfört med 2010. Sverige vaknar medan vi pratar. Oavsett vad PK-7K/MSM kommer slänga på oss eller försöka krossa oss så kommer vi enas och resa oss mot detta.

40-50.000 människor har bara sedan i somras kommit in i Sverige och genast gått under jorden samtidigt som det smugglas in vapen och droger förbi våra tullare.

Regeringen vill ta hjälp av NATO för att tysta alternativ media. För att lyckas med detta försöker de använda rysspöket. Visar inte det hur jävla desperat de är?

Tiotusentals i tältläger vintertid på vindpinade skånska slätter?!! Ekonomin i fritt fall. Regering gör upp med alliansen på morgonen och på eftermiddagen säger statsministern att det vi bestämde i morse gäller inte längre, vi måste göra mer. Planer att plundra AP-fonderna. Dom beter sig som en jagad hare i strålkastaren. Plötsligt pratas det om att stänga gränser, vilket sedan dementeras av politiskt tillsatte rikspolischefen "kräket" Eliasson; "det är ännu inte sådant kaos att vi behöver kontroller gränserna." Obegripligt! Statsministern börjar plötsligt prata om att vissa invandrare ska placeras i andra länder. Tvångsförflyttas?!

Enligt vissa källor kommer full konfrontation ske från islamisterna mot Europa under 2016. Ska du komma undan, om än tillfälligt, bör du nog komma iväg innan jul. Stannar du också och kämpar så är det en klok skalle och två händer extra till den sverigevänliga rörelsen.

En smutsig bomb i Stockholm, en självmordsbombare i Göteborg eller att man spränger Öresundsbron. Sker detta så lär SD få 60% över en natt. Kommer det fler "IKEA-mord" så tar det längre tid, men PK är slut. Nu är det bara en tidsfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det kan vara så. Det kan mycket sannolikt inte vara så. Utan någon empirisk grund för att hävda det ena eller det andra så är det så klart rena spekulationer och gissningar som inte är kvalificerade för fem öre.

För att ta ett exempel från verkligheten där SD kommer förlora en röst, men där Sjuklövern förmodligen inte gör det: jag - som tidigare SD-väljare - kommer de kommande två veckorna försäkra mig om att jag har kvar mitt finska medborgarskap och sedan kommer jag att ansöka om befrielse från mitt svenska medborgarskap. Jag har beslutat att jag definitivt inte bor kvar i Sverige om 5 år, kosta vad det kosta vill. Däremot förefaller min svenska partner - som förmodligen är 7K-väljare - vägra att flytta, så vårt förhållande tar väl slut, även om hon är den första kvinnan jag någonsin har kunnat tänka mig bilda familj med och leva med resten av mitt liv. Den kommande veckan tänker jag börja övertala och hjälpa min gamla mamma att fly till Finland, men hon har aldrig haft svenskt medborgarskap, så det har ingen som helst betydelse för nästa riksdagsval.

Så se där: knappast ett fall av att "sitta stilla i båten", men likväl 1-0 röstmässigt till 7K:s fördel.

Edit: Det går mig veterligen inte att veta hur det ser ut för folk med finskt påbrå generellt (som jag själv), men däremot är det uppenbart att antalet finskfödda minskar i allt snabbare takt i Sverige. Enbart sedan slutet av 1990-talet har antalet minskat med 1/4. Jag antar att en liten del av detta kan utgöras av att en del av de 1940-talister som flyttade till Sverige på 1960-70-talen för att arbeta inom tyngre knegarjobb (vård, byggnadsarbete, fabriksarbete o.s.v.) har kanske gått i graven, men uppenbart kan de inte förklara den enorma nettominskningen (för det finns trots allt enskilda som flyttar från Finland till Sverige även idag) på tusentals personer varje år. I förbigående, när det gällde t.ex. många av de som var jämnåriga med mig som jag växte upp med och som också hade finska föräldrar, så var det rätt hugget och stucket om de hade fötts i Sverige eller Finland, så en hel del av 40-50-talisternas barn är också finskfödda. Speciellt motsägs väl att den ständiga minskningen skulle handla om endast 40-talister som kilar vidare att det är en flera årtionden lång trend, även om minskningen nu allt mer accelererar. Slut på edit.

På grund av ovanstående kommer jag inte intressera mig för den här tråden mer (speciellt som jag alltid i första hand har intresserat mig för den i egenskap av häftig 7K-motståndare, snarare än som sverigedemokrat i reell mening). Jag vill dock tacka alla mer kunniga och intelligenta medlemmar och deras insiktsfulla och praktiskt användbara inlägg under åren, det har sannerligen utgjort en viktig folkbildade funktion för alla som har tagit del av tråden. Då menar jag inte endast trådens topic, utan även ifråga om en djupare förståelse för opinionsmätningar i största allmänhet. Jag kan inte låta bli att dra en parallell till arbetarrörelsens tidigare anspråk på folkbildning (jag är för okunnig för att veta hur pass reell den var i början av 1900-talet) och dess kvarlevors, som t.ex. LO:s, nutida kamp mot allt som Flashback forum, SD, alternativa medier m.m. som folket, inte minst arbetare, använder sig av för att erhålla en korrektare bild av vad som sker i landet och mycket annat, samt för att försöka verka i sitt eget, sina närmastes och sitt lands intressen, eftersom sådant närmast helt saknas i den nutida svenska offentligheten.

Lycka till!
2015-10-28, 13:43
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore

Tack! Jo, bråttom är bara förnamnet. Klockan är tio över 12. Fram till Alan-på-stranden kunde man nära ett litet hopp. SD började närma sig 25% och med lite tur skulle de kunna nå över 30% under hösten. När nu Sverige fullkomligt invaderas och vartenda ledigt utrymme fylls upp med friska män från Afrika och Mellanöstern med allt vad det innebär och SD inte skjuter i höjden, så finns all anledning till oro. Det råder ju inte brist på fakta och information som vem som helst kan interpolera in i framtiden på 2-5-10 år och inse att vårt Sverige rasar samman framför våra ögon.

Som sagt, mitt hopp om en parlamentarisk-demokratisk lösning som räddar Sverige är helt borta. Det blir naturligtvis ingen utomparlamentarisk lösning heller. Det blir ingen lösning alls. Sverige faller samman. Alltså Välfärdsnationen Sverige. Folkhems-Sverige. Det blir tagelskjortan på.

Därmed inte sagt att SD inte kommer att växa. Det gör säkert partiet. Men om/när det kommer ingå i en regering så är det för sent att rädda det gamla Sverige. De kommer få administrera ett land i ruiner. Personligen är jag flexibel och kommer att anpassa mig. Det är till att skaffa ett hus på landet och börja odla upp de gamla tegarna, vilka legat för fäfot eller på sin höjd använts som betesmark de senaste 50-75 åren. Och denna aspekten av det svenska folklynnet tror jag fortfarande finns kvar, någonstans långt därinne; att hugga i och komma igen. Vi har aldrig varit särskilt krigiska som folk och det kan väl vara just därför som våra förfäder sökte sig hit upp till norr; där man fick vara ifred. Och det är väl därför vi inte vågar ta fajten med politikerna, journalisterna och de som förstör vårt land. Vi tittar på; några förstår vart vi är på väg och förbereder sig för det, men de allra flesta litar blint på överheten och tror att de själva har fel på sitt förstånd. Eller som en gammal dam sade till mig häromveckan angående varför Sverige skall behöva ta emot så många människor: "Vi kan inte förstå det här. Det ligger utanför oss vanliga att begripa."
2015-10-28, 14:53
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Tack! Jo, bråttom är bara förnamnet. Klockan är tio över 12. Fram till Alan-på-stranden kunde man nära ett litet hopp. SD började närma sig 25% och med lite tur skulle de kunna nå över 30% under hösten. När nu Sverige fullkomligt invaderas och vartenda ledigt utrymme fylls upp med friska män från Afrika och Mellanöstern med allt vad det innebär och SD inte skjuter i höjden, så finns all anledning till oro. Det råder ju inte brist på fakta och information som vem som helst kan interpolera in i framtiden på 2-5-10 år och inse att vårt Sverige rasar samman framför våra ögon.

Som sagt, mitt hopp om en parlamentarisk-demokratisk lösning som räddar Sverige är helt borta. Det blir naturligtvis ingen utomparlamentarisk lösning heller. Det blir ingen lösning alls. Sverige faller samman. Alltså Välfärdsnationen Sverige. Folkhems-Sverige. Det blir tagelskjortan på.

Därmed inte sagt att SD inte kommer att växa. Det gör säkert partiet. Men om/när det kommer ingå i en regering så är det för sent att rädda det gamla Sverige. De kommer få administrera ett land i ruiner. Personligen är jag flexibel och kommer att anpassa mig. Det är till att skaffa ett hus på landet och börja odla upp de gamla tegarna, vilka legat för fäfot eller på sin höjd använts som betesmark de senaste 50-75 åren. Och denna aspekten av det svenska folklynnet tror jag fortfarande finns kvar, någonstans långt därinne; att hugga i och komma igen. Vi har aldrig varit särskilt krigiska som folk och det kan väl vara just därför som våra förfäder sökte sig hit upp till norr; där man fick vara ifred. Och det är väl därför vi inte vågar ta fajten med politikerna, journalisterna och de som förstör vårt land. Vi tittar på; några förstår vart vi är på väg och förbereder sig för det, men de allra flesta litar blint på överheten och tror att de själva har fel på sitt förstånd. Eller som en gammal dam sade till mig häromveckan angående varför Sverige skall behöva ta emot så många människor: "Vi kan inte förstå det här. Det ligger utanför oss vanliga att begripa."

Man talar om storleksordningen 500 000 om året i flyktingar, läget är så alarmerande det kan bli. Det kan bli inbördeskrig av det här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in