2015-10-27, 13:57
Medlem
Min gissning är att SD opinionsmässigt ligger still eller svagt stigande i åtminstone några veckor till. Men sen kommer den stora kallduschen när det är dags att diskutera och presentera budgeten och det kommer nog att väcka mer reaktioner.

Överhuvudtaget tycker jag dock att kampen hårdnar. Det är hårdare toner nu i princip alla läger och det visar att fler inser allvaret. Att det som händer nu är så stort att det kommer påverka och förändra landet Sverige för alltid.
2015-10-27, 14:54
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Medelklassen förstår att grunden till hat och polarisering i samhället är frukter av SD:s politik.

Tror att vi innan årsskiftet ser ett SD på knappt 15 % och en överlägsen ledning för Alliansen över S/MP.
Medelklassen, och till och med alla klasser, förstår att anledningen till polariseringen, segregationen och den etniska splittringen i samhället är resultatet av den brutala, onkontrollerade och enorma invandringen som 7klövern är ansvarig för. Det förhåller sig alltså inte alls så att hela svenska befolkningen står och hurrar för invanvandringspolitiken och dess ohanterbara följder, utan en sådan politik leder ofelbart till protester som tyvärr kan ta sig OBS oacceptabla uttryck. Men ansvariga politiker måste kalkylera med sådan konsekvenser och inse sin egen roll i varför det händer, annars är de inkompetenta och oansvariga.
En kontrollerad invandring torde inte ha lockat fram den typen av demonstrationer och illdåd.
Men GILAB är bekväm med förklaringen att alla problem kring invandringen har orsakats direkt eller indirekt av SD.
Så länge det ser ut på det här viset göder 7klövern SD:s tillväxt.
2015-10-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Min gissning är att SD opinionsmässigt ligger still eller svagt stigande i åtminstone några veckor till. Men sen kommer den stora kallduschen när det är dags att diskutera och presentera budgeten och det kommer nog att väcka mer reaktioner.

Överhuvudtaget tycker jag dock att kampen hårdnar. Det är hårdare toner nu i princip alla läger och det visar att fler inser allvaret. Att det som händer nu är så stort att det kommer påverka och förändra landet Sverige för alltid.

Precis.
Även om det kanske är så att det finns 40-60% av väljarna som inte bryr sig ett skvatt om politik eller nyheter eller som likt dagens politiker inte förstår riskerna med inriktningen eftersom de inte riktigt förstår inriktningen, så kommer dagens invandringsfokus och kaos leda till att fler och fler intelligenta människor protesterar eller kommer med alternativa berättelser.

Medan SD har stått stilla så har Rosling framträtt och diverse andra getingstick från debattörer och tyckare som bekräftar SDs beskrivning och problemlösning. Artister, skådespelare och författare börjar nu ploppa fram och berätta sin syn på det hela.

Rent taktiskt är det antagligen sämre för M+S att som fortfarande kända som stora partier få ett opinionsmässigt andrum där de får bada i detta negativa kaos i ett par år till innan SD visar sig över 30%
2015-10-27, 19:27
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Den massiva megainvandring vi sett nu kan aldrig på något vis ha en ickepositiv effekt på SDs opinionssiffror i längden, det är omöjligt.

Det finns ett citat som analytiker brukar använda

"Vi tenderar att överskatta de kortsiktiga förändringarna av teknik på kort sikt – och underskatta effekterna på lång sikt"

Jag tycker den lagen verkar passar SD bra.

Vi överskattar vad olika händelser skall leda till för SD-sympatierna på kort sikt. Däremot underskattar vi dem på lång sikt. Vem trodde att SD skulle komma in i riksdagen? Vem trodde att de skulle bli Sveriges tredje största parti? Vem förutom vi tror att de skall bli Sveriges största parti? Vem tror att de kommer att få regeringsinflytande?

Så länge som 7K fortsätter att bete sig som en flock får och MSM är den skällande ledarhunden så fortsätter allt i tangentens riktning. Det tar bara lite tid!
2015-10-27, 21:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det händer saker i skolans värld. Verkligheten börjar gå upp för många. Det är en arbetsgrupp där vänster och socialliberal politisk åskådning har mycket starkt fäste. Det vet nog de flesta. Det till trots har jag hört många insinuerande kommentarer om vad de egentligen tycker om rådande invandringssituation. Märk väl, i stora drag är det ingen flyktingsituation. Det beklagas, man ser gigantiska problem. Samtidigt är det lika många som öppet är anti-SD. Den logiken går inte ihop. Människor avskräcks från att rösta på SD. Det är synd att medias svartmålning har en faktisk effekt. Den lyckas hålla tillbaka i regel klokt folk från att fatta rationella beslut. Tankarna finns redan i huvudet, men från tanke till handling (läs en röst på SD) verkar steget fortsatt vara långt.

Men, till det positiva. Skolpersonal väcks mer och mer. Debatten kommer ofrånkomligen till fikaborden när ens berörda skola tvingas ta emot flyktingbarn/invandrande barn. Då, först då, tycker dessa vänster och socialliberala lärare och assistenter att det blir ett problem. Att andra delar av Sverige sedan länge redan står inför mångdubbelt större problem bryr sig dessa inte om. Paradoxalt tänkt för en öppet "solidarisk" människa.

Mer konkret så står skolan inför en kollaps om inget radikalt görs. Massvis av förberedelseklasser kommer införas. Lärare samt assistenter per elever är mångdubbelt högre i dessa klasser. Dessa resurser tas redan från ett resurstörstande skolväsende... I en del fall krävs det helst en assistent per elev - om man nu inte vill ha kaos på skolgården.
Det finns en akut lokalbrist. Alldeles för få nya skolor byggs redan i förhållande till den infödda befolkningen. Nu fyller vi på med tiotusentals invandrande skolbarn per år...
Likaså finns redan en akut lärarbrist. Mina kollegor klagar över kommunens satta begränsningar om 28 barn per klass. Nu är de flesta överens om att man kommer tvinga in över 30 barn per klass. Vilket jävla arbetsklimat för barnen detta skapar! Helt sanslöst.
Kommunerna tvingar nu "vita" skolor att ta emot dessa invandrarbarn. Man ser såna integrationsproblem att man måste tvinga skolor att ta emot barn från andra sidan staden... Det är en tydlig beskrivning på hur illa det håller på att gå för Sveriges skola.

Hela ovanstående stycke är ALLA lärare varse om. Det diskuteras på arbetsplatsträffar, på möten, runt fikaborden. Rektorer kommer med faktiska siffror. Alla ser de gigantiska problemen. Ingen kan hävda att den inte är insatt. Och många klagar. Man ojar sig över att det bli en förberedelseklass i en skola som annars är helvit. Nu kommer dessa klagomål. Inte tänkte dessa solidariska kollegor på alla de förortsskolor som redan har mångdubbelt av dessa problem. Solidaritet var ordet...

Ett problem som många bortser ifrån är att alla dessa problem, siffror, resursbrister ackumuleras år för år. Problemen, de skenande kostnaderna, resursbristerna, försvinner inte bara för att det blir 2016, 2017 eller 2018. Stora delar av dessa problem, dessa skenande kostnader, dessa resursbrister, lever kvar långt in i framtiden. Dessa elever ska ju gå på högstadium, och helst gymnasium.

För att återkoppla till opinionen... Det jäser lite lagom bland skolpersonalen i landet. Det är såklart få som visar sina egentliga åsikter utåt, men en klar skillnad i attityd finns mot dagens förda invandrinsgpolitik. Och det kanske viktigaste av allt, drygt 150 000 jobbar inom skolan. Det är rimligtvis inte många relativt rikssnittet som röstar på SD i denna bransch. Men med verkligheten tätt in på, när även de privilegierade lärarna på de vita skolorna inte kan undkomma mångkulturens problem - så finns det en enorm potential för SD-röster i dessa led.

Och det är inte bara lärarna. Föräldrarna till våra kära barn ser ju detta också. De ser sin dotterns skola förbytt från lugnet själv till ordnat kaos. De hör lärarna ursäkta sig. De börjar prata med andra föräldrar. Jävlar vad med känslor det kommer brusa upp framöver. Känslor där skolan är katalysatorn.

Jag pratade med en medelålders man som jobbar på golvet i industrin. Vi springer på varandra ibland och lättar på det mentala trycket.

Igår berättade han att han fått en varning på jobbet. Han hade uttalat sig rasistiskt vid lunchbordet i somras. Min bekant sa till sin närmaste chef, som utdelade varningen, att du tycker ju precis som jag. Chefen bor nämligen nästgranne till ett asylboende. Hur som helst min bekant valde att sitta tyst och de senaste veckorna så det enda hela lunchrummet pratar om är hur fel detta med invandringen är. Chefen och många i lunchrummet säger värre saker nu än vad min bekant sa i somras.

Som finger i luften skulle jag säga att det blåser anti-7K-vindar. Om regeringen börjar försnilla pensionskapitalet ur AP-fonden vilket verkar vara på gång så lär det blåsa orkanvindar. Det är illa nog att skapa ett helvete nu för oss, men VET man att framtiden är körd så är det ingen som kan förutspå reaktionerna i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det finns ett citat som analytiker brukar använda

"Vi tenderar att överskatta de kortsiktiga förändringarna av teknik på kort sikt – och underskatta effekterna på lång sikt"

Jag tycker den lagen verkar passar SD bra.

Vi överskattar vad olika händelser skall leda till för SD-sympatierna på kort sikt. Däremot underskattar vi dem på lång sikt. Vem trodde att SD skulle komma in i riksdagen? Vem trodde att de skulle bli Sveriges tredje största parti? Vem förutom vi tror att de skall bli Sveriges största parti? Vem tror att de kommer att få regeringsinflytande?

Så länge som 7K fortsätter att bete sig som en flock får och MSM är den skällande ledarhunden så fortsätter allt i tangentens riktning. Det tar bara lite tid!

Tänkvärt det där!
Jag tror SD ökar i november och når +30% precis före eller efter årsskiftet.
2015-10-27, 22:03
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det är möjligt, även om jag inte utesluter att SD kan få mer. Däremot tror jag att folk sitter stilla i båten nu i ett kritiskt läge. Ett riksdagsparti som ska vara så lite i riksdagens som möjligt och med Kent Ekeroth på valturné är inte heller något direkt lyckokast för SD.

Det kan vara så. Det kan mycket sannolikt inte vara så. Utan någon empirisk grund för att hävda det ena eller det andra så är det så klart rena spekulationer och gissningar som inte är kvalificerade för fem öre.

För att ta ett exempel från verkligheten där SD kommer förlora en röst, men där Sjuklövern förmodligen inte gör det: jag - som tidigare SD-väljare - kommer de kommande två veckorna försäkra mig om att jag har kvar mitt finska medborgarskap och sedan kommer jag att ansöka om befrielse från mitt svenska medborgarskap. Jag har beslutat att jag definitivt inte bor kvar i Sverige om 5 år, kosta vad det kosta vill. Däremot förefaller min svenska partner - som förmodligen är 7K-väljare - vägra att flytta, så vårt förhållande tar väl slut, även om hon är den första kvinnan jag någonsin har kunnat tänka mig bilda familj med och leva med resten av mitt liv. Den kommande veckan tänker jag börja övertala och hjälpa min gamla mamma att fly till Finland, men hon har aldrig haft svenskt medborgarskap, så det har ingen som helst betydelse för nästa riksdagsval.

Så se där: knappast ett fall av att "sitta stilla i båten", men likväl 1-0 röstmässigt till 7K:s fördel.

Edit: Det går mig veterligen inte att veta hur det ser ut för folk med finskt påbrå generellt (som jag själv), men däremot är det uppenbart att antalet finskfödda minskar i allt snabbare takt i Sverige. Enbart sedan slutet av 1990-talet har antalet minskat med 1/4. Jag antar att en liten del av detta kan utgöras av att en del av de 1940-talister som flyttade till Sverige på 1960-70-talen för att arbeta inom tyngre knegarjobb (vård, byggnadsarbete, fabriksarbete o.s.v.) har kanske gått i graven, men uppenbart kan de inte förklara den enorma nettominskningen (för det finns trots allt enskilda som flyttar från Finland till Sverige även idag) på tusentals personer varje år. I förbigående, när det gällde t.ex. många av de som var jämnåriga med mig som jag växte upp med och som också hade finska föräldrar, så var det rätt hugget och stucket om de hade fötts i Sverige eller Finland, så en hel del av 40-50-talisternas barn är också finskfödda. Speciellt motsägs väl att den ständiga minskningen skulle handla om endast 40-talister som kilar vidare att det är en flera årtionden lång trend, även om minskningen nu allt mer accelererar. Slut på edit.

På grund av ovanstående kommer jag inte intressera mig för den här tråden mer (speciellt som jag alltid i första hand har intresserat mig för den i egenskap av häftig 7K-motståndare, snarare än som sverigedemokrat i reell mening). Jag vill dock tacka alla mer kunniga och intelligenta medlemmar och deras insiktsfulla och praktiskt användbara inlägg under åren, det har sannerligen utgjort en viktig folkbildade funktion för alla som har tagit del av tråden. Då menar jag inte endast trådens topic, utan även ifråga om en djupare förståelse för opinionsmätningar i största allmänhet. Jag kan inte låta bli att dra en parallell till arbetarrörelsens tidigare anspråk på folkbildning (jag är för okunnig för att veta hur pass reell den var i början av 1900-talet) och dess kvarlevors, som t.ex. LO:s, nutida kamp mot allt som Flashback forum, SD, alternativa medier m.m. som folket, inte minst arbetare, använder sig av för att erhålla en korrektare bild av vad som sker i landet och mycket annat, samt för att försöka verka i sitt eget, sina närmastes och sitt lands intressen, eftersom sådant närmast helt saknas i den nutida svenska offentligheten.

Lycka till!
Senast redigerad av Europe 2015-10-27 kl. 22:40. Anledning: Edit
2015-10-28, 01:48
Medlem
Nortexiuss avatar
Ipsos/Dagens Nyheter Oktober (förändring sen förra mätningen inom parantes)

Socialdemokraterna: 27,7 (+0,4)
Vänsterpartiet: 6,6 (–0,0)
Miljöpartiet: 6,6 (–0,7)

Rödgröna: 40,9 (–0,3)

Moderaterna: 22,0 (–0,5)
Centerpartiet: 7,1 (–0,0)
Folkpartiet: 6,3 (–0,3)
Kristdemokraterna: 3,3 (+0,3)

Alliansen: 38,7 (–0,5)

Sverigedemokraterna: 17,6 (+0,9)
2015-10-28, 01:57
Medlem
Readyfreddies avatar
17,6% alltså eller 21,47% med Ipsos felfaktor, gott att SD ökar mest av alla. 1201 intervjuer mellan 15-26 oktober.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortroendet-for-regeringen-sviktar/

Vågar man tolka det lite positivt att den enda mätningen hittills med ökning också är den senaste? Skop räknas inte riktigt.
Senast redigerad av Readyfreddie 2015-10-28 kl. 02:07.
2015-10-28, 02:16
Medlem
Upp upp upp för SD inget konstigt där, värre är det med trovärdigheten på ipsos låga % på SD, är det telefonintervjuer=opålitlig iaf på SDs %
2015-10-28, 02:25
Medlem
RingRing2014s avatar
Endast 0,2 procentenheter från all time high i Ipsos mätningar. En ökning från förra månaden med nära en hel procentenhet. Starkt! Den sverigevänliga folkrörelsen vägrar att gå på reträtt.

Tänk nu när alla förskolelärare, lärare, sjuksköterskor, tandläkare, poliser, brandkåren, läkare, socialsekreterare med mera kommer uppleva ytterligare kaoz i alla instanser i samhället med den nya anonyma okontrollerade invandringen. SD har mer krut framöver, fjädern kommer med stor sannolikhet fjonga upp i en ny SD-fest. (Om inte 7K mot all beprövad vetenskap vänder helt om.)

Detta var bra. Detta skickar en tydlig signal till åsiktskorridoren att era mediakampanjer är nu så till den graden urholkade att folket är näst intill immuna mot dumsnällepidemin, vi är vaccinerade. Malena "jag bor etniskt rensat" Ernman och resten av konsensusfånen kan gny hur mycket de vill, våra öron har stängts av, vi orkar inte mer.

/Over and out, gonatt från en kall och ruskig hufvudstad.
Senast redigerad av RingRing2014 2015-10-28 kl. 02:44.
2015-10-28, 07:41
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det kan vara så. Det kan mycket sannolikt inte vara så. Utan någon empirisk grund för att hävda det ena eller det andra så är det så klart rena spekulationer och gissningar som inte är kvalificerade för fem öre.

För att ta ett exempel från verkligheten där SD kommer förlora en röst, men där Sjuklövern förmodligen inte gör det: jag - som tidigare SD-väljare - kommer de kommande två veckorna försäkra mig om att jag har kvar mitt finska medborgarskap och sedan kommer jag att ansöka om befrielse från mitt svenska medborgarskap. Jag har beslutat att jag definitivt inte bor kvar i Sverige om 5 år, kosta vad det kosta vill. Däremot förefaller min svenska partner - som förmodligen är 7K-väljare - vägra att flytta, så vårt förhållande tar väl slut, även om hon är den första kvinnan jag någonsin har kunnat tänka mig bilda familj med och leva med resten av mitt liv. Den kommande veckan tänker jag börja övertala och hjälpa min gamla mamma att fly till Finland, men hon har aldrig haft svenskt medborgarskap, så det har ingen som helst betydelse för nästa riksdagsval.

Så se där: knappast ett fall av att "sitta stilla i båten", men likväl 1-0 röstmässigt till 7K:s fördel.

Edit: Det går mig veterligen inte att veta hur det ser ut för folk med finskt påbrå generellt (som jag själv), men däremot är det uppenbart att antalet finskfödda minskar i allt snabbare takt i Sverige. Enbart sedan slutet av 1990-talet har antalet minskat med 1/4. Jag antar att en liten del av detta kan utgöras av att en del av de 1940-talister som flyttade till Sverige på 1960-70-talen för att arbeta inom tyngre knegarjobb (vård, byggnadsarbete, fabriksarbete o.s.v.) har kanske gått i graven, men uppenbart kan de inte förklara den enorma nettominskningen (för det finns trots allt enskilda som flyttar från Finland till Sverige även idag) på tusentals personer varje år. I förbigående, när det gällde t.ex. många av de som var jämnåriga med mig som jag växte upp med och som också hade finska föräldrar, så var det rätt hugget och stucket om de hade fötts i Sverige eller Finland, så en hel del av 40-50-talisternas barn är också finskfödda. Speciellt motsägs väl att den ständiga minskningen skulle handla om endast 40-talister som kilar vidare att det är en flera årtionden lång trend, även om minskningen nu allt mer accelererar. Slut på edit.

På grund av ovanstående kommer jag inte intressera mig för den här tråden mer (speciellt som jag alltid i första hand har intresserat mig för den i egenskap av häftig 7K-motståndare, snarare än som sverigedemokrat i reell mening). Jag vill dock tacka alla mer kunniga och intelligenta medlemmar och deras insiktsfulla och praktiskt användbara inlägg under åren, det har sannerligen utgjort en viktig folkbildade funktion för alla som har tagit del av tråden. Då menar jag inte endast trådens topic, utan även ifråga om en djupare förståelse för opinionsmätningar i största allmänhet. Jag kan inte låta bli att dra en parallell till arbetarrörelsens tidigare anspråk på folkbildning (jag är för okunnig för att veta hur pass reell den var i början av 1900-talet) och dess kvarlevors, som t.ex. LO:s, nutida kamp mot allt som Flashback forum, SD, alternativa medier m.m. som folket, inte minst arbetare, använder sig av för att erhålla en korrektare bild av vad som sker i landet och mycket annat, samt för att försöka verka i sitt eget, sina närmastes och sitt lands intressen, eftersom sådant närmast helt saknas i den nutida svenska offentligheten.

Lycka till!

Tråkigt att höra. Du kommer att bli saknad. En av de skribenter jag helst läser i tråden.
2015-10-28, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Endast 0,2 procentenheter från all time high i Ipsos mätningar. En ökning från förra månaden med nära en hel procentenhet. Starkt! Den sverigevänliga folkrörelsen vägrar att gå på reträtt.

Tänk nu när alla förskolelärare, lärare, sjuksköterskor, tandläkare, poliser, brandkåren, läkare, socialsekreterare med mera kommer uppleva ytterligare kaoz i alla instanser i samhället med den nya anonyma okontrollerade invandringen. SD har mer krut framöver, fjädern kommer med stor sannolikhet fjonga upp i en ny SD-fest. (Om inte 7K mot all beprövad vetenskap vänder helt om.)

Detta var bra. Detta skickar en tydlig signal till åsiktskorridoren att era mediakampanjer är nu så till den graden urholkade att folket är näst intill immuna mot dumsnällepidemin, vi är vaccinerade. Malena "jag bor etniskt rensat" Ernman och resten av konsensusfånen kan gny hur mycket de vill, våra öron har stängts av, vi orkar inte mer.

/Over and out, gonatt från en kall och ruskig hufvudstad.
Sverige går mot systemkollaps, 90% av nyheterna handlar om "flyktingar", och SD får 17-20% i opinionsundersökninaar - men den typen av självbevarelsedrift förtjänar svenskarna att gå under.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in