Citat:
Ursprungligen postat av
hasselmuz
Men nu vet vi ju inte hur många som avrättats i USA som kanske hade kunnat komma ut som oskyldiga pga DNA-kunskap som finns nu men inte när de dömdes.
Men hur som helst hoppas jag att NB får livstid för mordet på Lisa.
Förstår din poäng, men tycker ändå som sagt att om man blir oskyldigt dömd till ett långt fängelsestraff så är det nog helvetiskt nog i sig för den individen (även om det inte är lika hemskt som ett dödsstraff). Finns nog inga skadestånd eller frikännanden som kan väga upp för det rena helvete man fått genomlida (alla försvunna år och skammen och hatet man fått utså osv) om man blivit oskyldigt dömd för ett grovt brott, men ändå anser väl inga människor att detta är ett argument för att man inte ska utdela långa fängelsestraff.
Alltså tycker jag inte nödvändigtvis att det måste vara ett argument mot dödsstraff heller. Vad gäller den här biten (med oskyldigt dömda) så tycker jag som sagt att det är bevisningen man bör fokusera på och inte straffsatserna.
Förstår som sagt din poäng, men känner att jag kommer bort från Trådämnet nu så går inte in mer på det.
Vad gäller NB så kan jag dock som sagt inte hjälpa att jag tycker att livstid såväl som dödsstraff är alldeles för snälla straff jämfört med vad han förtjänar (då jag är helt övertygad om att han varit inblandad i brottet på något sätt). Om han, mot förmodan, inte begått själva mordet så är han nästan lika ond som mördaren om han väljer att skydda ett sådant as.
Men men, förstår att man inte kan resonera på det sättet i ett rättssamhälle. Däremot tycker jag att "riktig" livstid är det absolut minsta man kan begära, vilket vi alla vet att han aldrig kommer dömas till.
Gråter för alla flickor och kvinnor den dagen han släpps ut i samhället igen...