2015-10-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Förklara för mig. Hur kan politikerna få käftsmäll från kammarrätten i Jönköping en andra gång? Hur är det ens möjligt?

Har inte riksdagen och regeringen tillgång till jurister som kan göra hemläxan när de redan fått bakläxa?

Har kammarrätten i Jönköping rätt eller vill de bara tolka på sitt sätt och jävlas?

Kammarrätten är allsmäktig, åtminstone i Jönköping, som lär vara en ytterst
Gudfruktig stad. Inga nattöppna krogar där inte !
2015-10-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man ska inte blanda ihop känslor med fakta som du gör iaf. Och det gör inte Gromph heller.

Skillnaden mellan er två är att du fantiserar med Gromph resonerar och kommer med konkret fakta som du aldrig ens bemödar dig att svara på. Kanske för att du inte har något svar vad vet jag?

Nej "Grumf" vill till skillnad mot dig lösa bostadsbristen på allvar. Det gör vi inte med din metod. Snarare förvärrar vi bostadsbristen.

JO man kan ju undra vem som är ego. Det är nog du som ser om ditt eget hus så du får låg hyra. Alla andra i den växande kön skiter du fullständigt i.

Om man inte har några känslor kan man svårligen blanda ihop dem med något annat,
vad det än månde vara. Jag tror f ö inte att du behöver försvara din radarpartner. Han
har skrivit så många likalydande inlägg att han klarar av att knåpa ihop ett till.

Skillnaden mellan er 2 är att du noterar att folk ställs på gatan t ex vid lyxrenoveringar
men käckt utropar att det ordnar sig säkert för dem, ty förr eller senare kommer någon
att bygga för just den gruppen. Grumf nedlåter sig inte ens till att nämna dessa svaga
grupper eftersom han inte ser någon poäng i att de överhuvud taget existerar.
2015-10-27, 16:08
Medlem
Skriver här istället för att starta en ny tråd.

Vilka typer av fastigheter är det som drabbas hårdast när bubblan spricker? Är det både villor i förorter som centrala lägenheter som tappar i värde?

Är inne på att köpa en supercentral 1a men det känns ju som den snabba prisökningen som länge rådigt håller på att avta och att bubblan snart spricker, då vill man ju inte att sin nybelånade lägenhet ska rasa i värde. Har dock fått känslan att centrala fastigheter är de som brukar klara sig bäst när bubblor spricker, stämmer det?
2015-10-27, 17:42
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH

Vilka typer av fastigheter är det som drabbas hårdast när bubblan spricker? Är det både villor i förorter som centrala lägenheter som tappar i värde?

Är inne på att köpa en supercentral 1a men det känns ju som den snabba prisökningen som länge rådigt håller på att avta och att bubblan snart spricker, då vill man ju inte att sin nybelånade lägenhet ska rasa i värde. Har dock fått känslan att centrala fastigheter är de som brukar klara sig bäst när bubblor spricker, stämmer det?

Med centralt menar du Stockholm då? Om det verkligen spricker kommer förmodligen innerstan drabbas något mer än övriga. Det som gått upp mest kommer att gå ner mest. Men det har gått upp kraftigt överallt så skillnaden kommer inte bli så stor men det finns ingen anledning att tro att innerstan skulle vara immun.
2015-10-27, 17:55
Medlem
Citat:

Alternativ 2 så står du o väntar på bubblan som aldrig kommer och om två år får du betala 1,5MKR mer... Ingen vet om priserna ens kommer sjunka.
2015-10-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
Haha enligt avanzas ekonomiexpert var det ett väldigt dumt och naivt beslut att inte införa amorteringskravet, men du kanske vet bätttre?
En expert använder aldrig känslouttryck som "dumt" och "naivt".
Dom uttrycker sig i fakta och logiska/rationella konsekvenser.
2015-10-27, 20:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Priserna har stigit 9 ggr i innerstan sen år 1996. Då kostade en 3a i vasastan 750 000 kr och idag 6.5-7.3 miljoner.
Du kan ju räkna ut fallhöjden själv i just innerstan och genom att studera historiskt index också. Fallhöjden är som störst där priserna gått upp mest.

Jag tror när den här bubblan kraschat så kommer 3an i vasastan gå för runt 1.5-2.5 miljoner. Väldigt mycket pengar bara det. 1/3 del av folket sparar nada zip nada varje månad, den stora medelmajoriteten knappt 10% av sin lön, sen finns det 10-20% som sparar 5000 och och mindre klick som sparar 10-15000 kr/mån. Folk kan inte betala av ens en 3a för 2 miljoner under sin livstid som Gromph påstår folk kan göra på 5 år(!) med alla sina nybilsinköp, frekventa resor, modekläder och kostymer i sthlm innerstad och massa resturanger, myskvällar, lattecafeer och krogbesök inne i stockholm hela tiden och sen har även många barn som dom curlar och skämmer bort enormt med ipads och nya modebarnvagnar för 10 lappar.
Gromph och kurt-sune tror alla lever som spartanska aspberger asketer som dom och använder båda sidorna på skitpappret och handlar på Lidl.

Jag tillhör den senare sparsamma gruppen men jag är inte snål eller undviker köper fina saker, känner knappt till några som sparar 10 000 kr av sin månadslön och mitt mina ekonomiskt sinne och inköp för halvererat pris ofta på dom saker jag behöver och gillar lever jag som en kung materiellt utan större utsvävningar förutom ibland då jag slår på stort och upplevelsen blir så mycket trevligare och minnesvärd då.
Senast redigerad av slemhog 2015-10-27 kl. 20:35.
2015-10-27, 20:26
Medlem
2kgbenfritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
En expert använder aldrig känslouttryck som "dumt" och "naivt".
Dom uttrycker sig i fakta och logiska/rationella konsekvenser.

kika in AB:s reportage så får du höra vad han säger istället för att yttra dig utan fakta
2015-10-27, 20:46
Medlem
S.Kandals avatar
Sverige ligger nu riktigt risigt till, bostadskrasch nära om inget görs?

Tino Sanandaji, nationalekonom på Handelshögskolan i Stockholm är genuint orolig över Sveriges ekonomi. Det går fortfarande att stoppa den skenande tåget men det brådskar säger han, snart är ändstationen här.

Det svenska folkets skulder ökar och statsfinanserna försvagas nu för varje timme som går av känd anledning. Riket Sverige kommer att vara tvungna att låna allt mer för att hålla landet flytande. Om sedan den långsiktiga räntan går upp i ett läge där vi nu är ett av världens mest skuldsatta länder (invånarna/person) kan det gå illa, riktigt illa.
Vidare illa är om även samtidigt bostadsbubblan börjar krackelera, som lök på laxen, mitt under rådande flyktingkris för då har Sverige få reserver och inga marginaler enligt Sanandaij och den kedjereaktion blir oerhört svår att stoppa.

Han nämner även att världens finansmarknader har Sverige under lupp och snart kan de dra öronen åt sig om inget görs för att hejda utgifterna i landet. Kontentan av detta blir självfallet dyrare lån för landet Sverige.

Hela inslaget kan vara värt att lyssna på men det jag skrivit om börjar runt 17:40.

http://www.efn.se/nyhetsrummet/nyhetsrummet-flyktingdebatt/

"Vi är i en nationell kris av magnituder som Sverige aldrig varit i närheten av, detta är ingen barnlek"

"De som spinner bort detta, skicka räkningen till dessa när den kommer om några månader"

Vad tror Ni om utvecklingen? Kommer landets ekonomi som helhet påverka bostadsmarknaden till den grad att bubblan spricker?
2015-10-27, 20:53
Medlem
Bostadsbubblan kommer spricka oavsett övriga ekonomiska läget med tanke på hur oerhört uppblåst den är (en av världens mest övervärderade fastighetsmarknader enligt flera analyser jag läst). Antagligen kan det kassa ekonomiska allmänläget snabba på utvecklingen och jag gissar att det även kommer att fördjupa fallet, även om jag inte är riktigt lika säker på det sistnämnda. Hursomhelst känns det som att kraschen är väldigt nära förestående. Det brukar vara svårt att fånga fallande knivar men jag skulle bli väldigt förvånad om fastighetspriserna står högre om ett år än de gör idag. Så har man möjlighet ska man nog hoppa av marknaden så snart som möjligt.
2015-10-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
kika in AB:s reportage så får du höra vad han säger istället för att yttra dig utan fakta
Jag yttrade mig baserat på vad du skrev. Var det du skrev lögner?
2015-10-27, 21:36
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Om man inget har så lyssnar man gärna på signaler om att jorden ska gå under.

Jo, det kan man ju tro om man vill. Jag är dock genuint orolig över situationen i landet och en bostadskrasch i dagsläget vore allt annat än önskvärd.
Frågan var om den svenska ekonomin, som nu försvagas dag för dag, kommer att påverka bostadsmarknaden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in