2015-10-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantzman
glöm inte aluminium, om odetta ska sparas, helst vid en tavla av "pedofilen muhammed"!
annars kan byta ut kaluimpermanganatet mot rent aluminium, hel t i blandnand med allt ovanstående!!!!

Byta ut kaliumpermanganat mot rent aluminium...?

TS ska du göra flash, använd aldrig kaliumpermanganat!
Det blir väldigt instabilt och tar sig gärna ett par fingrar och försvinner upp i rök innan du förstår vad som hänt.
Citera
2015-10-25, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Jag gjorde mina första smällare med kaliumpermanganat och magnesium. Hade också i lite svavel. Men jag tror inte det är att rekommendera, en gång när jag blandade till det självantände det plötsligt. Som tur var hade jag bara hunnit blanda kaliumpermanganat och svavel, hade jag haft i magnesiumet vet man inte hur det hade gått.

Efter det slutade jag använda kaliumpermanganat helt, eftersom det verkar reagera med mycket. T ex ska en blandning av KMnO4 och socker självantända om man har i lite vatten.
Jo, man får vara försiktig. En gång skulle jag göra en festlig brinnande skapelse, med kaliumnitrat o magnesium. Men råkade ta kaliumpermanganat istället o stoppade ner en tändsticka... Brände sönder halva handen. Men det läkte bra.
Citera
2015-10-25, 13:32
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jo, man får vara försiktig. En gång skulle jag göra en festlig brinnande skapelse, med kaliumnitrat o magnesium. Men råkade ta kaliumpermanganat istället o stoppade ner en tändsticka... Brände sönder halva handen. Men det läkte bra.

Du ska väl inte prata om försiktighet! Man har ju allt hört om dina TCAP-bravader
Citera
2015-10-25, 14:11
Medlem
Citat:

Kaliumnitrat och Magnesium blir flash 50/50. Så frågan är hur du tänkte med festlig brinnande skapelse...
Citera
2015-10-25, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Kaliumnitrat och Magnesium blir flash 50/50. Så frågan är hur du tänkte med festlig brinnande skapelse...
Jag tänkte nog inte alls...
Citera
2015-10-25, 16:08
Medlem
Citat:
Jag tänkte nog inte alls...

Härligt ärligt svar

Och till topic, mitt svar är Kaliumnitrat. (Undvik Magnesium flash dock..)
Citera
2015-10-27, 12:13
Medlem
DocXs avatar
Kaliumnitrat, aluminium (german dark) och svavel, 50/27/23 viktprocent, siktat ovanpå varandra på stort papper genom fin tesil t.ex. Sedan blanda genom att lyfta papperet i olika hörn och få pulvret att "välta" in mot mitten tills det har en homogen färg. Blöjmetoden, kort och gott. Sen på med 3% borsyra i pulverform om du inte skall använda det genast. Gör mycket små satser åt gången (<50 gram) och förvara i flera små mjuka plastkärl- ej plastpåse- som kan förslutas lufttätt. Släng gärna ned en liten påse silikakulor (sånt du hittar i varje elektronik/skoförpackning) i varje kärl också för att binda upp fukt. Undvik helt glas, hårdplast och metall för splitterrisken vid ofrivillig explosion.

Poängen med borsyran är att garantera att pulvret inte blir alkaliskt om det tar åt sig fukt. Väta och aluminium kan tillsammans med de övriga kemikalierna bilda alkaliska föreningar, och blandningen blir då instabil. Eller instabilare, skall jag kanske skriva. Borsyran neutraliserar detta.

När du handskas med pulvret, jorda dig själv (sätt en krokidilklämma med en ståltråd dragen till ett större metallstycke i ena byxbenet. Eller tröjärmen. Eller båda.).

Hantera ditt flashpulver som en skallerorm. Var rädd för det hela tiden. Tänk vad du gör innan du gör det. "Kan detta bilda gnistor, kommer jag att pressa och gnida pulvret, utsätter jag det för fukt, vilka andra explosiva ämnen har jag runtomkring det...".

Det är att jobba förhållandevis säkert med flash. De som är mer erfarna och kunniga får gärna fylla på och korrigera såklart!
Senast redigerad av DocX 2015-10-27 kl. 12:16.
Citera
2015-10-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Kaliumnitrat, aluminium (german dark) och svavel, 50/27/23 viktprocent, siktat ovanpå varandra på stort papper genom fin tesil t.ex. Sedan blanda genom att lyfta papperet i olika hörn och få pulvret att "välta" in mot mitten tills det har en homogen färg. Blöjmetoden, kort och gott. Sen på med 3% borsyra i pulverform om du inte skall använda det genast. Gör mycket små satser åt gången (<50 gram) och förvara i flera små mjuka plastkärl- ej plastpåse- som kan förslutas lufttätt. Släng gärna ned en liten påse silikakulor (sånt du hittar i varje elektronik/skoförpackning) i varje kärl också för att binda upp fukt. Undvik helt glas, hårdplast och metall för splitterrisken vid ofrivillig explosion.

Poängen med borsyran är att garantera att pulvret inte blir alkaliskt om det tar åt sig fukt. Väta och aluminium kan tillsammans med de övriga kemikalierna bilda alkaliska föreningar, och blandningen blir då instabil. Eller instabilare, skall jag kanske skriva. Borsyran neutraliserar detta.

När du handskas med pulvret, jorda dig själv (sätt en krokidilklämma med en ståltråd dragen till ett större metallstycke i ena byxbenet. Eller tröjärmen. Eller båda.).

Hantera ditt flashpulver som en skallerorm. Var rädd för det hela tiden. Tänk vad du gör innan du gör det. "Kan detta bilda gnistor, kommer jag att pressa och gnida pulvret, utsätter jag det för fukt, vilka andra explosiva ämnen har jag runtomkring det...".

Det är att jobba förhållandevis säkert med flash. De som är mer erfarna och kunniga får gärna fylla på och korrigera såklart!

Hur effektiv är denna blandning i förhållande till kaliumperklorat/aluminium 70/30 (standardflash)
Citera
2015-10-27, 19:12
Medlem
jag vill slå ett slag för denna om man fortfarande har lite kclo4 kvar så går det utmärkt att använda

35% KCLO4
35% KNO3
30% AL

den är nästan lika stark som originalet och även snällare för stjärnorna att klara sig
Citera
2015-10-27, 19:50
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krille1
Hur effektiv är denna blandning i förhållande till kaliumperklorat/aluminium 70/30 (standardflash)

Jag är inte säker på vad du menar med "effektiv"? Blandningen blir säkrare med borsyra. Annars får du nog definiera. De smäller högt båda två.
Citera
2015-10-27, 19:51
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasersplash
jag vill slå ett slag för denna om man fortfarande har lite kclo4 kvar så går det utmärkt att använda

35% KCLO4
35% KNO3
30% AL

den är nästan lika stark som originalet och även snällare för stjärnorna att klara sig

Vad menas med att de "klarar sig"?
Citera
2015-10-27, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Vad menas med att de "klarar sig"?
att dom inte smashas söndar av smällen och att dom antänder och klarar utflygnings hastigheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in