2015-10-21, 20:47
Medlem
scrochys avatar
som rubriken lyder vilken är den bästa ersättaren för Kaliumperklorat/KClO4 vid tillverkning av ett bra och stabilt flash ?
Citera
2015-10-21, 21:02
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrochy
som rubriken lyder vilken är den bästa ersättaren för Kaliumperklorat/KClO4 vid tillverkning av ett bra och stabilt flash ?
KN03 kanske?
Citera
2015-10-21, 22:05
Medlem
prova 59% KNO3 : 31.6% Al : 9.4% S och 2% boric acid om du ska förvara länge, taget från wikipedia.

kaliumnitratet bör vara finmalt från exempelvis en kulkvarn först
och satsen ska absolut inte komma i kontakt med fukt (som standard kclo4 flash annars klarar av)
Senast redigerad av lasersplash 2015-10-21 kl. 22:12.
Citera
2015-10-22, 11:54
Medlem
DocXs avatar
Men skyddar inte borsyran ganska effektivt mot fuktpåverkan? Det är väl alkaliniteten som är faran?
Citera
2015-10-22, 19:56
Medlem
scrochys avatar
allright fins det inget flash som är säkert att förvara ? eller är detta omöjligt nu när KCLO4 är förbjudet ? har nämligen varit sugen en längre tid på att börja hålla på lite med pyro på fritiden som hobby o tänkte börja med att göra lite saluter.
Citera
2015-10-22, 21:01
Medlem
GalFisks avatar
Saluter är inget bra ställe att börja. Flash är känsligt för stötar, friktion och statisk elektricitet (och fukt, med nitrat), och klipper av dig fingrarna om du gör fel.
Börja med S/S-raketer (finns en enorm tråd om dessa) eller svartkrut, då har du ett bra och relativt snällt grundmaterial som du kan göra mycket med. Från svartkrut kan du ta dig till svartkrutsliknande effekter som tiger tail, och vidare till glitter. Alla dessa kan göras relativt säkert med "vanliga" kemikalier och KNO3 som enda oxidationsmedel.
Såna här fina saker kan du göra med dessa rätt enkla medel till exempel: https://www.youtube.com/watch?v=23fPOfrMTMU
Citera
2015-10-23, 15:00
Medlem
scrochys avatar
hmmm ser riktigt trevligt ut pyssla med det dära skall ta o beställa lite shells o kemikalier.
då har jag bra lite frågor! vilket kol skall jag ha när jag skall göra tiger tails ? och vad skall jag använda som burst charge som går att göra utan KCLO4 och som är hyfsat säkert att förvara ? eller e bursten ens nödvändig ?
Citera
2015-10-23, 15:09
Medlem
scrochys avatar
missförstå mig inte nu förstår att bursten till största del skall bestå av BP Rice hulls men när jag läser om tillverkning så har de flesta några gram flash eller visselmix i mitten på spelen som någon typ av booster för att en bättre spridning ?
Citera
2015-10-23, 15:33
Medlem
Citat:
hmmm ser riktigt trevligt ut pyssla med det dära skall ta o beställa lite shells o kemikalier.
då har jag bra lite frågor! vilket kol skall jag ha när jag skall göra tiger tails ? och vad skall jag använda som burst charge som går att göra utan KCLO4 och som är hyfsat säkert att förvara ? eller e bursten ens nödvändig ?

Pine skall du använda eller annat långsamt träkol till Tiger Tail's.

Burst gör du enklast av vanligt BP på "rice hull's" dvs MCRH
Citera
2015-10-23, 16:29
Medlem
Citat:
missförstå mig inte nu förstår att bursten till största del skall bestå av BP Rice hulls men när jag läser om tillverkning så har de flesta några gram flash eller visselmix i mitten på spelen som någon typ av booster för att en bättre spridning ?

Jäkligt bra att du ska börja med pyro!

Jag rekommenderar att börja utan starkare breaks, alltså bara Bp rice hulls som burst och eventuellt en sked granulerat krut i mitten som booster.

När du kommer upp i några shells och du känner att antändningen är väldigt bra, att alla stjärnor lyser upp,

så kan det vara dags att testa ytterligare hur skickligt primade dina stjärnor verkligen är.
Du kan då t.e.x. börja med vissel mix eller flash som booster , men då ska du känna att din prime metod är bombsäker så att säga.
Resultatet kommer annars bli en besvikelse med bara en salut av ditt hårda arbete.

Det har varit väldigt svårt för mig att prima mina stjärnor ordentligt för användning av flash som booster, men nu känner jag mig redo att nå dom absolut bästa breaksen.

Hemligheten är att skära stjärnan mitt i tu och se hur tjock och fin primen är med flera olika lager av beprövade prime satser, Hetast/snabbast prime innerst, slöare prime utåt.

Min taktik: 1, Pinball prime, 2, Streamer prime (t.e.x. chrysanthemum), 3, Green mix.
minst 2mm lager för 10mm stjärnor.

planerar att testa ersätta allting mot en enkel fencepost prime fast lika tjockt lager, prisbutiken har ju fått in diatoméjord poolgrade.

Jag trodde aldrig det var så viktigt och svårt med primningen när jag började med pyro, men det visade sig vara det viktigaste av allt ungefär. bortsett från säkerheten.
lycka till
Senast redigerad av lasersplash 2015-10-23 kl. 17:27.
Citera
2015-10-24, 12:50
Avslutad
Jag har gjort ganska bra "bomber" med KMnO4 (Kaliumpermanganat) o magnesiumpulver. Men kommer inte ihåg de optimala proportionerna.
Citera
2015-10-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har gjort ganska bra "bomber" med KMnO4 (Kaliumpermanganat) o magnesiumpulver. Men kommer inte ihåg de optimala proportionerna.
Jag gjorde mina första smällare med kaliumpermanganat och magnesium. Hade också i lite svavel. Men jag tror inte det är att rekommendera, en gång när jag blandade till det självantände det plötsligt. Som tur var hade jag bara hunnit blanda kaliumpermanganat och svavel, hade jag haft i magnesiumet vet man inte hur det hade gått.

Efter det slutade jag använda kaliumpermanganat helt, eftersom det verkar reagera med mycket. T ex ska en blandning av KMnO4 och socker självantända om man har i lite vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in