2015-10-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Kan du utvekla det där ?

Pappa Holm, som vet allt om dottern och mopeden, för det är ju hans område som han säger, lyckas pricka in dagen innan hjälmen hittas när han ska korrigera en tidigare uppgift.
Jag vet inte hur man ska tolka det men det är ett sammanträffande. Liksom att det är militärbilar där den dagen och som sagt militärer som rapporterar om litauernas beteende. Alltså kollegor. Hur nära kollegor det är vet vi inte. Militären omgärdas med mystik i fupen vad gäller militärens sök den 7:e.
Ser man hur militär Tor-B skriver så är det infantilt språk "pojkrumsspråk" och man kan ju också fråga sig om han skulle ha kallat Arnes fru för "plufsig" - eller för den delen Arne.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trizzie
Tror absolut inte att han trodde LH skulle spela med. Han fick ett infall som var helt omöjligt att stoppa. Som handlar om att sadistiskt ta en annans liv. Hade det varit rollspel hade han väl kunnat fråga sin fru eller gått på bordell eller liknande. Jag är helt övertygad om att det är själva torteradet och dödandet han vill åt, eftersom i vår tid fnns det folk till allt, ingen fantasi är "fel" verkar det som. Men att begå mord ingår inte i människors fantasier förutom enstaka fall som detta. Däremot undrar man ju hur två bröder har intresse av "våldsporr" .. och hur oskyldiga brodern och frugan är

Att NB är en sexualsadist som förverkligat sina sjuka "drömmar" genom den lägsta formen av porr, sadistporr med tecknade instruktioner om hur man överfaller kvinnor, håller jag med om. Men i en mentalt stympad hjärna pågår det ibland mycket konstiga tankar som följer sin egen logik.

Jag har en bekant vars 19-åriga dotter blivit våldtagen. Våldtäktsmannen har efteråt skrivit till flickans pappa och uttryckt hur synd det är om honom som lockats in i det här. Hela tiden har GM skuldbelagt offret och hävdat att "han själv minsann blivit skuldbelagd som offer för olyckliga omständigheter".

Vad jag vill säga är att man inte kan utesluta nånting när det gäller vilka tankar som rör sig i en nidingsverkares skalle. Och det är inte helt lätt att förstå varför tejpen applicerades på LH efter att snaran fanns på plats, inte heller att sperma inte kunde påvisas på LHs kropp efter topsning av mun, slidöppning, anus och bröst. Är det något som har skrämt honom mitt under genomförandet av illdådet?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Som sagt. Den enda jag inte riktigt får ihop är detta med att smset och fickringningen kopplar upp mot olika master som någon påpekade tidigare. Vad skiljer det? 4-5min?

Är det någon som kan mobiltelefoni? Om Lisa fortfarande är kvar i cafeet vid tiden för fickringningen som polisen tror att hon är, kan då telefonen ändå ha bytt mast, trots att hon inte har lämnat cafeet?
2015-10-27, 17:26
Medlem
pactasuntservanda.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Är det inte ett rör av hårdplast?

Jo, en typ av hårdplast.
PEM-slang är mycket styvt och ytan är riktigt slittålig.

Används både ovan och under mark, vilket ger en fingervisning på slitstyrkan.

Jag har själv erfarenhet av PEM-slang och det finns inte en chans att ett sådant rep kan göra graveringar i ytan, även om LH hänger i andra änden.
2015-10-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det har jag också undrat över, hur polisen lyckats fastställa den exakta dödsorsaken. Jag har också funderat på om hon exempelvis blivit strypt så fort han lurat in henne i ladan. Det underlättar ju hela processen med hängningen eftersom hon då är död eller åtminstone medvetslös.

det låg ju en kökskniv i bilen, känns väl inte otroligt att ha använde den för hot,
jag skulle gissa att han fick in LH i bilen med hot redan vid kafét och sen körde över vägen in bakom ladan.
2015-10-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Detta intresserar mig med annat om honom som framkommit inkl hur mordet genomförts. Mycket nyfiken på en undersökning av hans psyke. Är han psykopat har han ett enda intresse av ett erkännande: om det gagnar honom och han får sin plats i rampljuset. Skam och skuld går inte att åberopa. Är han en "vanlig" person som flippat totalt i sina lustar eller vad tusan är detta?

Ja samma här, jag är enormt nyfiken kring hans karaktär och psyke, efter att ha läst lite om kriminell profilering så tycker jag att han passar in i kategorin av någon som haft en uppväxt med missförhållanden och med tiden så har han utvecklat sexuella fantasier där han själv är den dominerande, med andra ord, nu är HAN inte längre "offret". Brodern har ju uttryckt rädsla för sin bror också, lätt till aggression vid intag av alkohol, mockar sin fru osv. Det känns ju som att tejpandet av Lisa hänger ihop med hans sexfantasier men i och med att det är gjort efter hon har blivit hängd så kanske även ett uttryck för "om jag döljer hennes ansikte så är hon inte död. Han har ju tagit enorma risker genom att han har gett sig på henne när det är fullt dagsljus, det tycker i alla fall jag tyder på att han inte har någon impulskontroll överhuvudtaget, så han kan mycket väl varit under inflytande av alkohol då han gav sig på Lisa.
2015-10-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det har jag också undrat över, hur polisen lyckats fastställa den exakta dödsorsaken. Jag har också funderat på om hon exempelvis blivit strypt så fort han lurat in henne i ladan. Det underlättar ju hela processen med hängningen eftersom hon då är död eller åtminstone medvetslös.

Vi kan ju bara hoppas att det gaatt snabbt och hon har dött direkt o inte hunnit lida naan laangdragen skräckhistoria starkars flickebarnet
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande

Någon hade tydligen gjort samma sak vid fyndplatsen, alltså boden vid Martorp.
Här är 2 vittne citat från Missing People söket på Martorp den 12 Juni (i sig ett stort frågetäcken)

FUP s. 422 + 433
Förhör med Bergma*, Torbjör*; 2015-06-12 20:25

Han berättade att de också hade hittat kadaver nära den aktuella fyndplatsen.

Sen går vi bort mot rishögen och det området. Vi tar ett varv liksom.
Hundföraren går bort till byssjan och tittar in. Efter att hon har tittat in så tittar jag in i byssjan
och jag tittar såpass noga att jag ser att det står några urdruckna flaskor på bordet och det
ligger kläder slängda som i en hög. Det är stökigt men inte så stökigt att man inte kan gå in
där.

-Luktar det något?

Det luktar råttor, möglig sommarstuga, inte den klassiska likdoften.

-Har du känt likdoft tidigare?

Ja det har jag gjort, men det är under andra omständigheter och en annan miljö.

-Vad händer sen?

I samma veva så har david hittat ett djurkadaver ca 25 meter från byssjan. Där luktar det helt annorlunda det luktar mer förruttnat, det är inga larver på känns ganska färskt. Jag börjar nu
känna att det är dags att göra något.

Hmmm... kom plötsligt att tänka på AJs stinkande bil som polisen hittade djurblod i, vore intressant om man kunde DNA testa djurblodet från AJs bil och DNA testa kadaveret och se om det var ett match ?

Har noterat detta. Det är betydelse. Dels får man inte göra så här, det är ett brott, dels så, förutom den som gjort det har utfört ett ev medvetet brott, så kommer det givetvis förleda luktsinnet.
Kanske har inte LH funnits i boden hela tiden sedan söndagen den 7:e. Det nylagda brottsliga kadavret kan säga något om det.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Förhören med Aivaras antyder att NB har velat ha kontroll över trion. Aivaras uppger att de håller sig inne för att svenskarna inte vill se dem, att de alltså bör hålla sig för sig själva. Och garanterat är detta något som NB har lyckats tuta i dem. NB är ju den ende av dem som kan svenska (och kanske även engelska), vilket gjort de andra två beroende av honom.

Han säger att "svensken" inte vill att de går ut, jag tror att han menar AJ.
2015-10-27, 17:30
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag har en bra förklaring till det. De säger som de gör för att de blir hårt pressade i förhören och de vill inte sitta häktade med restriktioner. Förhörsledarna gör också ganska tydligt för dem ungefär vad de vill att de skall säga. Jag tycker frågorna i förhören är ledande.

Knappast - det är så många småsaker som pekar åt NB i förhören med AB och IB.

Det är självklart att NB, det vidriga avskummet - är GM!!
2015-10-27, 17:32
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Skulle det kunna stämma att ni var framme vid Munkängarna kl.19.15–19.20 med
tanke på när du tog fotot?

Hon uppger att det skulle kunna stämma.

På kartan ser det ut att var ca.1 mil mellan Martorp och Munkängarna. Och du har
berättat att ni körde normalt utan att stanna på vägen. Enligt Eniros vägbeskrivning
som överensstämmer med din vägbeskrivning så tar det ca 15 minuter att köra
sträckan, se bifogad Karta 3. Kan det stämma?

Malin tror att det är möjligt.

Backar vi tiderna från när ni kom till Munkängarna 15 minuter så är klockan
19.00–19.05 då ni möter fordonet som kommer körandes i hög hastighet. Kan det
stämma?

Malin tror att det är rimligt.

Det här kallar jag för ett riktigt dåligt sätt att förhöra och det är mycket ledande frågor. FL kan i princip få fram den verklighet han vill.

Jag har sagt och jag säger det igen: polisen har ingen forskningsbaserad metod för förhör.
Det märks i den här fupen!

Nu sprider du ju ren desinformation genom att klippa ut extrakt ur förhöret...
Det enda han gör är att låta henne ta ställning till det hon redan sagt. Är du NBs försvarare eller vad är syftet?

Hon hade redan sagt att hon tog en bild 19.31... Hon hade redan sagt att det var 10-15 min efter hon parkerade. Hon hade redan sagt att det tog 10-15 min att köra från Martopsfallet till Munkarängen.

Hur kan han ställa ledande frågor på sådant som hon redan berättat?
Det enda han gör är att ställa frågor för att bekräfta att den tidsram som hon själv har angivit faktiskt stämmer...
Senast redigerad av Oformad 2015-10-27 kl. 17:35.
2015-10-27, 17:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pactasuntservanda.
Jo, en typ av hårdplast.
PEM-slang är mycket styvt och ytan är riktigt slittålig.

Används både ovan och under mark, vilket ger en fingervisning på slitstyrkan.

Jag har själv erfarenhet av PEM-slang och det finns inte en chans att ett sådant rep kan göra graveringar i ytan, även om LH hänger i andra änden.

Fast nu är det inte fråga om rep i den bemärkelsen, utan ett nylonsnöre som är betydligt styvare och hårdare/elakare mot underlaget vid friktion, än ett vanligt mjukt tågvirke.

Att pem-rör är hårt på ytan innebär egentligen bara att det är ännu känsligare för missfärgning/märkning om det utsätts för friktion med ett likvärdigt material.
Nylon är en gemensam nämnare.
Senast redigerad av rotesau 2015-10-27 kl. 17:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in