2015-10-27, 17:09
Medlem
katws avatar
Se på fan...

Leif GW hyllar polisens arbete i Lisa Holm-mordet
http://www.svt.se/veckans-brott/leif-gw-hyllar-polisens-arbete-i-lisa-holm-mordet
2015-10-27, 17:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Måste komma med mycket bra och trovärdiga förklaringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Blir väldigt förvånad att det finns folk som tvivlar på att NB är GM.
Konstigt att det bara är GM DNA och LH DNA som finns på olika saker... (plus IB DNA när han gnidit penis mot LH trosor)

Det räcker att läsa förhören med AB och IB för att förstå att NB är GM. Ni som tvivlar kan väl komma med nån bra motivering till att de säger som de gör i förhören!!

Delar helt din uppfattning! Det är jag också.

Det är faktiskt bara att läsa innantill vad dessa två har berättat även om de säkert inte har berättat allt som de har vetskap om.

Nerijus har verkligen mycket att förklara om han inte skall bli dömd. Dessutom måste hans förklaringar kunna förklara varför just hans DNA finns där de finns på ett trovärdigt sätt. Det räcker inte med att säga "jag vet inte" eller "jag kan inte förklara".
2015-10-27, 17:12
Medlem
Citat:
Nej det behöver det tydligen inte. Hennes sekret finns på hans penis. Vad är det som säger att hans sekret finns där.

NB hade tydligen en kökskniv med sig, han kan ha petat ned trosorna med skaftet paa kökskniven, som kan ha haft DNA fraan IB paa just skaftet??
2015-10-27, 17:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Se på fan...

http://www.svt.se/veckans-brott/leif-gw-hyllar-polisens-arbete-i-lisa-holm-mordet
Jag är inte ett dugg förvånad. Det viktigaste är för honom att synas och höras när han har en ny roman ute som inte blivit en storsäljare.
All publicitet är bra publicitet.
2015-10-27, 17:14
Medlem
H.Brantings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Detta samt att moppen inte stod paa samma plats i skissen som daa Lisas pappa hittade den: antingen har den flyttats paa plats eller den har körts tillbaka fraan en annan plats eventuelt inne i en skaapbil. Ett vittne beskrev en bil hon sett paa platsen vid ladan/cafeet som liknande en VW-Caravelle i typen defenitivt med fyrkantig front

Fast moppen stod på samma plats som lisa lämnade den när hennes pappa kom fram till platsen. Sedan flyttade han den in mot husväggen. I förhör med en av lisas arbetskamrater så berättar hon var hon såg moppen när hon va ute och slängde sopor, samma plats som den pappan fann moppen. Redan lite tajt tidsram för GM att jobba med och blir betydligt tajtare om han dessutom skulle flyttat moppen med skåpbil. Om man befinner sig i skarven av två master kan mobilen kopplas upp till olika utan att man förflyttar sig nämnvärt avstånd
2015-10-27, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Se på fan...

Hämta luktsaltet!!
Citat:
Leif har varit orolig innan men känner sig nu mer trygg när han sett förundersökningen och hyllar polisens arbete.
2015-10-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Var ju inte någon egentligen ledande fråga på sida 378. Däremot dubbelkollar man ju hennes egna tidsangivelser och kontrollerar om hon tycker de verkar rimliga.

Dömer du ut polisens arbete baserat på vanföreställningar eller vad är det frågan om?

Skulle det kunna stämma att ni var framme vid Munkängarna kl.19.15–19.20 med
tanke på när du tog fotot?

Hon uppger att det skulle kunna stämma.

På kartan ser det ut att var ca.1 mil mellan Martorp och Munkängarna. Och du har
berättat att ni körde normalt utan att stanna på vägen. Enligt Eniros vägbeskrivning
som överensstämmer med din vägbeskrivning så tar det ca 15 minuter att köra
sträckan, se bifogad Karta 3. Kan det stämma?

Malin tror att det är möjligt.

Backar vi tiderna från när ni kom till Munkängarna 15 minuter så är klockan
19.00–19.05 då ni möter fordonet som kommer körandes i hög hastighet. Kan det
stämma?

Malin tror att det är rimligt.

Det här kallar jag för ett riktigt dåligt sätt att förhöra och det är mycket ledande frågor. FL kan i princip få fram den verklighet han vill.

Jag har sagt och jag säger det igen: polisen har ingen forskningsbaserad metod för förhör.
Det märks i den här fupen!
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Delar helt din uppfattning! Det är jag också.

Det är faktiskt bara att läsa innantill vad dessa två har berättat även om de säkert inte har berättat allt som de har vetskap om.

Nerijus har verkligen mycket att förklara om han inte skall bli dömd. Dessutom måste hans förklaringar kunna förklara varför just hans DNA finns där de finns på ett trovärdigt sätt. Det räcker inte med att säga "jag vet inte" eller "jag kan inte förklara".

Det är väl ändå åklagaren som ska förklara hur NB:s DNA kan finnas där det har hittats? Åklagaren förklarar för domstolen som har att köpa eller förkasta förklaringen.

DNA:t kan ha hamnat på vissa ställen utan att NB är medveten om när det kom dit eller ens har en idé om hur det hamnade där, eller? NB nekar till att ha träffat offret, därmed faller kravet på att han skall förklara. NB:s ståndpunkt är att han aldrig har haft kontakt med offret, i det läget kan man knappast begära av honom att han skall ha en förklaring till hur eller varför hans DNA finns där det finns.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
NB hade tydligen en kökskniv med sig, han kan ha petat ned trosorna med skaftet paa kökskniven, som kan ha haft DNA fraan IB paa just skaftet??
Ja, jag tror mer på en kontaminering via den kniven (om det brukats under hot) eller kontaminering efteråt och nåt via bilen.
2015-10-27, 17:18
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det utom allt rimligt tvivel att offret dog av hängning? Kan hon inte lika gärna ha dött av syrebrist på grund av tejpningen och därefter hängts upp?

Det har jag också undrat över, hur polisen lyckats fastställa den exakta dödsorsaken. Jag har också funderat på om hon exempelvis blivit strypt så fort han lurat in henne i ladan. Det underlättar ju hela processen med hängningen eftersom hon då är död eller åtminstone medvetslös.
2015-10-27, 17:18
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Att slangen skulle hålla för lasten är det ingen tvekan om.
Det jag funderade över var mest om det gjorts några tester av hur materialen beter sig vid olika scenarier.
Kan tänka mig att om man hissar upp 50 kg från golvnivå skulle friktionsvärmet ge en annan typ av nötning än om det bara varit fråga om en fastlåsning av ett stående offer.

Är det inte ett rör av hårdplast?
2015-10-27, 17:21
Medlem
Citat:
Blir väldigt förvånad att det finns folk som tvivlar på att NB är GM.
Konstigt att det bara är GM DNA och LH DNA som finns på olika saker... (plus IB DNA när han gnidit penis mot LH trosor)

Det räcker att läsa förhören med AB och IB för att förstå att NB är GM. Ni som tvivlar kan väl komma med nån bra motivering till att de säger som de gör i förhören!!

Jag har en bra förklaring till det. De säger som de gör för att de blir hårt pressade i förhören och de vill inte sitta häktade med restriktioner. Förhörsledarna gör också ganska tydligt för dem ungefär vad de vill att de skall säga. Jag tycker frågorna i förhören är ledande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in