2015-10-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Färga håret svart och uppsök migrationsverket, ansök om asyl. Spela papperslös och stum. Snart är du inne i systemet och får mat och dagspenning. Jag tycker du har rätt till det.

Hur många sådan här inlägg skall ni spamma sönder tråden med?
Citera
2015-10-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hur naiv är du/ni på en skala?

Det finns ingen säkerhet i Sverige längre.
Människor som aldrig har haft det svårt borde inte få svara i sådana här trådar.
Välfärden är kaputt, fatta det!

När fan ska ni vakna?!
När ni får kliva över döda människor som ts och ev. mig, i framtiden.

Rötan kryper uppåt, tänk på det.
Idioter!
Hur naiv är du? tusentals människor får hjälp av Socialen varje dag. Flytta till USA om det är så hemskt i Sverige, där finns ingen välfärd alls.
Citera
2015-10-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Jag rekommenderar verkligen att du förbereder dig för hemlösheten och att du planerar för att ta dig ur denna knipa.

Är du hemlös under vintern då måste du ha käk och övernattning. Kolla med röda korset, frälsningsarmen, stadsförvaltningen, kommunen, soc etc. De är rätt hårda när det gäller droger, fylla och sånt.

Saknar du övernattning kommer det bli tufft.

Hemlöshet handlar inte bara om att driva omkring utan om överlevnad. Du måste klara dig under kalla temperaturer.

Tält går icke då det blir för kallt. Sista utvägen är en bil eller husvagn. Försök att hitta en som är övergiven. Bästa vore om du kan hyra ett förråd under vintern. Större värmeljus kan hålla dig varm i ett förråd.

Du kommer behöva ett stormkök om du vill koka nudlar, makaroner och korv. Det finns några för en billig peng. Du kommer också behöva en större ryggsäck och rätt kläder. Regnrockar, varma tröjor, byxor med en massa fickor.

Ett bibliotekskort är att föredra för då kan du låna böcker eller ha tillgång till dator. Har du ett gymkort är det perfekt för då kan du duscha mm.

Det finns nog några överlevnadsguider på nätet. Kolla om du hittar några.

Håll oss uppdaterade!
Väl skrivet.
Citera
2015-10-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chocolatebar
Hej!

Först så vet jag inte om den här tråden passar i detta ämne, så förlåt om den inte gör det.

Så som rubriken lyder så blir jag hemlös snart. Exakt så går mitt kontrakt ut den sista Oktober. Jag har inge jobb, inga pengar eller ingen familj/kompisar att vända mig till. Jag söker jobb men det går inte så bra, har ingen utbildning heller.

Jag tänker då att det bästa alternativet är att göra något så att man hamnar i fängelse? Jag överlever nog inte vintern ute? Men vad ska man göra för att hamna i fängelse utan att skada någon?

Uppskattar seriösa svar!

Är i samma sits.
Fängelset är bäst alternativ.
Däremot kommer det sabba framtida jobb tyvärr.
Skadegörelse och kasta sten på fönster och vänta in polisen kan du göra.
Dom kommer säkert släppa dig men då säger du att kommer fortsätta med skadegörelse tills dom sätter dig i fängelse.
Först går du till Socialen och sen när dom säger nej så gör du detta på deras fönster.
Citera
2015-10-27, 14:01
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Är i samma sits.
Fängelset är bäst alternativ.
Däremot kommer det sabba framtida jobb tyvärr.
Skadegörelse och kasta sten på fönster och vänta in polisen kan du göra.
Dom kommer säkert släppa dig men då säger du att kommer fortsätta med skadegörelse tills dom sätter dig i fängelse.
Först går du till Socialen och sen när dom säger nej så gör du detta på deras fönster.
Man kan ju se på saken också ur antingen ett svenskt perspektiv eller ett globalt perspektiv...ur det svenska perspektivet går man alltså till myndigheterna och "ber om hjälp", till socialkontoret, div. välgörenhetsorganisationer o.s.v., medan man i det globala perspektivet går vart som helst där det finns möjlighet att förtjäna sitt eget uppehälle, alternativt uppsöker släkt och/eller vänner för att förtjäna sitt uppehälle hos dem...
Citera
2015-10-27, 14:12
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chocolatebar
Idag så kommer jag ta i kontakt med soc och se vad dem har att säga. Kommer också kontakta jurist och fråga om dem kan hjälpa mig att köpa ut mig från en lägenhet jag äger 10% av. Kommer också gå till arbetsförmedlingen. Får ju en slant där ifrån efter 3 månader.

så får se vad som händer. Uppdaterar senare idag!

Sökte lite om pension och det var något företag som hade skrivit att man kan ta ut den när man vill och sen så läste jag på pensionsmydighetens hemsida att man måste minst vara 61 år för att ta ut den.. Vad är det som gäller?
Är det kanske privat pension man kan ta ut och inte den allmänna pensionen? Eller kan man kanske byta till ett annat företag?

Varför gör du allt detta 4 dagar innan sista betalningsdag är ?

Du ska gå till arbetsförmedlingen första dagen du blir arbetslös. Helst innan om dess om du vet att du kommer bli arbetslös. Du kan dessutom gå till socialen för rådgivning, ofta har kommuner olika program utöver dom statliga som hjälper unga till gamla att få ett nytt jobb.

Har du pratat med din hyrsvärd om att skjuta upp hyran ?

Har du inget du kan sälja ? Dator, mobil, tv, osv.

I mina ögon framstår du bara som en slarvig människa som agerar först när det brinner i hela huset istället för att ta fram brandsläckaren när det börjar brinna i knutarna.

Slutligen, vad sa Socialen ?
Citera
2015-10-27, 15:01
Citat:
Ursprungligen postat av Rorsac
Hur naiv är du? tusentals människor får hjälp av Socialen varje dag. Flytta till USA om det är så hemskt i Sverige, där finns ingen välfärd alls.

Soss är ingen bostadsförmedling.

I vissa kommuner och fall kan de hjälpa till med lägenhet, men då handlar det om barnfamiljer och/eller utslagna personer.

Hur kan "ingen välfärd alls" vara bättre än en dålig välfärd menar du?
Konstigt argument för en flytt till staterna.
Senast redigerad av Pripps3.5 2015-10-27 kl. 15:43.
Citera
2015-10-27, 16:13
Medlem
Sorry skulle uppdatera igår men mitt internet tog slut.

Har nu tagit kontakt med soc och dem säger att dem kan NOG ge försörjnings stöd men inte fullt eftersom jag inte har varit skriven i arbetsförmedlingen i 1 månad ännu. Dem sa även att jag skulle gå till min hyresvärd och berätta om min situation och be om att få bo kvar. För dem rekommenderar inte vandrarhem då det kostar 600 per natt. (förhoppningsvis så mena hon också att det är dem som måste betala det då jag har 0kr.)

Har inget att säga emot det men skickar in en ansökan.

Skrev in mig i arbetsförmedlingen och har tagit kontakt med jurist angående lägenheten. Har fått tag på överlåtelse avtalet så väntar på att dem ska ringa upp så ska jag se om dem kan hjälpa mig. Hoppas verkligen att det funkar. skulle rädda allt!

Såg att det var någon som skrev att jag inte hade några kompisar. Det är inte exakt så det ligger till. Jag har kompisar men inga som jag kan vända mig till för att få tak över huvudet eller mat. Kan sova där 1-2 nätter inte i flera månader.
Citera
2015-10-27, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123

Du ska gå till arbetsförmedlingen första dagen du blir arbetslös. Helst innan om dess om du vet att du kommer bli arbetslös. Du kan dessutom gå till socialen för rådgivning, ofta har kommuner olika program utöver dom statliga som hjälper unga till gamla att få ett nytt jobb.

I mina ögon framstår du bara som en slarvig människa som agerar först när det brinner i hela huset istället för att ta fram brandsläckaren när det börjar brinna i knutarna.

Jo jag vet men som jag skrev tidigare så gick jag in i väggen, vet att det inte är en ursäkt men det blev så som det blev. Gick ner totalt såg bara mörker, ville bara bort från allt skit. Har insett att jag inte vågar bara sluta allt. Så tar tag i allt nu i sista sekunden. Vet att jag kunde ha gjort det här smartare men nu är det som det är..

Jo har lagt ut min tv och dator. har typ inget annat som är värt något.
Citera
2015-10-27, 16:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123

+1
Det var detta jag också försökte förmedla med mitt inlägg.
Hade Ts försökt lösa sitt problem tidigare hade det varit mycket lättare.

Hade Ts gått dit tidigare och följt sin handlingsplan hade han fått hjälp som gjort att han inte blivit hemlös. Det är fortfarande inte kört men det är knepigare nu med så kort tidsplan.

Ts har antagligen ett missbruk och vägrar göra som myndigheterna kräver för att man ska få hjälp och bidrag.
Även jag är nyfiken på vad socialen gav för besked.
Citera
2015-10-27, 16:23
Medlem
Frågan är dock varför du blir av med lägenheten? Det finns många skäl och även många som inte är giltiga för att säga upp en hyresgäst. Det kan alltså löna sig att kämpa för sitt boende.

Om du nu trots allt blir av med din bostad och hamnar på gatan så ska du gå till socialen och säga att du har ingenstans att bo. De är då skyldiga att ge dig möjlighet att få sova någonstans. De gör det mycket motvilligt, men sitter du kvar på socialen så kan de inte lösa det på annat sätt. Iallafall har jag aldrig hört talas om att de slängt ut någon från socialkontoret ut på gatan att denna någon sedan sover utanför deras port i den kalla natten...

Skulle du sedan inte få löst situationen även på längre sikt så rekommenderar jag dig att utföra ett hatbrott. Du behöver inte skada någon, men bränner du t ex ner en flyktinganläggning och blir fasttagen lär du få ett ganska så hårt straff = lika med fängelse, mat, tv, vänner att umgås med i flera år framåt.

En nackdel är förstås att det flesta i fängelserna är invandrare och de är kanske inte helt förtjusta i en kriminell som bränt ner en flyktinganläggning, men då kanske du istället kan få Breivik-standard på din fängelsevistelse och slippa människor överhuvudtaget men i övrigt ha det rätt okej.

Allt för att leva vidare.
Citera
2015-10-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
+1
Det var detta jag också försökte förmedla med mitt inlägg.
Hade Ts försökt lösa sitt problem tidigare hade det varit mycket lättare.

Hade Ts gått dit tidigare och följt sin handlingsplan hade han fått hjälp som gjort att han inte blivit hemlös. Det är fortfarande inte kört men det är knepigare nu med så kort tidsplan.

Ts har antagligen ett missbruk och vägrar göra som myndigheterna kräver för att man ska få hjälp och bidrag.
Även jag är nyfiken på vad socialen gav för besked.

Nej har inget missbruk och om du läste inlägget innan så har jag nu uppdaterat om vad dem har sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in