2015-10-26, 22:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur avsatte han sitt eget DNA med handskar på?

Tog av dem sen?
Gummihandskar som gick sönder?
2015-10-26, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Inte alls. En eventuell strypning hade varit synlig vid obduktion.

Men vi har ju diskuterat det hon kvävs ju när han drar åt snaran runt hennes hals och sedan hissar upp henne mot stålröret i väggen .
2015-10-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Någon skrev tidigare vilken typ av slang detta var, en stark sådan. Om så är fallet ser jag inga tveksamheter till att det är hängningsplastsen då metalldelen slangen sitter i förstärker slangens styrka i direkt anslutning till denna.
Hon han ha varit medvetslös vid upphängandet. Enligt noteringar ska hon ha tejpats efter hon hängts, så detta kan mycket väl vara en kombinerad dödsorsak.
Slangen är en PVC slang och är kopplat till mässing vinkeln MD en inre bussning i mässing, kontentan blir att där repet har suttit är det ett inre mässing rör som är överdraget av PVC slangen, slangen kan helt enkelt inte böja sig på grund av bussning inne i slangen.
2015-10-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Så denne hantverkare som känner platsen som sin egen ficka skulle ha valt att hänga sitt offer i en 40-50 cm lång plastslang som står utan stöd rakt ut i fria luften?

Och slangen som stod rätt ut i luften skulle inte ha deformerats överhuvudtaget av det så att repet gled?

Finns det belagt att detta testats på repet ifråga med en vikt motsvarande en människa? Det låter nämligen helt osannolikt. Än mer osannolikt låter det att en hantverkare skulle chansa på det när repet precis lika gärna i så fall kunde hängts över metalldelen som i alla fall satt fast i ett rör (även om det gick uppåt och vi inte vet hur hårt det satt).

Och oavsett allt detta, hur skall en blodbesudling på en slang där den anklagade i närtid precis jobbat med att montera bort rör (precis över slangen till och med) kunna sägas betyda något? Man har ju svårt att tro att han skulle kunna utföra jobbet utan att upprepat komma i kontakt med slangen på olika sätt när man ser bilden på utrustningen han monterat bort från platsen i närtid före försvinnandet.

Slutligen, hur blev offret medvetslöst före hängningen? Och hur har man slutit sig till det?

fast det röret ser inte ut som du slarvigt beskriver det va?

Det sticker inte "rätt ut" från väggen och tar slut. det kommer uppefrån nånstans, vinklas i 90 grader och går in genom ett hål i väggen. röret har flexat och vid belastning nedåt har det tagit i hålets nedre kant.

Källa: FUP
2015-10-26, 22:54
Medlem
dannees avatar
Angående Adriana incidenten... Här följer en möjlig teori.
Adriana startar sin löprunda 1800 på lördagen och är klar 1940.

- Hon startar i närheten av litauernas bostad.
- Hon blir stoppad av en man ett par hundra meter före cafeet.
- Hon har träffat NB och hälsat på honom.
- Hennes löpsträcka går förbi ladan. Där NB brukar stå å runka.

Vad är det som gör att Adriana och LH incidenterna händer så nära varandra?
Varför ger sig NB ut på söndagen redan när han misslyckats dagen innan? Borde han inte blivit lite avskrämd av misslyckandet eller vet han att Adriana endast är på besök några få dagar, och han måste agera snabbt innan hon åker.

- vad gör NB i ladan tiden mellan han hälsat på adriana och överfallet på LH? Förbereder han sig?

Det kan mycket väl vara så att Adriana är det egentliga målet på söndagen också, NB hoppas att hon ska ut o jogga då också, NB försvinner från huset vid 18 tiden på söndagen, Adriana börjar springa vid 18 tiden på lördagen. Slump?

- överfallet, eftersom hans taktik på lördagen "fråga om hjälp" misslyckades vet han att ej kan använda samma taktik igen mot Adriana för hon kommer känna igen honom, därför gömmer han sig (vid ladan) och planerar att överraska henne.

Hm, ska nog ta o läsa förhören med adriana igen och förhören med NB gällande adriana.
Jag undrar hur han reagerade när dom hälsade på varandra...
Senast redigerad av dannee 2015-10-26 kl. 22:59.
2015-10-26, 22:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tog av dem sen?
Gummihandskar som gick sönder?
Jaha, och gummihandskarna finns i den försvunna plastsäcken, förstås

Halmstråargument.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag läste det där inlägget. Just nu hittar jag inte tillbala till fup...
Men minns att AJ uttalade sig om att bröderna inte var med om att kapa vacuumslangen.
Har du möjlighet så länka till bild på genomföringen.
FUP är länkad i första inlägget.

Återigen, de var inte med och kapade slangen vilket jag heller aldrig hävdat. Jag har istället hänvisat till bilder som visar den utrustning som de faktiskt enligt samstämmiga uppgifter monterade bort.

En av dessa visar tydligt var utrustningen satt i förhållande till genomföringen där slangen gick ut (inklusive ett rör som gick över slangen).

Tyvärr kommenteras inte detta och bilderna är presenterade på ett sätt så att det inte blir tydligt (men det går alltså att se genom lite noggrant jämförelsearbete). Dessutom framgår ju att utredarna brottats med just denna problematik och därför ställt frågor kring när i tiden utrustningen monterades bort. Dessa visade att det var innevarande år, alltså i närtid före försvinnandet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Den är nästan bättre faktiskt. Så svarar man inte om man inte varit där.

En fråga som nån kanske kan svara på.. Varför hugger inte förhörsledaren på detta, eller tejpen o säger "du har försagt dig! säg som det är nu! och ser om han bryter ihop? Man släpper inte såpn grej och ger honom utrymme att fundera?!

Eller får man inte hugga på så som förhörsledare?

Kan du litauiska? Hur översätter den litauiska tolken ordet "avsatt"?
Tänk på det när du läser. Det finns en tolk med och polisen som gör fupen kan inte litauiska.

Det är alltid en brist i en fup när det går genom en tolk.
2015-10-26, 22:56
Medlem
Citat:
Hur avsatte han sitt eget DNA med handskar på?

en silvertejp hanterar du inte så bra med handskar på. Man måste pilla upp kanten på rullen, antingen med tänderna eller naglarna. Om man har handskar på sig bör det fastnat nån ull eller nåt från handsken och det finns heller inte. Operationshandskar i plast, jag gissar på att plasten fastnar i tejpen.
2015-10-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så du menar att de som letade söndag kväll också kan gå i MP? Att pappa Holms kamrater kan gå i MP? Att militärer och polis kan utreda tillsammans i rättsstaten Sverige? Vad har då litauerna som inte tillhörde Klanen Jönsson för chans?

Det har jag inte sagt.

Nu var ju prio ett att hitta Lisa vid liv. I det läget.

Nu misslyckades det, trots allt. Oavsett personer eller biltyp. Tyvärr.
2015-10-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Kan du litauiska? Hur översätter den litauiska tolken ordet "avsatt"?
Tänk på det när du läser. Det finns en tolk med och polisen som gör fupen kan inte litauiska.

Det är alltid en brist i en fup när det går genom en tolk.

Jag kan inte litauiska. men det finns någon i tråden som kan, har jag sett.
2015-10-26, 22:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Jaha, och gummihandskarna finns i den försvunna plastsäcken, förstås
Halmstråargument.
Det håller fan så mycket bättre än ditt självmordstrams iaf. Du kommenterade ju inte ens det jag skrev om förlopp, smitare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in