2015-10-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Enligt normeringstabellerna så har de två prov innan detta varit enkla. Frågan är hur mycket svårare detta var än tidigare två för de känns som dom var dåligt utformade.

Fattar noll av det du just skrivit. Hur kommer du fram till att de två senaste proven varit enkla och detta var svårare? Normeringstabellen för kvant förra året sänktes till 71 för 2.0 från 73 innan och verbala legat stabilt.

Svårighetsgraden var nog densamma som förra provet och det kommer inte ändras mycket mer än +-1.
Citera
2015-10-27, 13:40
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deterjagkanske
Fattar noll av det du just skrivit. Hur kommer du fram till att de två senaste proven varit enkla och detta var svårare? Normeringstabellen för kvant förra året sänktes till 71 för 2.0 från 73 innan och verbala legat stabilt.

Svårighetsgraden var nog densamma som förra provet och det kommer inte ändras mycket mer än +-1.

De två senaste har varit enkla jämfört med tidigare bara jämföra normeringstabellerna för var som krävts för få 1.0 eller 1.8 med tidigare år. Skillnaden var ganska stor för två senaste proven.

Så det jag undrar är om detta prov kommer mer likna det vi såg för 2-3 år sedan eller om det kommer likna två senaste när det gäller svårighetsgrad.

Jag personligen hoppas att det kommer ses som ett svårare för då ökar mina chanser på nå mitt mål.

EDIT: och du kan nog inte säga säga redan nu hur svårt detta var med tidigare prov.
Citera
2015-10-27, 13:55
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Ja, jag insåg det lagom till sista provpasset. Ska ha det till åtanke nästa gång, för nu hade jag inte alls tillräckligt med tid. Men jag tycker nog ändå att det är svårt, även med gott om tid! Tycker det är svårt att få överblick och snabbt hitta det de frågar efter. Exempelvis den där kartan över jordhögen, eller den där tabellen med fladdermöss som såklart hade förkortningar som man måste leta efter... Fattar inte hur folk hinner! Måste nog fila på mina överslags- och procentskills också.

Mjo, första gången jag skrev provet så körde jag den delen sist med. Då fick man ju chansa på hälften för man inte hade tid, och nackdelen är ju att man inte heller kan räkna bort vissa alternativ (som går på de andra delarna) och på så sätt kanske få de till 50-50.

Jag skrev inte provet nu i höstas så vet ej vilken uppgift. Jag har dock alltid haft lätt för sånt, så för mig så känns det omöjligt att inte få alla rätt om man bara börjar med skiten.
Citera
2015-10-27, 15:21
Medlem
Har testat detta med DTK först.
inge vidare dock då DTK kräver tid om de ska lösas ordentligt så antingen 30 min för att lösa DTK 100% eller så tar man de 22 disponerade minuterna och löser det så gott man kan och inte pressar in alla andra 28 frågor på 25 ynka minuter... Så känns det för mig iallafall.
Citera
2015-10-27, 16:04
Medlem
Citat:
De två senaste har varit enkla jämfört med tidigare bara jämföra normeringstabellerna för var som krävts för få 1.0 eller 1.8 med tidigare år. Skillnaden var ganska stor för två senaste proven.

Så det jag undrar är om detta prov kommer mer likna det vi såg för 2-3 år sedan eller om det kommer likna två senaste när det gäller svårighetsgrad.

Jag personligen hoppas att det kommer ses som ett svårare för då ökar mina chanser på nå mitt mål.

EDIT: och du kan nog inte säga säga redan nu hur svårt detta var med tidigare prov.

Om det krävs 73 poäng för 2.0 på kvant ett prov och provet efter krävs 71 poäng så betyder det att provet blivit "svårare" då varje poäng är värd mer.

De har ju experimenterat med kvant delen och det är därför det varierat. De har fört ett aktivt arbete att höja poängsumman och det har de varit tydliga med. När de då går ner från 73 till 71 tyder just på att de vill ha en sådan nivå på provet. Det kommer inte att gå ner längre för det var just det de ville ifrån. Så för att svara på din fråga så kommer de inte återgå till hur det var för 2-3 år sedan för det går tvärtemot vad de har arbetat mot.
Citera
2015-10-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
inge vidare dock då DTK kräver tid om de ska lösas ordentligt så antingen 30 min för att lösa DTK 100% eller så tar man de 22 disponerade minuterna och löser det så gott man kan och inte pressar in alla andra 28 frågor på 25 ynka minuter... Så känns det för mig iallafall.

Eller så kan man göra gamla dtk prov och därigenom bli bättre på att lösa uppgifterna snabbare. Frågorna är i stort sett ganska lika och med lite huvudräknings träning och andra metoder klara det på runt 15 min. Det är på denna del man kan spara mest tid på som man kan använda till de andra mer krävande delar. Det många missar på just dtk är att de räknar för mycket. Svarsalternativen brukar oftast ha en stor spridning så att det på vissa uppgifter tar ungefär 15 sekunder att lösa.
Citera
2015-10-27, 16:39
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy

Finns ju sjukt mycket genvägar, om du t.ex gör en additionsuppställning så räcker det ju att räkna ut entalet (oftast) för att kunna utesluta övriga alternativ.

DTK tar för mig 10 minuter och enda felen jag fått någonsin är när Kartorna varit otydliga som snus, diagram och tabeller är easy.
Citera
2015-10-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Finns ju sjukt mycket genvägar, om du t.ex gör en additionsuppställning så räcker det ju att räkna ut entalet (oftast) för att kunna utesluta övriga alternativ.

DTK tar för mig 10 minuter och enda felen jag fått någonsin är när Kartorna varit otydliga som snus, diagram och tabeller är easy.

+1
Vad fan är grejen med dessa kartor där man behöver monokel eller förstoringsglas för att se att skiten ändå är brutalt suddig och svår att tyda?

Exempelvis olika prickar, en kvadrat och en triangel där det är så smått och suddigt att de knappt går att utskilja.
Citera
2015-10-27, 17:07
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deterjagkanske
Om det krävs 73 poäng för 2.0 på kvant ett prov och provet efter krävs 71 poäng så betyder det att provet blivit "svårare" då varje poäng är värd mer.

De har ju experimenterat med kvant delen och det är därför det varierat. De har fört ett aktivt arbete att höja poängsumman och det har de varit tydliga med. När de då går ner från 73 till 71 tyder just på att de vill ha en sådan nivå på provet. Det kommer inte att gå ner längre för det var just det de ville ifrån. Så för att svara på din fråga så kommer de inte återgå till hur det var för 2-3 år sedan för det går tvärtemot vad de har arbetat mot.

Du har rätt i allt Du säger förutom att dom höjt gränserna med två på poäng jämfört med tidigare. Alltså enligt ditt resonemang.

För att få 2.0 på kvant:

2015 vår: 71
2014 höst: 73

2014 vår: 69
2013 höst: 69

Så du ser att de två senaste har varit enklare än tidigare. Om du har rätt i att dom tänker stanna kvar vid denna nivå är det tråkigt.
Citera
2015-10-27, 17:10
Medlem
Citat:
Du har rätt i allt Du säger förutom att dom höjt gränserna med två på poäng jämfört med tidigare. Alltså enligt ditt resonemang.

För att få 2.0 på kvant:

Så du ser att de två senaste har varit enklare än tidigare. Om du har rätt i att dom tänker stanna kvar vid denna nivå är det tråkigt.

Dem ville väll jämna ut fördelningen mellan kvant och verb för att kvinnor i genomsnitt presterade sämre på kvant och därför var provet inte jämställt. Tror knappast att dem vill öka ojämlikheten igen
Citera
2015-10-27, 18:18
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorjävel
Dem ville väll jämna ut fördelningen mellan kvant och verb för att kvinnor i genomsnitt presterade sämre på kvant och därför var provet inte jämställt. Tror knappast att dem vill öka ojämlikheten igen
Du verkar ha missförstått någonting. Kvantdelen är fortfarande lika mycket värd, det är bara att provskaparna har minskat svårighetsgraden på frågorna något så att poängen och därmed normeringsgränser blivit högre.
Citera
2015-10-27, 18:23
Medlem
Citat:

För att få 2.0 på kvant:

Det var det jag försökte komma fram till, att de gjorde provet enklare men att det gick över förväntan så de justerade ner det. Fick du 70 på kvant då eller? Kan ju fortfarande bli +-1. Trots deras avsikt kan det fortfarande slå fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in