2015-10-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Absolut inte. Han trär snaran över halsen, håller tejpen framför henne - det droppar saliv från munnen på insidan tejprullen. Han har handskar på sig och avsätter själv inget DNA.
Han påbörjar tejpningen tills äcklet anser att det duger.

Varför skulle han hålla tejpen under hennes mun så att saliv ska hamna på insidan tejprullen?
2015-10-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Men silvertejpen var väl tejpad efter att snaran satts åt? Hur kan Lisa ha gjort det själv då?

Om GM ströp LH medvetslös vid första mötet med snaran. Sedan vaknar hon till enligt plan. Sedan stryper han LH så hon nästan dör men "väcker" i sista stund som den sadist han är. Den slutgiltiga dödsstöten kanske var att LH fick tejpa själv eller att hon försökte slå undan tejpen. Slutligen hängs LH med tejpen så hon garanterat inte överlever. GM kanske hörde något i ladan fick panik, bajsade, ville sticka därifrån och försäkra sig om att hon aldrig skulle ramla ner och kunna skrika.
2015-10-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Denne polis är inte där dagen efter ,han är på plats 23,30 alltså 5 timmar efter att ett våldsamt mord ska ha skett i den lokal hans vovve inte verkar vara intressant.......

Wow, det kan inte stämma? I så fall kanske inte mordet skedde I ladan? Allt I ladan kanske riggades senare? Ladan var ju inte avspärrad på ganska länge.

Jag har tänkt hela tiden att hela scenen verkar "konstruerat" på något sätt, som att någon har vela framställa det som ett sexmord men att det inte är det egentligen.
2015-10-27, 14:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Varför skulle han hålla tejpen under hennes mun så att saliv ska hamna på insidan tejprullen?
För att han har hela rullen för att sno det runt huvudet. Inte bara avrivna bitar. När det är framför munnen droppar det saliv på insidan tejprullen.
2015-10-27, 14:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misspennywave
En fråga ang det obebodda torpet som ligger närmast platsen Lisa blev funnen. Mjölkpaketet som hittades där, vems dna fanns på det mjölkpaketet?
Paketet hade ett bäst före datum på 12 juni. Men han som senast bodde där EH, säger att det inte kan ha varit hans mjölkpaket.
Dessa resultat finns inte i FUP!

Att de inte kollar källaren lite ordentligt också:
Källare och uthus
Källaren var i princip tom med undantag för en kundvagn och diverse skräp och flaskor. Uthuset var belamrat med kartonger, hushållsapparater, bildelar m.m. Utrymmena kontrollerades översiktligt men ingenting som bedömdes kunna vara av intresse iakttogs.

Med mjölkpaketet daterat till just det datumet och hur pass nära torpet faktiskt ligger fyndplatsen bör detta analyseras bra mycket mer.

Lite förvånad att det inte fanns mer grejer. Snabba affärer. Hade förväntat mig en byggnadsställning.

Från annan FUP:
Citat:
Emanuel berättar att han inte själv haft något emot att köpa stöld gods och att han så gjort.
Vid flera tillfällen har han fått kännedom om att Henrik blåst Gabriel i olika affärer. Det kan t
ex varit så att Gabriel stulit något som han avtalat med att sälja det till Emanuel. Sedan har
Gabriel återkommit och sagt att Henrik sålt det till någon annan. Emanuel är tveksam till att
Gabriel fått pengar för affären, trots att det var han som fixat godset. Vid något tillfälle vet
Emanuel att Niklas Wallin och Gabriel hade stulit gods. De hade gömt det i Tidan. En del av
det godset köpte Emanuel. Henrik visste om att det fanns kvar av det godset i Tidan. Han åkte
bara till Tidan och tog godset och sålde själv det vidare.
2015-10-27, 14:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Det vet man ju inte. Man vet att tejpningen skedde efter snaran hamnade runt halsen.
Hon kan varit tvungen att tejpa sig själv. Eftersom han spillt blod blod så sen som på röret hon hängdes lär han väl inte haft handskar. Och då är det skumt att hans DNA inte finns på rullen.
Men, när snaran sträcks runt halsen vid hängningen, och tejpen går utanpå snöret, sträcks även tejpen, lossnar och går antagligen av. Tejpningen har skett efter hängningen.
2015-10-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Jag har själv samma modell, och de är inte one size. Kommer från HM, och köps i stl 34-36, 36-38, 40-42 eller större.

För övrigt har jag nog inte sett ett enda par one size string i mitt liv?

Jag har! Det finns till och med de son ha små spännen på sidorna som man kan dra åt. Och sådana man kan knäppa upp utan att dra över fötterna. Men helt off topic! Men används string fortfarande? Går och simmar ofta och tränar på gym men det är oerhört ovanligt med string idag. I Stockholm i alla fall.
2015-10-27, 14:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Herregud, håller du fortfarande på och ältar PEM-slangen?

Jag och många med mig tycker inte det är ett märkligt val och det gjorde inte heller NB. Så hur långt kommer vi med resonemanget att just du tycker det är märkligt?

Och nej, den är inte fritt utstickande, det handlar om en 40mm tjock stenhård slang som sitter hårt förankrad i båda ändar. Du hänga upp 3-4 vuxna män i den utan problem.

Och nej, man vill inte lägga repet över mässingskopplingen, det naturliga är att lägga repet på slangen.
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Jag håller definitivt inte med dig (varken om faktabeskrivningen eller slutsatsen). Den enda andra skribent som jag sett göra en god teknisk analys kom till en annan slutsats än jag kring hur sannolikt det var att slangen kunnat användas, däremot delade personen uppfattningen att det självklart varit bättre att lägga ett rep över själva vinkeldonet i metall.

Det är väldigt märkligt att man inte skulle göra det självklara valet ställt inför alternativen (om man till att börja med gjorde det märkliga valet att inte använda sig av rören gjorda för att hänga upp kroppar eller välja vattenrören i bruk som man vet är förankrade och dessutom satt skyddat från insyn i samma rum).

Dock är ju detta inte lika väsentligt som att det visar sig att den åtalade monterat bort omfattande utrustning på båda sidor - och till och med ovanför röret - så sent som i år. Det gör ju att såväl märken som blod på röret kan ges en väldigt naturlig förklaring av försvaret.

Detta i kombination med att det vore närmast att räkna som tjänstefel om inte advokaten har någon medicinsk expertis som uttalar sig om att det kan finnas både alternativa dödsorsaker och dödstidpunkter som är överensstämmande med de rättsmedicinska fynden gör ju att det finns risk/möjlighet att advokaten har framgång i att skapa tvivel kring att mordet faktiskt gått till som åklagarsidan hävdar. Detta kan bli ett problem för åklagarsidan som verkar ha satsat "allt" på detta kort (och begränsat sig när det gäller åtalspunkterna på ett sätt som kan betraktas som riskabelt vad jag förstår).

Till åklagarsidans fördel talar att det nog är väldigt svårt att se att rätten skulle fria på vad som kan uppfattas som en teknikalitet (det verkar inte helt klart att personen tagits av daga på det sätt som åklagarsidan hävdar) i ett så här uppmärksammat och känsloladdat fall.

Möjligen skulle försvaret kunna ha större möjligheter att nå framgång i högre insans, framförallt om man ser till att trycka på hur osannolik tidslinjen är - den typen av resonemang kommer att förstås bättre av erfarna yrkesjurister och det kan vara bra att grundlägga den strategin även i första instans, även om den kan förväntas ge mer utdelning först i högre rätt.

Min gissning förblir dock att det kommer räcka till fällande dom i alla instanser om inte advokaten gör ett alldeles fenomenalt pedagogiskt arbete när det gäller att påvisa de svagheter som faktiskt finns i åklagarens gärningsbeskrivning.

Att det finns svagheter där är ju dock inte detsamma som att den åtalade är oskyldig, jag har överhuvudtaget bara diskuterat bevisläget och argumentationsstrategier inför förhandling/förhandlingarna, inte skuldfrågan.
Citat "hur sannolikt det var att slangen kunnat användas, däremot delade personen uppfattningen att det självklart varit bättre att lägga ett rep över själva vinkeldonet i metall.
Han valde slangen troligen av den enkla anledningen att han virade snöret flera varv runt slangen och det glider bättre runt en rund slang än på knäet i metall! Dessutom kan metallen i kopplingen nöta snöret så det kan gå av.
Kom ihåg att det här kräket är van vid att jobba med den här typen av material så han vet nog mycket väl vad som håller och inte.

Citat "Dock är ju detta inte lika väsentligt som att det visar sig att den åtalade monterat bort omfattande utrustning på båda sidor - och till och med ovanför röret - så sent som i år. Det gör ju att såväl märken som blod på röret kan ges en väldigt naturlig förklaring av försvaret.
Hur får du ihop detta med att blodet har kommit dit i jan-feb och allt annat är dammigt men inte blodfläcken?
Dom har monterat ner mjölkningsanläggningen och var troligen färdiga med det redan den 20 feb. Efter det har taket renoverats och det har grävts i golven på ladan.
Det ligger ett tjockt dammlager överallt utom just på blodfläcken! Tror du att någon har varit och städat bort dammet från blodet?
Från fup "Slangen var dammig och smutsig, det låg inget damm eller smuts ovanpå blodbesudlingen.
Lägg ner nu. Bevisläget är gott och teknikerna har gjort ett gott jobb. Han blir fälld!

Jag svarade dig detta i natt...
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du är ute och cyklar totalt.
För det första... Närtid är inte jan-feb... och det är då han monterar bort utrustningen.

Sid 691 i fup
Claes har fotografier som han tog på mjölkningsanläggningen den 16 december 2014 och då var den inte nedmonterad. (Se bifogade foton.)
Utöver det så vet Claes att de fick leverans av limträ till ombyggnaden av taket i ladan den 20 februari 2015. Efter det så jobbade Nerijus och Aivaras med ombygganden av taken på ladan. Utifrån detta drar Claes slutsatsen att nedmonteringen av mjölkanläggningen skett i slutet av januari eller under februari månad, innan ombygganden av taket påbörjades.

Det har dammat otroligt mycket i den ladan sedan jan-feb och blodet hade varit dolt av damm om det var vid nedmonteringen han avsatte blodet.

Än en gång. Teknikerna är inte helt dumma i huvudet och det finns säkert redovisat någonstans hållbarheten på röret från taket... det är bara inte med i fup.
Fup kan kompletteras med fler uppgifter i tilläggsprotokoll.

GM gjorde detta val av plats för det fanns rör där och han kunde göra sitt makabra verk utan att vara så synlig.

Tänker inte diskutera detta mer med dig för du nöjer dig inte med svaren som du har fått från mig och flera här. Du vill ha det till något annat. Gå på rättegången!

Edit: Fup sidan 656
I nedre kant på hålet i väggen (slanggenomföringen) och ner på kaklet hängde ett hårstrå, S257, från Lisa Holm. På slangens sida, som var utåt från väggen, mellan dess centrumlinje och undersidan ca 6 cm från väggen där hårstråt satt fanns en blodbesudling ca 0,3 cm bred och ca 0,5 cm lång, S256, från Nerijus Bilevicius.
Slangen var dammig och smutsig, det låg inget damm eller smuts ovanpå blodbesudlingen. Direkt under blodbesudlingen var smutsen på slangen avskavd ca 1 cm brett och 1 cm långt avsmalnande neråt (se sidan 10, bild 12).
2015-10-27, 14:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, när snaran sträcks runt halsen vid hängningen, och tejpen går utanpå snöret, sträcks även tejpen, lossnar och går antagligen av. Tejpningen har skett efter hängningen.
Vi vet endast att repet sitter under tejpen och inte skedet.

Ska du svara på mitt inlägg nu då om avsättning DNA? Vi är ju nära ett förlopp nu i diskussionen.
2015-10-27, 14:53
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misspennywave
En fråga ang det obebodda torpet som ligger närmast platsen Lisa blev funnen. Mjölkpaketet som hittades där, vems dna fanns på det mjölkpaketet?
Paketet hade ett bäst före datum på 12 juni. Men han som senast bodde där EH, säger att det inte kan ha varit hans mjölkpaket.
Dessa resultat finns inte i FUP!

Att de inte kollar källaren lite ordentligt också:
Källare och uthus
Källaren var i princip tom med undantag för en kundvagn och diverse skräp och flaskor. Uthuset var belamrat med kartonger, hushållsapparater, bildelar m.m. Utrymmena kontrollerades översiktligt men ingenting som bedömdes kunna vara av intresse iakttogs.

Med mjölkpaketet daterat till just det datumet och hur pass nära torpet faktiskt ligger fyndplatsen bör detta analyseras bra mycket mer.

Ja vad konstigt att den inte DNA testas.
Produktions dato på en mjölk brukar väl vara ca 1 vecka före "bäst för datum" dvs att mjölken är köpt efter den 5 Juni.
2015-10-27, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Min tanke om det är för att liklukten inte ska sprida sig/kväva lukten med kläderna.

Om du orkar eller vill och inte vet något om Elin Krantz, Se på det. Det utifrån vad jag sett, läst hört, ligger i paritet med LH. Kanske värre.
2015-10-27, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur är det med den här spanske styvsonen till AJ som bor i Dubai, var han där eller inte den där söndagen? Talar han svenska? Känner han NB? Han var inte med på någon middag där på slottet förefaller det.

Bra om någon vet så man kan skära bort mannen från historien, det är nog mycket som det är i materialet.

Vilka var de två männen som var på kaféet med Arne, Lars Magnus kan inte komma ihåg om han var vid kaféet i alla fall. Arne, sonen Henrik och?

Lisas kontakt med Arne Jönsson
s.118 (80)

Förhör med Svedung, Madeleine; 2015-07-06
s.153 (115)

Förhör med Jönsson, Arne; 2015-06-08
s.216 (178)

Förhör med Trozelli, Lars Magnus; 2015-06-17
s.259 (221)

Jag kikade in i tråden om alternativa teorier om det här fallet och där fanns en användare som redan 25/7 visste att den spanska styvsonen reste hem dagen efter. Den infon fanns väl inte att tillgå redan då? eller?

"Son av AJs spanska kabbalhustru var i Sverige i tiden på Lisas mordet och bukten i Spanien omedelbart efter mordet."

(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in