2015-10-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Tackar för svaret, och är det daa efter denna väg som telefonmasten byts ut till en annan efter 4 minutter ungefär?

OM nu telefonen ändrade position ,och Lisa åkte den förutbestämda vägen ,så är svaret Ja
2015-10-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han kunde alltså planera att minst någon av tjejerna som åkte moped också skulle lämna sist? Hur visste han det så långt i förväg?

Förstå rätt, det gav en möjlighet att två unga tjejer skulle moppa hem. Inte planerat mot särskild individ utan mot lämpligt objekt som passar hans preferens.
Lördagens uppträdande tyder starkt på det. Varför vill han få en vägbeskrivning av en joggare när han kan området som hand i handske, ja för att han har annan avsikt. Han ville få in henne i bilen för att visa vägen, den väg som han som sagt kan. Den kvinnan var en hårsmån från ett senare överfall från NB.

Planering fanns i hans huvud, vad göra med offret mm. Han kan byggnaden innan och utantill, vet exakt var han kan utföra dådet, har tillgång till både rep och tejp, han har helt enkelt järnkoll på den plats där han tar offret. Sen uppstår paniken, han vet att han måste snabbt flytta offret men hans tidsrum är begränsat, det blir Martorp och en hastig men brutal dumpning.
Gömmer jacka o hjälm bakom rishögen för den syns inte från gångvägen och han räknar definitivt inte med armlängds lucka i de sök som sen startar och den massiva insatsen från polis, militär och MPS.
2015-10-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Det var ju väldigt märkligt med tanke på vyn från den hävdade mordplatsen beskriven som inne i hörnet vid röret som visas på bild 19 (sid 665). Där ser man ju tydligt delar av fönstret trots att den bilden är tagen precis inne vid väggarna. Hur man då inte skulle skulle kunna se åt andra hållet in i hörnet framstår som en gåta.

M a o har du solklart helt fel här, dokumentationen är tydlig därvidlag.

Nu har jag fixat lite i photoshop lite snabbt så du förstår.
http://i.imgur.com/1f73po1.jpg (karta med planlösning i rätt vinkel)

https://www.google.se/maps/@58.5473642,13.3325233,3a,75y,15.49h,89.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBJkEmq-RpI-Bj8npChmaEQ!2e0!7i13312!8i6656 (Streetview från google.)

Du kan omöjligt se in i det specifika hörnet från vägen.
2015-10-27, 13:35
Medlem
En fråga ang det obebodda torpet som ligger närmast platsen Lisa blev funnen. Mjölkpaketet som hittades där, vems dna fanns på det mjölkpaketet?
Paketet hade ett bäst före datum på 12 juni. Men han som senast bodde där EH, säger att det inte kan ha varit hans mjölkpaket.
Dessa resultat finns inte i FUP!

Att de inte kollar källaren lite ordentligt också:
Källare och uthus
Källaren var i princip tom med undantag för en kundvagn och diverse skräp och flaskor. Uthuset var belamrat med kartonger, hushållsapparater, bildelar m.m. Utrymmena kontrollerades översiktligt men ingenting som bedömdes kunna vara av intresse iakttogs.

Med mjölkpaketet daterat till just det datumet och hur pass nära torpet faktiskt ligger fyndplatsen bör detta analyseras bra mycket mer.
2015-10-27, 13:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det handlar inte om att förstå hur galningar fungerar.

Det handlar om att inga andra galningar i kriminalhistorien har åkt från en mordplats och snitslat vägen till sitt hem och även liket.

Denna typen av mördare finns beskriven i många fall.

Men aldrig detta beteendet.

Det stör mig men uppenbarligen inte dig.

Du har helt rätt . Detta är ett mycket märkligt beteende. Mycket.
2015-10-27, 13:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det kanske inte var litauernas bil de såg? Det kanske är därför NB är "dum" nog att säga att han sitter hemma trots att vittnen har sett honom köra sin silvriga bil i hög fart vid denna tid. Det skulle också förklara den totala frånvaron av spår i bilen.

Tänk om det är så här:
Litauerna brukar köra sin silvriga bil i hög fart på den aktuella vägsträckan. Det brukar inte åka någon annan silvrig bil i hög fart på denna väg.
Men just denna kväll fraktar förövaren bort kroppen till Martorp i just en silvrig bil. Bilen kör mycket fort. Föraren bär solglasögon. Eftersom det brukar vara litauerna som kör för fort i silvrig bil på denna väg så antar man att det är så denna gång också. Flera av vittnena hörs också efter att litauerna gripits för mordet. Något av vittnena säger också detta, att hon kan vara färgad av att hon vet att de gripits.

Det finns också ett vittne som sett en silvrig bil utanför cafeet vid 18:50. Han är helt säker på att det inte är litauernas bil då han vet hur den ser ut, säger han.

En vit Volvo V60 med registreringsnummer NDY770 har setts köra fort i området enligt vittnen. Ingen uppföljning i FUP vad jag har sett hittills.
2015-10-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tack för din info. Känner precis samma sak. Antingen dåligt samarbete mellan hund och förare här (inte hunden som är kass) eller så fanns inga spår (molekyler!) av LH där. Det är en noggrann redogörelse av hundföraren i fupen. Jag tror inte att de skulle missat LH:s molekyler, som utredare tror, är dagen efter hon befann sig där.

Denne polis är inte där dagen efter ,han är på plats 23,30 alltså 5 timmar efter att ett våldsamt mord ska ha skett i den lokal hans vovve inte verkar vara intressant.......
Senast redigerad av klasAndersson198 2015-10-27 kl. 14:08.
2015-10-27, 13:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Är pappa Holm klärvoajant? Varför ringde han den 11:e och korrigerade sig om hjälmen? (Samma dag som det stod militärbilar vid söket i närheten av Martorp.) Dagen efter hittades hjälmen av militär-MP:s som också vittnade om att litauerna betedde sig skumt. Märkligt.

Mitt fetande.

Kan du utvekla det där ?
2015-10-27, 13:39
Medlem
Kellywomans avatar
Vet någon om media kommer sända direkt från rättegången? Jag menar antingen live eller via chattuppdatering?
2015-10-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Vet någon om media kommer sända direkt från rättegången? Jag menar antingen live eller via chattuppdatering?

Skövde Nyheter ska ha livechatt, antagligen många andra också.
Någon livestream så som i USA lär vi inte se.
2015-10-27, 13:42
Medlem
GM kanske hade med sig snaran redan ute när han först träffade LH. Ströp henne medvetslös med hjälmen på och det kom blod i hjälmen. Sedan hänger GM LH som får kämpa mot döden förgäves. Det mesta av tiden vill nog GM spendera på att se BO kämpa emot hängnigen och kan ha dragit ut dådet genom att precis innan förmodad död "väcka henne" för att sedan upprepa detta inom viss tidspress. BTK gjorde liknande och tycker det finns likheter. Sedan tejpas LH då GM blir rädd/stressda eller har tidsbrist Och måste vara säker på att hon ej "får liv igen ". Senare kläms BO in i skåpet.
2015-10-27, 13:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tur att det finns den tilltalades DNA på insidan av Lisa Holms kläder.
Det är jättebra - så jag lägger in det som en kontrast till alternativa gärningsmän och sekretessbelagda delar av obduktionsprotokoll. Det som också är jättebra är hans svar när 3 blod-DNA presenteras första gången:
Citat:
Citat:
på Lisas byxor som hon hade på sig, på den vänstra fickan har man anträffat en blodfläck, den DNA analysen, den visar att det är ditt blod. Utöver det, på Lisas jacka som anträffas på ett annat ställe än hennes kropp, så har vi också säkrat en blodfläck, med ditt blod
Citat:
Utöver det så på Lisas kropp har det anträffats ett rep. Inne i ladugården i det rum då som lite slarvigt vi kan kalla för slaktrum, Inne i det rummet så har vi anträffat ett avskuret rep, som är likadant som det avskurna repet som sitter på Lisas kropp.
I en knut på det repet, som anträffades i slaktrummet, så har vi anträffat ett hårstrå, fast sittandes i knuten. Det är Lisas hår.
På knuten, från dig, det vill säga ditt DNA finns på eh, repet som finns i slakthuset där Lisas hår sitter fast i knuten.
NB får förklarat vad blod-DNA innebär:
Citat:
Citat:
som du känner till så koagulerar blod vilket minskar att det flyttas vidare, förstår du?
Citat:
Det är den högsta träffresultatet, man graderar träffarna i, eh från minus 4 till plus 4. Och SKL har sagt att alla träffar dom har fått är antingen plus 4 eller plus 3.
Citat:
Även om du blöder ofta, så kräver det sin förklaring varför ditt blod finns på hennes byxor. Innanför ett par överdragsbyxor och det är svårt att placera det där eftersom blod koagulerar. Då måste man i princip haft med sig ett provrör med ditt blod och droppat det där.
NB:s svar/saxat utdrag:
Citat:
Citat:
Jag har ingen aning hur blodet kunde ha hamnat, jag har aldrig haft några sår, med undantag denna dag, dagen innan när jag var gripen jag har skurit mig här med en spik
Jag vet inte, jag har ingen förklaring
(tyst ca 4 min)
Jag har inget och berätta, jag har berättat allt redan
Mina kläder och, min kläder låg på min arbetsplats, jag vet inte, jag har ingen aning
Jag vet inte, jag vet ingenting, jag har inte lämnat nåt, jag, jag har aldrig sett henne
(tyst ca 3,55 min)
Det är inget svårt, jag har inget att berätta
(tyst ca 1 min)
Ja, ja, jag tänker inget mer. Det är omöjliga grejer här.
(tyst ca 2,50 min )
Men jag har inget, ja, jag kan inte hitta på nåt bara
(tyst ca 1,30 min)
(tyst ca 1 min)
Ingenting, jag har inga svar
Jag har inget
(tyst ca 1,42 min)
Jag har inget och berätta för er
Jag har inget att berätta hur många gånger kan jag upprepa det
Ja, det är just därför jag förstår inte varför.
Mina spår är överallt, över hela Blomberg. Hur säger du att, jag inte blöder, jag menar att jag hade inga sår då, det var bara precis innan jag har skrapat min hand
Citat:
Hm, men blodfläckar smittar inte på det sättet, dina blodfläckar finns inte överallt i hela Blomberg.
Citat:
Ja vet inte
(tyst ca 2 min)
Jag har inget att förklara
Jag har inte sett henne och jag har, jag har inte ens gjort någonting mot henne, jag har inte ens sett henne och hur det här DNA och blod, jag har ingen aning.
Jag förstår vad du säger jag är inget dum, jag förstår detta, men hur det kan jag inte svara.
Det är inget svårt jag har inget att berätta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in