2015-10-27, 12:18
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Håller i princip med men hur funkar det nu juridiskt eftersom IB.s o AB.s utsagor till NBs nackdel i FUP inte blir validerade i förhandlingarna?

Hela rätten har väl läst o tagit del av den fullständiga FUP med förhör, obduktionsrapport bilder o allt.

Sen när rätten har tagit del av IB.s och AB.s förhörsdelar där de vittnar om att NB bett dem ljuga om hans förehavanden, hur ska dessa nämndemän, mm folk o fä som bestämmer över lag o ordning, då sen i förhandlingarna INTE rent psykologiskt eller mänskligt ta hänsyn till denna information utan helt plötsligt objektivt och utan att ha låtit sig påverkas bedöma enbart utifrån bevisningen skyldig eller inte.

Detta är väl självbedrägeri att tro att vi människor funkar på det sättet.

Vad anser du om detta Notarius?

Detta är en bra fråga. Jag kommer ihåg att som regel när jag satt som protokollförare och även dömde själv läste jag aldrig FUP i förväg eftersom man inte vill låta sig påverkas. Jag fick heller inte kopiera upp FUP till nämndemännen utan endast det som åberopats som skriftlig bevisning. Så i regel ska inte rätten ha fått ta del av förhör från FUP. Men detta är nog en utopi, en nyfiken nämndeman kan utan problem sitta och gotta sig i hela FUP:en och det är såklart inte bra eftersom jag tror som du att denne påverkas av förhören, och det synnerligen olyckligt. Det enda rätten ska beakta är den bevisning som tas upp vid rättegången (omedelbarhetsprincipen) och jag tror att rådmannen i morgondagens förhandling kommer kunna göra detta, är mer orolig för nämndemännen.
2015-10-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Har heller inte hittat nåt att denne Anders är hörd !! men där hon skulle svängt in är precis vid cafet ,hon borde inte varit på väg söderut -alltså mot Källby , fel håll för henne !

man har hört en Viktor Strand "ny pojkvän" -som aldrig ens talat med henne!! alltså ointressant i sammanhanget!
MEN killen som var inner och inte fick sin soppa ,den som LISA sade var hennes pojkvän !! han betalade med ett kort utställt på Karin Hamilton i Hällekis !
var är förhöret-uppfökjningen på det ??? borde varit högintressant ?

Ja Hamilton-namnet har dykt upp flera gaanger här itraaden men en annan sak: om du är känd i omraadet kan du säga om vilken väg Lisa daa hypotetisk skulle vara paa: den som var bestämt hemifraan och ritat paa taartkarton eller den nya versionen efter att ha faat lov att köra genom Jönssons ägor och Blombergs Säteri eller en helt tredje?
2015-10-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tog bil huvudvittne fel på dagarna ???

Bil huvudvittne Thomas J påstår att han sett GMs bil den 7 Juni både förmiddag ca 10.30 och på kvällen ca 19:45, men båda bröder sov kl 10:30 och MGMs fru var på godset och hjälpa AJs fru.
Så hur är det möjligt att Thomas J skulle ha kunnat sett MGMs bil kl ca 10:30 ???

Thomas J vittne säger att han såg:

1. MGM's bil ca 19:45 körande på grus/skogsvägen i hög fart från Martorp riktning, mot MGMs hem

MEN... han tilläger att han också samma dag den 7 Juni såg:

2. MGM's bil ca 10:30 körande på grus/skogsvägen i vanlig fart från Martorp mot MGMs hem

PROBLEM!!!

Både NB och AB sov till kl ca 14 på söndagen.
Indtygat av MGMs fru, hon kom hem från godset kl ca 14 och då sov både MGM och brodern AB fortfarande.

NBs fru IB hade varit på godset hos AJs fru och hjälpte med att förbereda kvällens familje middag.

Alltså tog vittnet Thomas J tydligen fel angående att han sett MGMs bil kl ca 10:30 den 7 juni,
tog han då också fel när han sagt att han såg MGMs bil kl ca 19:45 den 7 Juni ?
Var det i verkligehten en annan dag han såg en av bröderna komma körande på grus/skogsvägen i hög fart från Martorp i riktning mot MGMs hem ???

Intressant eller hur? Och väldigt motsägelsefullt.
Detta bilvittnesmål är alltså inte tillförlitligt.

Det spreds dessutom snabbt att polisen inriktade sig på litauerna. Hur påverkade det? Hur förutsättningslöst ställde polisen frågor?

Men en rad samstämmiga vittnesmål nämner en liten blåaktig bil bakom caféet vid stängningsdags. Vems är den?
2015-10-27, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Lite om Lisas sexliv kan ses i fupen.
Kanske framför allt hennes val av trosor.
Men även att hon hade en hemlig pojkvän som besökte henne på caféet samma dag hon försvann.
Egentligen faktiskt precis före hennes föräldrar kom för att besöka henne. Kanske de var där samtidigt.
I fupen framgår iaf att Lisa berättat för en arbetskamrat att hennes pojkvän satt ute bland gästerna. Soppan han beställde var slut så kökspersonalen oroade sig för att gästen skulle bli arg, men Lisa sa att "Oroa er inte, det är min pojkvän."
Andra vittnen som körde förbi vid stängningstid berättade om en bil med personer som stod parkerad, ett vittne såg tillomed en som såg ut som Lisa som samtalade med personer ute vid mopeden.
Balterna hade också uppgett att de sett en bil på caféet vid den tiden.
Pappan hade tydligen sagt åt Lisa på skarpen att inte posera med för "utmanande kläder" på internet. Och han hade tillomed plockat ner annonser hon hade haft på Blocket.
Lisa berättade för väninna att hon "inte kände igen honom längre", etc.

Den fd pojkvännen var ledsen över det märkliga sätt på vilket hon gjort slut med honom, och hennes egna väninnor hade vänt henne ryggen efter det.
Men ingen visste något om hemliga pojkvänner - inte så konstigt med tanke på att de gamla väninnorna stött bort henne.
Och just den aktuella dagen hade som sagt Lisa "rosa uniform", något hon också talade om för kollegorna. Inte direkt en klädsel en som ska åka moped en timme fram o en timme tillbaka direkt har på sig - stringtrosor av trådsnörshållet alltså.
Med ovanstående i beaktande blir det ganska troligt att hon stämt möte med någon. Dvs denne hemliga pojkvän.

Det fetade - då skulle hon inte skickat sms till pappan att hon var på väg hem.

Övrigt, ursäkta mitt språkbruk men du verkar vara ett vidrigt äckel som kan känna mer med NB än LH o hennes familj.
Det säger ganska mycket om Dig.
Hur i helvete kan du skriva något om Lisas sexliv, det vet du ju inget om.
Att du skriver om hennes trosor ens, ungefär som att de som har string är lättfotade eller i vart fall bestämt en date - ÄR DU HELT DUM I HUVUDET? Eller, så lever du i ett annat århundrade. Var o varannan tjej använder string, b.la för att det inte ger någon synlig troskant utanpå jeansen.
Sen att du skriver om att hon hade rosa kläder, ungefär som ett bevis på att hon minsann skulle dejta eller nåt, det är så jävla äckligt gubbsjukt så kommentarer är överflödiga.

Är sådana som du som skuldbelägger tjejer som blir våldtagna för de "hade ju kort kjol" och då får de skylla sig själva. Skäms och vet hut för dina sjuka inlägg!
2015-10-27, 12:22
Medlem
Citat:
Mitt fetande

HUNDARNA borde ha upptäkt Lisa's lukt redan dag 1 !!!

Utredningen påstår ju också att man hittat Lisa's blod på golvet i mjölkrummet/slaktrummet.

Varför reagerade hundarna inte ???

Därför att LH inte befunnit sig i ladan - vid det tillfället åtminstone. På något annat sätt går knappast att förklara hundarnas beteende.
2015-10-27, 12:23
Medlem
Citat:
Ja just det så kom jag också ihåg det.
Konstigt, varför måns tro att det inte framgår av FUP ???
Är det för att polisen skäms över att dom missade brottsplatsen i 5-6 dagar även om dom kollat och kollat med tekniker och hundar i dom lokalerna ?
Missade också Lisa'sörhänge.

Men HUR är det möjligt att polis, tekniker, hundar etc INTE upptäcker att mjölkrummet/slaktrummer är brottsplatsen dag 1? dag 2 ? dag 3? dag 4? dag 5? inte förrens dag 6 förstår dom det och det iom, som Fnero52 skriver " när LH hittades då man ser repet runt halsen" och man inser att sådant blått snöre låg på golvet i mjölkrummet/slaktrummer.

Det är ju helt otroligt!

Håller med. Den här fupen reser fler frågor än den besvarar.
2015-10-27, 12:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ja det kan man tycka. Men hur ser lagen ut för närvarande? Godtyckliga beslut..?

Håller med.

Och vad är annars syftet med att att förundersökningsprotokoll är offentliga handlingar, dvs allmänhet och media ska ha insyn i myndigheternas arbete..? Betänk dessutom att allmänheten även består av både medicinskt och juridiskt kunniga människor.

Lagen utgår i från att det som är till men för i detta fall anhöriga inte ska göras offentligt, sen finns det olika styrker på vad "men" är, rör information om någons ekonomi är skyddet inte särskilt stort, rör det någon psykiska hälsa är det desto större. Sen ska det alltid göras en enskild bedömning i varje enskilt fall och då kan det såsom du säger uppfattas som godtyckligt ibland. Sen beror det väl också på att allmänheten som inte fått det som de vill ha eller de anhöriga som anser sig kränkta inte heller går hela vägen för att "få rätt" och då uppstår en brist på prejduciella avgörandet, vilket späder på godtyckligheten. Jag vet i vart fall att om det låg på mitt bord skulle jag inte offentliggöra obduktionsprotokoll som regel, undantag kan givetvis förekomma men som regel inte.
2015-10-27, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Därför att LH inte befunnit sig i ladan - vid det tillfället åtminstone. På något annat sätt går knappast att förklara hundarnas beteende.

En del hundar är värdelösa också det är rena lotteriet att använda dom kolla bara på hunden Schampo eller vad han hette under Quick-utredningarna. Var ju helt ute och cyklade den hunden .
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Hade man funnit spår av Lisa i NBs bil vore detta redan klart?
Advokaten lär ju spela på de....

Det kanske inte var litauernas bil de såg? Det kanske är därför NB är "dum" nog att säga att han sitter hemma trots att vittnen har sett honom köra sin silvriga bil i hög fart vid denna tid. Det skulle också förklara den totala frånvaron av spår i bilen.

Tänk om det är så här:
Litauerna brukar köra sin silvriga bil i hög fart på den aktuella vägsträckan. Det brukar inte åka någon annan silvrig bil i hög fart på denna väg.
Men just denna kväll fraktar förövaren bort kroppen till Martorp i just en silvrig bil. Bilen kör mycket fort. Föraren bär solglasögon. Eftersom det brukar vara litauerna som kör för fort i silvrig bil på denna väg så antar man att det är så denna gång också. Flera av vittnena hörs också efter att litauerna gripits för mordet. Något av vittnena säger också detta, att hon kan vara färgad av att hon vet att de gripits.

Det finns också ett vittne som sett en silvrig bil utanför cafeet vid 18:50. Han är helt säker på att det inte är litauernas bil då han vet hur den ser ut, säger han.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Om naagon körde tillbaka Lisas moppe kan detta ha gjorts vid hjälp av ett "van" typ fordon, altsaa moppen fraktad lastad innuti fordonet, det var ju flera vitnen som menade att dom hade sett ett saadant vid ladan!
Förhör med Vozar, Martin; 2015-06-23 15:45
s.308 (1963)
Citat:
Det finns en liten parkeringsficka på baksidan av slottet. Där stod det en röd skåpbil, en sån som Arne Jönssons förvaltare kör omkring i. Jag berättade för Tomas grannen att jag såg den. Tomas sade att Litauerna åkt i den. Jag såg inget reg. nummer på den.
2015-10-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja du Napalm! Varför förhör man inte grannarna INNAN 13/6.

Kanske för att Lisa hittades senkväll 12/6. Innan dess letade man inledningsvis efter en levande Lisa och koncentrerade alla resurser på det. Hade man inte gjort det hade Napalm klagat på det. " Varför förhör man grannar när Lisa kanske lever. Hitta henne istället" .

När man väl hittat Lisa död VET man att hon alltså fanns i närområdet, inte levde längre, då kan förhör med grannar i närheten av Martorp bli viktiga.

Vad det är för blå bil? Om ingen hör av sig att man har stått där med sin blå bil och ingen i närområdet har en sådan bil så föreslår jag att du gör egna efterforskningar. Saida är ju död men du litar säkert mer på ett dött medium än Skaraborgspolisen.

Inse att det inte spelar någon som helst roll för dig vad polis gör och inte gör, kan du verkligen inte se det själv. ?

Oavsett vilket bör de ha hört med grannarna innan den 13 juni. Tänk om de hade haft viktig info - utan att veta det?? Slarvigt av Skövdepolisen och nonchalant mot LH.

För övrigt undrar jag du har ens läst fupen men tanke på din fråga om bilen.
2015-10-27, 12:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Men han hade frugans dna på kuken det var bara kontakt-dna eller vad det kallas. Stod så i fup iallafall

Men det är ju hans kuk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in