2015-10-27, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Att det finns DNA från IB på LH trosa gör henne högaktuell för att vara med i en rättegång.
Att AB har DNA på den aktuella silvertejpen som använts vid mordet gör honom också aktuell.

Att involvera dem i rättegången gör att man får deras vittnesmål under ed och på så sätt kan dra åt snaran när det gäller NB alibi. FUP är en sak, rättegång en annan.

Broderns och fruns ord i FUP betyder inget i en rättegång. Fast den tekniska bevisningen är så robust men börjar NB börjar att prata om att någon tagit blodprov på honom mellan 7-12/6 och att någon har planterat bevis så kan alibit från brodern och frun vara viktiga.

Jag är inte insatt i fallet där Alm var involverad men han påstod en massa konstiga saker som hänt som gjorde att han gick fri. Jag vet inte hur den tekniska bevisningen såg ut där. Kanske bara en massa indicier som ledde till hans fall.

NB är GM men i en rättegång måste man hålla ihop det man presenterat i FUP. Därför skulle det ara bra om de kom till rättegången och berättade det de sade i FUP.

Frun och brodern skall höras via videolänk har jag för mig att jag läst i någon tidning.
2015-10-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Fel!

Häktningen, förhören och deras längtan efter frihet har lämnat storebror utan alibi. Frun och brodern har till och med lämnat uppgifter som att de misstänkte honom, att storebrors kläder tvättades direkt på söndagen trots att det var fel tvättdag, vi alla vet också från frun och broderns redogörelser om mördarens potensproblem och vilken lortig man han är!

Jag tycker inte åklagaren behöver dessa vittnen, som visat sig vara opålitliga, med diffusa lojaliteter. Men det hade sett konstigt ut om de inte varit kallade. Det var utmärkt att de inte ville komma, och det är bestickande att de inte ens visar sitt stöd.

Som vittnen, i det fall de hade haft trovärdighet, är de främst försvarsvittnen på alibi. Men ingen tror på vad de skulle säga och de skulle bara trassla in sig när åklagaren kommer med följdfrågor.

Det som är intressant är ju att ingen har missat att de var själva häktade och frisläpptes. Allt jag skrivit i detta lilla inlägg om mördarens familj, har ingen som läst tidningar missat. Men väsentliga fakta är att mördarens familj tar avstånd från honom. Det ser inte bra ut.

instämmer,
avsaknaden av ett alibi är högst väsentlig,
även om ett sådant från en nära anhörig inte varit så tungt vägande,
2015-10-27, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Japp det stämmer, det är rätt så viktiga pusselbitar faktiskt, men jag tror det kommer finnas tillräckligt ändå.
Samtidigt försvinner möjligheten för NB att få alibi för mordtidpunkten.
2015-10-27, 11:47
Medlem
Min juridiska förmåga är inte i samma klass som vissa här, men alla bevis som nu florerar och tolkas, är det alla som finns eller kommer det finnas mer bevis som kommer presenteras i det sekretessbelagda materialet? Kanske frågade detta häromdagen. Minns inte riktigt.
2015-10-27, 11:49
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Man har tack och lov i så fall lärt sig sin läxa. Jag tycker det är självklart att obduktionsrapporter inte ska florera fritt på nätet.

Håller i princip med men hur funkar det nu juridiskt eftersom IB.s o AB.s utsagor till NBs nackdel i FUP inte blir validerade i förhandlingarna?

Hela rätten har väl läst o tagit del av den fullständiga FUP med förhör, obduktionsrapport bilder o allt.

Sen när rätten har tagit del av IB.s och AB.s förhörsdelar där de vittnar om att NB bett dem ljuga om hans förehavanden, hur ska dessa nämndemän, mm folk o fä som bestämmer över lag o ordning, då sen i förhandlingarna INTE rent psykologiskt eller mänskligt ta hänsyn till denna information utan helt plötsligt objektivt och utan att ha låtit sig påverkas bedöma enbart utifrån bevisningen skyldig eller inte.

Detta är väl självbedrägeri att tro att vi människor funkar på det sättet.

Vad anser du om detta Notarius?
2015-10-27, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Jag har registrerat mej här efter tipps att det finns flera som på ett nyktert sätt analyserat FU,inte bara knäppskallar !
mitt intresse grundar sig på att jag bor i Kinnekulle trakten och känner Blomberg och vägarna väl ,ser nu att jag känner igen namnen på många vittnen ,men intresset blev starkt på dag 2-Tisdag morgon, när jag fick höra vems dotter det var som var försvunnen !alltså vilken enhet han tillhör ,möjligen en slump... men som detta utvecklats...det mest underliga och motsägelsefulla fallet jag kan komma på !

Punkt 1
jag har från början inte kunnat tro nån kidnappar en tjej på denna plats in fullt dagsljus !
Studsade till ! förra tisdagen då sade "oraklet" GW i tv när han pekade på sin fina modell att lisa sänt ett sms till pappa och att den sen stängts av efter att färdats en bit söderut!!!!!
var har han hört det tro ?
FUn var ju inte ute!, Jag har nu letat fram detta! ,sid 29,30,31 handlar om ett klargörande från Teliasonera
(var finns det ursprungliga från måndag fm!) positionering görs ju genom att se vilka master som varit uppkopplade ger en ganska exakt position har jag fått försäkrat ,på kartan sid 29 visas klart att SMSet 18,22 gått genom en mast på Kållandsö,medan "ficksamtalet" 18,26 genom en mast i Lidköping !
Den måste ju ochså vara uppkopplad mot en mast nära Blomberg som inte markerats på kartan ?
men jag kan inte få det till annat än att telefonen flyttat sej på dessa 4 minuter ??
som GW påstod ?
kör man i 4 minuter från cafet ,på den enskilda väg som Lisa skulle ta (kartan sid 9)
så borde man hamna i skogen bakom herrgården .och skulle då där hon sagt "det är klart"

????? hur tolkar man den uppgiften -kartan? för mig låter det som bevis på att hon inte var kvar vid cafet-ladan 18.26 ?
Intressant inlägg. Jag kan tillägga att jag själv gått i dessa tankar att hon åkt söderut efter SMS men är fortfarande osäker.

Förhör med Svedung, Lena; 2015-06-09 16:30
s.144 (106)
Citat:
När Lena kom till arbetsplatsen, som då var avspärrad av polisen, så sammanträffade hon med en vän till kamreren på Blomberg. Hon kallar vännen för Anders. Hon vet inte efternamnet för närvarande. Anders hade uttryckt att han på söndagkvällen var övertygad om att han hade sett Lisa på sin moped något söderut och då skulle klockan vara vid 17.30-tiden. Lena hade då direkt replikerat och sagt att det var en omöjlighet för att då hade tjejerna inte lämnat caféet. Anders hade i vart fall sagt att han skulle kontrollera sin tidsuppfattning med en vän. Han hade gjort det på något sätt och återkom till Lena och ändrade då och sade att tiden han hade mött Lisa på väg söderut ifrån Blomberg kunde vara någon gång vid 18.30-tiden. Då, säger Lena, "fick jag ihop pusselbitarna". Anders hade i vart fall beskrivit hur Lisa då i hög fart kört söderut och samtidigt vridit på huvudet. Övriga uppgifter överlåter Lena till Anders att berätta.
Denna Anders verkar inte vara hörd.

Edit: Kan ju tillägga att då orsaken till fickringningen då kanske var att Lisa stannade mopeden av någon anledning, tog av hörlurarna och pausade musiken hon förmodligen lyssnade på.
Senast redigerad av Moretex 2015-10-27 kl. 11:58.
2015-10-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Just det; men se även vad "klasAndersson198" skriver:

Jag har registrerat mej här efter tipps att det finns flera som på ett nyktert sätt analyserat FU,inte bara knäppskallar !
mitt intresse grundar sig på att jag bor i Kinnekulle trakten och känner Blomberg och vägarna väl ,ser nu att jag känner igen namnen på många vittnen ,men intresset blev starkt på dag 2-Tisdag morgon, när jag fick höra vems dotter det var som var försvunnen !alltså vilken enhet han tillhör ,möjligen en slump... men som detta utvecklats...det mest underliga och motsägelsefulla fallet jag kan komma på !

Punkt 1
jag har från början inte kunnat tro nån kidnappar en tjej på denna plats in fullt dagsljus !
Studsade till ! förra tisdagen då sade "oraklet" GW i tv när han pekade på sin fina modell att lisa sänt ett sms till pappa och att den sen stängts av efter att färdats en bit söderut!!!!!
var har han hört det tro ?
FUn var ju inte ute!, Jag har nu letat fram detta! ,sid 29,30,31 handlar om ett klargörande från Teliasonera
(var finns det ursprungliga från måndag fm!) positionering görs ju genom att se vilka master som varit uppkopplade ger en ganska exakt position har jag fått försäkrat ,på kartan sid 29 visas klart att SMSet 18,22 gått genom en mast på Kållandsö,medan "ficksamtalet" 18,26 genom en mast i Lidköping !
Den måste ju ochså vara uppkopplad mot en mast nära Blomberg som inte markerats på kartan ?
men jag kan inte få det till annat än att telefonen flyttat sej på dessa 4 minuter ??
som GW påstod ?
kör man i 4 minuter från cafet ,på den enskilda väg som Lisa skulle ta (kartan sid 9)
så borde man hamna i skogen bakom herrgården .och skulle då där hon sagt "det är klart"

????? hur tolkar man den uppgiften -kartan? för mig låter det som bevis på att hon inte var kvar vid cafet-ladan 18.26 ?

Sen var det fraagan om den här "nya" vägen, som Lisa skulle faa aaka efter hon träffat AJ och faatt lov att köra genom säteriets vägar, iom att jag inte är känd alls i omraadet vet jag inte om det klasandersson beskriver är "nya" fárdvägen för Lisa eller "taartkarton-vägen"

Okej, låt säga att hon hade kommit en bit på väg. Någon måste ju kört tillbaka moppen då. Metalliska klonk-ljudet kan ju vara hjälmen mot moppen kanske. Hon tog väl säkert av sig hjälmen då hon tilltalade personen.
2015-10-27, 11:58
Medlem
Har heller inte hittat nåt att denne Anders är hörd !! men där hon skulle svängt in är precis vid cafet ,hon borde inte varit på väg söderut -alltså mot Källby , fel håll för henne !

man har hört en Viktor Strand "ny pojkvän" -som aldrig ens talat med henne!! alltså ointressant i sammanhanget!
MEN killen som var inner och inte fick sin soppa ,den som LISA sade var hennes pojkvän !! han betalade med ett kort utställt på Karin Hamilton i Hällekis !
var är förhöret-uppfökjningen på det ??? borde varit högintressant ?
2015-10-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Frun och brodern skall höras via videolänk har jag för mig att jag läst i någon tidning.
Det finns den möjligheten men de har ju inte skyldighet att ställa upp.
2015-10-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Intressant inlägg. Jag kan tillägga att jag själv gått i dessa tankar att hon åkt söderut efter SMS men är fortfarande osäker.

Förhör med Svedung, Lena; 2015-06-09 16:30
s.144 (106)

Denna Anders verkar inte vara hörd.

Edit: Kan ju tillägga att då orsaken till fickringningen då kanske var att Lisa stannade mopeden av någon anledning, tog av hörlurarna och pausade musiken hon förmodligen lyssnade på.

Finns med all säkerhet i slasken.
2015-10-27, 12:02
Medlem
Är det bekräftat att AJ fick ett telefonsamtal från caféägarinnan/LH pappa under kvällen?
Och i så fall vilken tid? Kan detta ha fått sonen att kasta sig iväg tidigare än tänkt?
2015-10-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Fel!

Häktningen, förhören och deras längtan efter frihet har lämnat storebror utan alibi. Frun och brodern har till och med lämnat uppgifter som att de misstänkte honom, att storebrors kläder tvättades direkt på söndagen trots att det var fel tvättdag, vi alla vet också från frun och broderns redogörelser om mördarens potensproblem och vilken lortig man han är!

Jag tycker inte åklagaren behöver dessa vittnen, som visat sig vara opålitliga, med diffusa lojaliteter. Men det hade sett konstigt ut om de inte varit kallade. Det var utmärkt att de inte ville komma, och det är bestickande att de inte ens visar sitt stöd.

Som vittnen, i det fall de hade haft trovärdighet, är de främst försvarsvittnen på alibi. Men ingen tror på vad de skulle säga och de skulle bara trassla in sig när åklagaren kommer med följdfrågor.

Det som är intressant är ju att ingen har missat att de var själva häktade och frisläpptes. Allt jag skrivit i detta lilla inlägg om mördarens familj, har ingen som läst tidningar missat. Men väsentliga fakta är att mördarens familj tar avstånd från honom. Det ser inte bra ut.
Visst han får inget alibi men samtidigt är det ju ingen som kan intyga att han inte var hemma vid 18 så som brodern gjorde i förhören.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in