2015-10-27, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inga misstankar kvar mot dem. Om åtalet hänger på deras vittnesmål är det ett skralt åtal.

Alibi är alltid viktigt i ett mål.
2015-10-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Någon skrev att det syns tydligt på skåpet där LH hittades, att GM försökt stänga igen skåpet men inte lyckats och därför slängt kläder på henne osv.

Hur tänkte han där? Någon smartare och mer enkel lösning måste väl funnits? Ifall hon redan var i bilen så kunde han väl kört henne vart som helst.

Nu valde han dock skåpet. Men varför kom han inte tillbaka och gjorde det bättre? Tid fanns ju. Men oavsett så börjar det ju lukta, stängt skåp eller inte.
Det var mycket folk i rörelse som letade lång in på nätterna. Helikoptrat, hundar m.m. Sen hade väl hans fru undrat om han drog iväg mitt i natten eller likn.
2015-10-27, 11:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Jag har registrerat mej här efter tipps att det finns flera som på ett nyktert sätt analyserat FU,inte bara knäppskallar !
mitt intresse grundar sig på att jag bor i Kinnekulle trakten och känner Blomberg och vägarna väl ,ser nu att jag känner igen namnen på många vittnen ,men intresset blev starkt på dag 2-Tisdag morgon, när jag fick höra vems dotter det var som var försvunnen !alltså vilken enhet han tillhör ,möjligen en slump... men som detta utvecklats...det mest underliga och motsägelsefulla fallet jag kan komma på !

Punkt 1
jag har från början inte kunnat tro nån kidnappar en tjej på denna plats in fullt dagsljus !
Studsade till ! förra tisdagen då sade "oraklet" GW i tv när han pekade på sin fina modell att lisa sänt ett sms till pappa och att den sen stängts av efter att färdats en bit söderut!!!!!
var har han hört det tro ?
FUn var ju inte ute!, Jag har nu letat fram detta! ,sid 29,30,31 handlar om ett klargörande från Teliasonera
(var finns det ursprungliga från måndag fm!) positionering görs ju genom att se vilka master som varit uppkopplade ger en ganska exakt position har jag fått försäkrat ,på kartan sid 29 visas klart att SMSet 18,22 gått genom en mast på Kållandsö,medan "ficksamtalet" 18,26 genom en mast i Lidköping !
Den måste ju ochså vara uppkopplad mot en mast nära Blomberg som inte markerats på kartan ?
men jag kan inte få det till annat än att telefonen flyttat sej på dessa 4 minuter ??
som GW påstod ?
kör man i 4 minuter från cafet ,på den enskilda väg som Lisa skulle ta (kartan sid 9)
så borde man hamna i skogen bakom herrgården .och skulle då där hon sagt "det är klart"

????? hur tolkar man den uppgiften -kartan? för mig låter det som bevis på att hon inte var kvar vid cafet-ladan 18.26 ?

Det är något som tidigt vuxit fram genom media-artiklar, tex denna från 10 Juni:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/nya-fynd-efter-flickan

"Först stängdes flickans mobiltelefon av, sedan hittades hennes mobilfodral och nu hittar ni delar av en mobiltelefon. Vad tänker ni om det?
– Ja, att det finns samband. Det kan vara där mobiltelefonen slutat fungera, säger polisen.
"

Det övriga vågar jag inte kommentera mer än att en mobiltelefon kan växla mast, även om telefonens position inte rör sig nämnvärt.

FUP sid.30 - Teliasonera´s svar ang när mobiltelefon antas stängts av:

"Det finns ingen information så att man kan se exakt på minuten när mobilen stängdes av, men den har sannolikt stängts av någon gång mellan 18:39:39 och 19:59:04 den 2015-06-07."
Senast redigerad av rotesau 2015-10-27 kl. 11:44.
2015-10-27, 11:31
Medlem
Lazeeboys avatar
Är tveksam att GM kommer att öppna upp sig under rättegången imorgon. Han lär hellre ta det med sig till döden. Dock snackas det om att han inte gjort det själv. Borde han inte då hellre vara en råtta och dra med sin kompanjon i fallet? Men han kanske var själv. Är trots allt enbart hans DNA som anträffats, förutom fruns.

Tycker dock att mycket tyder på att allt inte var helt planerat. Antagligen fanns fantasin där och genomförandet i huvudet. Men ville han döda henne? Tveksamt. Något gick fel. Därav att allt skett så slarvigt och hetsigt i slutfaserna. Men å andra sidan så var han väl illa tvungen att döda henne. Omöjligt att han endast skulle hänga henne för uppvisning, onanera och sen släppa fri. Dock kanske hon på något sätt aldrig såg hans ögon och därför var tanken att släppa henne fri, men hon kanske fick se något som avslöjade honom. Men det är väl där tejpen för ögonen kommer in. Hm!
2015-10-27, 11:31
Medlem
Citat:
Imorgon inleds rättegången mot gästarbetaren Nerijus Bilevicius, 35, efter mordet på Skövdeflickan Lisa Holm, 17.
Familjens juridiska ombud, målsägandebiträdet Tore Brandtler, tycker att bevisningen ser stark ut. Han tror också på en fällande dom:
– Han har en väldig uppförsbacke, säger han.

Citat:
Tore Brandtler har gått igenom hela förundersökningen, där bevisen mot 35-åringen presenteras sida för sida.
Han tycker att det ser starkt ut för åklagaren.
Tror du att han blir fälld på den bevisning som presenterats?
– Jag tror det. Han måste komma med en väldigt bra förklaring. Hittills har han inte kommit med några överhuvudtaget. Han har en väldig uppförsbacke, säger Tore Brandtler.
Till Skövde nyheter, säger han:
– Det här är en ovanligt gedigen förundersökning. Jag tror att man har hittat rätt person.

http://www.expressen.se/gt/ombudet-han-har-en-valdig-uppforsbacke/
2015-10-27, 11:33
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Tid kanske? GM ville göra det så fort som möjligt för att minimera risken att inte ha alibi.
Om det nu fanns bensin i dunken så kanske planen har varit att elda upp boden för att förstöra bevis, fast då är det konstigt att man slängt saker runt om sig och slängt ut jacka och hjälm i rishögen.

Tillvägagångssättet talar för att detta rör sig om en förstagångsförbrytare.

Men är han i den fasen (mord, stress, panik) kapabel att tänka "just ja, fan, mitt alibi".? Känns väl mer som att han stoppade henne under kläderna - tillfälligt. Men sen vågade han väl sig helt enkelt inte tillbaka. För jag tror nog att Sverige som land är rätt bra på det polisiära, dvs att det faktiskt gick från 0 till 100 med pådrag, Missing People. Tror inte att det blir samma kraft i Litauen exempelvis, så nog blev han tagen på sängen.
2015-10-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Styck mordet i Boden, Vatchareeya Bangsuan fallet, där var det enbart foton som var sekretess belagda, så varför då sekretess i detta fallet? VB mordet var vel lika otäckt som Lisa Holm mordet.

det finns ett preliminärt obduktionsbesked på sidnummer 476 i FUP (s 514 i PDF-dokumentet),
jag tror inte att obduktionen gav så mycket mer information än som kan utläsas där,

huruvida anhöriga kan kräva att RMU skall vara sekretessbelagd vet jag inte,
2015-10-27, 11:38
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
I FUP finns endast ett par rader med diffus info om hur LH sannolikt avled (sid 479-480).

I FUP som gällde ett annat mord (thailändsk ung tjej i Boden) så sekretessades inte informationen, utan den var på ca 25 sidor. Kan inte förstå varför det gjorts skillnad i dessa två fall. (LH hade ju inte blivit våldtagen så infon borde ju inte sekretessas pga ´sexualbrott´).

Det faktum att den fullständiga obduktionsrapporten är sekretessad beror uppenbarligen till största delen på att det är familjens önskan, Även så att man i mordåtalet trots olika infallsvinklar dock har med i åtalsbeskrivningen att mordet har ett sexuellt motiv och att det därför skapar underlag för sekretess.

Så tolkar jag det. Visst ska familjens önskan respekteras, men då nu AB.s och IB:s utsagor ang vad NB sagt och gjort som är direkt utpekande mot hans skuld, inte kommer att beaktas eftersom de inte infinner sig i rätten o vittnar , så kommer den tekniska bevisningen naturligvis bli än mer avgörande.

Att då inte göra offentligt resten av obduktionsrapporten där skador redovisats o görs tillgängligt för bedömning undrar jag om det inte kan vara anledning till ny prövning? Detta kommer annars i media o offentlighet skapa tvivelsmål som jag ser det.
2015-10-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Alla förhör med AB och IB blir helt meningslösa nu. Trist.

Fel!

Häktningen, förhören och deras längtan efter frihet har lämnat storebror utan alibi. Frun och brodern har till och med lämnat uppgifter som att de misstänkte honom, att storebrors kläder tvättades direkt på söndagen trots att det var fel tvättdag, vi alla vet också från frun och broderns redogörelser om mördarens potensproblem och vilken lortig man han är!

Jag tycker inte åklagaren behöver dessa vittnen, som visat sig vara opålitliga, med diffusa lojaliteter. Men det hade sett konstigt ut om de inte varit kallade. Det var utmärkt att de inte ville komma, och det är bestickande att de inte ens visar sitt stöd.

Som vittnen, i det fall de hade haft trovärdighet, är de främst försvarsvittnen på alibi. Men ingen tror på vad de skulle säga och de skulle bara trassla in sig när åklagaren kommer med följdfrågor.

Det som är intressant är ju att ingen har missat att de var själva häktade och frisläpptes. Allt jag skrivit i detta lilla inlägg om mördarens familj, har ingen som läst tidningar missat. Men väsentliga fakta är att mördarens familj tar avstånd från honom. Det ser inte bra ut.
2015-10-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Jag har också varit inne på den teorin att han haft en svensktalande medhjälpare. Och den person var tydligen familjär med Lisa enligt det positiva tonfallet.

Just det; men se även vad "klasAndersson198" skriver:

Jag har registrerat mej här efter tipps att det finns flera som på ett nyktert sätt analyserat FU,inte bara knäppskallar !
mitt intresse grundar sig på att jag bor i Kinnekulle trakten och känner Blomberg och vägarna väl ,ser nu att jag känner igen namnen på många vittnen ,men intresset blev starkt på dag 2-Tisdag morgon, när jag fick höra vems dotter det var som var försvunnen !alltså vilken enhet han tillhör ,möjligen en slump... men som detta utvecklats...det mest underliga och motsägelsefulla fallet jag kan komma på !

Punkt 1
jag har från början inte kunnat tro nån kidnappar en tjej på denna plats in fullt dagsljus !
Studsade till ! förra tisdagen då sade "oraklet" GW i tv när han pekade på sin fina modell att lisa sänt ett sms till pappa och att den sen stängts av efter att färdats en bit söderut!!!!!
var har han hört det tro ?
FUn var ju inte ute!, Jag har nu letat fram detta! ,sid 29,30,31 handlar om ett klargörande från Teliasonera
(var finns det ursprungliga från måndag fm!) positionering görs ju genom att se vilka master som varit uppkopplade ger en ganska exakt position har jag fått försäkrat ,på kartan sid 29 visas klart att SMSet 18,22 gått genom en mast på Kållandsö,medan "ficksamtalet" 18,26 genom en mast i Lidköping !
Den måste ju ochså vara uppkopplad mot en mast nära Blomberg som inte markerats på kartan ?
men jag kan inte få det till annat än att telefonen flyttat sej på dessa 4 minuter ??
som GW påstod ?
kör man i 4 minuter från cafet ,på den enskilda väg som Lisa skulle ta (kartan sid 9)
så borde man hamna i skogen bakom herrgården .och skulle då där hon sagt "det är klart"

????? hur tolkar man den uppgiften -kartan? för mig låter det som bevis på att hon inte var kvar vid cafet-ladan 18.26 ?

Sen var det fraagan om den här "nya" vägen, som Lisa skulle faa aaka efter hon träffat AJ och faatt lov att köra genom säteriets vägar, iom att jag inte är känd alls i omraadet vet jag inte om det klasandersson beskriver är "nya" fárdvägen för Lisa eller "taartkarton-vägen"
2015-10-27, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inga misstankar kvar mot dem. Om åtalet hänger på deras vittnesmål är det ett skralt åtal.

Att det finns DNA från IB på LH trosa gör henne högaktuell för att vara med i en rättegång.
Att AB har DNA på den aktuella silvertejpen som använts vid mordet gör honom också aktuell.

Att involvera dem i rättegången gör att man får deras vittnesmål under ed och på så sätt kan dra åt snaran när det gäller NB alibi. FUP är en sak, rättegång en annan.

Broderns och fruns ord i FUP betyder inget i en rättegång. Fast den tekniska bevisningen är så robust men börjar NB börjar att prata om att någon tagit blodprov på honom mellan 7-12/6 och att någon har planterat bevis så kan alibit från brodern och frun vara viktiga.

Jag är inte insatt i fallet där Alm var involverad men han påstod en massa konstiga saker som hänt som gjorde att han gick fri. Jag vet inte hur den tekniska bevisningen såg ut där. Kanske bara en massa indicier som ledde till hans fall.

NB är GM men i en rättegång måste man hålla ihop det man presenterat i FUP. Därför skulle det ara bra om de kom till rättegången och berättade det de sade i FUP.
2015-10-27, 11:44
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Man har tack och lov i så fall lärt sig sin läxa. Jag tycker det är självklart att obduktionsrapporter inte ska florera fritt på nätet.
Ja det kan man tycka. Men hur ser lagen ut för närvarande? Godtyckliga beslut..?

Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Det faktum att den fullständiga obduktionsrapporten är sekretessad beror uppenbarligen till största delen på att det är familjens önskan, Även så att man i mordåtalet trots olika infallsvinklar dock har med i åtalsbeskrivningen att mordet har ett sexuellt motiv och att det därför skapar underlag för sekretess.

Så tolkar jag det. Visst ska familjens önskan respekteras, men då nu AB.s och IB:s utsagor ang vad NB sagt och gjort som är direkt utpekande mot hans skuld, inte kommer att beaktas eftersom de inte infinner sig i rätten o vittnar, så kommer den tekniska bevisningen naturligvis bli än mer avgörande.

Att då inte göra offentligt resten av obduktionsrapporten där skador redovisats o görs tillgängligt för bedömning undrar jag om det inte kan vara anledning till ny prövning? Detta kommer annars i media o offentlighet skapa tvivelsmål som jag ser det.

Håller med.

Och vad är annars syftet med att att förundersökningsprotokoll är offentliga handlingar, dvs allmänhet och media ska ha insyn i myndigheternas arbete..? Betänk dessutom att allmänheten även består av både medicinskt och juridiskt kunniga människor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in