2015-10-27, 11:18
Medlem
ME077s avatar
I FUP finns endast ett par rader med diffus info om hur och när LH sannolikt avled (sid 479-480).

I FUP som gällde ett annat mord (thailändsk ung tjej i Boden) så sekretessades inte informationen, utan den var på ca 25 sidor. Kan inte förstå varför det gjorts skillnad i dessa två fall. (LH hade ju inte blivit våldtagen så infon borde ju inte sekretessas pga ´sexualbrott´).

Senast redigerad av ME077 2015-10-27 kl. 11:55.
Medlem
Alla förhör med AB och IB blir helt meningslösa nu. Trist.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Han är skyldig!

Det finns inga tvivel om den saken.

Men det stör mig att han beter sig på ett sätt som ingen tidigare mördare gjort.

Är han verkligen så unik, att han straffar ut hela kriminalhistorien.

Och i framtiden kommer att ge namnet till nya uttryck.

Snitslaren från Litauen.

Eller

The baltic anomaly.

Du har rätt i att han är skyldig, men som mördare är han inte särskilt unik. Han har som alla mördare en massa störningar och avvikande beteenden som man noterar när väl brottslingen åker dit.

Det är ett ovanligt brott, att flickor mördas av okända män, men när det händer så är nog inte dessa mördare så olika varandra inom sin krets. Jag ser många likheter mellan denna Litauer och Anders Eklund, främst i distanseringen från gärningarna, där de är som utomstående betraktare.

De ger sig på flickebarn, men lever i förhållanden med bastanta damer. De äter också pizza efter de har mördat.
2015-10-27, 11:20
Medlem
Jag har registrerat mej här efter tipps att det finns flera som på ett nyktert sätt analyserat FU,inte bara knäppskallar !
mitt intresse grundar sig på att jag bor i Kinnekulle trakten och känner Blomberg och vägarna väl ,ser nu att jag känner igen namnen på många vittnen ,men intresset blev starkt på dag 2-Tisdag morgon, när jag fick höra vems dotter det var som var försvunnen !alltså vilken enhet han tillhör ,möjligen en slump... men som detta utvecklats...det mest underliga och motsägelsefulla fallet jag kan komma på !

Punkt 1
jag har från början inte kunnat tro nån kidnappar en tjej på denna plats in fullt dagsljus !
Studsade till ! förra tisdagen då sade "oraklet" GW i tv när han pekade på sin fina modell att lisa sänt ett sms till pappa och att den sen stängts av efter att färdats en bit söderut!!!!!
var har han hört det tro ?
FUn var ju inte ute!, Jag har nu letat fram detta! ,sid 29,30,31 handlar om ett klargörande från Teliasonera
(var finns det ursprungliga från måndag fm!) positionering görs ju genom att se vilka master som varit uppkopplade ger en ganska exakt position har jag fått försäkrat ,på kartan sid 29 visas klart att SMSet 18,22 gått genom en mast på Kållandsö,medan "ficksamtalet" 18,26 genom en mast i Lidköping !
Den måste ju ochså vara uppkopplad mot en mast nära Blomberg som inte markerats på kartan ?
men jag kan inte få det till annat än att telefonen flyttat sej på dessa 4 minuter ??
som GW påstod ?
kör man i 4 minuter från cafet ,på den enskilda väg som Lisa skulle ta (kartan sid 9)
så borde man hamna i skogen bakom herrgården .och skulle då där hon sagt "det är klart"

????? hur tolkar man den uppgiften -kartan? för mig låter det som bevis på att hon inte var kvar vid cafet-ladan 18.26 ?
2015-10-27, 11:20
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anflabeten
Jag tänkte skita i den röda ladan och fråga tråden om det går att "knäcka" sekretessmarkerade bilder i FUP s. 851-852?

Det gick att göra i Arbogatråden och Elin Krantz.

(Är bara nyfiken)
Dom bilderna har någon länkat i tråden redan, man ser inte LH utan man ser bara en hög av kläder där förmodligen LH ligger under, men man ser inte henne alls på någon bild.
2015-10-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
I FUP finns endast ett par rader med diffus info om hur LH sannolikt avled (sid 479-480).

I FUP som gällde ett annat mord (thailändsk ung tjej i Boden) så sekretessades inte informationen, utan den var på ca 25 sidor. Kan inte förstå varför det gjorts skillnad i dessa två fall. (LH hade ju inte blivit våldtagen så infon borde ju inte sekretessas pga ´sexualbrott´).

Är inte helt säker här, men det kan bero på önskemål från familjen att sekretessbelägga vissa delar.
2015-10-27, 11:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Styck mordet i Boden, Vatchareeya Bangsuan fallet, där var det enbart foton som var sekretess belagda, så varför då sekretess i detta fallet? VB mordet var vel lika otäckt som Lisa Holm mordet.

Man har tack och lov i så fall lärt sig sin läxa. Jag tycker det är självklart att obduktionsrapporter inte ska florera fritt på nätet.
2015-10-27, 11:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inga misstankar kvar mot dem. Om åtalet hänger på deras vittnesmål är det ett skralt åtal.

Tur att det finns den tilltalades DNA på insidan av Lisa Holms kläder.
2015-10-27, 11:25
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har rätt i att han är skyldig, men som mördare är han inte särskilt unik. Han har som alla mördare en massa störningar och avvikande beteenden som man noterar när väl brottslingen åker dit.

Det är ett ovanligt brott, att flickor mördas av okända män, men när det händer så är nog inte dessa mördare så olika varandra inom sin krets. Jag ser många likheter mellan denna Litauer och Anders Eklund, främst i distanseringen från gärningarna, där de är som utomstående betraktare.

De ger sig på flickebarn, men lever i förhållanden med bastanta damer. De äter också pizza efter de har mördat.

Du har inte läst mina tidigare inlägg.

Han är en mördare bland många andra. Han är inte unik i vare sig tillvägagångsätt eller psyke.

Det som är världsunikt däremot. Är att han snitslar vägen från mordplats till sitt eget hem och liket.
Medlem
Lazeeboys avatar
Någon skrev att det syns tydligt på skåpet där LH hittades, att GM försökt stänga igen skåpet men inte lyckats och därför slängt kläder på henne osv.

Hur tänkte han där? Någon smartare och mer enkel lösning måste väl funnits? Ifall hon redan var i bilen så kunde han väl kört henne vart som helst.

Nu valde han dock skåpet. Men varför kom han inte tillbaka och gjorde det bättre? Tid fanns ju. Men oavsett så börjar det ju lukta, stängt skåp eller inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Jag har tänkt paa detta med Lisas fick-ringning og "det är klart"; tänkte saa här: om GM helt fräckt ber att faa laana Lisas telefon med naan ursäkt och Lisas tar snabbt fram den, raakar trycka saa att pappan rings upp medan hon säger att det är klart han/dom(?) kan faa laana telefonen och NB hör daa pappans "hallaa" och därför fraagar han även senare som jag läste här naanstanns "att varför skickade hon sms i stállet för att ringa?

Detta öppnar daa för mera spekulationer om mer än en gärningsman daa pappan menar att det hördes mer än en röst

Jag har också varit inne på den teorin att han haft en svensktalande medhjälpare. Och den person var tydligen familjär med Lisa enligt det positiva tonfallet.
Tillägg: och att hon kanske faktiskt ringde upp pappan för att säga att hon skulle hjälpa X med någonting så att hon skulle komma iväg senare än hon skrev... Men dom slog till innan hon han prata med pappan. Kanske ett verktyg som slog bort telefonen på henne. Telefonen var ju i princip söndersmulad i delar.
Senast redigerad av MmeDupin 2015-10-27 kl. 11:32.
2015-10-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Någon skrev att det syns tydligt på skåpet där LH hittades, att GM försökt stänga igen skåpet men inte lyckats och därför slängt kläder på henne osv.

Hur tänkte han där? Någon smartare och mer enkel lösning måste väl funnits? Ifall hon redan var i bilen så kunde han väl kört henne vart som helst.

Nu valde han dock skåpet. Men varför kom han inte tillbaka och gjorde det bättre? Tid fanns ju. Men oavsett så börjar det ju lukta, stängt skåp eller inte.

Tid kanske? GM ville göra det så fort som möjligt för att minimera risken att inte ha alibi.
Om det nu fanns bensin i dunken så kanske planen har varit att elda upp boden för att förstöra bevis, fast då är det konstigt att man slängt saker runt om sig och slängt ut jacka och hjälm i rishögen.

Tillvägagångssättet talar för att detta rör sig om en förstagångsförbrytare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in