2015-10-27, 10:46
Medlem
Letar efter bilderna ifrån huvudprotokollet men hittar dom inte? Kan någon lägga upp länkarna så dom finns i sammanfattningen eller finns dom redan där?
2015-10-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tror nog att det förutom FB pöblen finns en del experter innom polisen, rättsmedicin, krimonologi, tekniker, advokater, åklagare, dommare etc etc som följer detta mordfall och som läser FUP, och som om obduktions protokollen fanns med i FUP skulle kunna komma på ett och annat som försvårade åtalt för Hr Åklagare och att det är anledningen till att den "hemlig stämplats".

Kan du, eller någon annan, ge en riktigt god förklaring på varför åklagaren valt att sekretess belägga obduktions protokollen ??? (den skriftliga delen alltså)

Förstår Du inte att FUPen är överspelad nu? Det är vad som kommer läggas fram under förhandlingen som rättens ledamöter har att ta ställning till. Någon 100%ig sanning kan man i princip aldrig få eller eftersträva. Rätten bedömmer vad som är sannolikt och om den anser att det är bortom rimligt tvivel döms man. Ta kontakt med advokaten om Du är så orolig, det hjälper liksom inte att sitta på fb o kasta ur sig den ena stolligheten efter den andra. Hon kommer behöva all hjälp hon kan få!
2015-10-27, 10:50
Medlem
Stor besvikelse i Fupen att dom inte pressade honom mer angående runkfläckarna vid fönstret. Han har ju stått just vid det fönstret och tittat mot kaféingången och runkat åtskilliga gånger...

Hallå alla män i tråden? Det är väl ändå inte helt normalt? Det tyder ju på att han tänder på själva fluktandet. Vid normal sex med sin fru har han ju svårt att få upp den, trots att deras relation är relativt kort. (Andra frun) det stod vid förhör med frun att han fick upp den dagen efter större alkoholkonsumtion. Alltså bakissex. Reptilsex.

Men hallå alla ni som runkar på jobbet. Det gör man väl på toaletten med sina fantasier... Han kunde ju bli upptäckt och det kanske var just det han blev den här gången. Såg Lisa honom runka? Minns inte hur moppen stod i förhållande till detta fönster innan pappan flyttade den. Kanske ville han bli upptäckt, typ blottare.
2015-10-27, 10:50
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
säger bara fallen : linda cheng och boden styckningen. Dessa snubbar förnekade och fortsätter göra det

Universitetsläraren mordet på Eva.Tog livet av sig hellre än erkänna.

Tycker NB hans sätt påminner om seriemördare. Tex han som lockade kvinnor om väghjälp. De lutar sig över kartan han puttar ner dem i bakluckan kör iväg
2015-10-27, 10:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Mannen har bundits till mordplatsen och till platsen där kroppen hittades. Även om information (bevis) saknas vad det gäller själva transporten mellan platserna så kanske det trots allt är av underordnad betydelse?

Bevisligen var han på plats då flickan dräptes och bevisligen så gömde han kroppen.....skall man då försöka att fria honom från brottet då sättet att transportera kroppen inte kan påvisas?

Han är skyldig!

Det finns inga tvivel om den saken.

Men det stör mig att han beter sig på ett sätt som ingen tidigare mördare gjort.

Är han verkligen så unik, att han straffar ut hela kriminalhistorien.

Och i framtiden kommer att ge namnet till nya uttryck.

Snitslaren från Litauen.

Eller

The baltic anomaly.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-10-27 kl. 10:54.
2015-10-27, 10:52
Medlem
profundersams avatar
Finns det nån översiktsritning på hela ladubyggnaden inkl alla berörda lokaler/utrymmen någonstans ?
2015-10-27, 10:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Finns det nån översiktsritning på hela ladubyggnaden inkl alla berörda lokaler/utrymmen någonstans ?

Finns tidigare i tråden.

Såg den senast igår.

Den som söker letar.
2015-10-27, 10:57
Medlem
Jag har tänkt paa detta med Lisas fick-ringning og "det är klart"; tänkte saa här: om GM helt fräckt ber att faa laana Lisas telefon med naan ursäkt och Lisas tar snabbt fram den, raakar trycka saa att pappan rings upp medan hon säger att det är klart han/dom(?) kan faa laana telefonen och NB hör daa pappans "hallaa" och därför fraagar han även senare som jag läste här naanstanns "att varför skickade hon sms i stállet för att ringa?

Detta öppnar daa för mera spekulationer om mer än en gärningsman daa pappan menar att det hördes mer än en röst
2015-10-27, 10:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra analys som jag tror kan stämma med verkligheten i väldigt stora delar.

Ett misstag många gör gång på gång i denna och andra krimtrådar är att de tror att allt ska passa in i ett logiskt mönster. Om GM har gömt kroppen måste det innebära att GM är rationell och då måste alla delar av handlingssättet vara rationellt.

Självklart måste det inte vara så - allra minst när det rör sig om ett handlande i stress och panik. Man ska heller inte glömma att beslut kan framstå som rationella pga dåliga kunskaper och oförmåga att förutse framtida händelseförlopp. Naturligtvis har han inte i stunden föreställt sig att skallgångskedjor ska genomsöka fält och dikeskanter i den lilla lugna avkrok där han framlever sitt dagliga liv.

Håller med. Det kan nog sägas vara fullkomligt absurt att hävda att man kan ha en vetskap om hur ett instabilt och infantilt psyke har resonerat här. Att spekulera är något annat och inbjuder samtidigt till dialog.

Och vad är rationellt - ska man här utgå ifrån vad som kan bedömas som rationellt ur allmänhetens eller GM ögon? Ett flertal okända faktorer begränsar också möjligheten att se ett ev logiskt mönster. Vi kan bara erinra oss vilka fakta som fanns tillgängliga före FUP och hur det då resonerades i tråden.

Grundförutsättningen för att ha en rimlig chans att kunna göra sig en bild av ett "logiskt" händelseförlopp är väl, först och främst, att förmågan finns där? Vänsterhalvans logik och ett nära samarbete med den högra delen av hjärnan, den som överblickar helheter och står för den känslomässiga aspekten bl a, är enligt mig att föredra. Om man ska komma nånvart i tankegångarna v s. Och den förmågan anser jag också att utredarna av det här fallet har haft.
2015-10-27, 10:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamaggan
Var i FUP redovisas denna ändring i dödsbeviset? Den enda jag sett var p.g.a. en mänsklig miss, där dödstidpunkten var skriven som 20150600 i det försts dödsbeviset, vilket i det andra hade korrigerats till 20150607.

Jamen har du inte fattat det änn???
At bla. det dokument "det slutgiltiga obduktionsprotokollet " där rättsläkaren skriver att Lisa dog mellan den 7 och 12 Juli, liksom resten av obduktions detaljerna, hålls hemligt, är sekretssbelagt.

Men jo visst det "korrigerade" dödsbeviset med 7 Juni som dödstidpunkt, och där det med handskrift bara står "Korrigerat. Ersätter tidigare sända" och som skrevs efter att åklagaren inte var nöjd med det slutgiltiga dödstidpunkten 7-12 Juni, det finns minsann med i FUP, sidan 475.

Hoppas i alla fall att det initiala "slutgiltiga obduktionsprotokollet " finns med i den sekretess belagda delen av FUP så att advokaten kan ta tag i den där skandalen i rättegången

Så förstår du nu VARFÖR du inte kan hitta info om det i FUP.

Men det finns ett par veckor diskussion här i tråden om problematiken i förlängning av att det hände.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-10-27 kl. 11:25.
2015-10-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag håller med i sak.

Men detta verkar vara den första slarvern som blivit dokumenterad i kriminalhistorien.

Som snitslar vägen till sin egen boning och beviset på hans skuld.

Då måste man ställa sig frågan. Är han värdshistoriens dummaste bov. Eller den förste som agerade i panik och adrenalinpåslag.

Är denne mördaren verkligen så unik i hela världen.
Han lämnade över kontrollen till den kubikmillimeter i skallen som vi har gemensamt med bananflugan.
2015-10-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du är ute och cyklar totalt.
För det första... Närtid är inte jan-feb... och det är då han monterar bort utrustningen.

Sid 691 i fup
Claes har fotografier som han tog på mjölkningsanläggningen den 16 december 2014 och då var den inte nedmonterad. (Se bifogade foton.)
Utöver det så vet Claes att de fick leverans av limträ till ombyggnaden av taket i ladan den 20 februari 2015. Efter det så jobbade Nerijus och Aivaras med ombygganden av taken på ladan. Utifrån detta drar Claes slutsatsen att nedmonteringen av mjölkanläggningen skett i slutet av januari eller under februari månad, innan ombygganden av taket påbörjades.

Det har dammat otroligt mycket i den ladan sedan jan-feb och blodet hade varit dolt av damm om det var vid nedmonteringen han avsatte blodet.

Än en gång. Teknikerna är inte helt dumma i huvudet och det finns säkert redovisat någonstans hållbarheten på röret från taket... det är bara inte med i fup.
Fup kan kompletteras med fler uppgifter i tilläggsprotokoll.
Här tror jag att du har helt fel på två punkter.

INGEN kommer kunna svara att inte avskav och blod kan ha kommit dit vid den omfattande demonteringen av hela mjölkanläggningen (som innefattade delar som löpte precis över slangen) som gjordes tidigare samma år. Skillnaden i dammängd på avskav/blodet mot en slang som vad det verkar suttit där i minst 10 år, kanske längre, är omöjligt att separera från avskav/beröring/besudling 4 månader före försvinnandet som vi vet kan ha tillkommit av naturliga orsaker - inte minst som slangen sitter i ett annat rum än där arbeten utförts och precis under tak.

Möjligen kan man få något att säga att det är osannolikt att det inte skulle vara större mängd damm på avskrapen/blodet, men om inte mer ingående studier gjorts blir till och med det svårt att driva.

Den andra punkten är att ytterligare undersökningar skulle vara gjorda av teknikerna. Eftersom inget i materialet tyder på att mer ingående underlag finns så tror jag att man gav upp på den här punkten när man insåg problematiken, att försöka fastställa en sån skillnad (att mängden damm var så liten att det inte kunde ha förklaringen i av den åtalade utförda arbeten precis ovanför och vid slangen bara några månader före försvinnandet) måste ansetts helt fruktlöst utgår jag ifrån. Jag får hoppas att jag har fel på den punkten, men det vore märkligt (dock inte omöjligt) givet vad som presenteras i FUP.

Vad man inriktade sig på var nog istället en förhoppning att demontaget gjorts långt tidigare. När man får klart för sig att detta kan fastställas till närtid - och att det dessutom utförts av den åtalade och hans bror vet man att det är besvärligt (det är därför man ställer kompletterande frågor om saken efter att man fått det beskedet från någon som var ganska säker på att det var så) så släpper man vad det verkar den biten. Istället väljer man att göra det otydligt i FUP precis hur omgärdad slangen ifråga var av mjölkmaskinen som demonterades (trots att alla ju måste inse att det är precis därför man gör ansträngningarna att utreda precis när den togs bort).

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
GM gjorde detta val av plats för det fanns rör där och han kunde göra sitt makabra verk utan att vara så synlig.

Tänker inte diskutera detta mer med dig för du nöjer dig inte med svaren som du har fått från mig och flera här. Du vill ha det till något annat. Gå på rättegången!

Edit: Fup sidan 656
I nedre kant på hålet i väggen (slanggenomföringen) och ner på kaklet hängde ett hårstrå, S257, från Lisa Holm. På slangens sida, som var utåt från väggen, mellan dess centrumlinje och undersidan ca 6 cm från väggen där hårstråt satt fanns en blodbesudling ca 0,3 cm bred och ca 0,5 cm lång, S256, från Nerijus Bilevicius.
Slangen var dammig och smutsig, det låg inget damm eller smuts ovanpå blodbesudlingen. Direkt under blodbesudlingen var smutsen på slangen avskavd ca 1 cm brett och 1 cm långt avsmalnande neråt (se sidan 10, bild 12).
Då är det ju väldigt märkligt att han väljer en plats där man är synlig från fönster på precis samma vägg som fönstren in till slaktrummet. Detta framgår av ritningarna och bekräftas av att man ser ljuset från fönstret falla på platsen på bilden i FUP. Faktum är att det fönster som den påstådda mordplatsen är synlig ifrån väl ligger närmare vägen och därmed i någon mån mera tillgängligt än fönstret från slaktrummet. Dessutom är marken lägre vid slaktrummet så det torde ha varit svårare att se in genom det högt belägna fönstret där. Ur just denna aspekt verkar alltså valet av mordplats om något än märkligare.

Jag ber ingen att diskutera saker med mig, däremot försöker jag svara på frågor som uppkommer kring mina inlägg, jag hoppas att det uppskattas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in