2015-10-27, 10:02
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag håller med i sak.

Men detta verkar vara den första slarvern som blivit dokumenterad i kriminalhistorien.

Som snitslar vägen till sin egen boning och beviset på hans skuld.

Då måste man ställa sig frågan. Är han värdshistoriens dummaste bov. Eller den förste som agerade i panik och adrenalinpåslag.

Är denne mördaren verkligen så unik i hela världen.

Mannen har bundits till mordplatsen och till platsen där kroppen hittades. Även om information (bevis) saknas vad det gäller själva transporten mellan platserna så kanske det trots allt är av underordnad betydelse?

Bevisligen var han på plats då flickan dräptes och bevisligen så gömde han kroppen.....skall man då försöka att fria honom från brottet då sättet att transportera kroppen inte kan påvisas?
2015-10-27, 10:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjolitalej
Tidsluckan - Jag upplever den alldeles för tajt. Han har en timma på sig att knyta henne till sig, göra allt det som nämnts i FUP, stuva undan henne i boden. Kommer sedan hem och verkar vara som vanligt. Åker och handlar och "ljummar" lite. Jag har väldigt svårt att tro att ingen i omgivningen märkt av detta, han borde varit genomsvettig.
(Läs fup om Robban som slog ihjäl en 91 årig tant för att se hur han betedde sig timmarna/dagen efteråt). Han mådde på liknande sätt som denna balt.

Den andra hemliga FUPen hoppas jag ger svar på allt som vi inte fått veta ännu. När åt hon sist, och vad fanns i magen, hur smält var den maten etc. Då kan man nog relativt exakt tidsbestämma dödsögonblicket.

Dra år tumskruvarna lite på de vittnen också som först besökte ladan om vad de verkligen såg och inte såg, och i vilka utrymmen de var etc. Anser det inte helt klarlagt i FUPens förhör. Kan det ha placerats ut bevisföremål efteråt?
Hur mycket folk var på plats från pappans ankomst på plats, kan någon ha tagit sig dit under kvällen/natten och placerat ut örhängen, handske, repbitar etc eller låg allt där när pappan ankom ca kl 21:00? Kan någon obemärkt ha tagit sig in i ladan när söket påbörjats? Sånt vill jag ha svar på.
Trist även med språkförbistringen svenska kontra litauiska, det blir svårt (även för dem som håller förhöret) att få till snabba puckar, korta snabba svar. Går inte att hetsa någon till att försäga sig när det skall tolkas därimellan.

Många riktigt bra reflektioner i dit inlägg.

Särskilt det här har jag också tänkt på:

"När åt hon sist, och vad fanns i magen, hur smält var den maten etc. Då kan man nog relativt exakt tidsbestämma dödsögonblicket."

Varför lägger dom inte fram obduktions protokollen??? (utan foton)
2015-10-27, 10:03
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Hmm, med tanke på att BO är ett barn, känns det inte rimligt med lyckta dörrar då?

BOs integritet behöver ju dessvärre inte skyddas, barn eller ej.

Finns väl ingen anledning att ha lyckta dörrar?
2015-10-27, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag ifrågasätter en utredning där åklagaren, EFTER han mottagit den slutgiltiga obduktions protokollen från rättsläkaren, som anger dödstidpunkten till mellan den 7 och den 12 Juni 2015, ber rättsläkaren om att "korrigera" BOs dödstidpunkt til den 7 Juni, och rättsläkaren till och med gör det.

För att Åklagren's händelsesförlopp skulle hänga ihop krävde det att Lisa dog den 7 Juni och det är min teori att det var just därför att åklagren bad rättsläkaren om att "korrigera" dödstidpunkten.

Att en åklagara gör så, och att en rättsläkare går med på at "korrigera" BOs dödstidpunkt på det viset, det anser jag för att vara en skandal !!!

Och när dom gör så här, hur i helsikke ska man då lugnt kunna lita på alt annat i utredningen ???

Var i FUP redovisas denna ändring i dödsbeviset? Den enda jag sett var p.g.a. en mänsklig miss, där dödstidpunkten var skriven som 20150600 i det försts dödsbeviset, vilket i det andra hade korrigerats till 20150607.
2015-10-27, 10:05
Medlem
Citat:
Jag håller med i sak.

Men detta verkar vara den första slarvern som blivit dokumenterad i kriminalhistorien.

Som snitslar vägen till sin egen boning och beviset på hans skuld.

Då måste man ställa sig frågan. Är han värdshistoriens dummaste bov. Eller den förste som agerade i panik och adrenalinpåslag.

Är denne mördaren verkligen så unik i hela världen.

Han kanske blev en mördare. Han var inte ute efter att mörda från början. Kan tänka mig att han hamnade i chock och chockade människor kan agera oerhört irrationellt. Dessutom har han ju helt utplånat minnesbilden av händelsen för annars kan man inte sitta och ljuga i fyra månader. Många chockade människor får dessutom minnesluckor efter traumatiska händelser.
2015-10-27, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Jo på bild 16 ser det lite böjt ut men då mer i horisontalled än lodrätt. Sen är sådan här slang levererad i rulle och "böjd", att räta ut den är ett styvt jobb.
Det lodräta röret sett från söder är i stort sett parallellt med kaklet, från sidan (öster) är det snett. Ingenjören i ett tidigare inlägg verkade kunna sådant här men jag antar att om man belastar som det antas en bit sidan om det lodräta röret så strävar tyngdpunkten komma i lod med det lodräta rörets övre fäste.

Utan att själva ha känt på konstruktionen är det svårt att avgöra hur stabil den är. Han må vara "hantverkare", men han befann sig inte i en normal situation, hög stress och adrenalinpåslag som hämmar rationellt tänkande.
Jag tror att även en stressad snickare ser detta med en blick, men jag tror ju att han förberett sig i lugn och ro. Han kan ha haft den där platsen i huvet i månader. Han kan ju faktiskt ha provhängt sig själv där (jfr BTK).
2015-10-27, 10:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
BOs integritet behöver ju dessvärre inte skyddas, barn eller ej.

Finns väl ingen anledning att ha lyckta dörrar?

I vissa fall kan man ha det trots att brottsoffret inte längre finns och där med hänsyn till hennes anhöriga, skyddet är inte lika starkt i dessa fall men när det t.ex. gäller graverande obduktionsbilder m.m. kommer förhandlingen vara bakom stängda dörrar, om inte så har sekretessen i FUP hävts eftersom bilderna offentliggjorts i och med den öppna förhandlingen.
2015-10-27, 10:11
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
I vissa fall kan man ha det trots att brottsoffret inte längre finns och där med hänsyn till hennes anhöriga, skyddet är inte lika starkt i dessa fall men när det t.ex. gäller graverande obduktionsbilder m.m. kommer förhandlingen vara bakom stängda dörrar, om inte så har sekretessen i FUP hävts eftersom bilderna offentliggjorts i och med den öppna förhandlingen.

Du har ju rätt i att bilderna är sekretessbelagda. Men är inte det vanliga att man helt enkelt "stänger dörrarna" just när den sekretessbelagda informationen framförs i dessa fall?
2015-10-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Många billiga stringtrosor är ofta "one size" och det är ju bara de elastiska banden som behöver töjas ut. Möjligen att de skar in lite på frugan. Men hon kanske var smalare när de köptes. Jag skulle inte kunna peka ut mina döttrars trosor till 100 procent. En självgående 17-åring både köper och tvättar sina underkläder själv.

Elastiska band? Lisa en 36:a och frun en 42-44? Sen tror jag inte det är troligt att fruns trosor skulle förhöjt den sjuka kicken då hans ideal verkar ha varit motsatta typer utseendemässigt. För att inte tala om tiden det skulle tagit att få av kläderna för att få på ett par superelastiska stringtrosor och sedan på med jeans och överdragsbyxor igen. Och inga spår av Lisas riktiga trosor. Njae, tror inte det.
Senast redigerad av Fårfällen 2015-10-27 kl. 10:17.
2015-10-27, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Tänkte kolla vad ni anser om IRs försvarslinjer i den kommande rättegången. Jag förutsätter att IR/NB går "all in", dvs på vinst och förlust med NB som totalt oskyldig och har aldrig ens träffat LH.

1: Inga spår i bilen vid transport till Martorp (huvudspåret)
2: Olika bilar sedda vid ladan vid olika tidpunkter
3: Osäkra vittnesuppgifter om NBs bil till och från Martorp
4: Det var inte NB som försökte locka in tjejen i bilen 6/6
5: Tidsperspektivet brott - Martorp - Skype
6: Alternativ gärningsman ur Jönssonligan
7: Alternativ gärningsman ur Litauenfamiljen
8: Dödsorsak/dödstidpunkt ej till 100% fastställd (borde vara nr 2)
9: Problem med DNA (NB-hustru)
10: Plantering

Skrev ner dessa punkter bara snabbt utan egentlig sortering i trolig ordning.
Vi får se vad den verkliga sanningen är efter det att IR kommit upp ur slasken. Borde vara smutstillägg för grävning i slasken.
Fyll på med mera punkter.

Det är väl bara att gå in all in med någon av bröderna Jönsson som har varit kring platsen vid den aktuella tidpunkten när mordet måste skett. Bröderna har svaga alibi mellan 18.30-19.30.

Dotter VJ ( till GJ) kan inte förklara vad som hände kvällen 7/6 utan blandar ihop dagarna då man var hos farfar AJ både 6/7 samt 7/7. Kan ej ge alibi för GJ.

HJ åker abrubt Hangelösa mitt under en middag och är borta mellan 18.45-20.05. AE ger ju säkert alibi. Fast hur länge var han egentligen hos AE?

Vittnet Adriana J vill försvara sin man och säger att hon sett NB dagen innan och han försökt locka henne till hans bil.

Pappa AJ inser att någon av hans söner är GM..och måste då hitten en alternativ GM. Han ber NB om blod. Han säger att SKL eller Företagshälsan vill ha det..han tror på sin arbetsgivare..lojal som han är ( som AJ uttrycker det i FUP).

Vid ett lämpligt tillfälle så sprider man blod i slaktrummet ..och på LH kläder.. sätter upp ett hårstrå i ett av rören.

AJ hittar handsken på måndagen och flera har gjort avtryck på den så det beviset är borta..

Familjen kommer att vara viktiga i rättegången..MEN som vittnesmål..
2015-10-27, 10:14
Medlem
Citat:
Har nu läst hela PU. Inget man klämmer på en kvart.

Rätt gärningsman sitter enligt mitt förmenande.

Men

Det som redan störde mig redan från början, stör mig än idag.

Snitslandet av Lisas ägodelar från mordplats till fyndplats via en väg som ytterst få färdas på.

Även fast jag googlat i mängd, har jag hittat något historiskt mordfall med denna modus operandi.

Inte nog med att han verkar slängt det. Samtliga prylar hamnade nära vägkanten, och dessutom verkar placeras i en jämn takt.

Lisa var död. Hennes jacka och hjälm placerades i en rishög som snart skulle brännas. Så långt är jag med. Men varför ratades hennes övriga ägodelar i bålet.

Enligt mig är det något som inte stämmer.

Modern mordhistoria där offret inte mördas i hemmiljö.

1. Man lämnar offret och dess ägodelar på mordplatsen. Där en del tänder en brasa för att utplåna alla spår. Historiskt sett en framgångsrik metod. Där Lisas mördare avstod.

2. Man lämnar offret på mordplatsen. Tar offrets ägodelar en bit bort där de slängs. Eller att i vissa fall slänga det via flyktvägen, eller behålls som en fetish.

3. Man tar offret från mordplatsen, och lämnar ägodelarna där, eller kastar dem en kort bit från mordplatsen. Aldrig efter den vidare vägen mot offrets dumpningsplats.

Vad ska vi då dra för slutsats.

Vi har just sett en mördare som bryter mot alla tidigare beteenden.
Där varken panik eller adrenalinpåslag saknades. En sak som i framtiden kommer att benämnas som undantaget som bekräftar regeln.

Eller

Det ligger en hund begraven i detta fallet avseende mördarens beteende.

Det finns bara en hund begraven om man tror att brottslingar skulle vara smarta, eller ha kapaciteten att tänka på allt!

Min tanke från första början var att Litauern planerat att ta en flicka som motsvarade fantasier han hade. Det råkade bli Lisa som stod där ensam på parkeringen, Det fanns planering på så sätt att han har en ostörd egen plats att ta offret till, rep och annat. Men att kalla den planeringen för en planering med konsekvensanalys, vore en överdrift.

Det framgår att Litauern varit försiktig med att lämna spår, men inte lyckats helt. Det tyder på kunskap om DNA och fingeravtryck, men inte till den grad att han lyckades helt med att inte lämna spår. För det är mycket med DNA som är svårt att förstå för en lekman. Han kanske har som många andra gått på skrönan att DNA är the shit, och bortser ifrån att vittnen kan ha gjort iakttagelser eller att frun och brodern har egna liv och inte lyder.

Nu kommer vi in på resonemang som handlar om personers karaktärsdrag, som visar sig genom bajsandet, och skvättandet med kroppsvätskor. En sak vi alla känner till sker överallt i Sverige i parker och på parkeringsfickor. Ränderna går inte ur, men nedskräpningen hjälpte polisen att sätta dit en mördare.

Vi som har förpackningar av kexchoklad i fickan och annat skräp vi tömmer fickorna på innan vi tvättar, blir förbannade. Vi slänger inte något i naturen och noterar denna nedskräpning som pågår av folk som inte bryr sig om Sverige eller naturen.

Men denne Litauer har en vana att kasta skräp ut genom bilfönstret, bajsa där han behagar och grisa ner annans egendom med sin sperma. Det är som att lära en gammal fähund att bli rumsren och det går inte. Därför blir den vänskap AJ påstod sig ha med sina arbetare förljugen. Det Litauern visar är aggressivitet och då tänker jag på passiv aggressivitet mot omgivningen, som är ett fördolt hat.

Det är ofta så att folk planerar men inte kan blicka framåt och på förhand analysera alla konsekvenser. Det intressanta var att det var så uppenbart att de hade rätt gärningsman, och tack och lov fick de tag på teknisk bevisning och DNA. För nedskräpningen är en ovana som sitter så djupt att den går inte att planera bort! Det handlar om en lortgris och ett äckel av värsta sort.

Att inte kunna se konsekvenser ända till slutet, ser vi nu prov på när polletten gick in hos advokaten Rönnbäck, som för sent har slutat med sina utspel. Det är ju reaktionerna på yppandeförbudet som är värda att lära sig av, hur folk och fä misstolkade tystnaden som att åklagaren inte hade något att komma med!
2015-10-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Elastiska band? Lisa en 36:a och frun en 42-44? Sen tror jag inte det är troligt att fruns trosor skulle förhöjt den sjuka kicken då hans ideal verkar ha varit motsatta typer utseendemässigt. För att inte tala om tiden det skulle tagit att få av kläderna för att få på ett par superelastiska stringtrosor.

Nej, det är sant. Hela krängande av och på med dubbla byxor talar ju faktiskt emot teorin. Men det är mystiskt med kontamineringen också. Sedan fanns ju inga spår av penetrering så han kanske är en trosfetischist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in