2015-10-22, 21:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Moget. Jättemoget.

Ur 5 Kap. 6 § i RB:
Läste du inlägget som du besvarade? RB reglerar inte polisförhör.
2015-10-22, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Skojar du? Lars Johansson & co läcker det som gagnar deras "hypotes" och så har det varit alla dessa månader. Har du också tunnelseende?

Mot den bakgrund att det här avskyvärda brottet uppmärksamats så stort av media och följts av den stora breda allmänheten under hela sommaren, så tycker jag inte att polisen läckt något nämnvärt förrän nu i slutet möjligen, tagga ner lite, visst det hade varit önskvärt att riksmord åtagit sig fallet, vi får väl se när Fup:en släpps imorgon, jag hoppas o tror på case closed, för Lisas skull
2015-10-22, 21:59
Medlem
Citat:
Vi vet enligt advokat Öst att det var sansat och de var nöjda. De framkommer ingenting om nåt pressande eller knäckande angående alibi således. Självklart finns en mening med förhör - det var ett slutförhör och sen har det lagts ner (inte gått till åtal). Nu är det inte långt innan vi kan läsa själva.

I en annan tråd på FB finns uppgifter om anmälningar mot advokat Ört (från kvinna). Finns det anmälningar mot advokat Ört? Hur har Skövdepolisen hanterat dessa eventuella anmälningar? Kan polisens hantering av dessa eventuella anmälningar påverkat att Ört i detta fall påstår att det var korrekta förhör (tjänster och gentjänster?)?
2015-10-22, 22:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Läste du inlägget som du besvarade? RB reglerar inte polisförhör.
Du greppar efter halmstrån.
2015-10-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
I en annan tråd på FB finns uppgifter om anmälningar mot advokat Ört (från kvinna). Finns det anmälningar mot advokat Ört? Hur har Skövdepolisen hanterat dessa eventuella anmälningar? Kan polisens hantering av dessa eventuella anmälningar påverkat att Ört i detta fall påstår att det var korrekta förhör (tjänster och gentjänster?)?

Verkligen intressant. Det kanske kan vara något för dig att ta tag i?
2015-10-22, 22:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du greppar efter halmstrån.
Halmstrån? Om polisen kan använda oauktoriserade tolkar kan missförstånd uppstå.

Egen erfarenhet: Engelskspråkiga personer som lär sig svenska säger ofta en timme fel på klockslag. T.ex. kl 6:30 heter half past six på engelska, eller ibland förkortat half six. 6:30 blir då ofta halv sex hos engelskspråkiga personer som kan hygglig svenska. Jag har ingen aning om samma problem uppstår vid översättning mellan svenska och litauiska, men jag har hört auktoriserade tolkar, och även personer med utländskt modersmål och som talar flytande svenskar göra misstag i tolkning. Så, en dålig tolk vid polisförhör kan ställa till problem.
2015-10-22, 22:13
Medlem
Citat:
Halmstrån? Om polisen kan använda oauktoriserade tolkar kan missförstånd uppstå.

Egen erfarenhet: Engelskspråkiga personer som lär sig svenska säger ofta en timme fel på klockslag. T.ex. kl 6:30 heter half past six på engelska, eller ibland förkortat half six. 6:30 blir då ofta halv sex hos engelskspråkiga personer som kan hygglig svenska. Jag har ingen aning om samma problem uppstår vid översättning mellan svenska och litauiska, men jag har hört auktoriserade tolkar, och även personer med utländskt modersmål och som talar flytande svenskar göra misstag i tolkning. Så, en dålig tolk vid polisförhör kan ställa till problem.

Vi får hoppas att eventuella tidigare språkförbistringar rättas till i mordrättegången.
2015-10-22, 22:13
Medlem
katws avatar
Citat:
Så, en dålig tolk vid polisförhör kan ställa till problem.

Absolut. En landsman till NB som tolkar till hans fördel rentav? Därför inget erkännande kommit ännu möjligen.
2015-10-22, 22:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tingsrätten i Skövde överhopade med arbete i morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av H.Branting
Tilläg: Såg ett uttalande av kommisarie Lars Johansson om att det är ett sådant tryck från media att dom inte vet hur många CD-skivor med FUP och stämningsansökan dom ska bränna ut samt att det finns risk att de tar slut. Så det kan med andra ord bli rätt svårt för en privatperson att hämta ut ett ex imorn. Får hoppas att den ändå hittar upp på nätet från media, i sin helhet. en artikel på bladet eller expressen med utryckta spoilers är iaf inte jag intresserad av

Det kommer det nog att bli.

Skaraborgs tingsrätt kommer att bli överhopade med begäran från ett mycket stort antal människor som vill ta del av FUP.

Vi får verkligen hoppas att denna hittar vägen till nätet och då i sin helhet under morgondagen.
2015-10-22, 22:17
Bannlyst
Citat:

Nu när N.B:s troligen påhittade alibi pulvriseras, förintas och visar sig vara en stor lögn, så visar det väl på en person som inte talar sanning utan bara fabulerar, så när du vill få det till att N.B ska ha missförstått vilken tidpunkt han ska redogöra för så kan man faktiskt inte säga något annat än att du nu greppar efter halmstrån
2015-10-22, 22:21
Medlem
[quote=XeniaOnatopp|55113713]
1. Hon behöver tolk när hon går igenom FUP med NB. Jag vill minnas att det var LJ som nämnde Flashback. Källa på att IR hängt på Flashback?
2. Åklagaren kommer knappast att ställa frågor där svaren kan sätta NB i bättre sits.
3. Jag påminner om vad en man har pratat om i media.[/QUOTE

Enligt länken Citat:– När vi träffas utan tolk talar vi engelska, säger Inger Rönnbäck.

http://www.skovdenyheter.se/article/mordatal-nasta-fredag/
2015-10-22, 22:23
Medlem
Citat:
....
Advokaten har inte spridit information från förundersökningen, information som kan minska allmänhetens misstankar mot sin klient. ....
Men hon avslöjade sin av domstolen censurerade inlaga till rätten om häktningsframställan för en reporter på GP, därmed riktande misstankar mot brodern och hustrun om tvivelaktiga, egenrättfärdigande vittnesmål samt lanserande idén om plantering. Det tycker jag var grovt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in