Citat:
Ursprungligen postat av
hasselmuz
Nej det är inte civiliserat med dödsstraff enligt min mening. Det är hårresande speciellt nu när många släpps ut pga nya DNA-bevis som visar att dom är oskyldiga efter att ha suttit ibland i 30 år med dödsstraff som omvandlats till livstid.
Sen kan jag hålla med om att ett mord som Lisas ska innebära livstid på riktigt för förövaren.
Som sagt, har redan medgett att jag inte tänker särskilt rationellt vad gäller det här fallet, däremot tycker jag inte det går att rättfärdiga de straff som en svensk domstol kommer dela ut om han blir dömd (säger inte att du tycker det heller) men tappar faktiskt tron på samhället när man kan komma undan så lindrigt som han kommer göra efter ett såhär vidrigt brott.
Sedan håller jag 100% med om att det är fruktansvärt att oskyldiga människor blir felaktigt dömda, men det är ju ett eget problem i sig. Att som oskyldig bli dömd till säg 10 år för ett grovt brott man inte begått och sedan komma ut i samhället efter det (som en dömd brottsling) är nog inte mycket mer tacksamt än ett livstidsstraff. Hela livet är förstört ändå. Betyder det att man bör undvika att döma folk till 10 år också då, på grund av att man kanske dömmer en oskyldig människa?
Jag förstår iofs vad du menar men tycker det är två olika problemformuleringar, som visserligen berör varandra, men som ändå bör diskuteras och lösas separat.
Att se till att människor inte blir oskyldigt dömda handlar ju om att se till att bevisningen faktiskt är tillräckligt stark för att kunna fälla den misstänkte, och inte om att anpassa straffsatserna till att det finns en risk att någon eventuellt kan bli oskyldigt dömd.
För en människa som blir oskyldigt dömd så kommer dennes liv vara förstört för all framtid även om h*n bara sitter ett år i fängelse.
EDIT Detta gäller ju även för NB. Om han nu mot all förmodan är helt oskyldig (utan någon inblandning i brottet) och frias så kommer ju hans liv ändå vara förstört för all framtid på grund av misstankarna som riktats mot honom, även om han inte blir dömd. Nu kan jag sätta mitt liv på att han är inblandad i brottet så ser inte detta som ett problem i det här enskilda fallet.
Men min poäng är ju att om han vore oskyldig så skulle han få ett extremt orättvist straff även om han blir friad.
Alltså tycker jag inte att risken att någon blir oskyldigt dömd ska få avgöra straffsatserna. Det problemet måste lösas på andra sätt.