2015-10-27, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
För mig är det mycket konstigt.

Eftersom detta beteende inte iakttagits tidigare.

Om det inte vore konstigt så hade vi alla kunnat läsa om detta beteende tidigare.

Om jag har fel.

Länka gärna till tidigare fall med samma beteende. Då kommer jag be dig om ursäkt.

Att påstå att inget konstigt skett, måste ju innebära att det hänt tidigare i ett flertal fall.

Det viktigaste är att man ser en röd tråd från ladan till boden på Martorps gård. Fynden ligger på en åker..på en väg som inte är för allmänheten..Vittnen har sett en bil köra på den här vägen i rask fart mellan 18.30-19.30.

Sedan vad statistiken säger är totalt irrelevant:-) Leif GW Persson trodde det var en helt annan GM då statistiken inte tydde på denne GM. Han står fortfarande med byxorna nere..
2015-10-27, 09:28
Medlem
torstenhingstens avatar
Adrenalinet flödande då Lisa dödades. Det sätter fart på magen. Akut bajsning av gm.
2015-10-27, 09:30
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Varför är detta mord så speciellt?
Det stora intresset för just detta mordet tror jag ligger i det att hon var mystiskt försvunnen i flera dagar innan hon anträffades och att det blev ett omfattande sökpådrag. I de flesta mordfall så läser man endast att t ex en 24- årig kvinna blivit mördad, och sen är det inte mer med det. Just i detta mord så återfinns ju moped med nyckeln i tändningen, men flickan är borta. Sedan går man ut med namn och bild och tusentals frivilliga ansluter sig till sökinsatsen i hopp om att hon ska hittas levande. Och många andra följer det i medierna dag för dag. Men till sist så släcks det hoppet och hon hittas död.

Tror det är det som gör just detta fallet lite speciellt, eller åtminstone förklara det stora intresset för den slutliga upplösningen.
2015-10-27, 09:30
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag ifrågasätter en utredning där åklagaren, EFTER han mottagit den slutgiltiga obduktions protokollen från rättsläkaren, som anger dödstidpunkten till mellan den 7 och den 12 Juni 2015, ber rättsläkaren om att "korrigera" BOs dödstidpunkt til den 7 Juni, och rättsläkaren till och med gör det.

För att Åklagren's händelsesförlopp skulle hänga ihop krävde det att Lisa dog den 7 Juni och det är min teori att det var just därför att åklagren bad rättsläkaren om att "korrigera" dödstidpunkten.

Att en åklagara gör så, och att en rättsläkare går med på at "korrigera" BOs dödstidpunkt på det viset, det anser jag för att vara en skandal !!!

Och när dom gör så här, hur i helsikke ska man då lugnt kunna lita på alt annat i utredningen ???

Fast det är väl bara ett datum på dödsbeviset? Det har väl ändå ingen relevans för rättsfallet som sådant?
Då är det väl bedömningen "död några dagar" (Eller hur det nu var formulerat.) som räknas?

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Blödningar i ögonen, ska det ske bara när någon hängs levande eller vid alla sorters kvävning, och sker det alltid?

Kan inte säga säkert. Men blödningarna uppstår som jag förstått det av ett övertryck som tillkommer vid hängning. En förutsättning är att hjärtat fortfarande pumpar - personen lever.
Ögonskador ska tydligen vara vanligt förekommande vid misslyckade självmord genom hängning.

Vill minnas att det är relaterat till tryckskillnaden mellan Artärer och Vener. Eftersom artärer har mycket högre tryck, kan blod fortfarande komma in i huvudet, men det lägre trycket i venerna räcker inte till för att föra ut blodet igen - blod ansamlas och trycket byggs upp. Till slut är det så högt att känsliga blodkärl spricker, som de i ögonen.
Senast redigerad av Oformad 2015-10-27 kl. 09:56.
2015-10-27, 09:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Enklast möjliga förklaring, även något understödd av sid.1001 i FUP - Frågeställning och uttalande av Niklas Långström, Karolinska Institutet.

GM uppvisar två ganska separata personligheter. genomförande av själva gärningen sker enligt fantasi/plan, men när det kommer till undanröjande av bevis är det helt outforskad mark - Improvisation, spontant både gällande grusväg och Martorp. Han börjar om från noll, då han inser att dåd inte får kopplas till hans egna arbetsplats.

Grusvägen blir något av en "safezone" där ingen direkt kan se några förehavanden, vilket ger sinnesro nog att "komma på" att göra sig av med bevis/tillhörigheter. Ej så genomtänkt då stress fortfarande är påtaglig, men han vågar stanna längs vägen och kommer troligtvis kontinuerligt på vilka saker han borde göra sig av med.

Vad som sker, eller rättare sagt uteblir att ske gällande hans egen planering avseende att dölja brottet - Står i direkt relation till att hans anhöriga är honom på spåret redan från start, samt att modern tids största sökpådrag inleds så direkt, och han gavs troligtvis inte utrymme att städa eller vidta vidare åtgärder att dölja brottet.

Bra analys som jag tror kan stämma med verkligheten i väldigt stora delar.

Ett misstag många gör gång på gång i denna och andra krimtrådar är att de tror att allt ska passa in i ett logiskt mönster. Om GM har gömt kroppen måste det innebära att GM är rationell och då måste alla delar av handlingssättet vara rationellt.

Självklart måste det inte vara så - allra minst när det rör sig om ett handlande i stress och panik. Man ska heller inte glömma att beslut kan framstå som rationella pga dåliga kunskaper och oförmåga att förutse framtida händelseförlopp. Naturligtvis har han inte i stunden föreställt sig att skallgångskedjor ska genomsöka fält och dikeskanter i den lilla lugna avkrok där han framlever sitt dagliga liv.
2015-10-27, 09:35
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Tyder väl på att mordet var oplanerat och att han blev väldigt förvirrad efteråt... Tror också att han fick rännskita när han insåg vad han gjort. Han måste varit i ett transliknande tillstånd innan efter att ha porrsurfat hela dagen innan frun kom hem.
Tillägg: och lite skit kom nog i brallan eftersom frun tvättade brallorna direkt...

Jovisst. Du har helt rätt.

Men du förstår inte vad jag menar. Allt du beskriver finns beskrivet tidigare. Men inte att snitsla en bana hem och till offret.
2015-10-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenhingsten
Adrenalinet flödande då Lisa dödades. Det sätter fart på magen. Akut bajsning av gm.

Absolut! Det mest märkliga är ju fruns DNA på trosan... Är det fastställt att det absolut är Lisas trosor. Kan han ha tagit hennes trosor som trofé och kränkt på henne ett par av fruns? Känns väldigt passé med stringtrosor på en ung tjej 2015. Mer passande en öststatskvinna med fäbless för porrsurfning.
2015-10-27, 09:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
/.../ Kan man verkligen utesluta att de andra två hjälpt till på något vis?
De har inledningsvis varit så skraja att de gjort som MTM - direkt och indirekt - beordrat, dvs tyckt sig minnas att MTM varit hemma redan kl. 18.00 mm. - Sedan har i vart fall AB tänkt om, och detta allt mer i förhållande till de oförrätter och orättvisor som hans äldre bror med önskvärd tydlighet utsatt honom för. - Betr. IB har hon haft tät kommunikation med MTM:s mor plus att hon egentligen inte har så mycket mer än sitt goda omdöme att förlora; därav hennes sista minuten-version av tidsförloppet för att om möjligt rädda åtminstone lite av sin heder.
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
T ex hur hamnar frugans DNA på trosorna utan att MGM lämnar sitt eget om det är han som överfört det dit själv?
IB:s DNA på LH:s trosor kan ha överförts på flera sätt (beroende på vad MGM haft för sig före/under förloppet i slaktrummet). Det kan vara fråga om kontaminering (IB och MGM hade haft sex kvällen innan, t.ex).

MGM hade efter montering av ett fönsterbleck under em den 7 juni vänt åter till sin bostad och kan då ha smugit med sig den kökskniv man senare återfann i hans bil (och vilken AB tidigare aldrig sett i bilen). Kökskniven kom direkt från köksregionen och kan antas ha varit översållad med IB:s DNA. - Under sina aktiviteter inne i slaktrummet kan MTM ha använt kniven för att t.ex. peta på/ned LH:s trosor. DNA-träffen är en +3:a.

Trosorna satt nere runt smalbenen på LH (där även hennes två par långbyxor hamnat) varför man genast kan slå ur hågen att MTM t.ex. tagit med sig trosorna till bostaden och sedan återvänt till kroppen i slaktrummet, alt. boden, för att trä dem på LH:s smalben.
2015-10-27, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Absolut! Det mest märkliga är ju fruns DNA på trosan... Är det fastställt att det absolut är Lisas trosor. Kan han ha tagit hennes trosor som trofé och kränkt på henne ett par av fruns? Känns väldigt passé med stringtrosor på en ung tjej 2015. Mer passande en öststatskvinna med fäbless för porrsurfning.

Kontaminering. Skulle gärna vilja sett en utredning vilka poliser som jobbade denna kvällen och om någon av dem var med både vid haffandet av IB samt var med när man hittade LH. Att polisen helt enkelt tagit med sig IB DNA och satt det på LH kropp. ( naturligtvis omedvetet)

Detta är naturligtvis mycket ovanligt men det har hänt vilket jag visade igår i en artikel.
2015-10-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jovisst. Du har helt rätt.

Men du förstår inte vad jag menar. Allt du beskriver finns beskrivet tidigare. Men inte att snitsla en bana hem och till offret.

Nej, det är sant. Men han verkar ju vara en riktig slarver. Han hade dessutom bråttom och kastade väl ut sakerna från bilen på vägen till byggfutten. Tror inte han agerade rationellt eftersom han inte gjort något liknade tidigare. Dessutom verkar det som han hellre tittar på dålig porr är kriminalare...
2015-10-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man bör ju ha i tanken att IB egentligen är ryskspråkig. Pratar halvdan rysk-littauisk rotvälska. Ingen engelska. Absolut ingen svenska.

Hennes upppfattning om vad som händer beror helt på vad hennes man förmedlar. Samma gäller brodern som bara prata lituiska.

Han har total makt. Och verkar med nöje utöva den.

Det var nog inte lätt för vare sig IB eller AB, tror jag.

Nja, frun kommunicerar på engelska framkommer det. Och brorsan säger att NB kör Google översätt på nyheter. Irina är ju inte på något sätt blåst och har ju även någon form av mammaroll i relationen. Men igen, även om hon skulle fått ensidig info av gärningsmannen angående ett stort antal hållpunkter där hon ombeds täcka upp ( inte bara tiden) så borde hon fatta med tanke på hennes slutledningsförmåga i övrigt i förhören. Och förstår hon att hon på alla sätt hon kan skyddar en mördare så bör hon lagföras. I hemlandet har hon dessutom tillgång till all info och trots det ändrar hon vittnesmålen igen till MGM fördel, så informationsbrist verkar inte vara orsaken.
2015-10-27, 09:45
Medlem
Tidsluckan - Jag upplever den alldeles för tajt. Han har en timma på sig att knyta henne till sig, göra allt det som nämnts i FUP, stuva undan henne i boden. Kommer sedan hem och verkar vara som vanligt. Åker och handlar och "ljummar" lite. Jag har väldigt svårt att tro att ingen i omgivningen märkt av detta, han borde varit genomsvettig.
(Läs fup om Robban som slog ihjäl en 91 årig tant för att se hur han betedde sig timmarna/dagen efteråt). Han mådde på liknande sätt som denna balt.

Den andra hemliga FUPen hoppas jag ger svar på allt som vi inte fått veta ännu. När åt hon sist, och vad fanns i magen, hur smält var den maten etc. Då kan man nog relativt exakt tidsbestämma dödsögonblicket.

Dra år tumskruvarna lite på de vittnen också som först besökte ladan om vad de verkligen såg och inte såg, och i vilka utrymmen de var etc. Anser det inte helt klarlagt i FUPens förhör. Kan det ha placerats ut bevisföremål efteråt?
Hur mycket folk var på plats från pappans ankomst på plats, kan någon ha tagit sig dit under kvällen/natten och placerat ut örhängen, handske, repbitar etc eller låg allt där när pappan ankom ca kl 21:00? Kan någon obemärkt ha tagit sig in i ladan när söket påbörjats? Sånt vill jag ha svar på.
Trist även med språkförbistringen svenska kontra litauiska, det blir svårt (även för dem som håller förhöret) att få till snabba puckar, korta snabba svar. Går inte att hetsa någon till att försäga sig när det skall tolkas därimellan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in