2015-10-27, 03:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Jag tror inte denna hängning var planerad. Tror mer på att han försökte hitta ett snabbt sätt att döda henne, kanske såg han repet som en snabb lösning? Kanske skulle han iscensätta ett "självmord" då hans försök till våldtäkt gick fel?

För byxorna/trosorna åkte väl av då han släpa henne till bilen eller?

Nej det tror man inte. Eftersom NB:s blod finns på insidan av jeansen så tror man att ha drog ner jeansen och drog upp tröjan upp i samband med hängningen. För att onanera.
2015-10-27, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vart tog rättsentomologi rapporten vägen?

Det finns larver/ägg på/i ett lik som legat 1 dygn eller mer och befinner sig i en miljö där spyflugor vistats och det gör dom särskilt på en gård som Martorp

Varför finns ingen rättsentomologi rapport i FUP? rapporten som beskriver fynd av larver på/i liket ?

Stadier ägg och/eller larverna var i då Lisa hittades skulle kunna peka ut vilket ca datum Lisa dog.

Om det finns en rättsentomologi rapport i den sekretessbelagda del av FUP då får jag ha lov att fråga:

VARFÖR vill åklagaren att den skal vara hemlig???

VARFÖR ifrågasätter du allt som åklagaren och utredningen visat, VAD vill du få ut av det?
Tror du på allvar att det finns någon slags anti-balt-konspiration inom rättsväsendet?
Tror du att de gjort allt de kunnat för att sätta dit balten o dolt saker som skulle pekat mot någon annan GM?

Har du inte läst Fup?
Rättsläkare uppger att kroppen bör ha placerats i skåpet innan likstelheten har inträffat och den inträffar normalt efter cirka tre timmar, plus minus en timme beroende på temperatur.
Måste du läsa om fluglarvernas stadier också, eller vad? Du förstår väl att allt detta är utrett till 100%, precis som allt du kan läsa i det offentliga materialet i Fup.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-10-27 kl. 04:09.
2015-10-27, 04:10
Medlem
Grandiosos avatar
Artikel från måndagskvällen: Bilen förbryllar utredarna i Lisa-fallet

Citat:
Polisens teori är att kroppen efter det har lindats in i plast, alternativt i en matta, och fösts in i bilen.

Det skulle, enligt polisen, kunna var en förklaring till att det inte har avsatts några DNA-spår, i form av blod eller hårstrån, i bilen.

Om du lindar in en kropp är det inte säkert att den lämnar några spår efter sig. Vi pratar om att kroppen kanske vistats i bilen i kanske tio minuter, säger Lars Johansson.
http://www.expressen.se/gt/bilen-forbryllar-utredarna-i-lisa-fallet/
2015-10-27, 04:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Lisas döda kropp hanterades in i skåpet INNAN rigor mortis ( likstelhet). Detta ser en rättsläkare på kroppen. Likstelheten börjar inträda i en människokropp ca tre timmar efter döden och varar upp till 48 timmar. Det är ingen konstig konspiratorisk hemlighet.

Hon kan ha lagts in i skåpet efter att likstelheten upphört för då är kroppen lika mobil som innan likstelheten inträder.
2015-10-27, 04:50
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Hon kan ha lagts in i skåpet efter att likstelheten upphört för då är kroppen lika mobil som innan likstelheten inträder.

Då skulle likfläckar (eller vad det kallas) inte passa in med läget kroppen hade vid hittandet.
Om inte kroppen förvarats i princip samma ställning tills flytten skedde.
Inte troligt alltså.
2015-10-27, 05:07
Medlem
GilGrissom82s avatar
(Sökte i tråden ifall denna fråga varit uppe tidigare, men hittade inget, så med ev. risk för upprepning):

Jag reagerar litet på uttalande i www.expressen.se/gt/bilen-forbryllar-utredarna-i-lisa-fallet/

Citat:
Efter mordet misstänks N*rijus Bil*vicius ha tejpat flickans huvud, mun och hår.

(*=e, asteriskerna infogade av mig i citatet).

Varför efteråt?

När hon var fäst i röret med snaran hade hon således ingen tejp över exempelvis munnen?

Så varför tejpa över munnen efter mordet?

Att tejpa över munnen borde logiskt sett göras för att förhindra någon från att skrika eller ropa på hjälp. Därför finns väl ingen anledning att göra det efter mordet. Eller?
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-10-27 kl. 05:25.
2015-10-27, 05:21
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
I grunden gör du ungefär samma reflektioner som jag, varför skulle en hantverkare lägga nylonrepet runt en hal plastslang som hänger fritt i andra änden när han kunnat flytta det en cm och då inte haft plastslangen med i beräkningen. Det framstår som helt osannolikt, inte minst när det fanns än mer stabila infästningar att hänga något i precis i närheten (och mer undanskymt från insyn).

I övrigt håller jag (som jag skrev i mitt första inlägg) med om att man annars kan förvänta att slangen (som verkar hänga helt fritt eventuellt ligga lätt emot i kanten på andra sidan genomföringen) kan ta stöd av genomföringen vid deformation av slang eller rörelse i hela systemet. Därför skulle man som jag skrev kollat om det finns skrap/tryck-märken från genomföringen på slangen som tyder på att så skett.

Denna granskning av skrap/tryck-märken borde/bör göras innan och efter testet med last genomförs för att se om slangens utseende var förenligt med vad som inträffar när last hängs på slangen (förutsatt att allt håller).

Vad jag personligen förväntar mig skulle ske är att nylonrepet skulle glida när slangen börjar luta mer vid deformation. Med tanke på hur smalt avskrapen ser ut är jag inte alls lika säker på att det rör sig om flera varv, jag hittar inte heller några kommentarer kring det (inte heller att det är fastställt som matchat med repavtryck).

Min poäng är att detta borde testats, om man inte gjort det framstår det som mycket märkligt givet hur centralt det är för gärningsbeskrivningen där detta hävdas vara mordplatsen.

Väldigt intressant iakttagelse. Enligt uppgift användes det sk. mjölkrummet som slaktrum numera, t.ex av vilt. Röret sitter väl ovanför en lång golvbrunn, vill jag minnas av bilden i fup.

Kan i så fall märkena i dammet på röret komma från att man haft djur hängande där? Om NB vid något tillfälle varit behjälplig att hänga upp alt. ta ned slaktkroppar så kan hans dna tent teoretiskt hamnat där vid detta tillfälle.

Jag hade också gärna sett exempelvis fiberavsättning på röret med matchning till repet/snaran som fanns hos LH, för att säkerställa med 100% att det handlar om rätt upphängningsställe.
2015-10-27, 05:21
Bannlyst
Citat:

Hej Theforeigner, här är länk till sida med medicinkompendier om dödsbergrepp, likfenomen o en j*vla massa annat i ämnet. Läs där så förstår du att rättsläkarna har full koll på att bedöma hur lång ca tid efter döden som kroppen rörts/flyttats, är inga svårigheter för dem att se om kroppen t.ex skulle ha flyttats några timmar efter döden.

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1
2015-10-27, 05:26
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrekturlack
Hon var död vid hängningen. Inga blödningar i ögonen. Kvävd till döds av tejpen.

Från FPU

"Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan
tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den
innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen.

Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes
huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades."
2015-10-27, 05:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Ser inte nb som ett vilddjur, mer som skräp i kubik. Hade han varit ond på riktigt hade dådet begåtts mer välgjort, sett till att få mer tid på sig och sedan dumpat henne på åtminstone neutral plats eller gömt henne.

Exakt hur gärningen utfördes går väl inte att ta reda på i efterhand men tex vattenledningen borde hålla för hundratals kg och även om plaströret lutar lite så är balsnören lite feta och glider inte åt sidan utan vidare om de belastas.
2015-10-27, 05:33
Medlem
Pre 1914s avatar
Blödningar i ögonen, ska det ske bara när någon hängs levande eller vid alla sorters kvävning, och sker det alltid?
2015-10-27, 05:37
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Artikel från måndagskvällen: Bilen förbryllar utredarna i Lisa-fallet

http://www.expressen.se/gt/bilen-forbryllar-utredarna-i-lisa-fallet/
Av olika skäl är det väl omöjligt att annat än bilen har använts till bortforsling, men uppenbarligen var lastmaskinen ute på rull under eftermiddagen och på fråga från aj om det visade nb upp ett mycket besvärat kroppspråk. Undrar vad det egentligen rör sig om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in