2015-10-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Frågan hör bättre hemma i nybörjartråden, det är slutcallen du ser som pågår i 5 minuter, notera tidsskillnaden i avsluten.

En call är en elektronisk auktion som samlar alla köp- och säljorder för en aktie. Under callen beräknas den kurs till vilken flest antal aktier kan omsättas. Denna kurs kallas jämviktskurs eller callkurs. På morgonen startar handel i en aktie till jämviktskursen, öppningskurs, och på motsvarande sätt avslutas handeln till jämviktskurs, slutkurs.

Anledningen till callförfarandet är att skapa en så effektiv prissättning som möjligt och korrekta öppnings- och stängningskurser. Det är viktigt med korrekta stängningskurser då de används vid t ex beräkning av fondvärden, index, bolagens börsvärde samt vid beräkning av depåernas belåningsvärde.
Tack. Ber om ursäkt att det blev fel tråd.
2015-10-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Fungerar helt okej att tentaplugga när portföljen går upp 700k på en dag.
Här är en blå dag det sämsta som kan hända för mina tentaperioder. Sitter bara där som ett jävla fån och stirrar och det följer alltid samma mönster: först följer jag aktien i fullscreen på min högra skärm, och när jag inser att det gått ett par timmar öppnar jag en annan flik så jag bara kan se procenten i namnet på den första fliken. När jag sneglat på den till efter lunch drar jag upp ett word-dokument eller nånting på den skärmen så att jag bara ser procenten längst ner på skärmen istället och när klockan blir 17:31 känner jag mig färdig för att börja spela GTA.
2015-10-26, 22:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollfemfemton
Grattis till alla ägare. Har följt detta ett tag men inte vågat köpa. Gjorde en order i somras men vågade inte klicka på köpknappen......Den stod då i 150kr
Jag sålde en betydande andel för att ha pengar till annat i Juni. Skaplig ångest.
2015-10-26, 22:24
Medlem
Herrcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Här är en blå dag det sämsta som kan hända för mina tentaperioder. Sitter bara där som ett jävla fån och stirrar och det följer alltid samma mönster: först följer jag aktien i fullscreen på min högra skärm, och när jag inser att det gått ett par timmar öppnar jag en annan flik så jag bara kan se procenten i namnet på den första fliken. När jag sneglat på den till efter lunch drar jag upp ett word-dokument eller nånting på den skärmen så att jag bara ser procenten längst ner på skärmen istället och när klockan blir 17:31 känner jag mig färdig för att börja spela GTA.

haha, jag har inga problem med att zoona ut ifrån verkligheten och fokusera 100% på plugget. Med musik på högsta volym i lurarna stängs alla störningsmoment av och jag går på autopilot.
Mitt 'problem' som uppstått i och med FPC är om jag ska plugga klart eller inte, är riktigt sugen på att istället börja satsa på egna projekt och drömmar.
2015-10-26, 23:00
Medlem
Det enda jag ångrar är att jag inte köpte mer nr jag tänkte vid 150 kr annars ett gav på 47 kr är inte dåligt och man blir ju bra glad när det ser ut som idag!

Måste även tacka zorben som fick mig intresserad av denna aktie. Möts våra vägar någon gång i livet så bjuder jag på en öl!
2015-10-26, 23:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Kom ihåg att sälja innan rapporten bara!
2015-10-26, 23:24
Medlem
Citat:
haha, jag har inga problem med att zoona ut ifrån verkligheten och fokusera 100% på plugget. Med musik på högsta volym i lurarna stängs alla störningsmoment av och jag går på autopilot.
Mitt 'problem' som uppstått i och med FPC är om jag ska plugga klart eller inte, är riktigt sugen på att istället börja satsa på egna projekt och drömmar.
Hur långt du har kvar? Om det är mindre än fyra år så ska du plugga klart. Om det är mer än fyra år så går du förmodligen en utbildning med riktigt fina framtidsutsikter, och då ska du verkligen plugga klart. Jag räknar med att du inte började plugga nu i höstas. Om du började plugga nu i höstas så är det för tidigt att hoppa av om du inte vantrivs.

Så. Ja. I alla scenarion ska du plugga klart.
2015-10-26, 23:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Herregud, då måste du ha varit med i ett tidigt skede med en rejäl insats? Själv är jag ganska nöjd med mina (i snitt) 120k+ som tickar in varje vecka i avkastning.
2015-10-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kom ihåg att sälja innan rapporten bara!

För att?
2015-10-27, 04:09
Medlem
Jag är ganska ny i aktievärlden och undrar om det är för sent att köpa "a piece of the pie"?
2015-10-27, 05:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
För att?

Aktien är överhettad å det grövsta? Aktier kan gå ner också även om det är lätt att glömma en dag som denna.
2015-10-27, 05:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWins
Jag är ganska ny i aktievärlden och undrar om det är för sent att köpa "a piece of the pie"?

Om man är ny ska man akta sig för den här typen av aktier.

Aktier går inte bara upp och förr eller senare kommer baksmällan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in