2015-10-27, 01:43
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande

HUNDARNA borde ha upptäkt Lisa's lukt redan dag 1 !!!

Utredningen påstår ju också att man hittat Lisa's blod på golvet i mjölkrummet/slaktrummet.

Varför reagerade hundarna inte ???

Jag har inget svar på varför hundarna inte reagerade. Det kanske var för små mängder blod.
2015-10-27, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Men om han själv känner lokalen ut och in och eventuellt kopplat röret vet han att det håller också.
Det kan ju åklagaren hävda, men frågan är ju hur väl man kan visa det? Alltså att det använts (och hade kunnat användas) för detta syfte.

Jag skulle säga att det verkar rätt skralt, inte minst givet vetskapen att den åtalade i närtid före försvinnandet monterat bort en stor mjölkanläggning precis runt och till och med ovanför slangen (vilket mycket väl kan förklara hans blod och eventuella avskrapningar av damm där).
2015-10-27, 01:45
Bannlyst
Citat:
Jag har inget svar på varför hundarna inte reagerade. Det kanske var för små mängder blod.

Men var mycket blod i hjälmen
2015-10-27, 01:46
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Straffet kan ju aldrig stå i proportion till det våld/mord som utövas om man inte har tortyr och dödsstraff på menyn. Det kallas civilisation.

Sant, men det kan vara proportionerligt i högre eller lägre grad. Ett livstidsstraff (då pratar jag livstid på riktigt) exempelvis står ju i högre grad i proportion till brottet än säg 10-15 år. Det svenska rättsystemet idag är ett skämt vad gäller påföljder och straffsatser, och det straff han riskerar få om han blir dömd är ett direkt slag i ansiktet för BO med anhöriga.
Visst, man kan prata civilisation hur mycket man vill, men jag vet ärligt talat inte hur civiliserat ett samhälle egentligen är om man kan föra bort och mörda en ung flicka på det brutala och sadostiska sätt som gjorts och sedan komma undan med det med några år i ett svenskt lyxfängelse, i tryggt förvar från andra fångar och liknande. Det är inte ett samhälle jag vill leva i iaf, så mycket kan jag ju säga.
Och btw så kan jag utan problem komma på straff som hade varit betydligt mer proportionerliga i förhållande till brottet och dess vidriga natur.
EDIT. Menar du alltså att exempelvis USA inte är en civilisation? På tal om dödsstraff.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2015-10-27 kl. 01:50.
2015-10-27, 01:46
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Han köpte en tändare + cigg och ett sexpack öl för runt 200 spänn såg jag ett kvitto på i fup .

nej kvittot från 7/6 anger 6 pizzor, 5 pkt cigg, två stora läsk, mjölk, bärkasse
2015-10-27, 01:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Visst det borde kontrollerats att det faktiskt fungerade som de antar. Men om nu det lodräta stålröret(?) sitter fast ovanför taket och repet är fäst intill vinkelkopplingen, och om röret rör sig i sidled bort från hålet i väggen av tyngden så ser väggen ut att vara så tjocka att slangen skulle ta emot i hålets nederkant. Det handlar bara om kanske 25 cm mellan vinkelkopplingen och väggen och en a två cm ner till botten av genomföringen.
Står det vilken dimension det var på slangen? Gissar att det trots allt kan vara en 32mm.

Slangen sitter i ”förummet”, första rummet när man kommer in från ladan. Det är också skyddat från insyn, det går inte att se hörnet genom fönstret i mellanrummet. Slaktrummet där stålrören för att hänga upp djurkroppar finns är där två fönster, inte så lämpligt att stå där och hänga upp folk och ägna sig åt sexuella perversioner om det kommer någon förbi och tittar in genom fönstret.

Nog måste de vid något tillfälle ha känt på röret så det sitter fast även om det inte kommit med som speciell åtgärd i FUP.
Jag kollade på bild 15 där dom har dom ett mätband och slangens diameter är 40 mm. Det går dessutom med största sannolikhet in en stödhylsa från det gjutna knäet och där hängde Lisa.
Slangen kan omöjligt ha böjt sig.
Det är 30 cm från väggen till där knäet vinklar sig enligt bild 9.
2015-10-27, 01:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Det kan ju åklagaren hävda, men frågan är ju hur väl man kan visa det? Alltså att det använts (och hade kunnat användas) för detta syfte.

Jag skulle säga att det verkar rätt skralt, inte minst givet vetskapen att den åtalade i närtid före försvinnandet monterat bort en stor mjölkanläggning precis runt och till och med ovanför slangen (vilket mycket väl kan förklara hans blod och eventuella avskrapningar av damm där).

Flera experter har förklarat för dig att det är möjligt. Längre tror jag du inte kommer i dina teorier.

Januari/februari är inte närtid och blodet var nyare än dammet. Avskrapningar av damm måste i så fall gjorts i maj eller så.
2015-10-27, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
För det första lutar slangen nedåt redan innan ett belastande rep läggs runt den, om ett nylonrep med vikt skulle stanna kvar eller börja glida vid ökad deformation under last vet vi inte men det verkar ju högst troligt och borde ha testats.

När det gäller röret i taket skulle det ju mycket väl helt enkelt kunna åka rakt ner och ut vid belastning. Vem vet om det också är kapat ovan taket i samband med att apparaturen tagits bort, det var ju inte saker som fortfarande hade funktion. Kanske har de aldrig suttit så att det kan ta upp last?

Självklart måste även det testas för att kontrollera om händelseförloppet kan ha varit som man hävdar.

Slutligen är det intressant att du nämner riskerna med fönstret i slaktrummet eftersom platsen som förövaren skulle ha valt i förrummet såvitt man kan se från ritningar - och även får bekräftat av hur ljuset faller in från just fönstret på blid 5 på sid 657 - är exponerad från fönstret på samma sida som slaktrummet.

Även ur denna synvinkel verkar platsen således väldigt illa vald (och rimligen inte nämnvärt bättre än slaktrummet).

Bra poäng med insynen dock. Jag har hela tiden antagit att den åtalade onanerade i närheten av fönstret för att ha uppsikt på om någon som kunde komma på honom närmade sig. Sån oro verkar han alltså inte ha känt för den här verksamheten eftersom han valde en synlig del av förrummet när det fanns andra lämpligare anslutningar och konstruktioner att hänga ett rep för hängning i i de insynsskyddade delarna av förrummet (vilket framgår av bilderna).
Polisen har faktiskt tänkt samma tanke om fönstret som det verkar.
sid 665
"Bild 19: Vy från hörnet där röret var beläget och söderut mot mellanrummet."
"Bild 20: Vy från fönstret i mellanrummet och mot förrummets nordvästra del där röret var beläget."

Jag ser inget mer att hänga upp i i förrummet.
Men förrummet är trots allt lite mer avsides än slaktrummet där det är fönster och glas i dörren och en port och en dörr som ev. kan öppnas av vem som helst. Men nu det förstås en person som håller på med ett vansinnigt bestialiskt dåd och inte för tillfället är sas vid sunda vätskor.
Bannlyst
Fick ett pm igår av nyregistrerad användare - angående slutet av ett inlägg jag gjorde. Är också med en text från de studier kring denna typ av brott och gärningsmän som polisen efterfrågade. Om den studie som tas upp här skriver forskaren -"Detta är en välskriven, längre fallserie från Storbritannien av okända förövare av sexuellt motiverat dödligt våld". Dessa studier finns ej i Fup utan i sekretessbilagan, pga upphovsrättsfrågan.

PM
Hei, vet ikke om det er interessant, men i det jeg leste siste setning av posten din:
Citat:
"Jag tror att de båda bröderna kan ha varit med om något hemskt i barndomen, något som hjälpt till att successivt forma Nerijus till det monster han nu blev..."

så tenkte jeg på hva jeg har lest i den ene artikkelen som nevnes i FUP, nemlig*Adult Male-on-Female Stranger Sexual Homicide: A Descriptive (Baseline) Study From Great Britain:

Citat:
"From their review of the literature on non-serial sexual homicide, Carter and Hollin (2010) suggest sexual homicide offenders are generally White men in their 20s or 30s who were physically abused and experienced a disturbed relationship with their father. At school, they displayed behavioral problems, were poor achievers, and experienced social isolation. In adulthood, they became isolated single men who abuse substances and have criminal records. Other research suggests victims are generally White females who come from a broader age range but are mostly in their 20s and 30s (Beauregard & Martineau, 2013; Gerard et al., 2007; Greenall, 2005)."

Det är en intressant jämförelse. I förhören sade också Irina ungefär att NB är "pappas pojke" och AB är"mammas" dvs när hon skulle förklara lite om hur de var som person, det att AB var snäll som sin mamma och att NB "var som sin pappa". Jag tycker att det tyder på att pappan i familjen varit den som bestämt, varit mycket dominant och mamman undergiven o snäll (som NB o Irina). NB har säkert fått mycket stryk av sin pappa, blivit kuvad. Kanske AB var lite mer svag o känslig o att hans mamma försvarade honom, precis som AB senare försökt försvara NB:s förra fru och säkert Irina också. I personutredningen framkom att NB hade en 14-årig dotter som han inte hade någon kontakt med, visste inte var hon bodde. Det har nog sina naturliga skäl, som jag tog upp då och känns ännu mera sannolikt nu - att mamman varit rädd, känt sig hotad av NB och därför flyttat till "hemlig ort."

De här beskrivningarna gjorda av sexualbrottsforskaren/KS i Fup (s.1002) kan nog stämma väl in på NB:
Citat:
De särskilda förhållandena beträffande offrets klädsel och DNA-fynd pekar mot möjliga sexuella motiv. Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet eftersträvat att tillfredsställa.
Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering, sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld. Forskningslitteraturen indikerar att en betydande minoritet av förövare av dödligt våld med sexuella motiv inte har någon tidigare känd/dokumenterad kriminalitet. En ännu större andel har inte någon tidigare känd/dokumenterad vålds- eller sexualbrottslighet. Tidigare litteratur visar i en betydande minoritet av fallen acceptabel anpassning till samhället; fast partner och egna barn förekommer hos ganska många.[b]Socialt umgänge därutöver är dock ofta begränsat. De vanligaste arbetena tycks vara inom praktiska yrken som tex chaufför eller hantverkare. Svår psykisk ohälsa finns ibland och missbruk/beroende av alkohol /droger är vanligare än i normalbefolkningen.

Jag tycker nog att NB passar in bra i dessa beskrivningar, är ganska mycket som stämmer in.
Han har gått o burit på frustration och ilska sen barnsben, känslan fortsätter när han jobbar som livegen åt godsherren, känslan av sina misslyckanden och frustration förstärks av impotens - kan han inte ens få vara karl i sitt eget hus? Njuter endast när han i ensamhet fantiserar om sexuell sadism, sånt han fått inspiration av när han surfat på porrsajter.
Är en textrad i forskarens svar som känns extra obehaglig (sorry, ALLT känns obehagligt i detta!), det jag tänkte på är;
Citat:
Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet eftersträvat att tillfredsställa.

"ibland prövat delar av i förväg" - intressant att veta hur han egentligen betett sig mot kvinnor han haft, har han visat några små tendenser? Eller, kan han ha fler överfall mot okända på sitt samvete, utan att han mördat då?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-10-27 kl. 02:01.
Medlem
Det är ju ganska solklart att N.B har berättat för brodern att han bragt henne om livet. Brodern borde dömas för skyddande av brottsling. Letar efter mask my ass. De försökte undanröja eventuella spår.
2015-10-27, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Precis! Men han kan ju fortfarande peta undan något med foten eller vidröra något som därmed får DNA på naturlig väg. Och information kan man utbyta med någon annan fast händerna är fast.

Hoppas verkligen att polisen tänkt på detta och håller stenhård koll på honom. Blir litet orolig över detta med tanke på att dom möjligen har gjort en och annan miss.

Som någon annan svarade på det, han kanske inte ens tillåts gå ur bilen. Sen tror knappast att OM han tillåts gå med, så lär han ha så många ögon på sig, det finns inte en chans helt enkelt.
2015-10-27, 01:53
Medlem
mrfixs avatar
Citat:

Förmodligen på grund av det luktade mycket av annat där inne.Viltlukt kanske och gammalt blod i avrinningarna i golvet.Ofta finns det ju vattenlås så att rester av blod och slaktrester fanns kvar under gallren som fanns i golvet.Så det var nog nästan omöjligt för hundarna att känna några små blodstänk i den miljön.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in